|
Josip Aničić 28.04.2004
Četvrti razred srednje škole
ŽENIDBA
U BOŽJEM PLANU
Seksualnost, ako je ispravno shvaćena, je sposobnost da nadiđemo sebe i usmjerimo se prema drugoj osobi.Kao takva ona je sveta, stvaralačka snaga u čovjeku kojom nastavlja djelo Boga Stvoritelja. No, ako se ona shvati samo kao sredstvo za zadovoljavanje sebičnih interesa onda se pretvara u rušilačku, razornu silu i umjesto da postane jedna od najjačih veza, može biti najveći izvor razočarenja, nepovjerenja i povrede između dvoje ljudi.
SAKRAMENT ŽENIDBE
Upravo zbog te velike važnosti seksualnosti, Bog je uzdigao
ženidbu na razinu sakramenta.
Ženidba je znak Božje prisutnosti na zemlji na dvojak način:
1.Bračna ljubav je slika Božje ljubavi – kao što se supružnici predaju jedan
drugome i zaklinju na trajnu i vjernu ljubav, tako je i Božja ljubav trajna,
vjerna, neopoziva. Bog ljubi čovjeka do kraja, do smrti, ne ostavlja nas ni
onda kada mi njega ostavimo, « On vjeran ostaje».
2.U kršćanskom braku Bog ima važnu ulogu. Ljudska ljubav je često krhka, podložna
slabostima, napastima. Zato se čovjek ne može nikada potpuno osloniti sam na
sebe i svoje snage. Slabosti nam samo pokazuju da ne možemo sami i da nam treba
Božja pomoć. Bog podiže naše ljudske moći, oplemenjuje ih, jača ljubav, pročišćava
i daje snagu čovjeku da ustraje u vjernosti i predanju i onda kada to po ljudskim
mjerilima izgleda nemoguće.
OBRED SAKRAMENTA ŽENIDBE
Svećenik dočeka mladence, njihove kumove, roditelje i ostale
koji ih prate. Pozdravlja ih i izražava radost cijele zajednice (Crkve).
- U Službi riječi svi slušaju Božju riječ i razmišljaju o njoj. (Dobro je da
u praipravi za vjenčanje mladenci sudjeluju i zboru čitanja).
- Privola – Svećenik najprije pita mladence o slobodi njihove odluke o spremnosti
na doživotnu vjernost te o spremnosti da prihvate i krkšćanski odgajaju djecu.
– Zatim mladenci pružaju jednodrugome desnu ruku i izražavaju privolu.
- Ja, N.N., uzimam tebe N.N. za svoju ženu (svoga muža) i obećavam ti vjernost
u dobru i u zlu, u zdravlju i bolesti. Ljubit će te i poštovati u sve dane života
svoga.
- Blagoslov i predaja prstenja – Nakon blagoslova prstenja, mladenci stavljaju
jedno drugome prsten na ruku govoreći:
- N.N. primi ovaj prsten znak moje ljubavi i vjernosti, u ime Oca i Sina i Duha
Svetoga.
- Sveopća (vjernička) molitva i blagoslov mladenaca.
- Obred se može zaključiti molitvom «Oče naš» (ako se slavi izvan mise) i blagoslovom.
Ženidba ima dvostruki cilj ili svrhu:
1. Dobro supružnika – stvaranje jedinstvenog I nerazrješivog
saveza
2. Prenošenje života - Crkva uči da svaki bračni čin mora ostati otvoren za
prenošenje života. Supružnici u toj svojoj zadaći moraju biti odgovorni. Jedina
moralno prihvatljiva metoda regulacije poroda smatra se primjena plodnih i neplodnih
razdoblja.
Crkva uči da svaki bračni čin mora ostati otvoren za prenošenje
života. Supružnici u toj svojoj zadaći moraju biti odgovorni.
Odgovorno roditeljstvo znači voditi računa o tome da budu zaštićena tri temeljna dobra:
1. Dobro bračnih drugova – dijete je plod ljubavi roditelja
i ne smije ugrožavati ju nego potvrđivati.
2. Dobro djece – svako rođeno dijete ima pravo na životne uvijete. No nisu uvijek
najvažniji materijalni uvjeti, važnija je roditeljska ljubav i pažnja.
3. Dobro društva- roditelji ne rađaju i ne odgajaju svoju djecu samo za sebe,
već je vrlo važno da ih ispravno odgoje i uvedu u normalno funkciniranje ljudskog
društva.
GRIJESI PROTIV DOSTOJANSTVA ŽENIDBE
PRELJUB- to je nepravda, on ranjava savez što ga tvori bračna
veza, vrijeđa pravo drugog supruga i djecu tih supružnika, koja trebaju postojanu
vezu roditelja.
RASTAVA- nakana ženidbe je nerazrješiva veza između muža i žene. Ona je znak
ljubavi, a prava ljubav je trajna. Rastava je zato težak grijeh i povreda ljubavi.
Ona unosi nemoral u obitelj i društvo, uzrokuje velike štete: ostavljenom supružniku,
djeci koja su ranjena rastavom roditelja i društvu.
Ako je jedan od supružnika nevina žrtva rastave, ne krši moralnu zapovijed.
U Crkvi može biti zakonito ODVAJANJE supružnika , zadržavanjem ženidbenog veza,
u slučajevima kada to određuje kanonsko pravo.
Drugi grijesi protiv dostojanstva ženidbe:
MNOGOŽENSTVO
RODOSKVRNUĆE
SLOBODNA VEZA – kada muškarac i žena odbijaju dati pravni i javni oblik vezi
koja uključuje spolnu intimnost.
To povređuje dostojanstvo obitelji, slabi smisao vjernosti.
Naslovnica | O meni | O mjestu | Vjeronauk | Linkovi | Zanima me | E - mail |
Copyright (C) by Josip Aničić 2003.