Početna

M-84

T-72

T-55

BVP M-80 A

BTR-50

OT M-60

Groblje tenkova

 
Tenk T-55


tenk T-55

Tenk T-55 je prvi poslijeratni sovjetski tenk i prvi tenk, koji je osposobljen za borbena djelovanja u nuklearnim uvjetima. T-55 je sudjelovao u skoro svim sukobima nakon Drugog Svjetskog rata, u kojima je dokazao visoku tehničku pouzdanost i efikasnost. Danas se nalazi u naoružanju 45 vojski svijeta. U vrijeme kada je nastao ovo je bio daleko najnapredniji osnovni borbeni tenk u svijetu.
T-55 je bio najvažniji tenk JNA sve do 1984 god., kada se u naoružanje uvodi tenk M-84. Ukupno je Jugoslaviji isporučeno oko 1500 tenkova T-55. Serija 16, 17, 18 je porijeklom iz SSSR-a, serija 19 iz Poljske i serija 20 iz Češkoslovačke. Tenkovi iz ruskih serija su najstariji (SSSR je poslije serije 18 prešao na proizvodnju T-72), tenkovi T-55 koji su isporučivali Poljaci imali su neka manja poboljšanja u vidu bolje radio stanice i IC uređaja, dok su tenkovi isporučeni iz Češkoslovačke (Serija 20) imali bolje komande i udobnija sjedišta za posadu. U toku osamdesetih urađen je projekt osuvremenjivanja tenka T-55, na bazi komponenata i tehnologija razvijenih za novi tenk M-84. Nova oznaka je bila T-55M.
Ubrzo se uviđa da oklop ne pruža zaštitu od modernih PT sredstava, pa se montira dodatni oklop često i od priručnih materijala (Guma, drvo, cigla, tanki lim i sl.).
Proizvedeno je oko 55.000 primjeraka ovog modela. SSSR je ovaj model proizvodio do 1982 god., a Poljska i Češka do kraja osamdesetih.
Tenk T-55 pokazao je visoku tehničku pouzdanost u ekstremnim klimatskim uvjetima i visoku borbenu efikasnost u ratovima vođenim nakon Drugog Svjetskog rata.

Naoružanje:

Osnovno oružje tenka je top D-10, D-10-TG ili D-10-T2S, kalibra 100 mm. Top vodi porijeklo još iz Drugog Svjetskog rata i ugrađivan je u samovozno oružje (lovac tenkova) SU-100. Elevacija topa je -5 do +18 stupnjeva, bez uključenog i po stupanj manje sa uključenim stabilizatorom. Horizontalno pokretanje je 360 stupnjeva. Pokretanje topa i kupole je električno ili ručno. Top se puni ručno, a brzina gađanja je 4-7 granata u minuti. Maksimalni, teorijski domet topa je 16.800 m, a efikasna daljina gađanja do 2.000 m.
Borbeni komplet čine 43 granate, od kojih je 26 trenutno fugasnih, 9 pancirno-
obilježavajučih i 8 kumulativnih. Raspored unutar tenka je: 18 u spremnicima za gorivo, 5 u zadnjem dijelu kupole, 10 na stalaži pregrade između motornog i borbenog odjeljenja i 10 unutar borbenog odjeljenja.
Od pomoćnog oružja T-55 ima spregnutu strojnicu PKT od 7,62 mm sa borbenim kompletom 2.750 metaka i na krovu kupole PZS  od 12,7 mm sa borbenim kompletom 300 metaka (rani T-55 su imali samo spregnutu strojnicu SGMT, kasnije je dodan PZS, početkom-sredinom '70-ih , a početkom '80-ih je SGMT zamijenjen sa M86/PKT).

Ciljničke sprave:

Zapovjedniku tenka na raspolaganju je periskop za dnevno osmatranje TPK UB ili TPK UB2, sa uvećanjem 5x. u prstenu turele se nalaze i 4 prizme za dnevno motrenje. U periskopu se nalazi i skala za mjerenje daljine i odstupanje pogodaka, ali sa kojom zapovjednik ne može gađati. Za noćno motrenje se koristi IC periskop TKN-1 koji se montira na mjesto dnevnog. Daljina motrenja je 250-300m. Ciljač ima dvije ciljničke sprave: za dan i noc. Dnevna sprava je TS-2A-22 ili TS-2B-22/32/32P sa promjenjivim uvećanjem od 3,5x do 7x. Ciljnički uređaj je označen za gađanje na daljinama do 6.000 m. Za posredno gađanje koristi se kupolski kutomjer i mjesna sprava. Noćni ciljnik ima mogućnost uvećanja 5,5x i vidnu daljinu od 800m uz pomoć IC reflektora, snage 180-200 W.
Vozač ima dva dnevna periskopa, od kojih se jedan zamjenjuje noćnim IC periskopom TVN-2, dometa 60 m. Vozač ima i IC far FG-100 ili FG-125 snage 40 W.

Motor i transmisija:

Pogon čini vodom hlađeni dizel motor V-55, snage 427 kW. Motor ima grijače za gorivo, ulje i rashladnu tekućinu. Za startanje motora je ugrađen uređaj sa stlačenim zrakom.
Transmisija je mehanička, sa pet stupnjeva prijenosa naprijed i jednim nazad. Hodni dio čine dvije gusjenice sa po 90 članaka, širine 580 mm. Sa obje strane je po pet dvostrukih potpornih kotača.

Oklop i specijalni uređaji:

Kupola je livena, sa zakošenim oklopom na čelu i bokovima, a tijelo je od varenih ploča.
Debljina oklopa varira od 39 na krovu do 203 mm na čelu kupole. Dodatnu zaštitu na bokovima kupole čine i sanduci za alat.
Od ostalih uređaja tenk ima kolektivnu NHB zaštitu, uređaj za stvaranje dimne zavjese, agregat, radio uređaj dometa 20-25km.

Inačice tenka T-55 kao neborbena vozila su:inženjerijski tenk TZI i inženjerijski tenk MT 55.

 

Tip / porijeklo T-55 / SSSR (Ser. 18), Poljska
(Ser. 20), Čehoslovačka (Ser. 19)
Posada 4
Borbena težina 36.000 kg
Dužina 6,20 m
Širina 3,27 m
Visina 2,35 m
Motor V55
Snaga motora 427 kW, pri 2.000 okr/min
Maks. brzina po putu 50 km/h
Zapremina spremnika 960 l (+400)
Borbeni radijus 500-715 km
Naoružanje Top D-10, kalibra 100 mm,
spregnuta strojnica PKT od 7,62
mm i PZS DSK od 12,7 mm
Borbeni komplet 43 granate, 2250/2750 metaka 7,62 i
300 metaka 12,7 mm
Oklop 39-203 mm

 

 

Back to Top


Copyright©2003,Hrvatski oklop.