ŽIVOT
U KUĆI SLIJEPIH
izdavač: svibanj 2002. udruga umjetnika 'Tin Ujević' |
GADE MI SE NEKI IZ PUBLIKE
DOBAR DAN
DO KADA?
MOJ FRIŽIDER JE TRAGIČNO PRAZAN
GLEDAJUĆI TELEVIZIJU
KRV NIJE VOTKA
ISTINA JE GOLA KOST IZGRIŽENA ZUBIMA BIJESA
JEDNOSTAVNO
ROĐENDAN
KAO NEŽELJENA DJECA
LED NA TREPAVICAMA
MOGLA BI TO BITI PJESMA O KIŠOBRANIMA
MRTAV OD RANOGA JUTRA
MOMCI SE ZABAVLJAJU
M. CHRISTO MI NIJE NI DO KOLJENA
DVOSTRUKA NULA
MRŽNJA JE SAMO MALO OPASNIJI IZRAZ ZA LJUBAV
NAJBOLJE VRIJEME
NOĆ KAD JE ZVONIO TELEFON
OPET SAM GURNUO PRSTE U NEŠTO
PROGNANIK
POJAVLJIVANJE NA TV
POPODNE KAO STVORENO...
SADA, KAD VIŠE NEMA NIKOGA
SEMAFORI FANTASTIČNO OBAVLJAJU POSAO
PROŠLOST IMA ČELIČNE ZUBE
SUROVI ŽIVOT
PRVACI NEMAJU ŠANSU
T.N.T. LJUBAV
ZVONA CRKVE Sv. VRAGA
ZIMSKA TEORIJA
UPUTE ZA OPIJANJEM NA JAVNOME MJESTU
STRAH OD LETENJA
ZAGRIZI BOMBU
ZAUVIJEK
TAJ OKUS U USTIMA
ZDRAVO
ODUSTAJANJE
OBJEŠEN, PREREZANIH VENA
ŽIVOT U 4 ZIDA
TKO JE MOGAO ZNATI DA SI BILA TAKO BLIZU?
neke stvari u životu
su važne i potrebne
a raznim ljudima
razne stvari padaju na pamet.
kad bi čovjek o tome razmišljao bez pića
bio bi u opasnosti
i zato mu je čaša
vrlo važna
u životu
punome opasnosti.
čaša u tvojim rukama
je potrebna za snove
ona ti treba
da ispuniš neka očekivanja
ona ti treba
da doživiš neka priviđenja
u svome jedinom životu
gdje je sve tako lomljivo
i gdje je sve
podložno promjenama
i ruci koja se trese
i grlu koje je žedno.
možeš plakati u životu
možeš plakati do mile volje
ali ništa nećeš moći napraviti
dok u noćima
tvoja prošlost kezi svoje zube.
ležim u krevetu i čitam
a to volim više od svega:
ležeti u krevetu i čitati
amerikance i engleze i ruse
koji su već odavno mrtvi.
zaista mi je bilo lijepo -
i uzdahnuo sam zbog toga
a pepeljara je bila puna
i trebalo ju je isprazniti
I UČINIO SAM TO.
sad mi je pokraj kreveta
hrpa opušaka i pepela
i ja se osjećam najbolje u životu.
dobar je osjećaj kad se smeća
uspiješ rješiti u jednome potezu
bez opasnosti
da zaglaviš u zatvoru.
danas sam sreo svoju majku
na Remizi
nismo se vidjeli 12 godina.
znači, tako sada izgledaš?
rekla je ona
dok je autobus
dolazio na stanicu.
da, tako sada izgledam,
odgovorio sam
i ona je ušla u autobus.
neka mjesta
jednostavno
nisu pogodna
za duži razgovor.
a i godine
često
naprave svoje.
gledam ih kako izlaze
iz sjajnih automobila
neobrijani i
izbrijani i
šepavi i
krivousti i
većinom debeli i
većinom sa naočalama
koje izgledaju pametno.
u pravilu sa ženom i troje djece
i sa jasno izraženim
nacionalnim bitkom
i sa mislima na rodni kraj
oni imaju koncept
i viziju
i dobre plaće.
sa mirisom janjetine i mladoga luka
vraćaju se u automobile
u pratnji šofera i tjelohranitelja
koji ih čuvaju od naroda
što ih je izabrao.
glavešinari
izlaze i ulaze
bez straha
za svoju budućnost.
izjurio sam van bez novca
i bez cigareta
i bez ambicije da se vratim.
morao sam pobjeći
iz pakla
prije nego
i sampostanem pakao.
vani nije bilo nikog
osim prolaznika i vozača
i kolportera i zaljubljenih parova
i vani su bili samo vlasnici kafića i
diplomati iz Alžira i Japana i Češke
i vani su bile ubojice i majke s djecom
i prodavačice cvijeća
i bio sam neurotičan
i nesposoban za bitku s njima
i shvatio sam
da mi je ipak najbolje
da se vratim kući
i da legnem s vragom.
i vratio sam se.
i legao sam.
mladi pjesnici se okupljaju
i stari pjesnici se okupljaju
muškarci i žene i djeca i starci
većinom su bolesni i ludi
i uništeni
i svi su pjesnici
i poete
i okupljaju se
ujutro i u podne
i popodne i predvečer
i u kasnu noć
i čitaju si pjesme
i osluškuju reakcije.
mnogi od njih su nezadovoljni
jer nitko nije pao u nesvjest
pa vrte glavama
i od nekud vade
nove listove papira
i zauzimaju ubitačan stav:
'ne znam... ne znam...' govore
i svejedno nastavljaju čitati
čitati
čitati
svoje pjesme
kao da te pjesme
što ih čitaju jedni drugima
nešto znače.
ja sam često gadan prema njoj
i onda ona plače
i onda joj ja kažem:
'slušaj mala, i život je bio
gadan prema meni,
ja ne znam drukčije.'
ona onda spava
a ja cijelu noć tipkam
i pijem i pušim
kao da mi je to posljednje
što ću učiniti u životu.
ujutro je sve u redu
i ona se smije i grli me
i kaže 'kaj si opet u komi?',
a ja tražim zraka
i čudim se kako netko
sa tako malim rukama
uspjeva grliti
tako veliku mrcinu
kao što sam ja.
dugo mi je trebalo da shvatim
tog tipa u kockastom puloveru.
s papučama na nogama
on sjedi među tonama knjiga
i onako rahitičan i blijed
piše svoj govor zahvale
jer su ga izabrali da i ove godine
predsjeda vrlo uglednom žiriju
neke vrlo vrlo važne nagrade.
u velikom uzbuđenju
on je napisao rečenicu:
stereotipi gledanja usmjeravaju
tumačenje na nužnosti traženja
specifičnih detalja koji su bitni
zbog fiksacije prostornoga
i svobuhvatnoga labirinta
koji korespondira sa ikonvilentnim
i observističkim promatranjem...
dugo mi je trebalo da shvatim
tog pismenog kretena
kojemu vjerojatno upravo sada
neki vrlo pošteni vozač trajvana jebe ženu.
stvar je jasna: stvar je u svršavanju.
Krleža, Kovačić, Kranjčević
vrlo talentirani pisci sjede
jedan pokraj drugoga.
jedan je prekrižio ruke na jajima.
drugi kao Papa drži ruke ispod brade.
treći i četvrti se smijulje i poput dva pederka
drže ruke na koljenima.
peti je zabio šake u džepove i izbacio ramena.
pažljivo je odabrao naočale i frizuru.
nema greške - isti Lenjin iz mlađih dana.
sa žarom u očima i sa facama punim očekivanja
svaki je pogled upro u neku drugu stranu.
vrlo talentirani hrvatski pisci
čekaju na odluku žirija.
ova moja mi je rekla da me mrzi
i da joj je život sa mnom pravi pakao
i ja joj vjerujem od prve -
i ja teško podnosim život
sa samim sobom.
kaže da proklinje dan
kad smo se upoznali
i kaže da sam ja jebeni kurvin sin,
a ja opet imam razumijevanja za nju;
ona je izdržala
najviše
od svih do sada.
nudim je pićem,
a ona se prekriva preko glave
i želi da je ostavim na miru.
meni ne preostaje ništa drugo
pa pijem svoje piće i pijem njeno piće
pijem sva jebena pića sve moje braće
i pijem sva jebena pića mojih sestara
pijem sva jebena pića svih jebenih ljudi
na ovom jebenome svijetu
dok moja draga plače
pokrivena dekom sa slikama životinja.
ne preostaje mi ništa drugo
pa uključujem radio,
a tamo su Wagner i Brahms i Mozart
i sva ta luda kompanija.
uz njih ćemo ova moja i ja
izdržati do jutra.
na neki određeni način
pripadam svojoj porodici.
tu činjenicu
(na žalost)
moja porodica
ne može sakriti od mene.
na žalost
tu činjenicu ni ja
ne mogu sakriti
od svoje porodice.
tako mi žalimo
već godinama.
jedni druge.
opasniji izraz za ljubav
od svega
najgore su noći,
a sad je još jedna noć u Zagrebu
u još jednoj podstanarskoj
sobi u Zagrebu
i žene koje su nekad vjerovale u mene
neće doći
i bivši prijatelji koji su isto tako
vjerovali - neće doći,
kao da su sklopili nekakav savez;
ti bivši vjernici.
u vječnoj potrazi
pijan sam i moćan
sa cigaretom u ruci,
i pišem pjesme
za ljude koji neće doći.
natjecatelji me mrze,
a ja ih ne jebem pol posto.
to su mladi književnici
studenti
novinarke i
dramski umjetnici.
buduća jezgra društva
uglavnom.
većinom su ustrašeni
i bez imalo talenta.
oni idu na razna natjecanja.
i ja idem na ta ista natjecanja.
oni se pripremaju za to
i znoje se
i ponavljaju tekst
i na rubu su sloma živaca
dok se ja zabavljam
i uz piće odvaljujem iz prve.
bez greške da primim nagradu
za osvojeno prvo mjesto.
jer natjecatelji me ne podnose.
u noćima
dok sat odbrojava
jednostavno
ne postoji prilika
da se napravi
neki dobar potez.
automobili samo prolaze
vijesti na radiju prolaze
ljudi stvaraju događaje
i prolaze.
sve samo prolazi
ne pitajući ništa
nas
koji razmišljamo
o svemu tome.
lažno je sve ovo...
jutra dolaze u magli
i policajci stoje spremni na uglovima
i čekaju da uklone
nepoćudne.
trgovine se otvaraju za ljude
koji neprestano rade,
satima danima godinama
ljudi rade
i nadaju se
da ih smrt neće uhvatiti
nespremne.
te sitne duše.
tu je čaša koju moraš napuniti
da bi bila puna,
a led se topi u piću
i dok to gledaš,
izgleda ti kao da se topi
i nestaje
sve što si proživio,
kao da je sve bilo lažno...
sve ljubavi koje su bile snažne i
moćne
i sve žene koje su bile uz tebe
dok si bio snažan
i moćan,
sve raspadnute porodice
koje nikad nisu imale šansu,
i sva zaposlenja koja su bili uspješna
samo dok su trajala.
svi dani i sve noći
sve nestaje dok se led topi u piću,
i dani i noći...
sve nestaje u jutarnjoj magli
dok se policajci po uglovima smiješe.
kao da znaju gdje sam.
ona je danas u tvornici 9 sati
šivala suknje i hlače i košulje
a ja sam napisao 2 pjesme
i popio 6 piva.
mislio sam na neka efikasna sredstva
za smirenje i mislio sam
kako bi bilo dobro biti kralj u nekoj
stranoj i dalekoj zemlji.
vani je bilo vruće
- Nova cesta je bila rijeka od vatre -
i mene je boljela glava
od tolikog razmišljanja po vrućini
i od piva
i bio sam bez ikakvoga efikasnog sredstva
za smirenje.
onda je došla ona
i legla je
i okrenula mi je leđa,
a njena je guzica bila početak raja
- a ja nisam čovjek za raj -
pa sam pružio ruku
i potražio pakao.
uzdahnula je
i mi smo na neko vrijeme
zaboravili na sve razlike među nama.
loša poezija i isprazne govorancije
šampanjac iz plastičnih čaša
i ljudi puni zavisti i mržnje -
još jedna promocija
još jednoga genijalca kojem je
'zaista drago što sam i ja došao'.
galerija likova je bila na okupu:
ponosna rodbina i naduti recenzent
za kojega nitko nikada nije čuo
i izdavački mogul
koji nas je gledao pogledom:
'Boudelare je pizda, Whitman je sranje...
POGLEDAJTE ovo! KUPITE ovo!!!'
žene prelude za moj ukus
i žene prehladne za bilo čiji ukus
i gnjavatori koji su isto
NEKAD DAVNO IZDALI KNJIGU.
gnjavatori koji sada
jedva stoje na nogama
pijanci kojima se slina cijedi
po rubovima usta
i za sve to su im krive
njihove lude i frigidne žene
ali nema veze
oni i dalje grle sve od reda,
oni KUŽE POEZIJU:
'stari! stari moj - super si,
imaš pljugu, jebiga, daj ono...
pa mi smo ono...kolege...ne?'
dajem mu cigaretu a Zajec me pita:
'hoćemo li i mi postati takvi?'
ne znam, kažem mu, izvjesno je samo
da je budućnost neizvjesna.
on je na to poentirao da sam ja legenda,
a ja sam na to poželio biti mrtav.
na sreću, imao sam kamo otići:
njene ruke su me opet dočekale,
i ja sam se osjećao sigurno i snažno.
dovoljno snažno da kažem: jebite se,
kolege moje, jebite se i laka vam noć...
upute za opijanje na javnome mjestu
uvijek treba dobro paziti
na način kojim se pije u javnosti;
treba se maknuti od ljudi
koji se glasno smiju
i treba se maknuti
od pjevanja i uzdignutih ruku
a naročito
se treba maknuti od nepoznatih ljudi
koji te zovu za svoj stol
jer 'oni znaju za tebe'.
to su ljudi koji rade razliku
između riječi kao što su:
krivnja nježnost mržnja i milost
to su ljudi koji bi rado
gurnuli prste u tvoju dušu
to su ljudi koji vjeruju
da će doživjeti duboku starost
ljudi koji vjeruju u državu i zakone
ljudi koji vjeruju u raj i spasenje.
to su ljudi koji su svjesni
da su uglavnom bolji od tebe
i zato ih treba izbjegavati.
u javnosti treba piti
samo za vlastito zadovoljstvo
i to po mogućnosti:
barem 2 stola dalje
od onih koji te žele
počastiti.
jedna za moju malu
ja sam često gadan prema njoj
i onda ona plače
i onda joj ja kažem:
'slušaj mala, i život je bio
gadan prema meni,
ja ne znam drukčije.'
ona onda spava
a ja cijelu noć tipkam
i pijem i pušim
kao da mi je to posljednje
što ću učiniti u životu.
ujutro je sve u redu
i ona se smije i grli me
i kaže 'kaj si opet u komi?',
a ja tražim zraka
i čudim se kako netko
sa tako malim rukama
uspjeva grliti
tako veliku mrcinu
kao što sam ja.
moj frižider je tragično prazan
ne treba ništa dobrog očekivati
od nedjelje
koja započne s glavoboljom
i s povraćanjem,
a u stanu nema nikoga
osim zidova
na kojima su slike svetaca
i slike krajolika
koje je ostavila gazdarica
kako bi stanarina bila opravdana.
tu je kalendar iz 1998.
s danima i datumima
koji su se već dogodili,
i ostaci vina od sinoć
i još jedno povraćanje
i sad mi se čini da su
moji krajolici bitno suženi.
uvijek je to bilo tako:
dok se sveci na zidovima smiješe
ljudi ispod zidova plaču
i izgleda mi da ovi moji pizduni
sad upravo umiru od smijeha,
ali ja im ne zamjeram
ja nikome ništa ne zamjeram
ja nemam snage za ništa.
mislim da ću ostati u krevetu
barem godinu dana.
kada shvatiš da su ti
provalije tuđe duše jedini zaklon,
ne treba ništa dobrog očekivati
od budućih dana
na drugome katu Adžijine 38.
ona kaže -
tvoje su pjesme dosadne
ništa se ne događa u njima
to su sve bezvezne situacije
strašno je to kako govoriš o ljudima
ti mrziš ljude
po tebi ispada da su samo
u zatvorima i ludnicama stvarni ljudi.
zašto ne pišeš o pravim osjećajima
zašto ne pišeš o ljubavi?
što ti sa time želiš postići
želiš li ti uopće išta postići
tebi je stil to da ti uopće nemaš stila
samo pušiš
ti samo pušiš i piješ sve više
pogledaj si trbuh - TO TI JE SVE OD PIVA.
ne jedeš do podneva i samo piješ i pušiš
ZAŠTO NE PRESTANEŠ SA TIME?
zašto ne napišeš neku osjećajnu i ljubavnu pjesmu?
.......................................................................
stajala je u izmaglici
histerična i lijepa,
a ja sam bio sretan
zbog te ljubavi
koju je ona osjećala
prema meni.
Čitajući i pručavajući što je Fošner htio reći u svojim pjesmama otkrio sam da je on izvanredan i nesvakidašnji pjesnik, pjesnik koji piše suvremenu poeziju,
poeziju koju u ovom današnjem modernom svijetu prihvaćaju i mlađi i stariji.Spoznao sam da je Fošner svojom poezijom sljedbenik Charlesa Bukowskog, načinom kojim opisuje crnu svakodnevicu, a isto tako, u njegovoj poeziji se osjeća snaga poput one u poeziji Tina Ujevića.
Fošner u svojim pjesmama obrađuje svakodnevnu problematiku ljudi. Ponekad zna izvanredno i apsolutno neočekivano poentirati i zaključiti pjesmu, što je gotovo jednako savršenstvu, kao u pjesmama 'blaženo stanje' i 'mogla bi to biti pjesma o kišobranima'.
Rijetko se događa da se tako običnim i svakodnevnim riječima izvede vrhunska pjesma, a Fošner to svojim izvanredno ukomponiranim stilom uspijeva učiniti u gotovo svakoj svojoj pjesmi.
Ova zbirka poezije ne poznaje nikakve dobne granice, i zato je preporučujem svima koji se ne boje (ili možda baš – boje) sraza sa stvarnošću života.
Ivan Puljić