"Tužna stvar za mene jest da se nitko ne sijeća tko je pobjedio na VN Francuske 1979. Sijećaju se samo bitke za drugo mjesto!!

"Vidjelo se da će ovo biti Gilles protiv domaćina."

"...oba žuta automobila su startala dobro ali je crveni prošao između njih."

"Pogledao sam u retrovizore i vidiio da imam društvo."

"Deset krugova prije kraja razmak je pao na 4 sekunde i Gilles je izgledao kao vezana zvijer. "

"Dimilo se iz sve četiri gume dok se Ferrario probijao pokraj Renaulta..."

"Više od 20 godina poslije na stazi nije viđeno ništa slično..."

VELIKE UTRKE: VN Francuske - Dijon, 1979.

Na VN Francuske 1979. godine Gilles Villeneuve je jos jednom pokazao nevjerojatnu veličinu svog talenta. U posljednjim krugovima ove utrke zbio se zacijelo najveći dvoboj u povijesti Formule 1.

Ovo je poglavlje iz knjige "Chasing the title" Nigela Roebucka.

Kada Jean Pierre Jabouillea pitate za najbolji dan karijere, on nema potrebu razmišljati - "Dijon, zasigurno. Za mene se sve poklopilo: prva pobjeda za Renault, prva pobjeda za mene, pole position... i to u Francuskoj! Fantastično, stvarno. Svatko sanja o tome, zar ne?" - zastao je na nekoliko sekundi i nastavio "Tužna stvar za mene jest da se nitko ne sijeća tko je pobjedio na VN Francuske 1979. Sijećaju se samo bitke za drugo mjesto! Već i sat poslije utrke sam osjetio to, a kad sam vidio snimku, nisam bio iznenađen..."

Jean Pierre Jabouille Jean Pierre Jabouille

Rene Arnoux Rene Arnoux

Gilles Villeneuve Gilles Villeneuve

Jacques Laffite Jacques Laffite

Kada je Rene Aronoux otišao iz Formule 1 na kraju 1989., mnoge su priče napisane o njegovoj dugoj karijeri, njegovim sezonama u Renaultu, u Ferrariu i Ligieru, o njegovih 7 pobjeda... Ipak, nista od toga vas neće u istom trenu podsjetiti na Aronuxa. Ne, zauvijek, Aronux ce biti zapamćen po Dijonu 1979., po svojoj bitci sa Gillesom Villeneuveom. Bila je to osma utrka sezone i Jody Scheckter je vodio po bodovima sa Laffiteom i Villeneuveom odmah na repu. Do ove utrke, vozači Renaulta Arnoux i Jabouille su imali poprilično mnogo problema sa pouzdanošću automobila i odazivom na gas. U Monacu su bili među posljednjima osramotivši se, pa su ovdje u Dijonu trebali dobar rezultat. I upravo se to dogodilo; prvi red je pripao žutim automobilima. Renault je za ovu utrku pripremio nove turbopunjače koji su značajno poboljšali okretni moment i što je najbitnije odaziv na gas. Zbog prednosti u snazi mogli su voziti sa mnogo više spuštenim krilcima i činili se da su klasa za sebe - sve dok Villeneuve nije odvozio čaroban kvalifikacijski krug i pridružio im se unutar 1m 07s. Nitko nije bio niti blizu. Vidjelo se da će ovo biti Gilles protiv domaćina.

Villeneuve je primjetio da Renault ne postiže mnogo veću brzinu od njega nego da koriste dosta spuštena krilca i dobijaju na vremanu u zavojima. "Trebam pobjedu ovdje da bi smanjio Jodyjevu prednost. Ne zanimaju me 3-4 boda. Ako Jabouille jednom povede utrku mislim da će ga biti nemoguće uhvatiti, tako da moram dobro startati. Nekako moram barem razdvojiti Renaulte u prvom krugu." Napravio je i bolje od toga; oba žuta automobila su startala dobro ali je crveni prošao između njih. Aronoux je promašio brzinu i pao na 9. mjesto.

StartU otvaranju utrke imali smo Gillesa u svom elementu bježeći od Jabouillea sekundu po krugu - "Voziti tako je bilo sve što sam mogao učiniti. Ima li smo vrlo malo downoforcea i znao sam da uništavam Michelinke, ali koja mi je bila druga mogućnost - biti treći čitavu utrku i zaspati?"

VN Francuske je krenula predviđenim putem napokon u 15. krugu. Ipak Villeneuve je bio ispred Jabouillea ali sada je Arnoux sa drugim Renaultom bio 3. prestigavši takve kao što su Jones, Laffite, Lauda, Piquet, Scheckter... s lakoćom. Za Villeneuvea nije slutilo na dobro jer je do kraja ostalo još 65 krugova.

Jabouille je bio vrlo staložen i vozio utrku hladne glave. Znao je za Renaultovu nadmoć i da može stići Ferraria bez da se previše muči. Kako je stigao 30. krug Villeneuveova prednost je nestala - "Pogledao sam u retrovizore i vidiio da imam društvo."

Koristeći neke vrlo opasne prilike kroz gužvu zaostalih za čitav krug, Gilles je dobio 4 sekunde ali do sredine utrke njegove su gume bile skroz istrošene, understeer u lijevim zavojima i oversteer u desnim zavojima. U 46. krugu Villeneuve više nije mogao ništa i Jabouille je prohujao pokraj njega na kraju ravnine - "Mogu reći da su njegove gume bile gotove kad sam ga prošao" - Jabouille je rekao, "Kako je stigao do kraja na njima, nikada mi neće biti jasno."

Jabouille, Arnoux i VilleneuveU Ferrarijevom boksu su pripremili nove Michelinke za Gillesa, a Scheckter koji je vozio mnogo sporije krugove od timskog kolege je već bio na promjeni. Ali Villeneuve je ostajao na stazi! U redu, sa Jabouilleom se nije moglo nista, ali Arnoux je bio na 15 sekundi od drugog mjesta. Deset krugova prije kraja razmak je pao na 4 sekunde i Gilles je izgledao kao vezana zvijer. Kako su ušli u zadnjih par krugova auti su bili kao jedno. Posljednje minute te utrke u Dijonu se teško mogu opisati riječima. Na kraju 70-og kruga Aronux je prešao Gillesa i na stazi je zavladao delirij. Činilo se da je to bilo to - Gilles se borio sa Renaultima, kockao se i izgubio. Ali Villeneuve nije tako mislio. "Kad me je Rene prošao, mislio sam da će prohujati i ostaviti me kao što je to učinio Jabouille. Imao sam mnogo problema sa upravljanjem ali sam ipak uspjevao ostati iza njega - tako da je i on morao imati problema!"

I imao je - u posljednjim kurgovima Renalut je imao problema sa dovodom goriva. "Pomislio sam, pokušat ću ga prestići što prije." objasnio je Gilles "Jer neće to očekivati. Na kraju startne ravnine nisam bilo dovoljno blizu ali sam otišao na unutrašnju stranu i kočio vrlo, vrlo kasno..."

Dimilo se iz sve četiri gume dok se Ferrario probijao pokraj Renaulta i išli su duž desnog zavoja jedan uz drugoga. Nitko, pa nisi sami vozači ne znaju zapravo koliko su se puta u tih nekoliko zadnjih krugova pretekli, koliko su se puta dotaknuli kotačima, proklizali, izletjeli s ceste, opet prolazili i opet dodirivali. Takva vožnja nije viđena u Formuli nikad prije ni od tada.

Na polovici zadnjeg kruga, dok je publika bila u divljem zanosu, činilo se da je Rene uspio. Na uzbrdnom oštrom zavoju osjetio se dovoljno siguran u svoju prednost da uzme zavoj široko, uobičajeno, po idealnoj liniji. Gilles je zakočio više nego kasno i provukao Ferraria kroz otvorena vrata.

 Villeneuve i ArnouxSada je pitanje pobjednika bilo riješeno - za vrijeme ovoga, 15 sekundi ispred, Jabouille je išao po značajnu pobjedu, ali njegova tragedija je bila ta što su svi gledali ispred njega i čekali, čekali. Tada je proletjelo crveno - žuto u trenu preko cilja, i kako su usporili Villeneuve je prijateljski, s puno poštovanja pozdravio Aronouxa na što mu je ovaj uzvratio istom mjerom.

Nismo trebali očekivati ništa drugačije. Bilo je divlje, bilo je borbeno, ali je bilo i čisto. "Ne znam koliko smo se puta dotakli" rekao je Gilles "Ali znam da se to nije dogodilo zato jer je jedan od nas pokušavao drugoga izbaciti s ceste."

 Arnoux, Jabouille i Villeneuve"Bilo je zabavno! Prava bitka. Mislio sam da ćemo se zasigurno okrenuti, jer znate, kad se počnete kačiti kotačima vrlo je velika mogućnost da se jedno auto popne na drugo. Ali mi se nismo razbili, bilo je u redu, i nikada nisam tako uživao u utrci"- rekao je Arnoux.

Na slijedećoj utrci u Silverstoneu, Villeneuve i Aronux su bili strogo ispitivani od strane udruge vozača. Lauda, Fitipaldi, Scheckter i drugi su ih nazivali neodgovornim i glupim.

"Sa mjesta gdje su oni bili - što su mogli znati?!" - komentirao je Gilles kasnije. "Nisam mogao vjerovati da čujem to što govore. Isuse, oni bi trebali biti vozači!" Andretti, koji je bio odabran od strane drugih vozača kao najbolji vozač, nije bio kritičan: "Nemamo se šta brinuti. Samo dva mlada lava koji se grebu."

Više od 20 godina poslije na stazi nije viđeno ništa slično...

 

impressum | sempregilles.com