EKOLOSKI I PROSTORNI ZNACAJ TUROPOLJSKOG LUGA
Damir Drvodelic dipl. ing.
Zagreb, 1999.
Povrat
SADRZAJ
KULTURNO - POVIJESNE ZNACAJKE TUROPOLJA
Povijest Turopolja i Turopoljskog luga
Kulturna povijest Turopolja
Drvo u tradicijskoj uporabi
Znacenje Turopoljskog luga danas i u buducnosti
















KULTURNO - POVIJESNE ZNACAJKE TUROPOLJA

Povijest Turopolja i Turopoljskog luga

Plodnu nizinu, koja se prostire na desnoj obali Save, juzno od Zagreba sve tamo do Vukomerickih gorica, nazivamo Turopolje. U starije vrijeme ova je ravnica bila poznata pod nazivom Zagrebacko polje (Campus Zagrabiensis).
Nalazila se u neposrednoj blizini grada Zagreba, gdje je vec 1094. godine bila osnovana biskupija. Tek u XIV. stoljecu prvi put se spominje Turopolje, da bi kroz naredna stoljeca sve vise prevladavao i na koncu potisnuo stari naziv.
Turopolje je dobilo ime po pragovedu tur (Bos primigenius), koje je zivjelo u velikim hrastovim sumama i mocvarama ovog kraja. Tu se tur zadrzao sve do XVIII. stoljeca i onda izumro u Europi. Poslije toga jos se zadrzao u velikim bjeloveskim sumama u Poljskoj pod nazivom zubri; gdje ga mozemo naci i danas.

divlji tur
Bus ptimugenius Bojanus - ditlji tur, izumro u 17.st u Europi.
Snimio: J. Vranic /Muzej Turopolja

U novije vrijeme postoje razmisljanja o ponovnom vracanju tura (bjeloveskih bizona) u sume Turopolja.
Naziv tur se sacuvao u nazivu povijesne i zemljopisne pokrajine Turopolje, koje je posve potisnulo staro povijesno ime "Zagrebacko polje".
Turopolje je u proslosti bilo pokriveno velikim hrastovim i bukovim sumama. I danas najveca i najpoznatija suma "Turopoljski lug", koji se proteze s desne obale rijeke Odre od sela Kuca do Pescenice i Lekenika, spominje se vc 1249. i 1255. godine pod nazivom Velika suma,. Iz toga doba postoje dvije stare listine (povelje pisane rukom na pergameni - posebno ucinjenoj ovcjoj kozi), bana Stjepana, kojim se Turopoljcima dodjeljuje Velika suma Turopoljski lug po njihovom plemenskom pravu i daju se omedenja te sume.
Gospodar tvrdave Okic grada Ivan, sin Jaroslavov, poceo je svojatati Veliku Turopoljsku sumu, ali ga u tome sprijecise Turopoljci, te je mirno odustao od svojih teznja, a ban cijele Slavonije Stjepan, izdao je o tome pismo, kojim je uredio mede ove sume i urucio ju Turopoljcima na temelju njihovog plemenskog prava na tu sumu. Godine 1255. bili su opet novi prijepori glede "Velike sume" te ban Stjepan, po nalogu kralja Bele IV. ponovo sumu dodijeli Turopoljcima i svojom poveljom odredi mede ove sume. U toj listini spominje se rijeka Sava, Odra, potoci Obdina, Lekenicki potok i drugi nazivi za zemlje, koji su se sacuvali u ovom kraju sve do danas, preko sedam stotina godina.
Te sume dale su karakteristiku cijelom ovom kraju. Covjek je u Turopolju, vise nego igdje bio vezan uz sumu. Ona je predstavljala glavni izvor prihoda. Poznato je iz proslosti da je u sumama Turopolja glavni sumski prihod bio ziropasa, pa se gospodarenje sumama na tomu i zasnivalo. Turopoljska pasmina svinja bila je na cijeni i vrlo poznata. Za buducnost guma takvo je gospodarenje bilo stetno zbog toga sto su se zirorodni stari hrastovi cuvali, a sjekli su se mladi potpuno zdravi. Sume su se sve vise pretvarale u zirovnjak prastarih hrastova, koji su polako propadali. Ova je opasnost uocena jos u proslom stoljecu, kada se pocinju provoditi strucni planovi o obnovi suma kojima se osiguravaju potrajnost gospodarenja i akumuliranje drvne zalihe.
Osim ziropase, covjek je uzimao iz sume sve ono sto mu je koristilo za zivot (sumske plodove, ljekovito bilje, gljive, ...). Posebnu paznju treba posvetiti drvu, toj odlicnoj turopoljskoj hrastovini koja je pratila covjeka kroz cijeli zivot, od malene kolijevke u koju su ga polozili nakon rodenja, do kriza na grobnom humku.
Iz tog razloga cijelo poglavlje ovog diplomskog rada posvecujem znacenju drva u Turopolju.

Kulturna povijest Turopolja

Kao sto je prethodno istaknuto, u srednjem vijeku, pa sve do 18. st. prostor juzno od rijeke Save i Kupe i Vukomerickih gorica naziva se Zagrebacko polje (Campus Zagrebiensis). Iako se u popisu crkava arhidakona Ivana Gorickog spominje naziv "Campus Turouo", naziv Turopolje upotrebljava se od 16. i prevladava od 18. st.
U 13. st. izuzimanjem iz vojue sluzbe zagrebackom kastrumu, banskim i kraljevskim ispravama, na dijelu ovoga prostora formirana je zajednica plemica na temelju slobodnog posjeda.
Obicajno pravo i povlastice popisani su prvi put 1278. godine u Hrvatskom saboru, o cemu je ban Nikola izdao svecanu ispravu.
Ovaj statut Plemenite opcine Turopolje potvrdio je kralj Ladislav IV 1279. god. Prema ovom statutu turopoljski zupan mogao je postati samo onaj kojega ce zajednicki odobriti turopoljski plemici. Ovo mozemo smatrati prvim spomenom spravisca - izbora zupana turopoljskog. Odrzavalo se na dan Sv. Jurja, a od pocetka 17. st. na dan Sv. Lucije - zastitnice Turopolja.
Turopoljsko plemstvo izvodilo je svoje podrijetlo iz isprave hercega Bele (kasniji kralj Bela IV) iz 1225. god. sacuvane u potvrdenom prijepisu 1466. god (Matija Korvin). Isprava govori o podizanju brace Buduna, Ivana i Levca i rodaka u plemice. Ovu povelju i privilegije stecene tijekom 13. st. Turopoljsko je plemstvo nastojalo obraniti, te je trazilo potvrde od kraljeva, a takoder ih je koristilo u obrani svoga plemickoga prava i posjeda.
Sredinom 15. st. Turopolje se u ispravama pocinje nazivati opcinom. Pred zagrebackim Kaptolom 1560. god. predstavnici turopoljskog plemstva obnovili su bratstvo. Tako je ustanovljen red izbora zupana, sudbena vlast te nasljedno pravo.
Statut je 1582. god. potvrdio Rudolf II. Osobno pravo glasa turopoljsko plemstvo je izgubilo 1735. god. statutom bana Josipa Eszterhaziya i regulatornim statutom Hrvatskog sabora iz 1749. god. Od tog vremena pravo izbora zupana i drugih casnika imaju samo suci, tj. predstavnc suca.
Godine 1737. kralj Karlo III podijelio je Plemenitoj opcini grb i pecat. Do tada su se na sluzbenim dokumentima Opcine upotrebljavali pecati pojedinih zupana.
Grb se sastoji od modrog stita na kome je ovalna kula grada Lukavca, koju cuvaju dva vojnika u crvenoj odjeci. Iz dva gornja prozora vire dva topa.
Na kuli je ruka s isukanom sabljom. Sa strana su joj polumjesec i tri sesterokrake zvijezde. Na stitu je okrunjena kaciga na kojoj stoji okrunjeni orao; koji u pandzama drzi zastave Hrvatske i Slavonije. Uprava Plemenite opcine Turopolje je organizirana u dva kotara: Vrhovlje (montes S. Catherinae) i Polje (Campus). Svaki kotar se sastojao od manjih zajednica - sucija (indicatus). Sacinjavalo ih je jedno ili vise sela. Na celu sucijama bio je sudac (index). U Polju su bile sucije: Busevec, Velika Gorica, Mala Gorica, Hrasce, Kobilic, Kuce, Kurilovec, Donja Lomnica, Goruji i Donji Lukavec, Velika Mlaka, Mraclin, Pleso i Rakitovec; a u Vrhovlju: Bukovcak, Cerovski Vrh, Cvetkovic Brdo, Dragonozec, Dubranec, Gustelnica, Prvonozina i Vukomeric.
Na celu Plemenite opcine stajao je zupan, kojemu je bio podreden podzupan za Vrhovlje, koji je vodio upravu Vrhovlja (birani su na spraviscu na godinu dana), prisjednici koji su uz zupana sudjelovali na sudu, biljeznik, fiskus, lugar, kapetan (zapovjednik turopoljske vojne jedinice, banderija, koja je brojila oko 130., a u ratu 300. Ijudi), kastelan, zastavnik, satrap, sluga, a od 1749. godine, blagajnik i kasnije odvjetnik.
Do 1474. god. opcinske isprave izdavane su u Zagrebu, a 1479. god. izdana je prva isprava u Lukavcu, gdje se iskljucivo izdaju do 1552. god. kada je izdana prva isprava u Velikoj Gorici. Prva je utvrda bila, vjerojatno, drvena, a prosirivana je pocetkom 17. st. Prvo spravisce odrzano je u Lukavcu 1613. god. Tijekom 18. st. gradi se kamena utvrda - grad Lukavec. Iako su ovu utvrdu prisvajali i oduzimali pojedini velikasi, do 1848. god. u gradu se cuvaju vazniji spisi turopoljskog arhiva i odrzavaju spravisca. P - obitna namjena utvrde, bila je iskljucivo obrambena (u vrijeme opasnosti od Turaka), da bi sredinom l9.st. pretvorena u stambeni objokt.
Druga vazna utvrda i opcinska zgrada je "turopoljski grad" u Velikoj Gorici. Turopoljsko spravisce je 1614. god. odredilo da gradnja utvrde pocne 13. ozujka. Iako je kasnije dogradivana i pregradivana, zgrada je dovrsena prije 1634. god., kada se postavlja novi krov.
Dobivsi od Rudolfa II 1602. god. sajamsko pravo (tjedni i cetiri godisnja sajma), Velika Gorica se razvija kao trgoviste i upravno srediste Turopolja. Zgrada u kojoj je danas Muzej Turopolja postala je sjediste Plemenite opcine. U prizemlju je bio zatvor, a na katu velika dvorana za spravisca, prostorije za zupana, biljeznika, blagajna i posebno osigurana prostorija u kojoj je bio smjesten arhiv Plemenite opcine.
Danas se u zgradi muzeja Turopolja (osnovan 1960.) cuva arheoloska, etnogratska i kulturno - povijesna grada velikogorickog podrucja.
U vrijeme dolaska novog sustava, odnosno ukidanja kmetsva i hrvatskog narodnog preporoda, 1848. god. turopoljsko plemstvo se podijelilo.
Jedan dio zastupao je interese Madarske, u kojima je trazio garanciju ocuvanja svojih staleskih prava, iako je novo vrijeme donijelo ukidanje kmetstva i nove odnose.
Drugi dio plemstva borio se uz bana Josipa Jelacica i podupirao njegovu viziju Hrvatske. 1861. godine naputkom kraljevske dvorske kancelarije u turopoljsku opcinu spadaju svi stanovnici, dakle i oni koji prije nisu imali politicka prava na temelju svog podrijetla.
Posebnim zakonom iz 1895. god. Plemenita opcina Turopolje postaje zemljisna zajednica s posebnom odredbom o nerazdjeljivos nepokretne imovine Plemenite opcine. Po ovom zakonu zupan se birao na deset godina. Na temelju ovog zakona Plemenita opcina Turopolje djeluje za vrijeme Kraljevine Jugoslavije. Nasilno je ukinuta dekretom 1947. godine, a uspostavom Republike Hrvatske Plemenita opcina Turopolje obnovljena je 7. srpnja 1991. godine.
Osnovne zadace Plemenite opcine turopoljske vezane su uz obnavljanje narodnih obicaja i stoljetnih tradicija Turopolja te ocuvanje kulturnih, bioloskih, povijesnih i ostalih spomenika.
Jedan od turopoljskih bioloskih spomenika, koje treba cuvati je Turopoljski lug i nadaleko poznata turopoljska svinja. Upravo je Plemenita opcina turopoljska zasluzna za projekt povratka turopoljske svinje u njezino iskonsko prebivaliste - Turopoljski lug. Ideja projekta konacno je ostvarena krajem kolovoza i tokom rujna mjeseca 1994. god., kada su pusteni i prvi primjerci ovih svinja u ogradeni dio sume povrsine 1 ha, smjesten izmedu lugarnice "Cardak", i KPD-a. Vracanje turopoljske svinje u Turopoljski lug ima mnogostruko znacenje. U prvom redu zeli se sacuvati izvorna hrvatska gospodarska kultura. To je vrlo vazno, jer je od izvornog "eko", i "etno", turopoljskog blaga vrlo malo sacuvano.
Za kraj ovog poglavlja zelim ukratko opisati zanimljivu povijest svinjogojstva u Turopolju i razvoj autohtone turopoljske pasmine (povijesno - bioloskog i jos uvijek zivuceg spomenika Turopolja).
Za turopoljsku svinju, moze se reci da je jedan od najstarijih stanovnika ovog podrucja. Dobivena je krizanjem dviju pasmina koje su ovdje dovedene jos u anticko doba. To su Siska (oblik sjevernoeuropske svinje) i Krskodolska (oblik mediteranske svinje). Savrseno se uklopila u ekosistem Turopolja koristeci ogromne hrastove sume kao bitni element prehrane. Svakako je potakla razvoj svinjogojstva u Turopolju. Medutim, krajem 17. stoljeca opci gospodarski napredak uvjetovao je uzgajivacima da potraze druge pasmine koje bi odgovarale tadasnjim potrebama stanovnistva i trzista. Svinjogojstvo u Turopolju je pocelo stagnirati, a do prekretnice je doslo kad je cetrdesetih godina proslog stoljeca Misko pl. Leder iz Kurilovca "doveo odnekuda nekakve svinje s kojima je krizao svoje". To su vjerojatno bili Baguni iz Slavonije.
No, zanimljivo je da su dobivene voma kvalitetne svinje s ustaljenim proizvodnim svojstvima koja su odgovarala potrebama, te se pasmina prosirila van granica Turopolja. Tako je nastala danasnja pasmina - turopoljska svinja.
U ono vrijeme, ta pasmina se sirila u dva pravca: prve na sjeverozapad prema Jaski, kroz Draganic i Sisak do Lonjskog polja, a druge u Turopoljski lug pa u Lonjsko polje. Sve se dakle slijevalo u Lonjsko polje.
Zbog misljenja da unistavaju sume i da nisu isplative zbog masnoce one su potiskivane do te mjere da je ugrozen opstanak pasmine. Potrebno je uloziti dosta truda i novca da ova pasmina svinja postane opet dio kulturnog identiteta i prepoznatljivosti Turopolja kao bogatog poljoprivrednog kraja.

Drvo u tradicijskoj uporabi

Drvo kao sirovina prati judski rod od
iskona preko danasnjice i nesagledivo u
buducnost. Ono nas okruzuje bilo da je
upotrijebljeno za izgradnju domova ili
izradu predmeta kojima se sluzimo.

U krajevima gdje je bilo vise sume drvo se vise upotrebljavalo pa je tako bilo i u nasem velikogorickom kraju.
Bogatstvo velikogorickog kraja - sume, narocito hrasta, ali i ostalih vrsta drveta - danas su samo ostatak nepreglednih suma sto su prije vise stoljeca bile glavno obiljezje ovog kraja.
Jugoistocni dio Turopolja bio je pokriven nepreglednim sumama sto su se prostirale od Kurilovca i Plesa, a zavrsavale u Turopoljskom lugu.
Kao dokaz prethodno izrecenog, moze nam posluziti fotografija osamljenog hrasta luznjaka u vinogradu izmedu Sljakovine i Guca. Hrast je pod zastitom kao spomenik prirode od 08.12. 1964. godine.
Na popisu u literaturi mozemo ga pronaci pod nazivom stari turski, hrast luznjak ili frajlicin, jer je posjed pripadao obitelji Bedekovic - frajlicama. Njegov opseg u prsnoj visini iznosi 5,55 m, promjer oko 2 m, a visina preko 20 m. Pri dnu je zeljezna karika na kojoj je oznacena 1662. god. Prema predaji hrast je star oko 700. god. i za spomenutu kariku su turski vojnici vezivali svoje konje (takoder prema predaji).
Sigurno je to da stari "turski", hrast predstavlja ostatak stare sume hrasta luznjaka u selu Kostanjevac koje su Turci spalili.
Sume su donosile veliki prihod Plemenitoj opcini Turopolje, tako da su bile brizno odrzavane i cuvane, a u odredeno doba godine tjerali su Turopoljci svoje svinje u lug u "zir". Zbog potrebe za plodnim tlom, Turopoljci su krcili sume, a od 1774. do 1779. krcili su i jedan dio sume Turopoljskog luga pretvarajuci to tlo u livade i medusobno ga podijelili prema ovlastenickim pravima. Kao spomen na to podigli su ogromna vrata od krca, koja i danas svjedoce o tom vremenu. Zapravo, rijec je o dva stupa preko kojih je pruzena drvena greda. Stupovi su bili ukraseni rezbarijom, a na gredi je urezan latinski tekst koji u slobodnom prijevodu dr. Stanka Kosa (knjiga: "Zenidba turopoljskog plemica Lackovica") glasi ovako:
"Ovdje su rascvjetane livade plemenitih Turopoljaca koje su, tijekom 5. godina udruzenim radom i zalaganjem, iskrcile marljive ruke.
1774. godine zapocele su krciti, napokon 1779. godine razdijeljene su na svu bracu, koja ovdje zadobise jednake dijelove".
Vrata su odolijevala zubu vremena sve so 1914. g. kada ih je velika oluja srusila, a nabujala voda odnijela sve do Zemuna. Prema legendi, seljaci su je nasli, ustanovljeno je porijeklo grede te je ona vracena u Turopolje. Nakon dvogodisnjeg izbivanja greda je ponovo 1916. godine postavljena na svoje mjesto. Majstori koji su obnavljali vrata ovaj put su nacinili betonske stupove, ali slijedeci osnovnu nit starih privatnih graditelja, tako da podsjecaju na drvo.
Vrata su restaurirana 1918. i 1984. godine. Danas vrata od krca, stoje kao znamen jednog vremena i lijepog obicaja turopoljskih plemica.
Prvobitno se covjek za svoje potrebe koristio upotrebljivim oblicima nadenim u prirodi, zatim grubo izraduje predmete od jednog komada drveta, a kasnije drvo sve vise oblikuje i obraduje utemeljujuci tako obradu drveta kao obrt.
Pri obradi drveta upotrebljavaju se tehnike tesanja, kalanja, dubenja, izrade duzica pomocu klup, i tokarenje koje se izvodi pomocu tokarskog kola, no tom tehnikom bave se vec specijalizirani seoski majstori. Alati koji se koriste pri tom poslu jesu: najjednostavniji nozic s ostrim sjecivom, noz sa sirom i cesto na vrhu povijenim sjecivom, dlijeto, svrdlo, sjekira, bradva, sirocka, planjkaca, keser, obrucnjak ili maklja i tokarsko kolo.
Dio drvenih predmeta je ukrasen i to je u nasim krajevima plosni ukras. Tehnike izvodenja ukrasnih motiva su: plitko urezivanje - crtorez, dublje urezivanje - rovasenje, izrezivanje ukrasnog motiva - na broboj, izvodenje motiva uzarenom zicom - paljenje i na kraju bojanje, ali ovo posljednje u nasim se krajevima rjede izvodi. Glavni motivi su sitni ubodi i trokutici u nizu, ravne i valovite crte, kriz u kruznici ili uz slova IHS, pravokutnik, kvadrat, trokut, kruznica ili polukruznica, srce, rozeta, kotac kola....
Mnogi od tih motiva, osim dekorativnog, imali su i magijsko znacenje, ali je to u narodu najcesce vec zaboravljeno.
U pocetku nevjeste ruke i s primitivnim alatom postaju vremenom sve spretnije i vjestije, usavrsavajuci se u izradi upotrebnih predmeta. Svaki muskarac izradivao je predmete za svoje potrebe i potrebe svoje porodice. Odredene vrste drveta upotrebljavaju se za izradu odredenih predmeta i vec to odabiranje drveta nosilo je u sebi stvaralaci zanos.
Drvo za covjeka - turopoljca nije bio obican materijal - sirovina. Ono je, kao sto sam prije istaknuo imalo bitnu ulogu u njegovu zivotu, ono je za njega imalo dusu. Drvo postaje materijal za likovno izrazavanje muskog dijela stanovnistva. Prenasanjem vjestine izrade drvenih predmeta s generacije na generaciju, istovremeno se prenose i tradicionalni oblici, koji vjekovima ostaju nepromijenjeni, ali tesko je uopce naci dva ista predmeta, jer svaki covjek unosi u to oblikovanje svoju mastu, dio sebe, tako da se za veliki broj predmeta moze reci da su unikati.
Postupno se iz seoske zajednice izdvajaju ljudi koji spretnije i bolje izraduju te predmete od drveta i pocinju se time profesionalno baviti izradujuci predmete i za prodaju. Nekada su se citava sela specijalizirala za odredenu izradu, kao npr. paliri - tesari za gradnju kuca, za izradu tkalackih stanova, brda za tkalacki stan itd...., i to su vec poceci razvoja obrta.
Seoski drveni domovi i gospodarske zgrade svojim izgledom i nacinom gradnje, bilo da su nacinjeni od tesanih ili piljenih greda ili planjki, cuvari su stoljetnog narodnog iskustva, znanja i vjestine. U ovim krajevima to su bile prostrane "hize" prizemnice ili katnice "cardaci" od greda, planjki ili dasaka slaganih horizontalno jedna na drugu, tvoreci tako stijene kuce, na uglovima spojene u "horvatski vuglic", kad su krajevi greda ili planjki bili neotesani ili u "nemski vuglic" s otesanim krajevima. Stare drvene kuce, promatrane iz daljine, izgledaju nam kao lade koje plove vec stoljecima tim ravnicama, medu krosnjama i livadama.
Odolijevaju kisama i maglama, zegama i mrazevima, poplavama i potresima. Njeni su poceci u obrusenoj vertikali drveta, traju postojanoscu svog hrastovog kostura i tkiva, cuvajuci zivot stotinama godina u svojoj drvenoj ljusturi. Cuvaju i nose u svojoj utrobi zivot: ljude, blago, golubove, pcele i plodine vocnjaka, njiva i vinograda. Doimaju se kao osamljena skulptura, a u njenim prostorima funkcionalno je organiziran zivot obiteljske zadruge, uspostavljena je harmonija u odnosu covjeka prema ostalim zivim stvorenjima koja ga okruzuju.
Zelja covjeka za lijepim navela ga je da ukrasi i svoj dom. Unutrasnjost seoskih domova je rijetko ukrasavana. Ukrase nalazimo na zabatnom procelju iznad ili izmedu prozora u obliku ukrasnog friza s geometrijskim ili vegetabiluim motivima, a negdje je urezano i ime majstora palira ili vlasnika kuce i godina gradnje. Rijede je taj friz obojen crvenom ili bijelom bojom. Takoder, ali rjede, ukraseni su i doprozornici. Cesce je ukrasena ograda stepenista "shodici sodici" koja vode na kat kuce, a nekad i stupovi na kojima pociva krov stepenista kao i drvene stijene trijema prvoga kata iz kojeg se ulazi u ostale prostorije kata.
Dok su seljaci gradili male domove, s jednom sobom, ili vece zadruzne kuce, takoder s jednom ili najvise dvije sobe, u kojima je znalo spavati i desetak ljudi, dotle je visi sloj, bogatiji ljudi, gradio velike i prostrane domove - kurije (dvor). Kurije su bile takoder od drvene grade, ali velikih razmjera.
Jedna od najbolje sacuvanih drvenih gradevina je kurija obitelji Modic - Bedekovic u Donjoj Lomnici. Sagradio ju je turopoljski plemic Petar Modic 1806. god. U njoj se odvijao tokom 19. stoljeca bogat drustveni zivot ovoga kraja, o kojem svjedoci jos danas sacuvani inventar iz toga vremena. Drvena kurija obitelji Zlataric u Bukevju na samoj Savi takoder je svjedok drevne arhitekture ovog kraja. To je velika drvena kantica gradena u kljuc. U njoj se takoder nalazi vrijedan inventar, a oko dvora sve do same Save proteze se veliki park s raznovrsnim drvecem, od kojih poneko stablo predstavlja rijetkost za ovaj kraj.
Velika kurija obitelji Pogledic u Kurilovcu, sagradena je 1750. god., takoder kantica gradena u kljuc, s visokim impozantnim krovom i malom obiteljskom kapelicom, predstavljala je najljepsi primjer drvenog graditeljstva Turopolja, ali je nazalost porusena vec pocetkom ovog stoljeca. Danas je najstarija sacuvana kurija u ovom kraju Alapicev dvor u Vukovini, graden sredinom 18. st.
I malene seoske kapelice bile su gradene od hrastovine. Nakon turskih pustosenja u 16. stoljecu kada su mnoge crkvene gradevine porugene, u Turopolju i Vukomerickim Goricama nicale su te drvene ljepotice. Od 17. - 19. stoljeca izgradeno ih je na desetke, a do danas ih je sacuvano 11. i to tri u Turopolju, dvije u Vukomerickim Goricama, a sest u Pokuplju. Gradili su ih majstori palirskih i tesarskih druzbi Turopolja, kako sam prethodno istaknuo, od hrastovine, odnosno od hrastovih greda. Pokrivane su hrastovim dascicama - "sindrom". Medu najzancajnije predstavnike drvenog sakralnog graditeljstva ubrajaju se kapele sv. Barbare u Velikoj Mlaki, sv. Apostola (kasnije prozvana sv. Ivana Krstitelja) u Busevcu, sv. Roka u Cvetkovic Brdu, sv. Antuna u Gusteluici i Ranjenog Isusa na Plesu. Dakako da i ostale kapelice zasluzuju spomen, a to su: kapela sv. Juria u Lijevim Stefankima, zupna crkva sv. Marka u Jakusevcu, kapela sv. Trojstva u Pokupskom Gladovcu, kapela sv. Petra i Pavla u Pokupskom Cerju, kapela sv. Ivana Krstitelja u Lukinic Brdu i kapela sv. Trojstva u Lucelnici.

DRVENE LJEPOTICE TUROPOLJSKE
a) Kapela Sv. Barbare - Velika Mlaka g) Kapela Sv. Petra i Pavla - Pokupsko Cerje b) Kapela Sv. Apostola - Busevec h) Zupna crkva Sv. Marka - Jakusevec c) Kapela Sv. Jurja - Lijevi Stefanki i) Kapela Sv. Roka - Cvetkovic Brdo d) Kapela ranjenog Isusa - Plesko Polje j) Kapela Sv. Ivana Krstitelja - Lukinic Brdo e) Kapela Sv. Antuna Padovanskog - Gustelnica k) Kapela Sv. Trojstva - Luceluica f) Kapela Sv. Trojstva- Pokupski Gladovec


Kapela Sv. Barbare u Velikoj Mlaki podignuta je 1642. godine, a 1912. dograden je trijem. Njezina unutrasnjost predstavlja galeriju domacog slikarstva i najreprezentativniji primjerak narodne drvene sakralne arhitekture baroknog razdoblja. Najzanimljivija je slika bradate ljepotice - sv. Kümmernise.
Drvena kapela sv. Ivana Krstitelja u Busevcu sagradena je pocetkom 17. stoljeca. U njoj je autenticni oltar iz 17. stoljeca te primjeri rusticnog slikarstva do danas sacuvanog na svodu i zidovima svetista.
Kapelica Ranjenog Isusa na Pleskom polju u Velikoj Gorici sagradena je 1758. godine novcem udovice plemica Ladislava Plepelica. Na procelju kapelice bojom je ispisana 1896. godina. Streha je optocena zupcima u obliku kapljica obojenima bojama hrvatske trobojnice.
Kapela sv. Roka u Cvetkovic Brdu pocela se graditi 1867., ali je posvecena tek 1888. godine. Cijela je oblozena dascicama, osim zvonika. U pozaru 1913. godine, uzrokovanom udarom groma, izgorjela je sindra na krovu. Popravak kapele obavila je tesarska druzina Mate Sajnovica iz Rozenice. Kapela je podignuta od hrastovih planjki. Nad ulazom je streha dobijena novim oblikom "zaceleka" - konzolno izbacenom zabatnom zonom. Kapela sv. Antuna Padovanskog u Gustelnici prvi put se spominje u vizitaciji iz 1678. godine.
Pocetkom 18. stoljeca prigraden joj je zvonik, a oko 1720. dobila je i novi oltar. Temeljni popravak kapela je dozivjela 1759. godine jer je bila vrlo trosna. Godine 1832. stara je kapela srusena, a na njenom mjestu je sagradena nova koja je stajala pedesetak godina. Konacno, 1888., na mjestu stare, sagradena je danasnja kapela.
Mozemo zakljuciti na osnovu iznesenog, da bogatstvo sakralnog drvograditeljstva, uz prosirenje pogleda i na profano pucko graditeljstvo Turopolja, Pokuplja, Posavine i Vukomerickih Gorica predstavlja jedinstvenu i neponovljivu umjetnicku cjelinu i bogatstvo.
Posebnu grupu predmeta kucnog inventara cini namjestaj. Karakteristika namjestaja panonskog podrucja jest da je dosta uzdignut od tla, za razliku od juga nase zemlje gdje je gotovo pri tlu. Izraden je od dasaka, prvobitno tesanih, a kasnije piljenih. Tesane daske ulazu se u utor jedna drugoj i na uglovima spajaju pomocu usjeka, a po potrebi ucvrscuju drvenim klinovima. Uz stolice, stolove, klupe, zipke, krevete, vjesalice, zdjelnjake, najvise upotrebljavan predmet u kucnom seoskom inventaru jest skrinja koristena za spremanje platna, rubenine, dokumenata, nakita ali i zita i kukuruza, a o namjeni zavisi i velicina skrinje. Za Turopolje su karakteristicne skrinje sa svedenim poklopcem, a kasnije se upotrebljavaju i s ravnim poklopcem - ladice - ili - ladlini. Skrinje su bez ukrasa, a ladice imaju nekad bojani ukras.
U skupini pomagala za obradu lana, konoplje i vune u predu, uz stupu, trlicu, rilj, sukac, greben, snovacu i tkalacki stan isticu se preslice. Najcesce su se dobivale na dar od brata, oca, sina, momka ili muza i bas ta uloga dara odlucan je faktor u njezinu ukrasavanju. Nekad je djevojcica vec na krstenju dobivala preslicu na dar, zatim se njome igrala i ucila presti, a kasnije pocinje obradivati predu za tkanje za sve potrebe svoje obitelji. Urezana simbolika nosi joj srecu i stiti je, podsjeca je na darovatelja, a preslica svojom izradom cesto predstavlja vrhunski domet puckog drvorezbarstva. Najcesci tip preslice na podrucju Turopolja je kopljasti. Uz alatke za obradu zemlje kao sto su plug, valj, brana, jaram, kola i jos neke, posebnu skupinu predmeta cine razne spremice, kutije, posude, mjere kao i niz sitnih predmeta.
Veliki broj pomagala za lov i ribolov takoder su izradeni od drveta. Od drveta su izradena i pomagala za preradu grozda u vino kao sto su presa, brenta - posuda za nosenje grozda, zatim lakomica, lajtici, barilci - posude za drzanje vina.
Sva navedena pomagala su bez ukrasa, ali zadivljuju svojom jednostavnoscu i elementarnoscu. Uz obradu drveta vazno je i pletenje predmeta od vrbovog ili ljeskovog pruca ili tankih traka dobivenih tehnikom kalanja. Tako su nastali predmeti raznovrsnih oblika, vec prema svrsi i namjeni, a sluzili su za drzanje i nosenje raznih stvari kao i pomagala u ribolovu i pcelarstvu.
Pletenjem samog siblja nastale su malene kosarice koje su pastiri nosili privezane za pojas i u njima jaja na pasu. Dodavanjem pletenom plastu od siblja ili kalanih drvenih traka dno pleteno ili od daske, polukruzno ili cetvrtasto, nastale su manje kosare za spremanje cijevi za predu, vrpci prediva, rucuog rada, peca i marama i ostalih sitnica.
Kosare na uglovima imaju drvene stupice koji se produzavaju u male nogice. Kosare su bez rucke ili imaju po potrebi jednu ili dvije polukruzne drske "lucene".
Radi opseznosti, navest cu samo imena nekih proizvoda tj. pomagala dobivenih pletenjem od siblja ili tankih traka dobivenih kalanjem drveta: merica, frustika, sirna kosara, palesek, ceka, kos, sirnica, vrska, basac, korba za pogacu, nasejac, kosnica za pcele, ...
Mozemo zakljuciti da se u obradi drva ocitovalo ogromno bogatstvo umjetnickog stvaralastva turopoljskog covjeka. U drvu, koje je covjeka pratilo kroz citav zivot, od djetinjstva pa do starackog doba, u svakom predmetu koji mu je bio potreban, u domu u kojemu je boravio, manifestirala se posebna snaga ljudskog umijeca i stvaralastva. Upravo zbog tih razloga, posvetio sam veliku pozornost znacenju drva u Turopolju, jer je ono bilo najveci covjekov pratioc kroz burnu povijest i tezak zivot.

Znacenje Turopoljskog luga danas i u buducnosti

Turopoljski lug ima veoma vaznu drustvenu i ekolosku ulogu.
Od drustvenih funkcija treba naglasiti onu vezanu za turizam. Rijeka Odra pruza velike mogucnosti vezane uz ribnjicarstvo. Nazalost, one danas nisu u potpunosti iskoristene. Estetska uloga Turopoljskog luga dolazi posebno do izrazaja, jer razbija monotoniju ravnice i polja i daje okolini lijep ugodaj. Nazalost, ta funkcija je narusena susenjem hrasta luznjaka glavne sumske vrste, tako da danas postoje citavi kompleksi zahvaceni tim problemom. Turopoljski lug ima velike mogucnosti pruzanja rekreacije stanovnistva, edukacije, te pruzanja zdravstvene funkcije (sakupljanje ljekovitog bilja, posebno gloga, gljiva, sumskog voca, ....).
Od ekoloskih uloga uz hidrolosku i vodozastitnu, svakako je najvaznija klimatska.
Suma sprecava klimatske ekstreme i u tome dosta pridonosi zastiti okolnih naselja, kao i susjednih poljoprivrednih povrsina, stiteci ih od suvisnog vjetra, a samim time i od prekomjernog isusivanja tla. Suma sprecava preveliku zegu i daje potrebnu svjezinu koja je osobito vazna u vrucim ljetnim mjesecima. S obzirom da Turopoljski lug ima povrsinu oko 4 000. ha, a to je najmanja sumska povrsina kod koje se moze osjetiti zancajniji utjecaj na klimu, proizlazi da sume ove jedinice imaju tako naglasenu klimatsku funkciju. U buducnosti ce sve vise biti naglasavana ova funkcija zbog promjene razmisljanja Ijudi o prirodi i njenoj ulozi.
Na kraju zelim istaci jednu cinjenicu koje mozda nismo svjesni, a ta je da opcekorisne funkcije sume Turopoljskog luga imaju 16. puta vecu vrijednost od njihove ekonomsko gospodarske vrijednosti.
(Podatak iz osnove gospodarenja za gj. "Turopoljski lug" 1995 - 2004.)  

Top