|
|
- Kada dva
odrasla čovjeka (autor ovih stranica i prijatelj Dinko) nemaju
pametnija posla, nego izrađivati bumerange, moglo bi se reči da sa
njima nije sve u redu, ali naprotiv... Ubili smo ljetne praznike na
najbolji mogući način. Bili smo na sviježem zraku, izrađivali smo nekog
vraga, prešli destine kilometara biciklom, zabavljali se i na kraju
potvrdili sami sebi: STVARNO SE VRAČAJU! To nam je ujedno bio i jedini
razlog što smo se primili tog posla.
- Nije bilo jednostavno i prve koje smo izradili letjeli su
poput cigle.Bili smo očajni. Toliko piljenja i muke, a sve uzalud. Sve
su to bili krivi australski suveniri koje sam imao i uopće nisu bili
izrađeni za bacanje. Kakva bedastoča, izgubili smo par dana dok to
nismo shvatili. Nismo odustajali i pored toga što su nas prolaznici
čudno gledali. Možete zamisliti sliku kako se dva ostarijela tinejđera
vozikaju biciklima uokolo, a sa bicikala im na sve strane strše komadi
šperploče, pile, turpije, šmirgli razni i još nose hrpu nekakvih papira
pod rukama... Ali ipak, proučavali smo nacrte skinute sa Neta i malo po
malo shvatili poantu... moraju biti obrađeni poput avionskog
krila. I to je sve? Pa, zapravo da. Jedino treba pogoditi pravu mjeru,
jer ako se pretjera, onda se dižu u zrak i opet padaju kao kamen, a
onda turpijaš sa kontra strane da popraviš štetu, i tako, malo
po malo, imam osjećaj da smo mogli napraviti bumerang i u obliku
krumpira da bi nam se vračao.
- Ukoliko vam ikada padne na pamet pila i šperploča, predlažem za
početak Key
Rang. Treba nešto manje šperploče od ostalih, a
uspjeh je gotovo sigurno zagarantiran. U nastavku se nalaze nacrti i
glavne karakteristike nama u to vrijeme najzanimljivijih na Netu. Još
samo nešto. Svugdje se za izradu bumeranga u večini slučajeva koristi
avionska šperploča. Ne očajavajte, niti mi je nismo uspjeli nabaviti.
Kupili smo najobičniju šperploču sa što više slojeva (zbog čvrstine)
debljine 5 mm i bila je sasvim OK. Doduše, lako se obrađuje... ali i
trga. :-)
- Idemo sad, abecednim redom. To su:
A-Wing
|
Lagan za
izradu, lako se baca i lako se lovi. Odličan za vježbanje hvatanja. Na nacrtu, rupa je cca 20mm. Takvih
smo 2-3 polomili.
|
|
Materijal:
|
5
mm avionska šperploča (mo'š mislit)
|
Domet:
|
20-25m
|
Nagib:
|
70
|
|
Slika
prikazuje način bacanja |
Albatros
|
Oblik:
|
Michael Siems
|
Disciplina:
|
Aussie Round
|
Domet:
|
50-60 m
|
Težina:
|
100 g
|
Materijal:
|
5-6 mm avionska šperploča od finske breze (je, je)
|
Profil:
|
|
Donja strana:
|
lagano naoštren na oba kraka
|
Utezi:
|
postaviti utege 10 mm na krajeve
|
Nagib:
|
vrlo malen pozitivni kut na
oba kraka
|
Vjetar:
|
1-4 Beaufort
|
Bacanje:
|
kut prema vjetru 80°, nagib
pri bacanju 30 to 45°, smjer bacanja 0°, prilikom laganog vjetra
koristiti veči kut prema vjetru i u nagibu, a manji prema horizontu!
|
Linija
leta:
|
u velikom krugu, nisko iznad
zemlje
|
Savjet:
|
Albatros od 6 mm također se
vraća uz lagani vjetar
|
Batman
|
Ovaj bumerang
može letjeti visoko, ali također ima zadršku pri kraju leta, tako da ga
je lako loviti. Mora se pažljivo obrađivati, želi li se postići
dovoljnu rotaciju pri kraju leta.
Puno čoškića i dosta turpijanja. Osječali smo se kao Batman i Robin.
|
Materijal:
|
4 mm avionska
šperploča (a nije od Batmanovog rebra???)
|
Domet:
|
20 m
|
Beats mini
|
Ovaj mali
bumerang može se bacati i u zatvorenom, jer je njegov domet manji od 20
metara. Beats Aepli je 1986. godine njime izveo 388 uzastopnih hvatanja.
|
Materijal:
|
4
mm avionska šperploča
|
Domet:
|
20
m
|
Težina:
|
30
g
|
Burwell
|
Potrebno je
obratiti pažnju pri obradi rupe, da se izbjegne ozlijeda prilikom
'index-catch' hvatanja (misli se na srednji prst :-). Treba biti
oprezan, domet je neobično velik za tribladere.
|
Materijal:
|
5
mm avionska šperploča (bez komentara)
|
5/7
mm Šperploča
|
Domet:
|
30/40
m
|
Težina:
|
70
g
|
Challenger
|
Sa ovim
bumerangom, Volker Behrens dosegao je 145 metara (nezvanični rekord).
Sa malo vježbe, postiže se 80 metara, vrlo jakim i vrlo položenim
bacanjem. Jako pobrusiti krajeve krakova, specijalno vodećeg. Pažljivo
i precizno obraditi. Teško se postiže dovoljna rotacija. Za iskusnije
bacače. Za let od 130 metara potrebni su utezi od 3 g odozdo i 21 g
odozgo, te lagani vjetar. Mi smo ga radili od 5 mm šperploče i nije nam
se vračao kako treba, a da ne velim da mu ni domet nije bio više od
40-50 metara.
|
Materijal:
|
|
Uteg zalijepiti trakom na vodećem
kraku: |
4 mm Pertinax
(gadno za turpijat)
|
|
ispod:
3 g |
Domet:
|
|
iznad:
21 g |
70/130 m
|
|
Nagib pri vjetru: |
Težina:
|
|
45° |
112 g (bez
utega)
|
|
Nagib: |
|
|
30/45° |
-
Equerre
|
Najvjerojatnije
bumerang koji je najlakše izraditi. Ne pogoduje mu
previše vjetra. Dapače, vjetar ga totalno ubija. Nisam ga uspio baciti
više od 3 puta za redom, a da se vrati u ruku.
|
Materijal:
|
5 mm avionska
šperploča
|
6/7 mm Šperploča
|
Domet:
|
30 m
|
Težina:
|
80g
|
-
Flying Circle
|
Vrlo težak za
izradu i još teži za bacanje. Nismo ga isprobali, nismo baš bili
tolikko zagrijani, ali definitivno zanimljiv oblik.
|
Materijal:
|
5 mm avionska
šperploča (znao sam)
|
Nagib:
|
45°
|
Vjetar:
|
2-3 jak vjetar
|
-
Fuzzy
|
Oblik:
|
Axel Heckner
|
Disciplina:
|
Trick Catch, Accuracy, Fast
Catch, Aussie Round
|
Domet:
|
20 - 50 m, ovisno o
finalizaciji
|
Materijal:
|
od 35 - 70 g
|
Težina:
|
4 mm avionska šperploča od
finske breze (pa naravno)
|
Profil:
|
|
Donja
strana:
|
ako je potrbno, lagano
zaoštriti na oba kraka
|
Vjetar:
|
0-4 Beaufort
|
Linija
leta:
|
kružna, na podjednakoj
visini, položeno prema bacaču
|
Savjet:
|
uteg blizu središta
gravitacije, daje veću otpornost na vjetar
|
Specifičnost:
|
vrlo precizan povratak. Sa
dobro izbalansiranim utezima leti do 50 metara.
|
-
Ikarus
|
Oblik:
|
Axel Heckner
|
Disciplina:
|
Aussie Round
|
Domet:
|
cca 50 m
|
Težina:
|
70 g
|
Materijal:
|
5 - 6 mm avionska šperploča
od finske breze :-|
|
Profil:
|
|
Donja
strana:
|
naoštriti prednji i stražnji
brid
|
Utezi:
|
Sa utegom na vodećem kraku
postiže se domet i do 80 m. Kada je putanja leta preniska, postaviti
uteg na ishodištu krakova ili pažljivo na pratećem kraku.
|
Vjetar:
|
0-1 Beaufort, sa utegom 4
Beaufort
|
Bacanje:
|
kut prema vjetru 75°, nagib
20° do 30°, kut prema horizontu 0 - 5°
|
Linija
leta:
|
kružna i vrlo niska
|
Savjet:
|
Ako je let nespretan, lagano
dodatno zaoštriti prednje bridove, naročito pratećeg kraka.
|
Specifičnost:
|
leti neuobičajeno daleko za
drveni bumerang. Napravljen od čvrstog materijala debljine 5 mm, leti
cca 40 m, a potrebuje dosta vjetra.
|
-
Jérome Quin Fast catch
|
Dodati teret
na krajevima krakova. Vrlo je brz. Ako je potrebno, ugoditi na jedan
ili dva kraka negativni ili pozitivni kut.
|
Materijal:
|
4 mm avionska
šperploča
|
Domet:
|
20 m
|
Težina:
|
48 g
|
-
Key Rang
|
Bumerang sa
mekanim povratkom i pravilnom kružnom putanjom. Zahtjeva pažljivu i
preciznu obradu. Ne smeta mu niti jači vjetar. Bacati sa nagibom 50°, a
u smjeru pod kutem od 0°.
Ovo je bumerang sa kojim sam imao najviše
zadovoljstva prilikom izrade, a i poslije za vrijeme bacanja.
Moglo bi se reči, pravi školski bumerang. Imao sam osjećaj da ga mogu
bacati danima i da će se svaki puta vratiti u ruku. Na kraju sam ga
i ofarbao i to je jedini kojeg smo proizveli u boji. :-)
|
Materijal:
|
|
|
6
mm Šperploča
|
Domet:
|
30
m
|
Težina:
|
60
g
|
Koala Sprint
|
Ovaj mali
'triblader' sposoban je za let od 4 sekunde. Zatupiti stražnje bridove
krakova s donje strane, kako bi se dobila niska putanja leta. Ako je
potrebno dodati utege na krajeve krakova, kako bi se postigao domet od
20 metara. Rupe na krajevima su 10 mm.
|
Materijal:
|
4 - 5mm
avionska šperploča
|
Domet:
|
20/25m
|
-
Ted Bailey
|
Ted Bailey je
poslastica MTA (disciplina u dužini trajanja leta) natjecanja, a njegov
bumerang kopirao je svako tko se želio oprobati u MTA. Trenutni
svjetski rekord u trajanju leta (3 minute) dosegla je samo nekolicina
bumeranaga. Za ovu vrstu bumeranga, podešavanje je vrlo važno. Nakon
par bacanja ponovo izvršiti podešavanje! Bacati visoko iznad horizonta.
|
|
Materijal:
|
3 mm avionska
šperploča (2 sloja/mm)
|
Težina:
|
30 g
|
Trajanje leta:
|
od 15 sekundi
do 5 minuta
|
-
Till
|
Sa ovim
bumerangom može se vježbati brzinsko hvatanje, izdržljivost i precizno
bacanje. Vodeći bridovi mogu biti zatupljeni ili zaobljeni.
|
Materijal:
|
4
mm ABS ili polypro
|
Domet:
|
od
20/25 metara
|
Nagib pri vjetru:
|
90°
možda i više
|
Kut bacanja:
|
0
to 30°
|
Vjetar
|
0-3
|
-
Trilair
|
Materijal:
|
3 mm avionska
šperploča (2 sloja/mm),
|
2 mm Pertinax
|
Trajanje leta:
|
od 20 sekundi do
...
|
-
Još poneki plan i nacrt
-
Ako
vam to sve nije dovoljno, evo i linka stranice na kojoj se nalazi čak
do 150 Mb planova i nacrta: http://www.kutek.net/
- © DNSoft, Zagreb, Croatia
|