Baza podataka WEB katalog Adresar Zaštita potrošača |
Europske integracije Trgovačko pravo Management Poljoprivreda |
Investicijski projekti Izrada WEB stranica Istraživanje tržišta Marketing |
Pored centralne baze podataka, Poslovni Forum tvrtkama i obrtnicima pruža i druge usluge:
● trgovačko posredovanje na domačem i inozemnom tržištu
● konzalting u području investicija, te izrada predinvesticijskih i
investicijskih studija i njihova ocjena
● izrada Internet prezentacija
● pružanje savjeta o vrsti i konfiguraciji računalne opreme i pripadajuće
programske podrške i analiziranje potreba i problema korisnika i davanje
odgovarajućega rješenja
● razvoj, izradu, pribavljanje i dokumentiranje programske podrške po narudžbi
korisnika
● pisanje programa prema uputama i potrebama korisnika
● obradu podataka uz uporabu programa korisnika ili vlastitog programa usluge unosa podataka
● razvoj baze podataka: povezivanje podataka iz različitih izvora
● pohranjivanje podataka: pripremu slogova za prihvat informacija u zadanom
obliku
● dostupnost baze podataka: pružanje podataka u traženom formatu izravnim
pretraživanjem ili pristupom (računalnim upravljanjem) svakome ili određenim
korisnicima, razvrstanih po zahtjevu
● održavanje i popravak uredskih i knjigovodstvenih strojeva te računalnih
sustava
● ispitivanje mogućnosti tržišta, prihvatljivost i upoznavanje proizvoda i
kupovnih navika potrošača radi promicanja prodaje i razvoja novih proizvoda,
uključujući statističku analizu rezultata
● ispitivanje javnoga mnijenja o političkim, ekonomskim i društvenim pitanjima i
statistička analiza
● davanje savjeta, usmjeravanje i operativnu pomoć poduzećima i javnim službama
●
savjete i pomoć poduzećima i javnim službama u vezi s planiranjem,
organizacijom, efikasnošću i kontrolom, upravljačke informacije itd.
● arbitraža i usuglašavanje između uprave i radnika
● kreiranje i provođenje promidžbenih djelatnosti
● kreiranje i postavljanje reklama na otvorenom prostoru npr. oglasnih ploča,
panoa, priopćenja, izloga, izložbenih dvorana, oslikavanje automobila, autobusa,
itd.
● oglašavanje preko medija tj. prodaja vremena i prostora za razno medijsko
oglašavanje
● raspačavanje ili odašiljanje oglasnoga materijala ili uzoraka
● zakup i davanje prostora za oglašavanje
● izradu fotografija za komercijalne svrhe i za građanstvo
● adresiranje, ulaganje, pečaćenje i slanje poštom omotnica i promidžbenog
materijala,
● sastavljanje adresara za slanje poštom itd.
● naplata računa, ocjena kreditne sposobnosti pojedinaca i tvrtki ili njihovoga
poslovanja
● poslovno posredništvo tj. dogovaranje kupnje ili prodaje manjih ili srednjih
poduzeća, kancelarija, ordinacija i sl.
● modno dizajniranje tkanina, odjeće, obuće, nakita, namještaja i drugih
proizvoda
● organiziranje sajmova, izložaba i kongresa
● agencijsko posredovanje u korist pojedinaca za dobivanje angažmana
(zaposlenja) u filmskoj, kazališnoj predstavi ili drugoj zabavnoj ili sportskoj
atrakciji, te plasiranje igara, knjiga, umjetničkih djela, fotografija itd
Opširnije informacije...
REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO ZA OBRT, MALO I SREDNJE PODUZETNIŠTVO ANALIZA STANJA U MALOM
GOSPODARSTVU Zagreb, svibanj 2001. SADRŽAJ: 1. UVOD 3 2. STANJE U OBRTNIŠTVU 3
3. STANJE U ZADRUGARSTVU 5 4. STANJE MALIH I SREDNJIH TRGOVAČKIH DRUŠTAVA 8 5.
STANJE U MALOM GOSPODARSTVU (ZBIRNA ANALIZA) 12 6. USPOREDNI PREGLED STANJA U
NEKIM EUROPSKIM ZEMLJAMA 13 7. PROBLEMATIKA MALOG GOSPODARSTVA 14 8. ZAKLJUČNO
15 1. UVOD Iskustvo u razvijenim zemljama Europe ukazuje da je malo gospodarstvo
generator razvoja cjelokupnog gospodarstva i zapošljavanja. Mali gospodarski
subjekti lakše se prilagođavaju zahtjevima tržišta, uz manje angažiranje
poslovnih sredstava ostvaruju bolje financijske rezultate, a bilježe i stalan
porast zapošljavanja. Upravo stoga uloga tog segmenta gospodarstva u ukupnom
gospodarskom razvitku Hrvatske u posljednjim godinama sve je izraženija. Malo
gospodarstvo značajan je dio gospodarstva, kako po broju gospodarskih subjekata,
financijskim rezultatima poslovanja, tako i po udjelu zaposlenih u odnosu na
cjelokupno gospodarstvo Gospodarske subjekte unutar malog gospodarstva možemo
razvrstati prema različitim kriterijima u nekoliko grupa. U osnovi razlikujemo
dvije grupe: fizičke osobe-obrtnike i slobodna zanimanja, te pravne osobe,
trgovačka društva i zadruge. U ovoj analizi neće se razmatrati slobodna
zanimanja i obiteljska gospodarstva. 2. STANJE U OBRTNIŠTVU Obrtništvo u
Hrvatskoj predstavlja tradicionalnu gospodarsku djelatnost koja je u prošlosti
bitno utjecala na ukupni gospodarski razvitak. Pored poteškoća koje su ga
pratile dugi niz godina, a ogledaju se u izostanku poticajnih mjera, nepovoljnom
poslovnom, razvojnom, te društvenom okruženju, obrtništvo se, kao tradicionalni
gospodarski sektor, uspjelo održati. Naša gospodarska stvarnost postavlja razvoj
obrtništva u red onih pitanja koja u ovom trenutku zahtijevaju pojačanu
društvenu brigu, i to posebice zbog sve veće uloge u ostvarivanje bržeg
zapošljavanja i samozapošljavanja. Prema podacima broj obrta i broj radnika
zaposlenih u obrtu zabilježili su slijedeća kretanja: Tablica 2.1: Broj obrta i
zaposlenih Godina 1995. 1996. 1997. 1998. 1999. 2000. Ø god. stopa rasta Broj
obrta 79.255 84.778 85.120 84.910 87.613 91.842 2,6 Broj radnika 78.929 88.581
97.596 106.335 113.552 119.714 8,6 Ukupno obrtnici i radnici 158.184 173.359
182.716 191.245 201.165 211.556 5,6 Izvor: Županijski uredi za gospodarstvo
Državni zavod za statistiku U razdoblju od 1995. do 2000. godine broj obrta
bilježi rast i ostvaruje godišnju stopu od prosječno 2,6%. Istovremeno, broj
radnika zaposlenih u obrtima zabilježio je znatno brži rast i ostvario prosječnu
godišnju stopu rasta od 8,6%. Time je u promatranom razdoblju zabilježen porast
prosječnog broja zaposlenih u jednoj obrtničkoj radnji od 1,05 radnika u 1995.
godini na 1,3 radnika u 2000. godini, što ukazuje na sve prisutniji proces
okrupnjavanja hrvatskog obrtništva. Tablica 2.2: Broj obrta prema djelatnostima
1995.-2000. Godina Proizvodni Usluge Ugostitelj.i turizam Trgovina Prijevoz
Ribarstvo Intelektualne usluge Ostalo Ukupno 1995. 11.585 21.526 11.319 15.645
9.225 2.901 1.617 5.437 79.255 1996. 12.106 23.068 12.225 16.650 9.961 3.009
2.060 5.697 84.778 1997. 12.156 23.161 12.274 16.717 10.001 3.022 2.068 5.721
85.120 1998. 11.802 23.439 12.821 16.727 9.764 2.886 2.462 5.009 84.910 1999.
12.090 24.269 13.668 17.698 9.900 3.154 2.716 4.118 87.613 2000. 12.620 25.477
14.281 18.553 10.359 3.343 2.856 4.353 91.842 Izvor podataka: Županijski uredi
za gospodarstvo Analizirajući stanje u pojedinim djelatnostima u obrtu od
ukupnog broja najveće učešće od 28% imaju obrti uslužnih djelatnosti u kojima su
najzastupljenije građevinske usluge, te usluge njege i održavanja, zatim
trgovina s 20%, turizam i ugostiteljstvo s 15%, dok istovremeno proizvodni obrti
učestvuju sa svega 14%. Broj obrta po županijama upućuje na njihovu nejednaku
raspoređenost, što potvrđuju slijedeći podaci. Tablica 2.3.: Broj obrta - prema
županijama Županija 1999. 2000. Broj % Broj % 1. Zagrebačka 8.045 9,2 8.081 8,8
2. Krapinsko-zagorska 3.421 3,9 3.676 4,0 3. Sisačko-moslavačka 2.371 2,7 2.410
2,6 4. Karlovačka 2.713 3,1 2.765 3,0 5. Varaždinska 3.106 3,5 3.059 3,3 6.
Koprivničko-križevačka 1.824 2,1 1.790 1,9 7. Bjelovarsko-bilogorska 1.848 2,1
1.951 2,1 8. Primorsko-goranska teritorijalnom rasporedu obrta po županijama ukazuju da je obrtništvo
najzastupljenije u gospodarski razvijenijim područjima, što upućuje na visoki
stupanj povezanosti obrtništva s velikim gospodarstvom. Naime, kako veliki
gospodarski subjekti dijelom vezuju svoju proizvodnju na obrtnike u stvaranju
zajedničkog proizvoda, ti sustavi i doprinose bržem razvoju obrtništva. S krajem
2000. godine obrtništvo je zapošljavalo ukupno 119.714 radnika. Ako navedenim
podacima o broju zaposlenih u obrtu pridodamo i broj obrta u kojima njihovi
vlasnici samostalno obavljaju gospodarsku djelatnost, tada broj osoba zaposlenih
u ovom gospodarskom sektoru dostiže brojku od 211.556 zaposlenih. Oko 43%
obrtnika upošljavaju radnike, dok preostali još uvijek rade sami. Pored
činjenice da je u obrtništvu u posljednjoj godini prisutan proces povećanja
broja radnika, stanje se ne može ocijeniti zadovoljavajućim, jer obrti s
prosječno malim brojem zaposlenih ne mogu doseći razinu konkurentnosti potrebnu
za uključivanje u sve prisutniji proces globalizacije. Pored nepovoljnog
materijalnog položaja u kojem posluju obrtnici i izražene nepovoljne tehnološke
opremljenosti, obrtnici jedini u ukupnom poslovanju gospodarstva ostvaruju
pozitivni konsolidirani financijski rezultat. Iako je razina prosječno
ostvarenog godišnjeg dohotka obrtnika još uvijek niska, a pozitivni poslovni
rezultati ostvaruju se uz manje angažiranje poslovnih sredstava i u uvjetima u
kojima su poslovne banke sklonije odobravati kredite većim gospodarskim
subjektima, vidljivo je da je poslovanje obrtnika znatno učinkovitije od ostalih
gospodarskih subjekata. 3. STANJE U ZADRUGARSTVU Zadruge u Hrvatskoj imaju veoma
dugu tradiciju. One su najviše usmjeravale gospodarsku aktivnost prema
poljoprivredi i selu. Isto tako, značajke zadrugarstva prisutne su i u
obrtničkom, stambenom i štedno-kreditnom sektoru. Tablica 3.1. Broj zadruga i
zadrugara Godina 1995. 1996. 1997. 1998. 1999. 2000. Broj zadruga 1.212 1.125
1.042 972 861 787 Broj zaposlenih 5.090 4.420 3.981 3.376 2.985 2.762 Broj
zadrugara 20.650 19.120 17.510 16.230 14.280 13.063 Broj zadruga smanjen je u
razdoblju 1995.-2000. za oko 35%, a broj zaposlenih u zadrugama za oko 46%. Isto
tako, broj zadrugara od 20 tisuća u 1995 godini smanjen je na oko 13 tisuća u
2000. godini (u ovim podacima nisu obuhvaćeni zadrugari štedno-kreditnih zadruga
kojih je oko 60 tisuća). Razlog smanjenja broja zadruga bila je neprilagodba
zakonu, ali i osnivanje udruga koje u gospodarskom poslovanju i pravnom prometu
ipak nisu mogle zamijeniti sustav zadružnog organiziranja. Provedenom anketom
dobiveni su podaci o djelatnosti zadruga za 2000. godinu: Tablica 3.2. Broj
zadruga po djelatnostima i županijama ŽUPANIJA POLJO-PRIVREDNE OBRTNIČKE
ŠTEDNO-KREDITNE STAMBENE NISU AKTIVNE UKUPNO 1. Zagrebačka 11 4 8 19 42 2.
Krapinsko-zagorska. 11 8 10 29 3. Sisačko-moslavačka 3 4 6 9 22 4. Karlovačka 8
1 2 7 18 5. Varaždinska 11 1 11 3 26 6. Koprivničko-križevačka 11 4 6 21 7.
Bjelovarsko-bilogorska 8 1 6 15 8. Primorsko-goranska 12 12 13 3 40 9.
Ličko-senjska 3 6 9 10. Virovitičko-podravska 14 1 3 4 22 11. Požeško-slavonska
4 7 10 21 12. Brodsko-posavska 13 8 6 27 13. Zadarska 54 2 56 14.
Osječko-baranjska 32 1 13 1 13 60 15. Šibensko-kninska 20 3 7 30 16.
Vukovarsko-srijemska 35 8 18 61 17. Splitsko-dalmatinska 44 10 4 26 84 18.
Istarska Izvor:
Anketa MOMSP, studeni 2000. Poseban problem čini broj neaktivnih zadruga koje
nisu izvršile statusno usklađivanje ili su u mirovanju zbog neriješenog
imovinskog ili vlasničkog statusa. Najveći broj zadruga obavlja poljoprivrednu
djelatnost. Njihov težak ekonomski položaj uglavnom proizlazi iz činjenice što
je Zakon o zadrugama donesen tek 1995. godine, do kojeg su zadruge razvojno
propadale i praktički bile bez priznate imovine. Krajem 2000. i početkom 2001.
godine osjeća se oživljavanje poljoprivrednih zadruga, dijelom zbog uvođenja
veće financijske discipline u međusobnim odnosima gospodarskih subjekata, te
zbog zajedničkog organiziranja proizvodnje i prodaje proizvoda, kao i
povezivanje zadruga u kooperantskim odnosima. Broj obrtničkih zadruga u zadnjih
deset godina bilježi značajan pad, posebno zbog ukidanja poreznih olakšica koje
su imale. Analiza ukazuje na potrebu međusobnog povezivanja obrtničkih zadruga u
zajedničkom nastupu na tržištu, što se počelo tijekom ove godine primjenjivati.
Štedno-kreditne zadruge najviše su pratile građevinarstvo te fizičke osobe u
poljoprivredi i obrtništvu. Dolazi do sve većeg zajedničkog povezivanja tih
zadruga i financijskog praćenja malog poduzetništva, što bi se i zakonom o
štedno-kreditnim zadrugama trebalo omogućiti. Stambeno zadrugarstvo
tradicionalno je promicalo privatnu inicijativu u stambenom građenju. Sredinom
sedamdesetih u Hrvatskoj djeluje tridesetak stambenih zadruga, a početkom
devedesetih oko tristo. Ukidanjem poreznih povlastica u sustavu oporezivanja
porezom na promet njihov se broj smanjio i opstale su samo one koje su
završavale stare programe ili su na tržištu pronašle partnere. 4. STANJE MALIH I
SREDNJIH TRGOVAČKIH DRUŠTAVA Strukturalni pokazatelji o stanju malih i srednjih
trgovačkih društava Hrvatske u usporedbi s ostalim europskim zemljama ne
pokazuju velika odstupanja i gotovo su identični s podacima malog gospodarstva u
razvijenim zemljama Europe. Kao kriteriji za razlikovanje malih i srednjih
trgovačkih društava koriste se kriteriji broja zaposlenih, ukupnog prometa i
vrijednosti bilance, kako je to utvrđeno Zakonom o računovodstvu. Potrebno je
napomenuti da se svi podaci odnose samo na trgovačka društva koja predaju svoje
završne račune i odgovaraju stvarno aktivnim trgovačkim društvima. Tablica 4.1.
– Broj trgovačkih društava Trgovačka društva 1995. 1996. 1997. 1998. 1999. I-IX
2000. Izvor: ZAP Ukupna struktura malih i srednjih
trgovačkih društava u kojoj njihov udio iznosi oko 99% od ukupnog broja
gospodarskih subjekata, u posljednjim godinama pokazuju trend smanjivanja broja.
To je dijelom posljedica gašenja trgovačkih društava koja nisu provela
usklađivanje s odredbama Zakona o trgovačkim društvima, brojnih likvidacija i
stečajeva, ali i posljedica uvjeta poslovanja i tržišta. Tabela 4.2. Trgovačka
društva prema djelatnostima 1995. 1996. 1997. 1998. 1999. I - IX 2000. Područje
(JKD) Broj % Broj % Područje (NKD) Broj % Broj % Broj % Broj % Industrija i
rudarstvo 7.358 12.3 7.590 1.2 Poljoprivreda, lov i šumarstvo 1.312 2,0 1.233
2.0 1.197 2.0 1.111 2.0 Poljop. i ribar. 1.459 2.4 1.482 2.4 Ribarstvo 176 0,3
181 0.3 179 0.3 155 0.3 Šumarstvo Rudarstvo 111 0,2 117 0.2 124
0.2 120 0.2 Vodoprivreda Prerađiv. ind.
8.720 0.0 8.240 14.6 Graditeljstvo 4.391 Ostale djelatnosti
1.105 1,7 1.139 1.8 1.149 1.9 1.932 3.4 Ukupno 59.922 62.109 100,0 Ukupno 64.789
100,0 62.050 100.0 59.972 100.0 56.519 100.0 Izvor: ZAP, Informacija o osnovnim
financijskim rezultatima poduzetnika Prema djelatnostima u ukupnom gospodarstvu
najbrojniji su poduzetnici koji obavljaju djelatnost trgovine. Prerađivačka
industrija u koju su uvrštene najraznovrsnije proizvodne djelatnosti je na
trećem mjestu, što ukazuje na činjenicu da se kapital ulaže u one djelatnosti u
kojima nisu potrebna velika ulaganja, a obrtaj uloženih sredstava je brži.
Financijski rezultati ostvareni u ukupnom gospodarstvu u posljednjim godinama
bilježe negativna kretanja. To vrijedi kako za velika trgovačka društva, tako i
za srednja, dok mala trgovačka društva pokazuju blagi porast ostvarene dobiti,
povećavajući istovremeno i svoj udio u ukupno ostvarenoj dobiti cjelokupnog
gospodarstva. Promatrano u apsolutnim iznosima veliki poduzetnici ostvaruju
najveći iznos ukupnog prihoda, ali istovremeno bilježe gubitke u poslovanju veće
od ostvarene dobiti. Mala i srednja trgovačka društva bilježe i manje učešće u
ukupnim gubicima, a taj udio se naročito smanjuje kod srednjih trgovačkih
društava. Mala su trgovačka društva ostvarivala dobre poslovne rezultate, osim u
1999. godini, kada su po prvi puta ostvarila negativan konsolidirani financijski
rezultat. Udjeli poduzetnika razvrstanih po veličini u aktivi i pasivi u
nekoliko se posljednjih godina ne mijenjaju. Očekivano je najveći udjel velikih
poduzetnika, jer je vrijednost imovine jedan od elemenata određivanja veličine
poduzetnika. Srednja i mala trgovačka društva raspolažu podjednakom imovinom.
Udjeli dosežu nešto manje od 20% dugotrajne imovine svih trgovačkih društava, a
ukupno čine svega jednu trećinu. Tablica 4.3. Zaposleni u malim i srednjim
trgovačkim društvima Trgovačka društva 1995 1996. 1997. 1998. 1999. I-IX 2000.
ZAP Od 1995. godine broj zaposlenih u Hrvatskoj bilježi
pad. To je posljedica velikog smanjenja broja i učešća zaposlenih kod velikih
trgovačkih društava, dok je kod srednjih trgovačkih društava pad broja
zaposlenih primjetan od 1999. godine. Slično je i kod malih trgovačkih društava
koja su u razdoblju od 1995. do 1998. godine povećala i broj zaposlenih i svoje
učešće u zapošljavanju, ali se broj zaposlenih smanjuje u posljednje dvije
godine. Tablica 4.4. Trgovačka društva po županijama u 1999. godini Županija
Mala i srednja trgovačka društva % 1. Zagrebačka 3.535 6,0 2. Krapinsko-zagorska
986 1,7 3. Sisačko-moslavačka 1.052 1,8 4. Karlovačka 1.297 2,2 5. Varaždinska
1.852 3,1 6. Koprivničko-križevačka 862 1,5 7. Bjelovarsko-bilogorska 1.012 1,7
8. Primorsko-goranska 5.186 8,7 9. Ličko-senjska 392 0,7 10.
Virovitičko-podravska 517 0,9 11. Požeško-slavonska 567 1,0 12. Brodsko-posavska
1.064 1,8 13. Zadarska 1.433 2,4 14. Osječko-baranjska 3.073 5,2 15.
Šibensko-kninska 1.024 1,7 16. Vukovarsko-srijemska 1.077 1,8 17.
Splitsko-dalmatinska 6.369 10,7 18. Istarska 4.244 7,1 19.
Dubrovačko-neretvanska 1.450 2,4 20. Međimurska 1.468 2,5 21. Grad Zagreb 20.940
35,3 SVEUKUPNO 59.972 100,0 Izvor: ZAP Podaci o prostornoj raspoređenosti malih
i srednjih trgovačkih društava pokazuju da je veličina udjela u broju malih i
srednjih trgovačkih društava u korelaciji s brojem stanovništva i razvijenošću
pojedine sredine. Takvu tvrdnju potkrjepljuje i činjenica da je više od 35%
malih i srednjih trgovačkih društava koncentrirano u gradu Zagrebu, kao
najrazvijenijem dijelu Hrvatske. 5. STANJE U MALOM GOSPODARSTVU (ZBIRNA ANALIZA)
Tablica 5.: Broj poduzetnika i zaposlenost S T R U K T U R A 1995. 1996. 1997.
1998.
21,2 172.460 20,4 158.748 19,1 156.853 18,9 Ukupno malo gospodarstvo 1. Broj
poduzetnika 139.874 99,6 147.485 99,6 150.423 99,6 147.384 99,6 147.872 99,6
148.627 99,7 2. Broj zaposlenih 450.851 54,9 475.757 57,4 481.875 59,2 513.767
60,8 516.322 62,0 519.710 62,8 V. VELIKA TRGOV. DRUŠTVA 1. Broj poduzetnika 515
0,4 528 0,4 558 0,4 548 0,4 574 0,4 521 0,3 2. Broj zaposlenih 370.529 45,1
353.753 42,6 331.870 40,8 331.865 39,2 316.410 38,0 308.415 37,2 Sveukupno
gospodarstvo 1. Broj poduzetnika 140.389 100,0 148.013 100,0 150.981 100,0
147.932 100,0 148.446 100,0 149.148 100,0 2. Broj zaposlenih 821.380 100,0
829.510 100,0 813.745 100,0 845.632 100,0 832.732 100,0 828.125 100,0 Izvor:
Komparativna analiza Ministarstva Promatrajući zbirno podatke o svim oblicima
malog gospodarstva (obrtu, zadrugama, malim i srednjim trgovačkim društvima) u
razdoblju od 1995. do 2000. godine, vidljivo je da broj subjekata neznatno
varira, zadržavajući se na razini od oko 148 tisuća. To se očituje kako u
apsolutnim pokazateljima, tako i u udjelu malog gospodarstva u ukupnom
gospodarstvu, jer je broj subjekata stalno iznad 99%. Broj ukupno zaposlenih u
malom gospodarstvu znatno raste u odnosu na ukupno gospodarstvo, s 54,9% u 1995.
godini na 62,8% u 2000. godini. Malo gospodarstvo čini oko 55% bruto društvenog
proizvoda Hrvatske. Navedeni podaci i rast malog gospodarstva ukazuju da je malo
gospodarstvo prilagodljivije na tržištu i brže prihvaća strukturne promjene od
velikih sustava. Isto tako vidljiva je tendencija bržeg rasta broja poslovnih
subjekata u obrtu i povećanja broja zaposlenih u obrtničkim radionicama, što
upućuje na trend okrupnjavanja obrtničkih radnji koji je prisutan u zemljama
Europske unije. I drugi dijelovi malog gospodarstva, kao što su zadrugarstvo,
obiteljska gospodarstva i djelatnosti slobodnih zanimanja vezanih uz gospodarski
sustav, svakako su značajan čimbenik u stvaranju gospodarskog rasta i razvoja
Hrvatske. 6. USPOREDNI PREGLED STANJA U NEKIM EUROPSKIM ZEMLJAMA U osmišljavanju
politike razvoja malog gospodarstva u Hrvatskoj osobito su korisna saznanja o
iskustvima drugih zemalja, kako onih s razvijenim tržišnim gospodarstvom, tako i
onih koje su u procesu tranzicije. Polazišna točka su osnovni podaci o stanju
malog gospodarstva u pojedinim zemljama. Češka Republika ima politiku razvoja
malog gospodarstva prilično usklađenu sa smjernicama Europske Unije. Tijekom
1999. godine usvojena je definicija malog gospodarstva i ugrađena u češke
zakone, a donesena je i politika malog gospodarstva, kojom su definirani
prioritet razvoja za razdoblje od 1999. do 2002. godine. Malo gospodarstvo u
Češkoj Republici čini 99,8% ukupnog broja gospodarskih subjekata i pri tome
zapošljava 64,4% ukupno zaposlenih. Malo gospodarstvo ima značajnu ulogu i u
gospodarstvu Poljske. Tako ono predstavlja 99% ukupnih gospodarskih subjekata,
zapošljava 61% ukupno zaposlenih i stvara 45% bruto društvenog proizvoda.
Ocjenjuje se da je poljsko zakonodavstvo postiglo zadovoljavajući nivo
usklađenosti sa legislativom Europske unije, a sastavni dio toga je i vladin
program iz 1999. godine kojim su utvrđene poticajne mjere za razdoblje do 2002.
godine. I u Madžarskoj stanje je vrlo slično. Subjekti malog gospodarstva
zastupljeni su sa 99% u ukupnom broju gospodarskih subjekata, zapošljavaju 66%
zaposlenih i sudjeluju u društvenom bruto proizvodu s oko 50%. Madžarska je
vlada četverogodišnju strategiju usvojila 1998. godine, a osnovni ciljevi
strategije su poboljšati pristup bankarskim kreditima i drugim financijskim
sredstvima, poboljšati informiranje i izobrazbu poduzetnika, te smanjiti
administrativne prepreke i troškove. Slovenija je zemlja u kojoj malo
gospodarstvo čini 97,6% gospodarskih subjekata, zapošljavajući 41,3% zaposlenih
i doprinoseći društvenom bruto proizvodu sa 38,4%. Razvoj malog gospodarstva
jedan je od prioriteta koji je svoje mjesto našao i u nacionalnoj strategiji
razvoja malog gospodarstva. Tablica 6.1. Usporedni pregled stanja malog
gospodarstva u nekim europskim zemljama i EU Zemlja % gospodarskih subjekata ¸%
zaposlenih procjena % BDP Europska Unija 99,8 66,4 63 Češka 99,8 64,4 - Poljska
99,0 61,0 45 Madžarska 99,0 66,0 50 Slovenija 97,6 41,3 38 Hrvatska 99,7 62,8 55
Izvor: Industrial Policies (ECE) Za usporedbu navedenim pokazateljima potrebno
je navesti da u Europskoj Uniji, promatrano objedinjeno, malo gospodarstvo
predstavlja 99,8% ukupnog broja gospodarskih subjekata i zapošljava 66,4% ukupno
zaposlenih. Istovremeno malo gospodarstvo u društvenom bruto proizvodu učestvuje
s 63%. Upravo taj podatak pokazuje da je mjerama vladine politike, koje ove
zemlje provode već duže vrijeme, moguće utjecati na razvoj malog gospodarstva u
znatnoj mjeri. Načini na koje zemlje Europske Unije skrbe o malom gospodarstvu
su različiti a obuhvaćaju direktnu pomoć iz sredstava proračuna i davanje
indirektne pomoći kroz porezne i razne druge povlastice. Podaci o visini
direktne pomoći pojedinih zemalja teško su dostupni, pa se o oblicima pomoći
može suditi samo na temelju pregleda odnosa direktnih i indirektnih oblika
pomoći. Izvor: Industrial Policies (ECE) 7. PROBLEMATIKA MALOG GOSPODARSTVA U
tržišnom gospodarstvu opće je pravilo da je malo gospodarstvo pokretač razvoja i
zapošljavanja, te će se malom gospodarstvu i u Hrvatskoj davati sve veći značaj.
Makroekonomski okvir, u cilju što bržeg stvaranja tržišta i konkurencije, u
proteklih deset godina, omogućio je prevelik rast potrošnje i uvoza, uz
istovremeno pogoršanje strukture izvoza, destabilizaciju financijskog sustava i
nelikvidnost, koje u velikoj mjeri pogađa i malo gospodarstvo. Izostalo je
zamjenjivanje tehnološki zastarjelih, radno intenzivnih i neprofitabilnih
djelatnosti, a posljedica je znatno zaostajanje u odnosu na razvijene zemlje.
Pored visokih opterećenja troškovima i nelikvidnosti poslovanje malih
gospodarskih subjekata bilo je ugroženo i nedostatkom tržišta. U procesu
tranzicije gospodarstva nestali su brojni veliki gospodarski subjekti, koji su
bili nositelji razvoja i koji su poslovno povezivali subjekte malog
gospodarstva. Na taj je način nestalo te karike koja je osiguravala tržište.
Istovremeno s propadanjem velikih gospodarskih subjekata nije uslijedilo
odgovarajuće povezivanje sa stranim tržišno orijentiranim gospodarstvom. U
sadašnjim okvirima značajnu prepreku poslovanju malog gospodarstva, a posebice
otvaranju novih subjekata i započinjanju poslovanja, predstavljaju pravni
propisi, neprilagođeni dinamičnosti odvijanja gospodarskih promjena. Još više od
samih propisa normalno poslovanje opterećuje nedosljedna primjena, složeni i
dugotrajni administrativni i sudski postupci. Poduzetništvo je također
ograničeno brojnim administrativnim preprekama u vidu različitih i dugotrajnih
postupaka državnih tijela, te brojnim unutarnjim negativnim čimbenicima, od
nedostatka odgovarajućeg prostora, izostanka savjetodavne potpore, nedostatka
znanja o vođenju poslovanja i teško dostupnih financijskih sredstva za početak
poslovanja. Neodgovarajuća komunalna infrastruktura je bitna pretpostavka čije
rješavanje zahtijeva velika novčana ulaganja koja premašuju mogućnosti malog
poduzetnika. Istovremeno, velik broj poslovnih prostora trgovačkih društava u
stečaju ili pak potpuno ugašenih nije moguće iskoristiti zbog neriješenih
vlasničkih pitanja i loše vođenih stečajnih postupaka, te su oni prepušteni
propadanju. Problem u malom poduzetništvu je i nedostatak znanja i vještina
samih poduzetnika. U najvećem broju taj nedostatak se može nadoknaditi
kvalitetnim obrazovanjem i korištenjem savjetodavnih usluga. Razrađeni sustavni
programi dopunske izobrazbe ne postoje, a i kvaliteta usluga postojećih
konzultanata nije odgovarajuća potrebama poduzetnika. Na to se nadovezuje i
činjenica da nema odgovarajućih institucija niti ljudskih potencijala, iako je
djelomično takvo stanje ublaženo provedenom izobrazbom učitelja/trenera i
savjetnika poduzetništva, čime je formirana baza kadrova koji to mogu
organizirati. Dokaz o nedostatku upravljačkih vještina i kvalitetnih savjeta
ogleda se i u teškoćama s pribavljanjem odgovarajućih financijskih sredstava.
Poslovne banke sve do nedavno nisu bile sklone kreditiranju malog gospodarstva.
Ipak, uz dodatne poticaje i garancije u okvirima pokrenutih različitih programa
ciljanih na malo gospodarstvo, banke su znatno ublažile uvjete kreditiranja, što
pokazuju i prvi rezultati. Ove naznake samo su dio prepreka koje bi bržim
rješavanjem, posebice u malom gospodarstvu, omogućile poduzetnicima lakše
pokretanje poslovnih aktivnosti, što bi doprinijelo bržem razvoju ukupnog
gospodarstva Hrvatske. 8. ZAKLJUČNO Analizom obrta, zadruga, malih i srednjih
trgovačkih društava prikazani su brojčani pokazatelji o stanju u malom
gospodarstvu , pregled problema s kojima se susreću u poslovanju i koji ih
opterećuju u razvoju. Na temelju iznijetog može se zaključiti da se u malom
gospodarstvu naročito u posljednje dvije godine iskazuju negativni učinci
dugotrajno nagomilanih teškoća, te da je nužno poduzimanje sveobuhvatnih mjera
kako bi se takvo stanje trajno poboljšalo. U tom pravcu mjere koje poduzimaju
državna tijela uz uključivanje nekih institucija koje su vezane uz poduzetništvo
daju prve rezultate. Poduzete mjere potrebno je nastaviti i intenzivnije
provoditi, prilagođavati konkretnim potrebama malog gospodarstva i uobličavati u
jedinstven sustav kojim će se stvoriti dugoročno, povoljno i prepoznatljivo
okruženje za poslovanje poduzetnika u malom gospodarstvu. Voditelj ureda
Definicija ureda Analizirajte ured u kojem radite Procjena uspješnosti Vodič za
upravljanje uredom Temeljne aktivnosti voditelja ureda Djelotvorno planiranje
rada ureda Vrste planova Definiranje ciljeva Nabava za potrebe ureda Troškovi
ureda Pravila odijevanja VODITELJ UREDA I SURADNICI Sedam zlatnih pravila
timskog rada Timsko planiranje Plan aktivnosti vođe tima Temeljne odgovornosti u
upravljanju ljudima Izrada opisa poslova Razgovor s kandidatom za posao
Informacije o poslu Pitanja koja je dobro postaviti prilikom razgovora o poslu
Zapošljavanje stručnih radnika Pregled karakteristika radnika Usmjeravanje
radnika Obrazovanje na radnom mjestu Procjena uspjeha radnika Osam temeljnih
koraka za postizanje boljeg uspjeha u radu Modeli za raspravu o vrednovanju rada
Dobro pripremljeno vrednovanje rada može biti od velike pomoći Kako se suočiti
sa slabim rezultatima DEFINIRANJE MJERILA I NAČINA KONTROLE U UREDU Postavljanje
normi i ciljeva ureda Kontrola ostvarivanja postavljenih ciljeva Odvijanje posla
bez prekida Pregled odgovornosti Poboljšavanje rezultata rada Poboljšavanje
rezultata rada poštivanjem želja suradnika UPRAVLJANJE I ODNOSI S LJUDIMA, TE
RAZVIJAJE NJIHOVIH VJEŠTINA Komuniciranje u funkciji postizanja rezultata
Umijeće slušanja Provjerite djelotvornost svog komuniciranja Koliko ste
receptivni? Izgradnja mreže poznanstava Zašto je potrebna mreža poznanstava Kako
izgraditi mrežu poznanstava? Sukobi na radnom mjestu Izvori sukoba Rješavanje
sukoba Tajnica i njezin šef – vrlo poseban odnos Karakteristike dobrog managera
Podsjetnik za uspostavljanje dobrog odnosa između tajnice i njenog
pretpostavljenog KORAK DO SAVRŠENSTVA Profesionalni izgled Izgledati kao
profesionalac Neverbalna komunikacija (govor tijela) Temeljni elementi
neverbalne komunikacije s kojima se susrećemo na radnom mjestu Navike Ukrasi u
uredu PODSJETNIK SAMO ZA VRHUNSKE TAJNICE Osobni plan aktivnosti i želja za
pozitivnim promjenama SADRŽAJ KNJIGE UPRAVLJANJE UREDOM ULOGA VODITELJA UREDA
Voditelj ureda Definicija ureda Analizirajte ured u kojem radite Procjena
uspješnosti Vodič za upravljanje uredom Temeljne aktivnosti voditelja ureda
Djelotvorno planiranje rada ureda Vrste planova Definiranje ciljeva Nabava za
potrebe ureda Troškovi ureda Pravila odijevanja VODITELJ UREDA I SURADNICI Sedam
zlatnih pravila timskog rada Timsko planiranje Plan aktivnosti vođe tima
Temeljne odgovornosti u upravljanju ljudima Izrada opisa poslova Razgovor s
kandidatom za posao Informacije o poslu Pitanja koja je dobro postaviti prilikom
razgovora o poslu Zapošljavanje stručnih radnika Pregled karakteristika radnika
Usmjeravanje radnika Obrazovanje na radnom mjestu Procjena uspjeha radnika Osam
temeljnih koraka za postizanje boljeg uspjeha u radu Modeli za raspravu o
vrednovanju rada Dobro pripremljeno vrednovanje rada može biti od velike pomoći
Kako se suočiti sa slabim rezultatima DEFINIRANJE MJERILA I NAČINA KONTROLE U
UREDU Postavljanje normi i ciljeva ureda Kontrola ostvarivanja postavljenih
ciljeva Odvijanje posla bez prekida Pregled odgovornosti Poboljšavanje rezultata
rada Poboljšavanje rezultata rada poštivanjem želja suradnika UPRAVLJANJE I
ODNOSI S LJUDIMA, TE RAZVIJAJE NJIHOVIH VJEŠTINA Komuniciranje u funkciji
postizanja rezultata Umijeće slušanja Provjerite djelotvornost svog
komuniciranja Povratni odgovor I neizrečeno je rečeno Suradnja s «teškim»
osobama Upravljanje sukobima Pravila za izbjegavanje eskalacije sukoba Zamke u
upravljanju sukobima Upravljanje promjenama Kako upravljati promjenama Vještina
pregovaranja Stvaranje situacija u kojima obje strane pobjeđuju Podsjetnik za
pregovaranje Taktičko planiranje pregovaranja Upravljanje sastancima Donošenje
odluka ZNAČAJ DOBRIH ODNOSA S KLIJENTIMA I POSLOVNIM PARTNERIMA Razumijevanje
potreba klijenata i poslovnih partnera Stvaranje okružja u kojem je «kupac
uvijek u pravu» Upravljanje žalbama Domjenci PISANO KOMUNICIRANJE Pismo
Posjetnice i osobne kartice Pozivnica Zahvale Isprika Čestitke Vjerski blagdani
Smrtni slučaj ZAPISNICI Zapisnici o skupu Potpuni zapisnik Podsjetnik za
uspostavljanje dobrog odnosa između tajnice i njenog pretpostavljenog KORAK DO
SAVRŠENSTVA Profesionalni izgled Izgledati kao profesionalac Neverbalna
komunikacija (govor tijela) Temeljni elementi neverbalne komunikacije s kojima
se susrećemo na radnom mjestu Navike Ukrasi u uredu PODSJETNIK SAMO ZA VRHUNSKE
TAJNICE Osobni plan aktivnosti i želja za pozitivnim promjenama