-
.
Karakteristike
i podjela
-
Dok su se u lirici osjećaji iskazivali
neposredno s visokom dozom subjektivnosti, u epskoj se književnosti
osjećaji iskazuju posredno preko događaja, opisa i likova. Epika dolazi
od grčke riječi epos što znači riječ, pripovijedanje.
-
Opće
karakteristike
--- Budući da je čitava umjetnost subjektivni iskaz
autora, ta je subjektivnost aktualna i u epskoj književnosti. To se
naročito osjeća u modernom romanu gdje pisac često nastupa s pozicija
glavnog lika govoreći u prvom licu. Ipak u tradicionalnoj epskoj književnosti
subjektivnost je zaklonjena prividom da autor promatra i prati događaje
s pozicija neutralnosti. On se pojavljuje kao sveprisutna pojavnost
koja kao da sve zna o situacijama i događajima vezanim uz svoje likove.
Zbog toga za epiku kažemo da je objektivna u odnosu na liriku jer
epski pisac nastupa kao registrator događaja koji se odigravaju po
svojoj unutarnjoj životnoj logici.
--- Epski pisac može slobodno širiti događaje, zadržavati se na pojedinostima,
umetati opise, vraćati se na ono što je prošlo ili se okretati onome
što će se dogoditi pa je zato epska radnja široka, spora, opširna.
Naravno da se ovdje ne može govoriti o stvarnoj autorovoj neutralnosti
jer je on tvorac svih tih događaja. Osjeća se to u njegovoj naklonosti
za pojedine likove, njihove stavove i opredjeljenja, po načinu kako
boja pojedine situacije i događaje.
Likovi su najčešće nositelji radnje u epskome djelu, a karakterizirani
su individualnim osobinama po kojima razlikujemo njihov vanjski izgled
ili unutarnje psihološke, etičke, socijalne, govorne i druge osobine.
Pisac ih najčešće dovodi u različite situacije i odnose s drugim likovima
u kojima će te karakteristike jasno iskazati. Lik kod kojega nalazimo
najoštriju emocionalnu označenost, koji ima centralno mjesto u događajima
i odnosima s drugim likovima, koji se nameće svojim postupcima i stavovima,
jeste glavni lik u djelu.
--- Uz likove okosnicu epskoga djela čini tema i fabula. Tema je ponekad
istaknuta u samom naslovu djela, a označava suštinu o kojoj se u djelu
govori. Pod fabulom podrazumijevamo sustav uzročno-posljedičnih veza
preko kojih se ostvaruje tema. Događaji pretočeni u fabulu ne moraju
se uvijek odigravati u svom logičnom životnom tijeku, nego nas pisac
može vraćati u prošlost, umetati opise, neke događaje skraćivati,
nekima pokloniti veliku pozornost. Prema tome u epskom djelu nalazimo
tehniku pripovijedanja, opisa, dijaloga i iskazivanja mišljenja. Radnja
se pokreće preko motiva koji mogu biti statični i dinamični. Dinamični
motivi pokreću radnju stvarajući nove sadržaje. Mogu se pojaviti uvođenjem
nekog novog lika ili promjenom situacije. U kompozicijskom smislu
fabula obično ima početak radnje, zaplet, vrhunac, rasplet i završetak.
Ponekad radnja počinje završetkom, a onda se retrospektivno dolazi
do otkrivanja događaja koji su prethodili takvome završetka fabule.
-
Epska
djela u stihu
--- Epska su djela u stihu tipična za stariju književnost. Nastala
su kao narodna tvorevina u prošlosti i kao dio kolektivne svijesti.
Čine je ep i epske pjesme. Poznati su grčki epovi Ilijada i Odiseja,
ali još i stariji Ep o Gilgamešu, te indijski epovi Mahabharata i
Ramajana. U hrvatskoj je književnosti to ep Smrt Smail-age Čengića.
Bila su to nadahnuta pričanja o značajnim događajima, često sudbonosnim
za određeni narod. Zato je ton ovih tvorevina obično uzvišen, s osjećajima
kolektivne i pojedinačne požrtvovnosti i junaštva. Epska djela daleko
kraća od epova su epske pjesme. One pjevaju o jednom događaju, fabula
im je bez epizoda i imaju malo likova.
-
Epska
prozna djela
--- Epska djela u prozi imaju svoje opširnije oblike
kao što je roman, pripovijetka i novela, ali i one jednostavnije kao
što je vic, crtica, bajka, moderna bajka, basna, dnevnik, anegdota,
mit, legenda, poslovica, biografija, autobiografija, memoarska proza,
putopis.
--- Dominantne epske prozne vrste su roman, pripovijetka i novela.
Roman je svoje ime dobio po nazivu lingua romana u Francuskoj ( 12.
st. ) u kojemu su pisana djela na narodnom jeziku.
--- Romane možemo dijeliti po više osnova. Po temama koje obrađuju
imamo romane: povijesni, društveni, pustolovni, kriminalistički, psihološki,
urbani, seoski, religiozni. Prema emocionalnim i idejnim stavovima
pisca roman može biti: realan, romantičan, humorističan, idealističan,
didaktički, satiričan. Prema načinu kazivanja može biti u obliku dnevnika,
pisama, dijaloga, u prvom ili trećem licu, roman kronika itd.
--- Premda su se romani javljali i ranije, svoj procvat tradicionalni
roman doživio je u 19. stoljeću. To je bio društveni roman u kojemu
je pojedinac često bio u konfliktnom odnosu prema društvenoj sredini
u kojoj je živio. Pisci ovakvih romana ocrtavaju individualizirane
likove koji u sebi sintetiziraju osobine određene društvene grupacije
oslikavajući tako stanje društva u cjelokupnoj njegovoj slojevitosti.
Ta individualizirana osobnost živi u antagonizmu između ideala i društvene
stvarnosti, ona je u sukobu sa društvom, ali i samim sobom. U
20. stoljeću pisci romana okreću se samim likovima, njihovoj psihologiji.
Preteča takvih tendencija bio je F. Dostojevski sa svojim psihološkim
romanima. Autori modernog romana prilaze svojim likovima s pozicije
pričanja u prvom licu, fabula je veoma „tanka“ , sve se uglavnom zbiva
u psihološkoj nutrini lika kroz sjećanja, vraćanje u prošlost, miješanja
sadašnjosti s prošlošću i budućnošću, unutarnjim monolozima, ispreplitanjem
svijesti i podsvijesti. To ovim romanima daje unutarnju dramatiku
i psihološku napetost. Poznati su romani tijeka svijesti u kojima
pisac prati evoluciju svijesti svojega glavnoga junaka. Vrijeme je
stegnuto, često na trajanje koliko je potrebno da se pročita djelo.
U roman se unose razmišljanja o psihologiji, sociologiji, filozofiji,
medicini, etici, umjetnosti što moderni roman približava znanstvenoj
književnosti.
--- Pripovijetka i novela su kraće epske prozne vrste u kojima se
slika jedan određeni isječak iz života osobe ili društva. To je uvijek
neki važni događaj koji određuje sudbinu glavnoga lika. Ako je taj
događaj neobičan, stvaran ili izmišljen sa svojom unutarnjom dramatikom
koja teži iznenadnom rješenju poput drame, govorimo o noveli.
-
Prijelazne
lirsko - epske vrste
--- Prijelazne epsko-lirske vrste su poema i balada. U poemi epska
je radnja često prekidana lirskim ekspresijama. U epsko je izlaganje
pisac umetnuo svoje emocije ili svoja osobna razmišljanja kojom je
epska radnja dobila snažan lirski pečat. ( I. G. Kovačić: Jama ).
Balade su lirsko-epske pjesme intenzivno natopljene osjećajima, s
tragičnim i tužnim završetkom (Hasanaginica).
. |