---------------------------------------------------------------------------------------------------
NOTTURNO
Mlačna
noć; u selu lavež, kasan
Ćuk il' netopir,
Ljubav cvijeća - miris jak i strasan
Slavi tajni pir.
Sitni
cvrčak sjetno cvrči, jasan
Kao srebren vir,
Teške oči sklapaju se na san,
S neba rosi mir.
S
mrkog tornja bat
Broji pospan sat,
Blaga svjetlost sipi sa visina;
Kroz
samoću, muk,
Sve je teži huk:
Željeznicu guta već daljina.
---------------------------------------------------------------------------
- Interpretacija pjesme:
- ----Sadržaj
:
-
Notturno je posljednja Matoševa
pjesma, antologijske vrijednosti koju je napisao u suton svojega relativno
kratkoga života u bolničkom krevetu. U njezinu nastanku značajan je
moment što je posljednju korekturu izvršio nekoliko dana prije smrti.
Ovo su podatci koji će značajno utjecati na ton i raspoloženje u pjesmi.
-
Pjesma je napisana
u zatvorenoj formi soneta, stihu desetercu i petercu s ukrštenom rimom.
Pripada skupini pejzažnih pjesama. Izraz je pjesnikovih književnih
opredjeljenja koja su artistička, s puno elemenata impresionizma (
iza svakog se izraza ili stilskog postupka krije neki dojam ili impresija),
ali i simbolizma budući da se iza tajnovitih riječi i stilskih izričaja
skrivaju slutnje nekih novih dubljih značenja ( Željeznicu guta već
daljina.. ).
Doživljajni
sloj ( sadržaj )
-
Stihovi pjesme su
pravi pjesnički kolaž noćnih zbivanja: vizualnih, akustičnih, taktilnih,
olfaktivnih koji smjenjuju jedni druge u međusobnoj uzajamnosti. Sugestivno
smo uhvaćeni u pravo bogatstvo osjetilnih senzacija: od osjeta blage
topline ( mlačna noć ), preko tajnovitih sjena noćnih životinja i
građevina ( ćuk, netopir, toranj ) i diskretne svjetlosti (... Blaga
svjetlost sipi sa visina...), do prave raskoši zvukova različitoga
registra i intenziteta: oštrih ( lavež, zvuk željeznice ), muklih
( odbrojavanje crkvenog sata ), blagih, ugodnih, ( cvrčanja ), a tu
je i opojan i intenzivan miris cvijeća ( ...miris jak i strastan...).
I sva se ta simfonija zatamnjenih oblika, sjena, zvukova, mirisa,
dodira slijeva u čaroliju jakih impresija i neočekivanih noćnih raspoloženja.
-
S druge strane osjećaji:
gašenja, prolaznosti, trenutačnosti
svega i nestanka, ali i tajnovitosti
te mistične nade (... Broji pospan
sat… ili…Željeznicu guta već daljina… ili ... S neba rosi mir …. )
valjaju se kao valovi i struje pjesmom u jednoj skladnoj uzajamnosti
i uzročnosti.
-
U skladu sa simbolizmom,
koji se snažno osjeća, naročito u zadnjim stihovima, pjesma je dobila
svoj tajanstveni, mistični kraj, svoju sumračnu dimenziju, tešku egzistencijalnu
prazninu. Baš zbog toga su mnogi u njoj prepoznali osjećaje pesimizma,
nespokoja i egzistencijalne izgubljenosti
.
Stilski
postupci
-
Spoznavši sve ovo,
priđemo li pjesmi u cjelini, odmah će nam se nametnuti gradacija
kao stilski postupak kojim se intenzitet zvukova spušta od onih najjačih
u početnim stihovima ( ...lavež pasa...), preko muklih, i ravnomjernih
( ...Broji pospan sat..), do onih smirenih, stišanih, uspavanih, gotovo
nečujnih i jednoličnih na kraju pjesme. ( ...Sve je tiši huk. ...).
-
Kroz cijelu se
pjesmu nameću elipse
( krnje rečenice ) u kojima je izostavljen jedan
njihov semantički dio (... u selu lavež.., ili …Kasan ćuk il netopir...,ili
...S mrkog tornja bat...,ili ...Kroz samoću muk...). Takve su rečenice
efektno stilsko sredstvo za iskazivanje iznenadnih, trenutnih impresija.
-
Istoznačan dojam
stvara i brza izmjena stihova deseteraca i peteraca te opkoračenja
koja svojim nedovršenim stihom i prebacivanjem logičkog težišta na
drugi stih, proizvode kolebanje, nedovršenost i nedoumicu ( 1. stih
.... u selu lavež, kasan; 2. stih: Ćuk il netopir. umjesto: ...kasan
ćuk il netopir..).
-
U ovom mozaiku postupaka
modernističkoj izražajnosti naročito pridonosi sinestezija
gdje se iz jednog osjetilnog područja izraz prenosi u neko drugo osjetilno
područje (Mlačna noć.....ili .… S neba rosi
mir…, ili …Blaga svjetlost sipi. Svjetlost vizualni
osjet, sipi zvučni.).
-
Posebnom impresionističkom
koloritu pjesme pridonijeli su i brojni epiteti koji
su stvorili jedinstvenu sinfoniju osebujnih noćnih zbivanja; mirisnih,
taktilnih zvučnih i drugih ugođaja različitih intenziteta te suptilno
nijansiranih osjećaja ( .. mlačna noć - dodir blagosti i
topline, ...kasan ćuk il netopir - zagonetnost duboke noći,
...miris jak i strastan - opojnost mirisne noći
, ...tajni pir- čudotvorna tajnovitost, ... sitni
cvrčak - skromnost, nježnost ... teške oči - utonuće u san
i tišinu, ... mrkog tornja - zagonetna mističnost, ... pospan
sat - smirivanje u jednoličnosti dubokih tonova, ... blaga
svjetlost - nježnost i profinjenost...). U nekima od ovih epiteta
pridjevi se pojavljuju u inverziji čime se pojačava dojam onoga simboličnog,
neočekivanog, naglašenog.
-
Živopisnosti ovakvog
impresionističkog artizma, ali i simbolistične slutnje i sugestivne
mističnosti pridružuje se i personifikacija ( Ljubav
cvijeća, miris jak i strasan... , ili ...Željeznicu guta već daljina...,
ili Broji pospan sat ...).
-
Moćno sredstvo modernističke
poezije je i kontrast, tipičan matoševski stilski
izričaj. Kontrastom se pjesničke slike slažu u oprečne, često neočekivane
sprege koje pjesmi daju posebnu izražajnost i veliki osjećajni intenzitet.
( iza blagog izraza: mlačna noć..., slijedi prodoran zvuk laveža pasa...,
ili iza stiha ...S mrkog tornja bat, broji pospan sat... - slijedi
stih -..Blaga svjetlost sipi sa visina...).
-
Nalazimo i jednu
usporedbu koja se, u svoj toj dinamici noćnih događanja,
izvrsno uklapa u fonetiku noćnih suzvučja te se skladno stapa s onomatopejom
kao zajednički stilski izričaj. Prvi je dio ove sintakse
onomatopeja u kojoj se oponaša cvrčanje ( .... Sitni
cvr-čak sjetno cvr-či...)
, a drugi je dio stilska figura usporedba (...jasan kao srebren
vir - čistoća, jasnost... ).
-
Ovoj zvučnoj kulisi
pridružuje se i posebno dojmljiva aliteracija s uporabom
glasa S koji svojim sitnim i "prosipajućim" zvukom, zrači
nekom posebnom nježnošću ( ... Blaga SvjetloSt Sipi Sa viSina...).
-
Nasuprot aliteraciji,
asonanca nas dubokim, muklim i turobnim samoglasnikom
U uvodi u poantu pjesme s teškim slutnjama, u tmuran
zadnji stih. ( ... Kroz samoćU mUk..., Sve je tiši hUk ..., ŽeljeznicU
gUta već daljina.).
-
Nezamisliva je
poezija simbolizma bez figure simbola. Oni ovoj pjesmi
daju onu mističnu notu, dubinu, nedorečenost i nagovještaj ( --- ćuk
il netopir - maglovita tajanstvenost... ili ...pospan sat
- bespovratni protok vremena... ili ... blaga svjetlost -
nada i slutnja vječnosti ... ili ...guta već daljina - nagovještaj
gašenja i nestanka ).
-
Ostajemo tako pred
izražajnim pjesničkim artizmom koji zaokuplja sva naša osjetila, našli
smo se u prebogatoj riznici atraktivnih izražajnih mogućnosti, pred
ekspresivnošću koja nudi pravo bogatstvo različitih stilskih efekata,
posebice onih zvučnih, neočekivanih. Zatečeni smo mnoštvom obrata,
noćnih senzibiliteta i stilskih postupaka prepunih nagovještaja i
tajnovitih očekivanja.
Ritam
-
Ritam je u pjesmi usklađen s njezinom
sadržajnom dinamikom i dio je njezina ukupnog kompozicijskog konstrukta.
-
Ta dinamika i taj konstrukt imaju
svoju posebnu dijalektiku:. fragmentirani su u dijelove
( impresije ) koji se ubrzano izmjenjuju u duhu impresionizma, posebice
u prvim stihovima ( ... noć, selo, lavež, ćuk, netopir, ljubav, cvijeće,
miris... ). Sve se to doima "isprekidano" , mozaično u jednom
brzom "iscjepkanom" nizu. U zadnjim se
stihovim, zbog gradacije, ta dinamika mijenja jer važnu ulogu u ritmičkom
slijedu preuzimaju vremenske praznine
koje razvlače tempo događanja gotovo do statičnosti i zamiranja (
Kroz---samoću---muk, ----Sve je---tiši---huk; ).
-
Takvoj zgusnutoj liniji dojmova,
a na kraju i njihovoj "razvodnjenosti" pridonijeli su i
brojni stilski postupci koji su i doveli do ovakvog "rascjepkanog"
, impresionističkog ritma : gradacija, onomatopeja
i kontrast, eliptične rečenice, izmjenama stihova
deseteraca i peteraca, varirajuća
ukrštena rima, opkoračenja,
aliteracija i asonanca.
-
Na taj smo način dobili jednu zanimljivu
ritmičku tvorevinu koja je stvorila osjećajnu podlogu za ovu izuzetnu
impresionističku pjesmu, njezinu osebujnu ritmičku označenost.
Umjesto
poruke
-
Ovu je pjesmu Matoš
pisao u posebnom ozračju i raspoloženju s obzirom na svoju tešku bolest.
Koje se tu dublje životne poruke kriju, posebice ako se usredotočimo
na zadnje stihove, ostaje duboka tajna ove simbolističke pjesme
-
Vratimo se malo
na cijelu pjesmu, na njezinu sadržajnu i kompozicijsku liniju. Kao
prvo, pjesnik je za temu izabrao noć. To je doba kada predmeti dobivaju
nejasne tamne obrise ili postaju potpuno nevidljivi. Zbog toga noću
mogu živnuti i zavladati neki drugi osjeti, neki drugi senzibiliteti,
pa mirisi postaju mirisniji, a zvukovi zvučniji. ( Crkveni sat, koji
se u buci dana ne bi niti čuo, u tišini noći pospano, ali čujno, odbrojava
vrijeme. ).
-
Zvukovi su postali
bitni za ukupni doživljaj ove pjesme i njezino tumačenje. Oni su svojom
gradacijom od laveža k muku i apsolutnoj tišini kompozicijski navijestili
viziju života koji se od svoga obilja i raskoši rastače i gasi do
muka i bezglasja. Iza toga ostao je veliki upitnik što je smisao postojanja.
i života. Tom tajnom odiše cijela ova pjesma, iz nje šapuće njezin
poetski smisao i poruka.
-
Prvi nam stihovi pjesme donose pravu
raskoš zvukova, mirisa, tajnovitih toplih osjećaja ( ... Mlačna noć
.. ) i silno podsjećaju na mladost koja je upravo takva : bujna, zanosna,
očaravajuća ( ... Ljubav cvijeća.. ), ponekad samozatajna, sjetna,
(... Sitni cvrčak, sjetno cvrći... ), nepredvidljiva, u kojoj ima
puno ljubavi, strasti za sve, ( ... miris jak i strastan... ), a život
joj je pun iznenađenja i tajnovitosti. ( ... Ćuk il netopir.. ).
-
I dok se u narednim
stihovima bogatstvo noćnih doživljaja gubi u snu, a kroz noćnu atmosferu,
kao blagoslov, blaga svjetlost sipi sa visina po svemu što
počiva, javit će se strašni vremenski sudac i egzekutor - sat, simbol
odbrojavanja svakog našeg trenutka, roka našeg životnog trajanja.
(... Broji
pospan sat,... ). Navijestit
će on bolnu spoznaju prolaznosti, smrtnost oblika, gorčinu zauvijek
nestalog vremena i strašni neumitni kraj.
-
Nestat će bogata
orkestracija zvukova i mirisa s početka pjesme - simbola života i
mladosti, sva sinestezija osjeta, sve što je strujalo čarolijom ranih
noćnih ugođaja i naših osjećaja. Utihnut će svi glasovi i ostati jeziva,
bezglasna samoća (...Kroz samoću muk ...). Čut će se još zadnji, uznemirujući
zvuk željeznice kao neka crna slutnja. No, i on će ubrzo utihnuti
- progutat će ga daljina.
-
Baš u personifikaciji
gdje se daljina pojavljuje u svom strašnom izdanju gutanja, kao neko
čudovište koje proždire i ono posljednje što nije uspavala i obezglasila
duboka noć, može se potražiti beznađe i pesimizam cijele pjesme.Tu
se krije i njezin turobni završetak jer se u poanti svega zbivanja
našlo smirivanje, stišavanje i potpuni muk u beskraju daljine, u konačnosti
svega, u strašnoj i mučnoj slutnji ništavila, praznine i besmisla
života.
Ako bismo se zaustavili
ovdje, s porukom da je život
put u ništavilo i totalni nestanak, vjerojatno bismo
se mogli složiti s ovakvim pesimističkim viđenjem poruke pjesme.
-
Međutim, u konačnici
kompozicijskoga tijeka, pjesnik nas je ostavio u grobnoj tišini,
ali ne i u crnilu ili potpunom mraku. Kao svjetlosni eho,
ali i slutnja, pa i nježni nagovještaj nečega nepoznatog i neviđenog
ostala je ona blaga svjetlost koja sipi sa visina.
Ta magličasta svjetlost s neba, to tajnovito blago svjetlucanje
koje dolazi iz visina, dalo je ovoj simbolističkoj pjesmi novo
nepoznato značenje, neku novu izvanvremensku dimenziju tajnovitosti
i nade. Ono je u dnu svijesti postalo svjetlo
mističnog iščekivanja, predosjećaj nekog novog, nadstvarnog
života.
-
Mnogi ne vole tišinu.
Ona ih lako onespokoji jer je za njih obično nagovještaj nestanka,
životnoga završetka. Zato se okružuju zvukovima, pa i bukom da bi
izbjegli taj mučni osjećaj. Što su dalje od tišine, sigurniji su u
svoju egzistencijalnu opstojnost. Upravo s takvom osjećajnom matricom,
oni su bliži varijanti pesimističke poruke pjesme iz odlomka 1.
u kojoj bi tišina, po njima, bila znak konačnosti, zastrašujućeg nestanka
i životnog besmisla.
-
Drugi u tišini
vide predznake vječnosti. Tišina je za njih duhovna kategorija,
predosjećaj apsolutne opstojnosti. Ona je fundamentalnost iz
koje izvire svaki zvuk, kojoj se svi zvuci vraćaju i u njoj
nužno završavaju. Zato u tišini naziru predvorje vječnosti,
slutnju višega života kako je pjevao Matoš u jednoj
svojoj drugoj pjesmi. Njihovo je poimanje poruke pjesme bliže
odlomku 2.
-
-- Pjesnik
nas je ostavio u samoći i mrtvoj tišini, ali i strujanju
blage nebeske svjetlosti, u dimenziji nejasne osjećajnosti,
ali i duboko mistične nade, zapravo, ostavio nas je u najboljoj
maniri simbolističkog nagovještaja i slutnje, a izbor i
poruka je naša, nadahnuće je naše.
-
...NAPOMENA:
Kraća analiza pjesama : 1. Utjeha kose, 2. 1909. 3. Srodnost - nalazi
se kao dodatak sadržaju stranice o A. G. Matošu na kraju teksta pod
nadnevkom: Širi osvrt na neke Matoševe pjesme. - Sve o sadržaju stranice
i navedenim analizama : Ovdje
.
|