Tenk
T-55
Tenk
T-55 je prvi poslijeratni sovjetski tenk i prvi tenk, koji je
osposobljen za borbena djelovanja u nuklearnim uvjetima. T-55
je sudjelovao u skoro svim sukobima nakon Drugog Svjetskog rata,
u kojima je dokazao visoku tehničku pouzdanost i efikasnost.
Danas se nalazi u naoružanju 45 vojski svijeta. U vrijeme kada je nastao
ovo je bio daleko najnapredniji osnovni borbeni tenk u svijetu.
T-55 je bio najvažniji
tenk JNA sve do 1984 god., kada se u naoružanje uvodi tenk M-84.
Ukupno je Jugoslaviji isporučeno oko 1500 tenkova T-55. Serija
16, 17, 18 je porijeklom iz SSSR-a, serija 19 iz Poljske i serija
20 iz Češkoslovačke. Tenkovi iz ruskih serija su najstariji
(SSSR je poslije serije 18 prešao na proizvodnju T-72), tenkovi
T-55 koji su isporučivali Poljaci imali su neka manja poboljšanja
u vidu bolje radio stanice i IC uređaja, dok su tenkovi isporučeni
iz Češkoslovačke (Serija 20) imali bolje komande i udobnija
sjedišta za posadu. U toku osamdesetih urađen je projekt
osuvremenjivanja tenka T-55, na bazi komponenata i tehnologija
razvijenih za novi tenk M-84. Nova oznaka je bila T-55M.
Ubrzo se uviđa da
oklop ne pruža zaštitu od modernih PT sredstava, pa se montira
dodatni oklop često i od priručnih materijala (Guma,
drvo, cigla, tanki lim i sl.).
Proizvedeno je oko 55.000 primjeraka ovog modela. SSSR
je ovaj model proizvodio do 1982 god., a Poljska i Češka
do kraja osamdesetih.
Tenk T-55 pokazao je
visoku tehničku pouzdanost u ekstremnim klimatskim uvjetima
i visoku borbenu efikasnost u ratovima vođenim nakon Drugog
Svjetskog rata.
Osnovno oružje tenka
je top D-10, D-10-TG ili D-10-T2S, kalibra 100 mm. Top vodi porijeklo
još iz Drugog Svjetskog rata i ugrađivan je u samovozno oružje
(lovac tenkova) SU-100. Elevacija topa je -5
do +18 stupnjeva, bez uključenog i po stupanj manje sa uključenim
stabilizatorom. Horizontalno pokretanje je 360 stupnjeva. Pokretanje
topa i kupole je električno ili ručno. Top se puni ručno,
a brzina gađanja je 4-7 granata u minuti. Maksimalni, teorijski
domet topa je 16.800 m, a efikasna daljina gađanja do 2.000
m.
Borbeni komplet čine 43 granate, od kojih je 26 trenutno
fugasnih, 9 pancirno-obilježavajučih
i 8 kumulativnih. Raspored unutar tenka je: 18 u spremnicima za
gorivo, 5 u zadnjem dijelu kupole, 10 na stalaži pregrade između
motornog i borbenog odjeljenja i 10 unutar borbenog odjeljenja.
Od pomoćnog oružja
T-55 ima spregnutu strojnicu PKT od 7,62 mm sa borbenim kompletom
2.750 metaka i na krovu kupole PZS
od 12,7 mm sa borbenim kompletom 300 metaka (rani T-55
su imali samo spregnutu strojnicu SGMT, kasnije je dodan PZS,
početkom-sredinom '70-ih , a početkom '80-ih je SGMT
zamijenjen sa M86/PKT).
Zapovjedniku tenka na
raspolaganju je periskop za dnevno osmatranje TPK UB ili TPK UB2,
sa uvećanjem 5x. u prstenu turele se nalaze i 4 prizme za
dnevno motrenje. U periskopu se nalazi i skala za mjerenje daljine
i odstupanje pogodaka, ali sa kojom zapovjednik ne može gađati.
Za noćno motrenje se koristi IC periskop TKN-1 koji se montira
na mjesto dnevnog. Daljina motrenja je 250-300m. Ciljač ima
dvije ciljničke sprave: za dan i noc. Dnevna sprava je TS-2A-22
ili TS-2B-22/32/32P sa promjenjivim uvećanjem od 3,5x do
7x. Ciljnički uređaj je označen za gađanje
na daljinama do 6.000 m. Za posredno gađanje koristi se kupolski
kutomjer i mjesna sprava. Noćni ciljnik ima mogućnost
uvećanja 5,5x i vidnu daljinu od 800m uz pomoć IC reflektora,
snage 180-200 W.
Vozač ima dva dnevna
periskopa, od kojih se jedan zamjenjuje noćnim IC periskopom
TVN-2, dometa 60 m. Vozač ima i IC far FG-100 ili FG-125
snage 40 W.
Pogon čini vodom
hlađeni dizel motor V-55, snage 427 kW. Motor ima grijače
za gorivo, ulje i rashladnu tekućinu. Za startanje motora
je ugrađen uređaj sa stlačenim zrakom.
Transmisija je mehanička,
sa pet stupnjeva prijenosa naprijed i jednim nazad. Hodni dio
čine dvije gusjenice sa po 90 članaka, širine 580 mm. Sa
obje strane je po pet dvostrukih potpornih kotača.
Oklop
i specijalni uređaji:
Kupola je livena, sa
zakošenim oklopom na čelu i bokovima, a tijelo je od varenih
ploča.
Debljina oklopa varira
od 39 na krovu do 203 mm na čelu kupole. Dodatnu zaštitu
na bokovima kupole čine i sanduci za alat.
Od ostalih uređaja
tenk ima kolektivnu NHB zaštitu, uređaj za stvaranje dimne
zavjese, agregat, radio
uređaj dometa 20-25km.
Inačice tenka T-55
kao neborbena vozila su:inženjerijski tenk TZI
i inženjerijski tenk MT
55.
|
Tip / porijeklo |
T-55 / SSSR (Ser. 18), Poljska
(Ser. 20), Čehoslovačka (Ser. 19) |
Posada |
4 |
Borbena težina |
36.000 kg |
Dužina |
6,20 m |
Širina |
3,27 m |
Visina |
2,35 m |
Motor |
V55 |
Snaga motora |
427 kW, pri 2.000 okr/min |
Maks. brzina po putu |
50 km/h |
Zapremina spremnika |
960 l (+400) |
Borbeni radijus |
500-715 km |
Naoružanje |
Top D-10, kalibra 100 mm,
spregnuta strojnica PKT od 7,62
mm i PZS DSK od 12,7 mm |
Borbeni komplet |
43 granate, 2250/2750 metaka 7,62 i
300 metaka 12,7 mm |
Oklop |
39-203 mm |
|