Smrt Smail - age Čengića

Ivan Mažuranić

1. O piscu

Ivan Mažuranić središnja je ličnost narodnog preporoda. Zaslužan je za ujedinjenje Hrvata u zajedničkom književnom jeziku kojemu je za osnovu izabrao štokavsko porječje. On i njegovi sljedbenici pokrenuli su niz novina, književnih listova i časopisa, znanstvenih edicija i osnivali važne kulturne ustanove kao što su Matica Hrvatska, sveučilišta, kazališta i sl. Rođen je 1814. godine u Novom Vinodolskom. Pripadao je uglednoj težačkoj obitelji. Pučku školu završio je u radnom mjestu, gimnaziju u Rijeci, licej u Zagrebu i Szambathelyju, dok je pravo studirao i završio u Zagrebu. Vršio je razne dužnosti - od magistra do bana. Istakao se i svojim književnim radom. Nakon objavljivanja prvih svojih radova u Gajevoj Danici, uslijedili su drugi radovi poput Osmana, Vjesnikovi Ilirije i Hrvati Mađarom, a pjesničku slavu stekao je umjetničkim epom Smrt Smail - age Čengića. Preminuo je 1890. godine u Zagrebu.

2. Analizirano pjevanje (Agovanje)

U pjevanju agovanje Smail - aga naređuje slugama da pred njim dovedu zarobljene Crnogorske zarobljenike. Pokušavajući ih privesti na Islam, uviđa njihovu odanost svojoj vjeri i narodu te obraćajući im se sarkastično, naređuje njihovo smaknuće. Prisustujući njihovoj smrti stiče poštovanje prema ubijenima radi njihove bezbolne smrti. Fabula je podijeljena na četiri elementa : dovođenje crnogorskih zarobljenika, obraćanje agi zarobljenicima, smaknuće zarobljenika i agina spoznaja. Radnja se odvija na aginim dvorima i na rijeci Morači u Moračkom gorju u 19. stoljeću. Glavni likovi su Smail - aga, sluge i crnogorski kršćani. Aga je odlika tirana koji ima nepravedan odnos prema svim kršćanima općenito. Unatoč njegovoj okrutnosti i sarkazmu prema ubijenim zarobljenicima on ipak stiče nekakvo poštovanje prema njima radi njihove bezbolne smrti. Sluge su kao ispunjači agine volje. Oni izvršavaju sve njegove naredbe u strahu od Smailinog bijesa i moći. Crnogorski zarobljenici pokazuju se kao hrabri ljudi spremni umrijeti za svoju vjeru i državu. Suprostavljajući se agi otkrivaju ga kao bezobzirnog tirana koji iz objesti čini nemudre poteze.

3. Pobliža analizacija Smail - age, Turaka i Crnogoraca

Smail - aga je okrutni krvnik i tlačitelj koji kršćane muči da bi ih prestrašio ili izvukao što više novaca od njih. Kao svaki nasilnik, on je u duši kukavica koja vlastitu slabost prikriva mučenjem drugih. Sa svojim manama izraz je društvene sredine kojoj pripada - željni užitka na račun drugih, lijenih i okrutnih. Većina Turaka mogla bi se usporediti sa svojim namjesnikom jer većina njih također je voljela drugim ljudima nanositi patnju i bol. Potpuna suprotnost njima su Crnogorci. Oni su hrabri ljudi spremni umrijeti za svoj narod, slobodu i vjeroispovijest. Ginu bez boli jer znaju da njihova smrt ima cilj i to je još jedan od razloga koji ih čini junačkim borcima.

4. Pojašnjena simbolika kobi

Kob, koja kao riječ označava udes ili sudbinu, za mene označava nešto suđeno jednoj osobi ili više njih u cilju da stvari ispadnu što bolje. Svatko može utjecati na nju, jer je svatko gospodar svoga koba. Kao primjer možemo uzeti agu i Crnogorce. Razumnijim postupcima aga je mogao utjecati na svoj život, dok su Crnogorci znali da njihova smrt utječe na bolju budućnost svog naroda, jer su znali da će je ona potići na otpor agi.

5. Osobni dojam i stil pisanja

Djelo me se dojmilo zbog svoje kratkoće, poučnosti i uvjeta u kojima se odvijalo. Pisano je u vremenima turskih osvajanja kada su ljudi strahovali od pljačka, mučenja i napada. Ipak su imali vjere, snage i hrabrosti da se suprostave agi u cilju da izbore svoju slobodu. Stil pisanja nije posve određen radi toga što je hrvatski jezik u tom dobu bio u razvijanju. To nimalo ne umanjuje njegovu povijesnu i kulturnu važnost, već je uvećava. Djelo je kompozirano u pet pjevanja, prožeto je turcizmima i raznim izražajnim sredstvima.

Napravio: Toni Sardelić, e – mail: toni.sardelic@st.hinet.hr

Povratak na lektire