Tenk
T-72
Razvoj
tenka T-72 počeo je 1967, a serijska proizvodnja 1973 god.
U tijeku 1979 pojavljuje se nova verzija T-72A, koja je za razliku
od prethodnog modela dobila: laserski ciljnik - daljinomjer TPDK-1,
noćni periskopski ciljnik ciljača TPN-3-49, sa IC reflektorom
L-4, bocni štitnici prijeko hodnog dijela, top 2A46 umjesto 2A26M2,
sistem za lansiranje dimnih kutija, sistem zaštite od napalma,
uređaj za putnu signalizaciju, uređaj za noćnu
vožnju TVNE-4B, veći dinamički hod potpornih kotača
i motor V-46-6.
Osnovno oružje tenka
T-72A je top kalibra 125 mm, glatke cijevi, dužine 50 kalibara
(6.250 mm), koji je zaštićen termoizolacijskom oblogom. Punjač
topa je sa elektrohidrauličnim pogonom i omogućava brzinu
paljbe 2-8 metaka u minuti. Okomito polje djelovanja je -5 do
+15 stupnjeva. Vijek cijevi topa je 350 ispaljenih metaka. Pomoćno
naoružanje čini spregnuta strojnica PKT od 7,62 mm sa borbenim
kompletom od 2.000 metaka i PZS NSVT od 12,7 mm sa kompletom od
300 metaka, koji je efikasan na daljinama od 1.500 m za ciljeve
u zraku i 2.000 m za ciljeve na zemlji. Borbeni komplet od 42
metaka čine: trenutno fugasni OF-19, kumulativni ZBK14M, probojnosti
500 mm oklopa i pancirno-potkalibarni projektili BM9 i BM12, probojnosti
350 mm na 3.500 m. U okretnom transporteru smješteno je 22 metka.
Potkalibarni projektili imaju brzinu od 1.800 m/s, što je u samom
svjetskom vrhu.
U tureli zapovjednika
ugrađeni su periskopi za motrenje; dnevno-noćni TKN-3
i jedan dnevni TNP-160. i dvije prizme u poklopcu turele. Preko
periskopa TKN-3, zapovjednik može vršiti osmatranje noću
do daljini od 400 m. Periskop je opremljen brisaćima i grijačem
za zimske uvjete. Zapovjednik može preuzeti upravljanje od ciljača,
ali ne može sam gađati i ciljati. Kupola se navodi brzinom
od 20 stupnjeva u sekundi.
Ciljač ima na raspolaganju
ciljnički daljinomjer sa laserskim mjeračem danju, pomoću
koga se top i spregnuta strojnica navode na cilj.
Daljina mjerenja je 500
- 4.000 m. Sistem za upravljanje paljbom (SUP) automatski unosi
podatke o prijeđenom putu do cilja. Neposredno
ciljanje, zavisno od vrste projektila, se vrši do daljina
od 4.000 - 5.000 m, a spregnutom strojnicom do 1.200 m. Ciljnička
sprava uvećava 8x, mjerenje daljine laserom se može vršiti
do 10x/min, u intervalima od 6 sec.. Skala daljinomjera se automatski
pomiče u skladu sa izmjerenom daljinom. Spremnost topa za gađanje
označava paljenje signalne lampice u vidnom polju ciljnika.
Pored ove dnevne ciljničke sprave ugrađena je i noćna
TPN1 za daljine do 800 m sa uvećanjem 5,5x. Skala ciljničke
sprave ima podjeljke za ciljanje do 1.100 m za potkalibarne, 1.000
m za kumulativne i 900 m za trenutno fugasne projektile. Noću
se spregnutom strojnicom može djelovati do 600 m.
Vozač ima dnevni
periskop TNPO-168V i dvije prizme koje su ugrađene u poklopcu
ulaznog otvora. Za noćnu vožnju koristi se aktivno-pasivni
uređaj. U aktivnom režimu teren se osvjetljava IC farovima
FG-125, koji su smješteni na kupoli lijevo i oklopnom tijelu desno
naprijed. Vidljivost je do 60 m sa uvećanjem 1x.
Elektro-hidraulični
stabilizator može raditi u tri režima: u potpunoj stabilizaciji,
nepotpunoj i u ručnom režimu rada.
Tenk T-72 pokreće
dvanaesto-cilindrični, četvorotaktni, višegorivi, turboprehranjivi
dizel motor V-46-6. Radna zapremina 38,8 l, a težina motora 980
kg. Snaga motora od 573 kW osigurava specifičnu snagu od
14 kW/t, što omogućava dobre karakteristike prohodnosti i
brzinu do 60 km/h. Autonomija kretanja je 460-650 km, a na dobrim
putevima i do 700 km. Mjenjač ima sedam stupnjeva prijenosa
naprijed i jedan za unazad.
Hodni dio čine šest
potpornih kotača, sa nezavisnim torzionim oslanjanjem, kombiniranim
sa 3x2 hidraulična amortizera (Na 1,2 i 6 potpornom kotaču).
Gusjenice su čelične, sa po 96 članaka, širine
580 mm i dužine nalijeganja 4,25 m. Težina jedne gusjenice je
1.700 kg.
Oklopno tijelo je od
homogenih pancirnih ploča, osim prednje gornje koja je višeslojna.
Prednja gornja ploča je debljine 205 mm pod kutem od 22 stupnja
sa ekvivalentom zaštite od 500 mm. Prednja donja ploča je
debljine 100 mm homogenog čelika, ispod nje je dozerski nož
debljine 20 mm. Bočne strane su debljine 80 mm, a zadnja ploča
40 mm pod kutem od 10 stupnjeva. Kupola je niskoprofilna i konusno
oblikovana. Napravljena je od homogenih čeličnih odljevaka,
debljine do 410 mm, bokova do 290 mm, zadnjeg zida do 60 mm i
krova do 50 mm. Unutrašnja strana oklopa kupole je prekrivena
specijalnim slojem koji štiti od radioaktivnog zračenja.
Specijalni
uređaji i dodatna oprema:
Od dodatnih uređaja
tenk ima 12 bacača dimnih kutija koje na daljini od 100-150
m stvaraju dimnu zavjesu od po 18-28 m po jednoj kutiji, koja
traje od 3,5 do 5,5 minuta. Opremu još čini uređaj za
samoukopavanje, oprema za podvodnu vožnju (do 5 m dubine), uređajem
za razminiranje, radio uređaj dometa 20-70km.
|
Tip / porijeklo |
T-72 / SSSR |
Posada |
3 |
Borbena težina |
41.500 kg |
Dužina |
6,86 m |
Širina |
3,37 m |
Visina |
2,19 m |
Motor |
V-46-6 12 cilindra |
Snaga motora |
573 kW |
Maks. brzina po putu |
60 km/h |
Zapremina spremnika |
960 + 400 l |
Borbeni radijus |
460-650 km |
Naoružanje PK verzija |
Top 2A46 od 125 mm, PKT od 7,62 mm i PZS od 12,7 mm |
Borbeni komplet |
42 metaka, 2000 metaka 7,62 mm i 300 kalibra 12,7 mm |
Oklop |
40-410 mm |
Još par slika:
|