"DVICA"

Ruta kojom je nekada vozio dubrovački tramvaj...

KLIKNITE NA SLIKU DA JE VIDITE UVEĆANU!


Dakle, kao što smo napomenuli, ovo je opis stanja do kraja II. svjetskog rata, a tada su postojale redovne postaje i postaje na zahtjev. Ove potonje bile su obično ispred kuća dubrovačke gospode i (ili) dioničara travanja), a na njih bi se stajalo kad bi (nakon zahtjeva, naravno) kondukter zvoncem dao znak vozaču da stane na postaju. Razmak između postaja nije bio veći od par stotina metara i travanji su išli sporo. Redovne postaje označene su PLAVOM, a postaje na zahtjev CRVENOM bojom...

NAPOMENA: STRANICA SADRŽI MNOŠTVO SLIKA - POTREBNO JE DUŽE VRIJEME ZA NJIHOV PRIKAZ, MOLIMO STRPLJENJE!


Pile

Kao i kod jedinice, početak puta, Pile. Ishodište svih linija tramvaja. Kada je tramvaj izgrađen 1910.g. Gruž je bio prometno središte - vlak, brod - to su bila najčešća prijevozna sredstva za putovanja. Promet između Pila i Gruža bio je sve veći, vozili su omnibusi i "diliđence", pa je tramvaj bio vrhunac povezivanja.

 

Hotel Gradac (danas Ženski đački dom)

Prva postaja na zahtjev.

Bolnica

Slijedeća stanica je stara bolnica (nije bila stara u to vrijeme, op.a.) gdje se nalazilo i prvo križanje na kojoj bi tramvaj koji ide na Pile čekao onoga sa Pila da se mimoiđu...

 

Skale (malo ispod današnjeg kina Slavica)

Nažalost, ne znamo kome je tada pogodovala ta postaja...

 

Boninovo

Boninovo...Pogled koji oduzima dah, prekrasan park i gradsko groblje.

Villa Čingrija (danas zgrada HTV - dopisništva Dubrovnik)

Gospar Čingrija bio je veliki dioničar travanja, razumljivo je da postaja na zahtjev bude i njegova kuća.

Akademija (nekad Villa Roma - danas Villa Šipan)

Postaja na zahtjev i jedina u gradu koja je imala zidanu čekaonicu. Kuriozitet ove postaje je i što je tu bila (u ono vrijeme) administrativna granica kotara. Napomenuli smo već da u to vrijeme Dubrovnik i Gruž nisu bili jedan grad, već dva odvojena mjesta. Tako je Gruž administrativno "Banovina zetska, srez trebinjski, opština dubrovačka, selo Gruž".

Kava - kamenolom (danas zgrada suda)

Ovdje je bilo križanje, a ne postaja, ali kako je stajanje i čekanje često bilo neizbježno, tako se moglo ulaziti i izlaziti bez ikakvih problema.

Remiza - Stanica Lapad

Obvezna postaja Remiza, kasnije s izgradnjom pruge za Lapad, Stanica Lapad - križanje gdje se odvaja pruga prema Lapadu od onoga prema Gružu, mjesto gdje se nalazila tramvajska okretnica i ishodište svih tramvaja. Zanimljiv je i naziv - stanica Lapad - kada znamo da uopće nismo u Lapadu, već u Gružu. To je ostavština iz tramvajskih vremena. Pitate se kako? Tramvaji su, kao što već znate, imali dvije linije - "jedinicu" (Pile - Gruž) i "dvicu" (Pile - Lapad). Direktne linije Gruž - Lapad nije bilo, te se stoga za doć' iz Gruža u Lapad trebalo čekati na presjedanje na stanici za Lapad. Otuda i ime - stanica Lapad...Za ove slučajeve presjedanja postojala su tzv. "karte za prijelaz" ili "prijelazne karte".

Batala

Postaja na zahtjev ispred današnje Atlantske plovidbe (otprilike tamo gdje je sada trafika).

Villa Eliza (danas FTVT - Fakultet)

Slijedeća postaja (na zahtjev) je današnji Fakultet za turizam i vanjsku trgovinu (FTVT) na Lapadskoj obali. Uzduž ove ulice je u vrijeme izgradnje pruge (1928.g. - op.a.) živjelo preko 90% žitelja Lapada. Danas je slika dijametralno suprotna...

Križanje Giman

Kao i gore navedeno, križanje koje nije postaja, ali se moglo ulaziti i izlaziti dok je travanj stajao.

 

 

 

Hotel Lapad

Obvezno zaustavljanje kod hotela.

 

Lazaret (danas J.K. Orsan - Pomorska Škola)

Na kraju Lapadske obale nalazi se lučica Orsan, nekad kao i sad postaja javnog prijevoza. Malo iznad Orsana je i Pomorska škola.

Hotel Adria (danas Pošta Lapad)

Pošta Lapad je popularni naziv za križanje današnje Ulice Kralja Tomislava i Šetališta Kralja Zvonimira koje ide do same Uvale Sumartin (Uvale Lapad). Nekad je tu bio hotel Adria kojega su njemački vojnici pri povlačenju 1944.g. spalili.

Uvala Sumartin (Uvala Lapad)

Zadnja stanica, nekad kao i sad omiljeno kupalište Dubrovnika, Uvala Lapad... Tramvaj je vozio sve do dna uvale, praktično do same plaže. Tamo je bila i okretnica za bajvagene (kao i na Kantafigu). A onda, kako to i natpis linije kaže "I OBRATNO", natrag istim putem...I tako neumorno 42 godine...

 

OVO JE PRIKAZ POSTAJA OD UVOĐENJA TRAMVAJA DO KRAJA II. SVJETSKOG RATA! POSLIJE RATA POSTAJE SE VELIKIM DIJELOM POKLAPAJU SA DANAŠNJIM AUTOBUSNIM.

 

JEDINICA - QUO VADIS? - POČETNA STRANICA

 


Sva prava pridržana © - Dubrovnik MMV A.D.