Početna

M-84

T-72

T-55

BVP M-80 A

BTR-50

OT M-60

Groblje tenkova

 

Borbeno vozilo pješaštva M-80

slika BVP-a M-80 A

Ovo vozilo je prvi put javnosti prikazano na mimohodu 1975. god. i proizvodile su se tri varijante: M-80, M-80A sa jačim motorom i M-80A1 sa novom kupolom. Novi transporter je u oklopnim postrojbama obično kombiniran sa tenkom M-84. BVP M-80 je korišten u svim sukobima na prostoru bivše SFRJ. Generalno pokazali su se dobro ali objektivni nedostaci došli su do izražaja: Zastarjeli top od 20 mm, malog kalibra i sa malim efektom na cilju, te malog dometa; zbog nepostojanja SUV-a moralo se djelovati iz kratkih zastanaka, što je povećavalo mogućnost da i sam transporter bude pogođen; zastarjeli PO raketni sustav prve generacije, koji je zahtijevao posebno uvježbanog operatera; male mogućnosti maskiranja.

Naoružanje:

I pored nekih sličnosti sa ruskim vozilima ove vrste, BVP M-80 je prilično originalne konstrukcije. Osnovno naoružanje je top M55 kalibra 20 mm, koji se još koristi na mnogim drugim oružjima. Uspješno djelovanje ovog topa je do 1.500 m, a za ciljeve u zraku do 1.000 m, probojnost projektila je 20 mm čelika. Polje djelovanja je po vertikali -5 +65 stupnjeva i 360 po horizontali, a brzina paljbe 650-730 metaka u minuti. Topom se može djelovati rafalno ili jedinačno.
Borbeni komplet čine dva redenika sa po 200 metaka koji mogu biti sa: trenutno-zapaljivom, trenutno-zapaljivom obilježavajućom i pancirno-zapaljivom granatom. Top se na cilj navodi ručno ili uz pomoć elektromotora.
Sekundarno oružje je spregnuta strojnica M-86 od 7,62 mm, desno od topa M-55. Efikasno djelovanje ove strojnice je do 600 m. Strojnica se popunjava iz streljivne kutije u kojoj je redenik od 500 metaka, a u borbenom kompletu su još tri ovakve kutije.
Protuoklopnu komponentu ovog vozila čini dvošinski lanser PO raketa 9M14M Maljutka. Ove rakete namijenjene su za uništavanje oklopnih ciljeva na daljinama 500-3.500 m i vode se ručno od strane ciljača. Probojnost kumulativne glave ove rakete je 400 mm. Borbeni komplet čine 4 rakete. Međutim riječ je o zastarjeloj raketi sa brojnim nedostacima: osjetljiva je na ometanje, ima veliku netučenu zonu ispred vozila od 500m, brzina rakete je jedva oko 80 m/s pa je do krajnjeg dometa potrebno 38 sec., što ostavlja dosta vremena za protudjelovanje, a pri vođenju transporter mora biti nepokretan, bojeva glava nije tandem-kumulativna.
Vatrenu moć BVP-a čini i ukrcajno odjeljenje pješaštva od sedam vojnika koji mogu djelovati iz vozila bočno kroz puškarnice ili nakon iskrcavanja. Odjeljenje je opremljeno sa šest pušaka M-70AB2, jednom puškostrojnicom M-72 i ručnim raketnim bacačima M-80 Zolja. Vozilo je opremljeno uređajem za sakupljanje čahura i izbacivanje barutnih plinova kada se djeluje iz unutrašnjosti.

BVP M-80A:značajke:

Posada je tročlana, naprijed lijevo je vozač,  iza zapovjednika, a u središnjem dijelu sa kupolom nalazi se ciljač. Iza je prostor za mehanizirano odjeljenje. Ciljač ima na raspolaganju dnevnu ciljničku spravu DNS-1 i noćnu ciljničku spravu PNS-1, koja radi na principu pojačavanja slabih prirodnih izvora svjetlosti (mjesec, zvijezde). U slučaju tamne noći može se koristiti IC far zapovjednika za "osvjetljavanje" ciljeva, mada je ovo aktivna mjera i demaskira vozilo.
Zapovjednik na raspolaganju  za dnevna motrenja ima periskop TPKU2B, koji još zapovjedniku služi za mjerenje daljine i korekturu paljbe. Za motrenje noću koristi se IC periskop TKN-1, kojim se može motriti do daljina od 250-400 m. Vozač za vožnju noću koristi elektro-optički uređaj M-66A2.

Motor:

U BVP M-80 ugrađen je motor HS115-2, snage 191 kW pri 3.000 okr/min. Riječ je o motoru V izvedbe sa osam cilindara i vodenim hlađenjem. Motor je opremljen sa jednim turbokompresorom i koristi za pogon dizel gorivo D-1 i D-2 ljeti, odnosno mješavinu dizela i petroleuma zimi. Radna zapremina je 8.210 cm3. U dva spremnika smješteno je 510 l goriva sto osigurava borbeni radijus od 500 km po putu ili 350 km van puta, ili 21h na vodi.
Ugradnjom motora HS-115 snage 191 kW postignuta je specifična snaga od 13,7 kW/t, što nije bilo dovoljno. Pored toga HS-115 bio je zastarjeli motor koji je ugrađivan i u transporter M-60, zato se donosi odluka o kupovini licence za nov motor od firme Mercedes. Novi motor oznake Daimler Benz OM-403  proizvodio je FAMOS. Radi se o desetocilindričnom, četvorotaktnom motoru sa direktnim ubrizgavanjem. Motor odlikuje velika elastičnost po obrtnom momentu. Maksimalna snaga je 235kW (320 ks), pri 2.500 okretaja, a uz pomoć efikasnog uređaja za hlađenje motor pouzdano radi do +50 stupnjeva. Nove serije vozila u koje je ugrađivan ovaj motor dobivaju oznaku M80A. Ugradnjom motora OM- 403, specifična snaga vozila je povećana na 16,6 kW uz povećanje i ostalih parametara pokretljivosti. Za ubrzanje od 0 do 32 km/h je potrebno 7 sekundi, sto se smatra odličnim rezultatom.

Transmisija i hodni dio:

Transmisija BVP M-80 je u bloku i objedinjuje mjenjač stupnja prijenosa i uređaj za upravljanje, ima pet stupnjeva prijenosa za naprijed i jedan za nazad.
Hodni dio ima pet potpornih kotača, a ovjes je nezavisan i predstavlja kombinaciju torzionih vratila i hidrauličnih amortizera. Gusjenice širine 252 mm su čelične sa gumenim umetcima.

Oklop:

Oklopno tijelo je od zavarenih ploča pancirnog čelika, sa prednje strane je debljine 14 mm, što daje zaštitu od kalibra 20 mm sa razdaljine od 100 m. Bokovi su zaštićeni oklopom debljine 9 mm, što pruža zaštitu od gelera i kalibra 7,62 mm na svim daljinama. Na oklopnom tijelu je ugrađeno 8 puškarnica (po tri lijevo i desno i dvije iza).

Pokretljivost:

BVP M-80 savladava uspon od 60 % (30 stupnjeva), bočni nagib do 55,5 % (25 stupnjeva), rov širine do 2,4 m i okomite prepreke visine do 0,8 m. Maksimalna brzina je 65 km, a po makadamskim putevima 35-40 km. Vozilo je amfibija i može vodene prepreke savladavati plovljenjem. Najvažniji preduvjeti su da je obala strma do 25 stupnjeva i da vodeni tok nije brži od 1,5 m/s. Vozilo bez pripreme ulazi u vodu uz prethodno podizanje valobrana. Brzina plovljenja je 7,5 km/h. Klirens vozila je 400 mm.

Specijalni uređaji i dodatna oprema:

BVP M-80 je opremljen i sa uređajem za izbacivanje prodrle vode, kolektivnim sistemom NHB zaštite, sistemom za gašenje požara koji se aktivira ručno ili automatski, uređajem za zagrijavanje unutrašnjosti, spasilačkim prslukom PS-82 za spašavanje u slučaju prisilnog napuštanja vozila za vrijeme plovljenja. Za maskiranje koristi se termodimna aparatura motora koja stvara dimnu zavjesu dužine 250-400 m u trajanju od 2 do 4 min. Za održavanje veze ugrađen je radio uređaj RUT-1A dometa 20 km na ravnom terenu kada vozilo nije u pokretu i 15 km kada je u pokretu. Za kontakt posade unutar vozila koristi se uređaj UMr.

 

Tip / porijeklo M-80, M-80A / SFRJ
Posada 3 + 7
Borbena težina 13.850 kg
Dužina 6,42 m
Širina 2,9 m
Visina 2,2 m
Motor HS-115; OM-403 (A)
Snaga motora 191 kW pri 3.000 obr/min; 235 kW pri 2.500 okr/min
Maks. brzina po putu 60km/h; 65km/h
Maks. brzina plovljenja 7.5 km/h
Zapremina spremnika 510 l
Borbeni radijus 350-500 km/21 h na vodi
Naoružanje top M-55 od 20mm, strojnica M-86 PKT od 7,62mm i PO rakete 9M14M
Borbeni komplet 400 granata 20 mm, 2000 metaka 7,62 mm i 4 rakete
Oklop 9-14 mm

 

 

 

Back to Top


Copyright©2003,Hrvatski oklop.