Povijest proizvodnje Yuga



Tvornica Povijest proizvodnje Yuga
Tvornica gdje se proizvodi Yugo nalazi se u Kragujevcu u jugoslaviji . Prva vozila izašla iz Kragujevca bili su kamioni marke " Ford ". Oni su bili rađeni ekskluzivno za jugoslavensku vojsku u kasnim 30' godinama.



Do današnjeg imena " Zastava ", to je bila tvornica oružja i zvala se Vojno-Tehnički zavod. Mali broj vozila je napravljen do rata 1941. U ranim 50' godinama proizveden je i manji broj Jeep-ova ali je otpao ugovor sa Willys-Overland ( Chrysler ) i proizvodnja je stala. Sa proizvodnjom osobnih automobila Crvena zastava je počela 1954.



Prvi Zastavini automobili bili su temeljeni na Fiatovim modelima 1400 i 1900. Potom je došla i verzija Fiata 600. Proizvodio se uspješno i kada je stala proizvodnja u Italiji. Kroz 60' godine Zastava je proizvela mnogo automobila koji su se temeljeli na Fiatovim modelima 1100, 1300, 1500, 124 i modelu 125.


1971 Zastava je predstavila svoju verziju Fiata 128. Taj model bio je rađen novim dizajnom koji još nije bio razrađen u Italiji. Neki modeli bili su izvezeni u Italiju pod imenom " Innocienti ". U 1981, Fiat 600 se još uvijek proizvodio.



Proizveden u Zastavi pojavio se novi auto, YUGO 45 i bio je povezan s Fiatom 127 ali drugačiji po izgledu. Primjerci su bili proizvedeni sa motorima od 903 cc, 1100cc i 1300cc. Tipovi 1100cc i 1300cc prodavani su u SAD-u pod oznakama: GV, GVL, GVS, GVX, GV plus, i Cabrio. U 80' godinama Zastava je počela proizvoditi kamione koji su se temeljili na IVECO-voj licenci. Imena osobnih automobila promjenila su se iz " Zastava " u " Yugo ".



Yugo 45 dobio je ime Yugo Koral ( na Europskim tržištima ), Zastava GTL ( Fiat 128 klon ) preimenovan je u Yugo Skala. 1988 pojavio se novi model nazvan Florida ( u nekim zemljama poznat pod imenom Sana ). Njezin dizajner je bio Giorgetto Giorgiaro pa pomalo liči Fiatu Tipo. Ovi su se automobili uglavnom izvozili u istočno Europske zemlje zato što je Yugo jeftin automobil. Manje je izvožen i u zemlje zapadne Europe i SAD.



Tijekom ljeta 1985 Yugo je proglašen i najjeftinijom kupovinom u SAD-u. Sa cijenom od $3990 bio je tisuće dolara jeftiniji od drugih automobila. Vezano sa izvozom u SAD moram spomenuti i fijasko koji je Zastavina tvornica doživjela sa, kako su ga oni nazvali, " Posaom stoljeća ". Naime nakon što je s velikim slavljem i oduševljenjem vlak sa prvom pošiljkom ( poslije će se doznati, nedovršenih ) Yugića napustio željeznički kolodvor i krenuo za SAD, isto tako se i vratio na doradu jer nije udovoljavao standardima propisanim za Američko tržište. Bilo je i slučajeva da kada je i došao na odredište da se nisu mogli podići prozori a kada je maknut tapecirung umjesto prozora stajala je poruka " KAKVA PLATA TAKVA VRATA ". Treba li komentar?.



Čim se objavilo da će Yugo biti pušten u prodaju, ljudi u jugoslaviji su navalili na 90 dilera Zastavinih vozila da uplate aute. To su učinili prije no što su čak i vidjeli automobil a koamoli da su ga i probali voziti. Za to vrijeme dilerima je isporučeno 1500 automobila što je bilo nedovoljno jer je bilo naručeno 5 puta više automobila. U prvoj godini prodaja je tekla dobro ali lošije u sljedećoj godini.



Auto kritičari smijali su se Yugu i proglasili ga igračkom a ne automobilom. Ukazali su i na brojne nedostatke koji su uglavnom i bili točni. Dosta vlasnika Yugića žalilo se na mehaničke probleme i kvarove kao što su česti kvarovi motora, loše kočnice, sporost, loše mjenjanje brzina i lošu distributersku mrežu. Osiguravajuča društva proglasila su katastrofalne rezultate u CRASH TESTOVIMA. Međutim i nakon svih tih pritužbi stanje se ništa nije promjenilo.



U ranoj 1989 godini podružnica " Yugo America " otišla je u bankrot što je uzrokovalo odlasku Yuga sa Američkog tržišta. Ni jedan model iz 1989 nije uvezen pa su dileri rasprodali modele iz 1988 godine. Reorganizacija je vratila Yugo Americu ponovno u život ali nije uspjela popraviti njenu lošu sliku.



Yugo GV Plus sa direktnim ubrizgavanjem, predstavljen je 1990, istodobno sa dugo očekivanim Yugom Cabrio. Cijena Yuga Cabria je bila dvaputa veća nego njegovog " krovnog " brata. Nudio je i električni krov, svijetla za maglu i još neke sitnice. Modeli 1991 bili su zadnji koji su izvezeni, dolazili su sa većim spremnikom benzina, boljim sjedalima, boljim upravljanjem i automatskim mjenjačem. Inače, svi prijašnji modeli dolazili su sa manualnim mjenjačem.



Prodaja Yuga u SAD-u pala je na minimum prije nego što je Yugo America zatvorila svoja vrata zauvijek. Amerikanci ne vole male automobile sa troja vrata, kao što je Yugo. Bio je ekonomičan, ali slab i nedovoljno udoban, niti opremom nije mogao konkurirati velikim američkim automobilima. U ranim 90' godinama kada se jugoslavija zaratila sa Hrvatskom izvoz je opao. Proizvodnja je postala nestabilna.



1999 NATO je bombardirao Zastavinu tvornicu zato što je proizvodila oružje





Nakon napada NATO-a, razgovaraju sa Mađarskim poduzećima o izvozu Yuga u Mađarsku ali ugovor nije bio potpisan radi nezaintersiranosti partnera. Ipak su uspjeli uvesti Zastavine kamione sa IVECO-vim motorom.



Nova generacija Yuga ima certifak FIA-e i sukladna je sa Europskim standardima. Međutim Yugo Cabrio nije sukladan sa standardima u Hrvatskoj pa nije dopušten njegov uvoz. Zastava misli da se Yugo može vratiti na Europsko tržište pa čak i Američko ali čini se nema baš prevelikog izgleda jer ni prije 10 godina nije mogao konkurirati zapadnim automobilima a kamoli sad, pogotovo kad se zna da ništa bitno u dizajnu nije promjenjeno osim što se nastavlja ljepljenje plastičnih dodataka na automobil koji je vrijeme već odavno pregazilo ali cari tog malog automaobila još djeluju pa se nadam da će ljudi prepoznati i kvalitete tog automobila.



Dakle, Zastava proizvodi Yugo ponovno, međutim postoji problem sa izvozom radi sankcija, međutim dolaskom oporbe na vlast u jugoslaviji možda se nešto i promjeni. Navodno će se dosta dijelova proizvoditi u Sloveniji pa uvoziti u Zastavu. Naime, radi rata Zastava je ostala bez hrvatskog dobavljača " Jugoplastike " pa je zato i obnovljen unutrašnji dizajn Yuga i vanjski branici jer je Zastava morala ispočetka proizvoditi plastične djelove pa su ih odmah i redizajnirali.



Novi Yugo dolazi sa motorom od 1100cc i 1300cc, BOSCH-ovim paljenjem, koji daje oko 80HP ( dovoljno za njegovu ukupnu težinu od 800 kilograma ), mjenjač je licenciran od Porschea, ima novi unatrnji dizajn, povećanu sigurnost i još poneki novi detalj. U prvom dijelu 2000 godine Zastava je proizvela 8800 automobila. Novi Yugo je i promjenio ime u ZASTAVA TEMPO, tj. TEMPO 1.1i, TEMPO 1.3i a malo bolja verzija sa sportskim detaljima, malo spuštena i sa boljim branicima i unutrašnjim interijerom naziva se TEMPO CHAO 1.1i i TEMPO CHAO 1.3i.


Tvornica Skice novog Yuga
Najnovija vijest govori o tome kako se u Kragujevcu ipak nešto radi, možete pogledati skice kako bi trebao izgledati novi Yugo kada se pusti u proizvodnju. U tvornici je u tijeku rekonstrukcija te navodno je ostalo na poslu 8000 radnika što bi trebalo biti dovoljno da se posrnula tvornica ponovo uspravi na noge.


Tvornica Hrvatski zastupnik - MAGNET
Zastupnik za Hrvatsku je MAGNET u Novoj cesti ali čini se da se stvari sa distributerskom mrežom nisu ništa nabolje promjenili u proteklih 10 godina. Ja sam namjeravao kupiti Tempo Chao 1.3i ali distributer ( točnije rečeno prodavač u Magnet-u ) se i dalje ponaša kao da smo mi ( kupci ) tu zbog njega a ne on radi nas. Ponaša se kao da prodaje vrhunski automobil s naj kvalitetnijom opremom i s visine razgovara s kupcima, kao za vrijeme komunizma kada baš ljudi i nisu imali neki preveliki izbor. Ja sam zbog toga odustao od kupnje i kupio HYUNDAI-a koji za koju tisuću DEM više nudi neusporedivo bolju kvalitetu i brdo opreme. Dakle stanje se nije u tom pogledu ništa promjenilo, pa bi Zastava trebala poduzeti nešto u tom pogledu želi li se ponovno vratiti na Europska tržišta. YUGO Sretno!