Baza podataka WEB katalog Adresar Zaštita potrošača |
Europske integracije Trgovačko pravo Management Poljoprivreda |
Investicijski projekti Izrada WEB stranica Istraživanje tržišta Marketing |
Pored centralne baze podataka, Poslovni Forum tvrtkama i obrtnicima pruža i druge usluge:
● trgovačko posredovanje na domačem i inozemnom tržištu
● konzalting u području investicija, te izrada predinvesticijskih i
investicijskih studija i njihova ocjena
● izrada Internet prezentacija
● pružanje savjeta o vrsti i konfiguraciji računalne opreme i pripadajuće
programske podrške i analiziranje potreba i problema korisnika i davanje
odgovarajućega rješenja
● razvoj, izradu, pribavljanje i dokumentiranje programske podrške po narudžbi
korisnika
● pisanje programa prema uputama i potrebama korisnika
● obradu podataka uz uporabu programa korisnika ili vlastitog programa usluge unosa podataka
● razvoj baze podataka: povezivanje podataka iz različitih izvora
● pohranjivanje podataka: pripremu slogova za prihvat informacija u zadanom
obliku
● dostupnost baze podataka: pružanje podataka u traženom formatu izravnim
pretraživanjem ili pristupom (računalnim upravljanjem) svakome ili određenim
korisnicima, razvrstanih po zahtjevu
● održavanje i popravak uredskih i knjigovodstvenih strojeva te računalnih
sustava
● ispitivanje mogućnosti tržišta, prihvatljivost i upoznavanje proizvoda i
kupovnih navika potrošača radi promicanja prodaje i razvoja novih proizvoda,
uključujući statističku analizu rezultata
● ispitivanje javnoga mnijenja o političkim, ekonomskim i društvenim pitanjima i
statistička analiza
● davanje savjeta, usmjeravanje i operativnu pomoć poduzećima i javnim službama
●
savjete i pomoć poduzećima i javnim službama u vezi s planiranjem,
organizacijom, efikasnošću i kontrolom, upravljačke informacije itd.
● arbitraža i usuglašavanje između uprave i radnika
● kreiranje i provođenje promidžbenih djelatnosti
● kreiranje i postavljanje reklama na otvorenom prostoru npr. oglasnih ploča,
panoa, priopćenja, izloga, izložbenih dvorana, oslikavanje automobila, autobusa,
itd.
● oglašavanje preko medija tj. prodaja vremena i prostora za razno medijsko
oglašavanje
● raspačavanje ili odašiljanje oglasnoga materijala ili uzoraka
● zakup i davanje prostora za oglašavanje
● izradu fotografija za komercijalne svrhe i za građanstvo
● adresiranje, ulaganje, pečaćenje i slanje poštom omotnica i promidžbenog
materijala,
● sastavljanje adresara za slanje poštom itd.
● naplata računa, ocjena kreditne sposobnosti pojedinaca i tvrtki ili njihovoga
poslovanja
● poslovno posredništvo tj. dogovaranje kupnje ili prodaje manjih ili srednjih
poduzeća, kancelarija, ordinacija i sl.
● modno dizajniranje tkanina, odjeće, obuće, nakita, namještaja i drugih
proizvoda
● organiziranje sajmova, izložaba i kongresa
● agencijsko posredovanje u korist pojedinaca za dobivanje angažmana
(zaposlenja) u filmskoj, kazališnoj predstavi ili drugoj zabavnoj ili sportskoj
atrakciji, te plasiranje igara, knjiga, umjetničkih djela, fotografija itd
Opširnije informacije...
000000000Hrvatska je u
Zagrebu organizirala Sastanak Predsjednika Parlamenata država sudionica Pakta o
stabilnosti. Ujedno, Hrvatski Sabor bio je domaćin Konferencije o ravnopravnosti
spolova, održane 12. srpnja 2002. godine. Na Konferenciji je dogovoreno
utemeljenje Regionalnog centra za ravnopravnost spolova u Zagrebu. Potpisivanjem
Okvirnog Sporazuma o Sava inicijativi, između RH, Slovenije, Srbije i Crne Gore,
i Bosne i Hercegovine, uspostavljen je međunarodni režim plovidbe Savom i
njezinim pritocima, a u skladu s načelima slobodne plovidbe za sve trgovačke
brodove, zajedno s cjelovitom regulacijom pravnog statusa rijeke Save kao
međunarodnog plovnog puta. Dogovoreno je utemeljenje Tajništva Savske komisije,
sa sjedištem u Zagrebu. Najuspješniji projekt III Ranog stola PS-a je regionalni
centar za verifikaciju kontrole naoružanja i provedbu pomoći (RACVIAC) u okviru
kojeg sudjeluje 18 država. Hrvatska je također organizirala međunarodnu
protupožarnu vježbu “Kroćenje zmaja – Dalmacija 2002” održanu od 21-24. svibnja
2002. godine u Baškom polju kod Makarske. Vježba je bila dio Radnog programa
partnerstva u okviru Partnerstva za mir NATO-a, a sudjelovale su jedinice iz
dvadeset zemalja, te NATO kao organizacija. Kroz sudjelovanje u Srednjoeuropskoj
inicijativi (SEI), Republika Hrvatska surađuje sa susjednim državama i brojnim
zemljama Jugoistočne Europe. Osim političkog dijaloga o najvažnijim političkim
događajima u regiji i proširenju EU, Hrvatska sudjeluje i u programskoj suradnji
u velikom broju područja, kao što su borba protiv organiziranog kriminala,
civilna zaštita, gospodarstvo, malo i srednje poduzetništvo, turizam,
poljoprivreda, energetika, okoliš, promet, kultura, razvitak ljudskih resursa,
informacije i mediji, migracije, manjine, znanost i tehnologija, prekogranična
suradnja, razmjena mladeži. U okviru SEI Hrvatska predsjeda Radnom skupinom za
turizam i supredsjeda radnom skupinom za malo i srednje poduzetništvo. Kroz
model sufinanciranja SEI, u Hrvatskoj su organizirani brojni međunarodni
skupovi. Republika Hrvatska punopravna je članica Srednjoeuropskog Sporazuma o
slobodnoj trgovini (CEFTA). Članstvo Republike Hrvatske u CEFTA značajno je kako
zbog liberalizacije trgovine, tako i za intenziviranje trgovinskih odnosa i
višestruko umrežavanje hrvatskog gospodarstva u šire regionalne i europske
gospodarske trendove. Očekuje se kako će preferencijalni pristup tržištu CEFTA
dovesti do povećanja izvoza, smanjenja trgovinskog deficita, ujednačavanju
platne bilance i ubrzanju gospodarskog rasta. Kroz sudjelovanje u
Jadransko-jonskoj inicijativi (JJI), Republika Hrvatska promiče svoju sredozemnu
dimenziju. Uspjeh suradnje ponajviše se procjenjuje kroz srednjoročne projekte
kao što su Jadransko-jonski koridor i Jadransko- jonska auto-cesta, te zaštita i
sigurnost Jadrana. Hrvatska ima interes za sudjelovanje u sljedećim aktivnostima
Inicijative za suradnju u JIE (SECI): centar za borbu protiv organiziranog
prekograničnog kriminala u Bukureštu, Program olakšanja trgovine i transporta u
JIE, SECIPRO, Centar za arbitražu JIE, suradnja burzi, suradnja u suzbijanju
prekograničnog kriminala i programi usmjereni olakšanju trgovine i transporta. U
Procesu za suradnju u Jugoistočnoj Europi (SEECP), Hrvatska je u statusu
promatrača, te aktivno sudjeluje na svim sastancima Procesa, uključujući i
Sastanak Predsjednika država ili vlada. U tijeku je razmatranje podizanja
statusa RH u Procesu iz statusa promatrača u status punopravnog sudionika. Kroz
članstvo u podunavskim inicijativama Republika Hrvatska promiče Dunavsku
dimenziju svog zemljopisnog položaja. Proces suradnje u Podunavlju pridonosi
jačanju regionalne suradnje u Dunavskom bazenu u gospodarstvu, kulturi i
znanosti, te posebice u prometu, infrastrukturi i razmjeni informacija o
Paneuropskom koridoru VII i njegovim poveznicama s Koridorom V i X. Kroz
članstvo u Međunarodnoj komisiji za zaštitu rijeke Dunav i Dunavskoj komisiji,
POGLAVLJE 27: ZAJEDNIČKA VANJSKA I SIGURNOSNA POLITIKA 18 kojom predstavnik
Hrvatske predsjeda do 2005. godine, Republika Hrvatska sudjeluje u aktivnostima
u svezi s ekološkom zaštitom i prometnim aspektima rijeke Dunav. U okviru
Kvadrilaterale Hrvatska–Mađarska–Italija–Slovenija suradnja je usmjerena jačanju
dobrosusjedskih odnosa i međusobnoj potpori u pitanjima u svezi s EU i NATO. U
okviru Kvadrilaterale postoji i nekoliko prijedloga za zajedničke aktivnosti u
područjima kao što su infrastruktura i prometni koridori, gospodarska suradnja,
malo i srednje poduzetništvo, vojna suradnja, borba protiv terorizma i
organiziranog kriminala, migracije, okoliš, informacijska tehnologija, sport i
obrazovanje. Hrvatska ima promatrački status u Multinacionalnoj vojnoj postrojbi
Kvadrilaterale. Sudjelovanje RH u regionalnim mehanizmima suradnje u području
obrane Republika Hrvatska sudjeluje u Obrambenom ministarskom procesu
jugoistočne Europe (SEDM), inicijativi za regionalnu suradnju u području obrane,
koja se temelji na smjernicama Vijeća Euro-atlantskog partnerstva za suradnju,
na regionalnim temeljima. U duhu Partnerstva za mir i s konačnim ciljem ubrzanog
uključivanja država JIE u NATO, zemlje Jugoistočne Europe zajedno s Italijom i
SAD, kroz sudjelovanje u SEDM surađuju u području obrane. Republika Hrvatska
aktivna je u NATO inicijativi za JIE, koja ima za cilj poduprijeti provedbu
ciljeva Pakta o stabilnosti i promicati suradnju u JIE. Kroz aktivan pristup
djelovanju SEEGROUP-a, Republika Hrvatska podupire različite procese suradnje
država regije. Nadalje, Republika Hrvatska aktivno je sudjelovala u oblikovanju
SEECAP-a, zajedničkom dokumentu o izazovima i mogućnostima regionalne sigurnosti
JIE. Dokumentom su definirani postojeći sigurnosni rizici u JIE i predloženi
modeli njihovog rješavanja. Međuregionalna i prekogranična suradnja Radna
zajednica Alpe Jadran i Radna zajednica Podunavskih regija predstavljaju sui
generis okvir za međuregionalnu suradnju u različitim područjima. Hrvatska je
članica Alpe-Jadran od njenog utemeljenja 1978. godine. Takav oblik suradnje, u
vrijeme postojanja željezne zavjese, bio je usmjeren povezivanju i stvaranju
mostova između susjednih područja Istoka i Zapada u prostoru Srednje Europe,
Jadrana i uzduž Dunava. U okviru suradnje Alpe-Jadran ostvareno je nekoliko
stotina manjih projekata. Neki od projekta sufinancirani su kroz program
INTERREG. Sudjelovanje Republike Hrvatske u Radnoj zajednici Podunavskih regija
bilo je od velikog značenja početkom devedesetih godina, u vrijeme kada se
Hrvatska borila za političku i međunarodnu afirmaciju. U predstojećem razdoblju
razmatra se decentralizacija sudjelovanja u Radnoj zajednici Alpe-Jadran i
radnoj zajednici Podunavskih regija, te sudjelovanje na županijskoj razini, što
bi dovelo do približavanja razine hrvatskih regija ostalim sudionicima. Hrvatska
sudjeluje u raznim programima i projektima u okviru inicijative Interreg III
(linije A, B i C), gdje su vodeći partneri članice EU, uglavnom Italija,
Austrija i Njemačka. Hrvatska sudjeluje u 12 projekata odobrenih 2003. godine u
okviru Interreg III Cadses. Hrvatska se uključila i u Program Jadranske
prekogranične suradnje, u okviru Interreg III A programa prekogranične suradnje
Italija-Jadran, odobrenog od Europske komisije u prosincu 2002. godine. Program
uključuje i BiH, SICG i Albaniju. U 2003. godini, Mađarska i Hrvatska strana
usuglasile su manje Pilot projekte suradnje Mađarska-Hrvatska u okviru Phare CBC
(od 1.siječnja 2004 - Interreg IIIA), koji su odobreni i od Izaslanstva EK u
Budimpešti. Tijekom ljeta 2003. godine pripremljen je Operativni program
prekogranične suradnje Slovenije, Mađarske i Hrvatske. Izaslanstvo EK
preliminarno je odobrilo program. Hrvatska također sudjeluje u EU regiji
budućnosti, inicijativi Štajerske, o kojoj je u travnju 2002. godine potpisana
zajednička deklaracija austrijskih, talijanskih i mađarskih regija sudionica, te
dviju država Hrvatske i Slovenije čije će regije također sudjelovati u suradnji.
POGLAVLJE 27: ZAJEDNIČKA VANJSKA I SIGURNOSNA POLITIKA 19 Hrvatska je spremna i
dalje jačati regionalnu suradnju ali primjećuje kako dolazi do preklapanja
inicijativa te je potrebna sinergija i bolje vođenje resursa. 4. S obzirom na
obveze Unije u području ne-širenja i nadzora naoružanja, bilo bi korisno znati o
sudjelovanju, ili o namjeri sudjelovanja u različitim međunarodnim režimima koji
se tiču ne-širenja oružja za masovno uništenje; izvoza konvencionalnog
naoružanja, malokalibarskog i lakog oružja te tehnologije dvostruke upotrebe. I.
Multilateralni instrumenti A. Temeljni međunarodni instrumenti Republika
Hrvatska je stranka i aktivna sudionica svih glavnih međunarodnih sporazuma i
konvencija o neširenju oružja za masovno uništenje, kao i konvencionalnih
oružja. To su, uz ostalo, Ugovor o neširenju nuklearnog oružja (NPT); Konvencija
o fizičkoj zaštiti nuklearnog materijala (CPPNM); Konvencija o zabrani
razvijanja, proizvodnje i skladištenja bakteriološkog (biološkog) i toksičkog
oružja i o njihovu uništenju (BTWC); Konvencija o zabrani razvijanja,
proizvodnje, skladištenja i korištenja kemijskog oružja i o njegovu uništenju
(CWC); Sporazum o cjelovitoj zabrani nuklearnih pokusa (CTBT); Konvencija o
zabrani ili ograničavanju uporabe određenog konvencionalnog oružja s pretjeranim
traumatskim učinkom ili djelovanjem bez obzira na cilj (CCW), kao i njena četiri
Protokola (uključujući izmijenjeni i dopunjeni Protokol II o zabrani i
ograničenju korištenja mina, eksplozivnih naprava i drugih naprava); i
Konvencija o zabrani korištenja, proizvodnje, skladištenja i prijenosa
protupješačkih mina i o njihovog uništenja (Ottawska konvencija). B. Provedba
međunarodnih instrumenata Republika Hrvatska ulaže stalne napore na učinkovitoj
i pravodobnoj provedbi svih svojih međunarodnih obveza koje proizlaze iz gore
navedenih međunarodnih sporazuma i konvencija. Primjerice, Hrvatska podnosi
redovna izvješća temeljem članka VI CWC-a, Završna izjava (o mjerama za
izgradnju povjerenja) Treće pregledne konferencije država stranaka BTWC-a, te
članka VII Ottawske konvencije o protupješačkim minama (APL). Hrvatska također
podnosi redovita izvješća UN-ovu registru konvencionalnog oružja u New Yorku.
Valja spomenuti da je u veljači 2002. Hrvatski sabor ratificirao je izmijenjeni
i dopunjeni Protokol II Konvencije CCW, te da je prvo izvješće, sukladno
izmijenjenom i dopunjenom Protokolu II, podneseno u prosincu 2002. U sklopu
provedbe CWC-a Hrvatska je uspješno bila domaćinom četiriju inspekcijskih
posjeta inspektora OPCW-a 2000. i 2002. godine, te uredno ispunjava svoje obveze
prema Članku VI (godišnje izjave o aktivnostima temeljem CWC-a) i Članku X CWC-a
(izjava o nacionalnom planu obrane od napada kemijskim oružjem). Glede Ottawske
konvencije o protupješačkim minama, Hrvatska je ispunila svoju obvezu iz Članka
IV uništivši uskladištene protupješačke mine u listopadu 2002. (ukupno 199.003
uništenih mina), te ustrajno radi na tome da minirana područja očisti od mina u
roku od 10 godina kako je predviđeno u Članku V Konvencije. Važno je napomenuti
da, iako Hrvatska nema nacionalne provedbene zakone za sve međunarodne
instrumente na području razoružanja, značajnu ulogu temeljem Ustava Republike
Hrvatske, ima odredba prema kojoj obveze proizišle iz međunarodnih sporazuma i
konvencija imaju prevagu nad nacionalnih zakonodavstvom u slučaju dvojbi ili
sukoba. Ipak, bez obzira na gore navedeno, treba istaći da se u članku 163
Kaznenog zakona RH nezakonita prodaja ili POGLAVLJE 27: ZAJEDNIČKA VANJSKA I
SIGURNOSNA POLITIKA 20 posjedovanje biološkog ili kemijskog oružja, kao i svakog
drugog oružja zabranjenog međunarodnim sporazumom ili konvencijom, definira kao
kazneno djelo koje podliježe kazni zatvora. U st. 1 Zakona navodi se: “Tko
izrađuje ili usavršava, proizvodi, nabavlja, skladišti, nudi na prodaju ili
kupuje, posreduje u kupnji ili prodaji, posjeduje, prenosi ili prijevozi
kemijsko ili biološko oružje ili kakvo drugo sredstvo borbe koje je zabranjeno
pravilima međunarodnoga prava, kaznit će se kaznom zatvora od tri mjeseca do tri
godine”. Isto tako, st. 3 istog Zakona stoji: “Ako je kaznenim djelom iz stavka
1. ovoga članka prouzročena smrt više osoba, počinitelj će se kazniti kaznom
zatvora najmanje pet godina ili kaznom dugotrajnog zatvora”. C. Potpora radu
međunarodnih organizacija Hrvatska je 26. lipnja 1997. (sukladno članku VII
CWC-a) osnovala Nacionalno povjerenstvo za provedbu Konvencije o kemijskom
oružju (CWC) kao Vladino tijelo odgovorno za praćenje ispunjavanja obveza
sadržanih u CWC-u kao i za koordinaciju i komunikaciju s Organizacijom za
sprječavanje kemijskog oružja (OPCW), s drugim državama potpisnicama CWC-a te sa
stranim i domaćim institucijama, agencijama i gospodarskim subjektima.
Nacionalno povjerenstvo sastoji se od predstavnika ministarstava vanjskih
poslova, obrane, unutarnjih poslova, gospodarstva i zaštite okoliša. Vlada RH
podržala je i aktivno provodi Akcijski program UN za sprječavanje, suzbijanje i
iskorjenjivanje nezakonite trgovine lakim i malokalibarskim oružjem, Dokument
OESS-a SALW-u kao i Provedbeni plana Pakta o stabilnosti o suzbijanju širenja
SALW-a. Hrvatska posebice podupire sve napore u borbi protiv širenja lakog i
malokalibarskog oružja u svojoj regiji. Vlada RH naročito je zainteresirana za
problematiku SALW budući da ima jasno definirani Nacionalni program podizanja
opće razine sigurnosti putem dobrovoljne predaje oružja. Hrvatska je zadovoljna
svojim međunarodno priznatim naporima na suzbijanju širenja lakog i
malokalibarskog oružja, kao i akcijama Ministarstva unutarnjih poslova na
predaji preostalog oružja i streljiva u posjedu građana i uništavanju
zaplijenjenog i dobrovoljno predanog oružja. D. Osnaživanje multilateralnih
instrumenata Hrvatska je aktivno sudjelovala u pregovorima Ad hoc skupine država
stranaka Konvencije o zabrani biološkog oružja (BTWC) s ciljem ugovaranja
Provedbenog protokola za BTWC. Na Petoj preglednoj konferenciji BTWC Hrvatska je
pružila potporu nastavljenom radu Ad hoc skupine temeljem cjelovitog teksta
budućeg Protokola predočenog od predsjedatelja Ad hoc skupine. Hrvatska je sa
svojim partnerima radila na uspješnome zaključenju Pete pregledne konferencije u
studenome 2002., uključujući i usvajanje završne deklaracije sa snažnom porukom.
Također, Hrvatska je naznačila da će jednostrano poduprijeti američke prijedloge
o nacionalnim mjerama za provedbu i provedbenome zakonodavstvu za BTWC, premda
dijeli stav nekih europskih delegacija da se radi o političkoj, a ne zakonskoj
obvezi država. Iz tog razloga Hrvatska preferira nastavak pregovora o zakonski
obvezujućemu provedbenome Protokolu uz BTWC. Hrvatska aktivno sudjeluje u radu
Ottawske konvencije o protupješačkim minama, uključivo i kroz razne oblike
formalnih i neformalnih skupina koje djeluju u sklopu te Konvencije. Hrvatska je
zajedno s Australijom supredsjedala Stalnome odboru za uništavanje uskladištenih
mina (Odbor III) 2001-2002. Nakon Četvrtoga sastanka država stranaka Ottawske
konvencije u rujnu 2002., Hrvatska je dobila priliku za ponovni angažman u
jednome od Stalnih odbora, ovoga puta za pomoć žrtvama (Odbor I). Hrvatska je
trenutno suizvjestitelj toga Stalnoga odbora te će postati supredsjedatelj nakon
Petog sastanka država stranaka Konvencije, koji će se održati u Bangkoku,
Tajland u rujnu 2003. POGLAVLJE 27: ZAJEDNIČKA VANJSKA I SIGURNOSNA POLITIKA 21
Hrvatska također sudjeluje u neformalnim konzultacijama Kontaktne skupine za
univerzalizaciju Ottawske konvencije, rasprave u okviru članka VIII glede
olakšanja i pojašnjenja mjera za ispunjenje uvjeta iz Konvencije, kao i
neformalnoj otvorenoj kontaktnoj skupini za mobilizaciju resursa. Također želimo
naglasiti da Hrvatski centar za razminiranje (CROMAC) aktivno pomaže u izradi
Međunarodnih standarda za razminiranje (IMAS). Kao svoj doprinos u skladu s
člankom VI Ottawske konvencije o sprječavanju uporabe protupješačkih mina
(Međunarodna suradnja i pomoć) Hrvatska je u listopadu 2002. godine bila domaćin
regionalnoga Seminara o humanitarnome razminiranju: napredak u ostvarivanju
međunarodnih ugovora o protuminskom djelovanju koji je održan u Dubrovniku.
Seminaru su nazočile mnoge europske zemlje (kao i SAD i Kanada), što je bila
odlična prilika za razmjenu informacija i jačanje suradnje u svim aspektima
djelovanja, od razminiranja i uništavanja zaliha do pomoći žrtvama, financiranja
razminiranja i suradnje s nevladinim organizacijama. Na Drugoj preglednoj
konferenciji za Konvenciju o određenom konvencionalnom naoružanju (CCW) Hrvatska
je u cijelosti poduprijela prijedloge za proširenje dosega Konvencije na
unutarnje sukoba, izmjenom članka 1 Okvirne konvencije kao i potporom osnivanju
otvorene Skupine vladinih stručnjaka, sa zasebnim koordinatorima, radi rasprave
o načinima i sredstvima za rješavanje pitanja eksplozivnih sredstava zaostalih
iz rata (ERW) te za daljnje preispitivanje problema drugih mina osim
protupješačkih. Zakon o potvrdi izmjena članka 1 Konvencije CCW proslijeđen je u
saborsku proceduru, te se njegovo usvajanje očekuje početkom 2003. godine. Glede
ERW Hrvatska zastupa načelo sustavnoga rješavanja problema eksplozivnih
sredstava zaostalih iz rata putem donošenja međunarodnoga i pravno obvezujućega
instrumenta. Hrvatsko je gledišta da nakon ratnih operacija države trebaju
jamčiti radnu snagu i materijale za uklanjanje neeksplodiranih eksplozivnih
sredstava. To treba biti neosporna humanitarna obveza. Glede drugih mina osim
protupješačkih Hrvatska zastupa stav da te mine ne predstavljaju jednak
humanitarni problem kao protupješačke mine. One se ne koriste u jednakim
količinama kao protupješačke mine te se zbog svoje veličine i materijala koji
sadrže lakše otkrivaju. Te vrste mina najbolje se i najlakše
razoružavaju/uništavaju kad su pronađene, i to najčešće bez detonacije. S
obzirom na to valja napomenuti da Hrvatska ne proizvodi mine bilo koje vrste.
Hrvatska podupire stav da u mine koje nisu protupješačke treba ugrađivati sklop
za autodeaktiviranje/samoneutralizaciju ili samouništenje, pa svaki potez za
jačanje odredbi u tom smislu ima našu potporu. Glede budućih pregovora o
međunarodnim ugovorima, Hrvatska dijeli mišljenje svojih europskih partnera o
potrebi da se što prije sazovu pregovori o međunarodnome ugovoru o zabrani
proizvodnje fisijskih materijala u okviru Konferencije o razoružanju u Ženevi.
E. Provedba odredbi NPT Aneks III, popisi 1, 2 i 3, gornje Uredbe uređuju
izdavanje uvozno-izvoznih dozvola za robe koje s popisa materijala vezanih za
Konvenciju o zabrani izrade, proizvodnje, gomilanja i uporabe kemijskoga oružja
te o njegovome uništenju. Uvozno-izvozne dozvole za materijale s naprijed
spomenutih popisa daje Ministarstvo gospodarstva Sukladno svojim međunarodno
preuzetim obvezama, Republika Hrvatska aktivno provodi i poštuje načela
neširenja i nestjecanja nuklearnog materijala ili opreme što se koristi u
proizvodnji nuklearnog oružja ili drugih nuklearnih eksplozivnih naprava. S tim
u svezi Hrvatska smatra da bi u interesu još snažnijeg prihvaćanja tih odredbi
Konferencija o razoružanju u Ženevi trebala što je prije moguće osnovati ad hoc
odbor ovlašten da povede pregovore o nediskriminatornom, multilateralnom i
učinkovito provjerivom ugovoru o zabrani proizvodnje fisionog materijala za
nuklearna oružja i druge nuklearne eksplozivne naprave. POGLAVLJE 27: ZAJEDNIČKA
VANJSKA I SIGURNOSNA POLITIKA 22 Uz to, Hrvatska želi izraziti potporu odredbi
Članka VI Ugovora koji sadrži jasnu obvezu država potpisnica da u dobroj vjeri i
skoro povedu pregovore o učinkovitim mjerama za prestanak utrke u nuklearnom
naoružavanju i nuklearno razoružanje, te o ugovoru o općem i potpunom
razoružanju pod strogom i djelotvornom međunarodnom kontrolom. Stoga Hrvatska
podupire nastojanja u okviru Konferencije o razoružanju za što skorije osnivanje
ad hoc odbora ovlaštenog za razmjenu informacija i razmatranje praktičnih koraka
u pravcu zaključenja nediskriminatornog, multilateralnog i učinkovito
provjerivog instrumenta za prestanak utrke u nuklearnom naoružavanju i za
nuklearno razoružanje. Hrvatska je 1994. potpisala Sporazum s Međunarodnom
agencijom za atomsku energiju (IAEA) o primjeni garancija u vezi s Ugovorom o
neširenju nuklearnog oružja (NN br. 13/94). Time je RH prihvatila sustav IAEA
garancija s ciljem sprječavanja zloporabe miroljubivog korištenja nuklearne
energije odnosno stjecanja nuklearnog oružja ili drugog materijala potrebnog za
nuklearne eksplozije. Nadzor i kontrolne mjere primjenjuju se prema svim
nuklearnim materijalima (izvorni ili posebni fisioni materijal), bilo da se
proizvode, prerađuju ili koriste u nekom nuklearnom postrojenju ili se nalaze
izvan takva postrojenja. Iako RH trenutno ne posjeduje nikakva nuklearna
postrojenja, važno je istaći da se primjenjuju sve potrebne mjere sigurnosti
(nadzor i kontrolne mjere) u svim mirnodopskim djelatnostima u kojima su
prisutni nuklearni materijali na teritoriju RH ili na teritoriju pod njenom
jurisdikcijom ili kontrolom. S Međunarodnom agencijom za atomsku energiju RH je
potpisala Dodatni protokol uz Sporazum između Republike Hrvatske i Međunarodne
agencije za atomsku energiju o primjeni garancija u vezi s Ugovorom o neširenju
nuklearnog oružja (NN 7/2000). Time je RH prihvatila obvezu uvođenja nadzora i
kontrolnih mjera u proizvodnji te uvozu i izvozu posebne opreme i materijala
osobito projektiranih ili izrađenih za proizvodnju, preradu ili korištenje
nuklearnih materijala. Opseg Protokola glede nadzora i kontrole proizvodnih
djelatnosti naveden je u Prilogu I, a popis opreme i materijala podložnih
izvoznoj odnosno uvoznoj kontroli uvršten je u Prilog II Dodatnog protokola.
Sukladno članku 2 i 3 Dodatnog protokola, RH podnosi IAEA-i redovna izvješća o
trenutnom stanju u Hrvatskoj glede korištenja nuklearnog materijala, razvojnih i
istraživačkih djelatnosti te proizvodnje, uvoza i izvoza posebne opreme i
nuklearnih materijala. Na lokacijama gdje se koriste nuklearni materijali ili
gdje se može proizvoditi posebna oprema obavljaju se redovne inspekcije. Na
državnoj razini, svaka uporaba nuklearnih materijala službeno se evidentira, a
evidencija se vodi u Upravi za energetiku i rudarstvo Ministarstva gospodarstva.
Uvoz i izvoz nuklearnih materijala, posebne opreme i nenuklearnih materijala
nadziru se/reguliraju putem izdavanja dozvola Uprave za trgovinsku politiku i
međunarodne gospodarske odnose pri Ministarstvu gospodarstva, ali tek nakon
prethodnog odobrenja Uprave za energetiku i rudarstvo. Hrvatska je također
država potpisnica Konvencije o fizičkoj zaštiti nuklearnog materijala (Narodne
novine, 5/2001). Postavši strankom te Konvencije, RH je preuzela obvezu
učinkovite zaštite nuklearnih materijala koji se koriste, skladište ili
transportiraju u miroljubive svrhe. RH neće odobriti uvoz, izvoz ili tranzit
(prijevoz) nuklearnih materijala bez jamstava da su ti materijali zaštićeni na
razini utvrđenoj u Prilogu I Konvencije. U slučaju krađe, razbojstva ili nekog
drugog protuzakonitog djela vezanog za nuklearni materijal ili slične prijetnje,
RH se sukladno svojem domaćem zakonodavstvu obvezuje na suradnju i pružanje
pomoći u nastojanjima da se ti materijali povrate i zaštite. Međunarodne obveze
koje je RH preuzela glede zaštitnih mjera te nadzora odnosno kontrole nuklearnog
materijala regulirane su u domaćem zakonodavstvu kako slijedi: 1. Zakon o
mjerama za zaštitu od ionizirajućeg zračenja i za sigurnost nuklearnih objekata
i postrojenja (NN 18/81); POGLAVLJE 27: ZAJEDNIČKA VANJSKA I SIGURNOSNA POLITIKA
23 2. Zakon o zaštiti od ionizirajućeg zračenja i o posebnim mjerama sigurnosti
pri upotrebi nuklearne energije (NN 53/91); 3. Zakon o odgovornosti za nuklearnu
štetu (NN 143/98) 4. Zakon o trgovini (NN 11/96, 75/99, 76/99, 62/01, 109/01);
5. Zakon o prijevozu opasnih tvari (NN 97/93); 6. Zakon o carinskoj tarifi (NN
61/00); 7. Uredba o određivanju robe koja se izvozi i uvozi na temelju dozvola
(NN 118/01, 108/02, 134/02). Nadalje, Hrvatska je također stranka sljedećih
Konvencija ili Protokola kojima se regulira miroljubivo korištenje nuklearne
energije: 1. Bečka konvencija o građanskoj odgovornosti za nuklearnu štetu
(IAEA: INFCIRC/500/ADD.1): 2. Konvencija o ranoj dojavi nuklearnih nesreća
(IAEA: INFCIRC/335); 3. Konvencija o pomoći u slučaju nuklearne nesreće ili
radiološke opasnosti (IAEA: INFCIRC/336); 4. Zajednički protokol o primjeni
Bečke konvencije i Pariške konvencije (IAEA: INFCIRC/402); 5. Zajednička
konvencija o sigurnosti upravljanja potrošenim gorivom i o sigurnosti
upravljanja radioaktivnim otpadom (IAEA: INFCIRC/546). RH je stranka Ugovora o
sveobuhvatnoj zabrani nuklearnih pokusa (kojeg je potpisala 24. rujna 1996. i
ratificirala 2. ožujka 2001) te aktivno sudjeluje u radu Pripremnog povjerenstva
Organizacije za sveobuhvatnoj zabranu nuklearnih pokusa, uključujući Radnu
skupinu B koja se bavi pitanjima verifikacije. U lipnju 2002. RH je osnovala
Nacionalno povjerenstvo za provedbu Ugovora o sveobuhvatnoj zabrani nuklearnih
pokusa sastavljeno od predstavnika Ministarstva vanjskih poslova, Ministarstva
znanosti i tehnologije, Ministarstva obrane, Ministarstva gospodarstva,
Geofizičkog zavoda Prirodoslovno-matematskog fakulteta u Zagrebu, Pomorskog
instituta, Hrvatskog zavoda za izgradnju i Instituta Ruđer Bošković. RH je
odredila Odjel za međunarodnu sigurnost MVP-a kao središnje nacionalno tijelo sa
zadaćom održavanja veze s Pripremnim povjerenstvom i s drugim državama
potpisnicama. RH je sudjelovala u radionicama Pripremnog povjerenstva u Beču
(studeni 1998.) i u Istanbulu (svibanj 2001). U svezi s osnivanjem zona bez
nuklearnog oružja, RH je već i pojedinačno i skupno izrazila povoljan stav prema
stvaranju zona bez nuklearnog oružja u različitim dijelovima svijeta, smatrajući
ih značajnim dopunskim instrumentom Ugovora o neširenju nuklearnog oružja.
Uviđajući ulogu koju zone bez nuklearnog oružja mogu odigrati u promicanju
regionalnog i globalnog mira i sigurnosti, RH pozdravlja ugovore koji su dosad
zaključeni na tom području – Ugovor iz Tlatelolca o zoni bez nuklearnog oružja u
Latinskoj Americi i Karibima te Ugovor iz Pelindabe o zoni bez nuklearnog oružja
u Africi. Istodobno, RH i dalje smatra da osnivanje zona bez nuklearnog oružja
ne smije utjecati na postojeće – ili nastajuće – sigurnosne sustave na štetu
regionalne i međunarodne sigurnosti, ili pak na drugi štetan način štetno
utjecati na neotuđivo pravo na individualnu ili kolektivnu samoobranu prema
Povelji Ujedinjenih naroda. RH je stoga čvrsto uvjerena da se međunarodno
priznate zone bez nuklearnog oružja mogu osnivati samo temeljem ravnopravnog
dogovora među državama određene regije. II. Uvozno/izvozno zakonodavstvo
Hrvatski Zakon o trgovini predviđa uvozno-izvozne dozvole za određene robe iz
razloga nacionalne sigurnosti, izvršavanja međunarodnih ugovora ili konvencija,
zaštite života i zdravlja ljudi, životinja i biljaka te okoliša, zaštite javnoga
morala, te kontrole izvoza umjetničkih djela i određenih plemenitih metala. Na
preporuku Ministarstva gospodarstva hrvatska je Vlada donijela Uredbu o robama
koje podliježu ishođenju POGLAVLJE 27: ZAJEDNIČKA VANJSKA I SIGURNOSNA POLITIKA
24 uvozno-izvozne dozvole. U Uredbi se navode te robe zajedno s njihovim
tarifnim brojevima. Prikaz koji slijedi odnosi se isključivo na stavke od vojne
važnosti. A. Oružje za komercijalne svrhe U skladu s naprijed spomenutom Uredbom
i novim Zakonom o proizvodnji, servisiranju i trgovini oružjem i vojnom opremom,
Ministarstvo gospodarstva zaduženo je za izdavanje uvozno/izvoznih dozvola za
oružje i vojnu opremu za vojne svrhe. Dozvole (na određeno vrijeme) daje
Međuresorna skupina za izdavanje dozvole za uvoz-izvoz oružja, koja se sastoji
od predstavnika Ministarstva vanjskih poslova, Ministarstva gospodarstva,
Ministarstva unutarnjih poslova i Ministarstva obrane. Svaki član skupine daje
svoje mišljenje o nekom određenom aspektu zahtjeva za izdavanje dozvole iz
svojega djelokruga. Uvoz i izvoz oružja i vojne opreme u RH uređen je Uredbom o
robama koje podliježu ishođenju uvozno-izvozne dozvole. Uredba pobliže određuje
one robe i pripadajuće im tarifne brojeve koje za koje je potrebna
uvozno-izvozna dozvola, uključujući oružje i vojnu opremu. Čl. 4 (stavak 2., 3.,
4. i 5. ) Uredbe određuje: "Dozvole za uvoz predmeta naoružanja i vojne opreme
namijenjene Hrvatskoj vojsci i policiji izdaje Ministarstvo obrane, odnosno
Ministarstvo unutarnjih poslova. Dozvole za uvoz predmeta naoružanja i vojne
opreme za komercijalne svrhe izdaje Ministarstvo gospodarstva, uz prethodnu
suglasnost Povjerenstva, kojeg čine predstavnici Ministarstva obrane,
Ministarstva unutarnjih poslova, Ministarstva vanjskih poslova i Ministarstva
gospodarstva. Povjerenstvo iz stavka 3 ovog članka imenuje ministar
gospodarstva. Ministar gospodarstva donosi poslovnik o radu Povjerenstva iz
stavka 3. ovog članka." U izdavanju dozvola za uvoz ili izvoz oružja i vojne
opreme, svaki član Međuresorne skupine je ovlašten dati svoje mišljenje.
Predstavnik Ministarstva obrane je odgovoran za utvrđivanje da li je roba u
pitanju vojne prirode, te da li se takva roba može koristiti u vojne ili civilne
svrhe. To se može utvrditi korištenjem specifikacija koje podnose same stranke,
te uvidom u naziv i vrstu robe. Predstavnik Ministarstva unutarnjih poslova
odgovoran je za kontroliranje vrste i svrhe, te količine predmetne robe, te za
nadzor priloženih specifikacija i ugovora. Predstavnik Ministarstva vanjskih
poslova odgovoran je da postupak odobravanja zahtjeva ne ugrozi sigurnost
Hrvatske, kao i za provjeru da zahtjev nije protivan preuzetim
međunarodnopravnim obvezama RH. Predstavnik Ministarstva gospodarstva sakuplja
formalne zahtjeve koje su priložile stranke zainteresirane za uvoz i izvoz
oružja; stupa u kontakt s takvim strankama te im daje upute vezane uz njihove
zahtjeve; saziva sastanke Međuresorne skupine; vodi zapisnik sa sjednica skupine
u kojem stoji kada je sastanak održan koliko je zaprimljeno zahtjeva, koliko je
zahtjeva odobreno, te zašto određeni zahtjevi nisu odobreni; te nastoji da su
zahtjevi u skladu s zakonom. Međuresorna skupina neće razmotriti zahtjev: ako
MG-TI/MG/TU obrazac iz Uredbe o robama koje podliježu ishođenju uvozne i izvozne
dozvole nije propisno ispunjen; ako sve specifikacije koje skupina odredi nisu
priložene uz zahtjev; POGLAVLJE 27: ZAJEDNIČKA VANJSKA I SIGURNOSNA POLITIKA 25
ako nisu priloženi svi potrebni dokumenti (nalog, ugovor, prijedlog, račun i
sl.) ako nisu priloženi izvornik "certifikata o krajnjem korisniku" i kopija
uvozne dozvole; ako "certifikat o krajnjem korisniku" i kopija uvozne dozvole
sastavljene na stranom jeziku nisu prevedeni na hrvatski jezik od strane sudskog
tumača; ako potvrda o plaćanju upravne pristojbe nije priložena; Skupina se
redovno sastaje dva puta mjesečno, a prema potrebi i češće. Zapisnik sa svakog
sastanka trebaju odobriti i potpisati svi članovi na slijedećem sastanku, te se
tada zapisnici arhiviraju kod Ministarstva gospodarstva. Ako samo jedan član
skupine bude protiv izdavanja dozvole, zahtjev se ne može odobriti. Također, za
uvoz ili izvoz malokalibarskog i lakog oružja (SALW), Carinska uprava RH
zahtijeva ispunjavanje obrasca naziva "jedinstveni upravni dokument " (carinska
deklaracija), koji je propisan Pravilnikom o obrascima za provedbu Carinskog
zakona – Narodne novine, 147/1999. U odnosu na uvoz ili izvoz SALW-a,
jedinstveni upravni dokument bi trebao sadržavati podatke o nomenklaturi dobara
u odnosu na carinsku tarifu i uobičajen komercijalni naziv dobara. B. Dodatni
napori U sklopu nastojanja oko poboljšanja hrvatskoga uvozno/izvoznoga sustava
priprema se usvajanje novoga Zakona o nadzoru izvoza roba dvojne namjene, te se
u tu svrhu privode kraju konzultacije u sklopu raznih ministarstava kao i
partnerskih zemalja. Vlada RH će razmatrati prvi nacrt prijedloga Zakona u rujnu
2003., te se njegovo usvajanje u HS može očekivati do kraja 2003. godine. Kao
dio tekućega procesa usklađivanja hrvatskoga zakonodavstva sa standardima EU,
Vlada RH je na svojoj sjednici 9. svibnja 2002. usvojila odluku kojom je
pristala primjenjivati načela sadržana u europskome Kodeksu ponašanja u izvozu
oružja usvojenome 8. lipnja 1998. godine. Paragraf 2 navedene odluke stoji da RH
dijeli ciljeve sadržane u kodeksu, te se obvezuje slijediti kriterije i načela
koja će voditi politiku RH u kontroli izvoza naoružanja. Ti kriteriji
obuhvaćaju, između ostaloga, poštivanje sankcija koje proglasi Vijeće sigurnosti
Ujedinjenih naroda, poštivanje ljudskih prava u zemlji krajnjega odredišta,
pitanje unutarnje stabilnosti u zemlji krajnjega odredišta, pitanje hoće li
izvoz oružja predstavljati jasnu opasnost za očuvanje mira i sigurnosti u
regiji, ponašanje zemlje kupca u odnosu spram međunarodne zajednice te postoji
li opasnost da zemlja kupac preusmjeri ili re-eksportira oružje prema
nepoželjnim odredištima. Hrvatska je zajedno s nizom drugih zemalja sudjelovala
na Inicijalnoj konferenciji za Međunarodni kodeks ponašanja (ICOC) protiv
širenja balističkih raketa održanoj 25-26. studenoga 2002. godine u Haagu.
Hrvatska kao država koja je prihvatila ICOC-a zastupa stav da će taj novi
multilateralni instrument s potencijalnom širokom potporom osigurati
međunarodnoj zajednici dodatna sredstva za povećanje sigurnosti za sve, te za
daljnju izolaciju onih koji od toga odstupaju. Naposljetku, kao dio svoje
Strategije nacionalne sigurnosti usvojene u ožujku 2002. godine, Hrvatska je
izrazila svoju spremnost i interes za daljnju modernizaciju svojega nacionalnoga
zakonodavstva glede uvozno-izvozne kontrole putem pristupanja drugim
međunarodnim aranžmanima na području kontrole naoružanja. To uključuje
pristupanje Wassenaarskom aranžmanu (WA) iz 1996. godine glede kontrole izvoza
konvencionalnoga naoružanja te roba i tehnologija dvojake namjene, Australskoj
skupini (utemeljenoj 1985. godine) za ograničenje transfera opreme koja se
koristi u proizvodnji agensa za kemijsko ili biološko oružje, kao i Režimu za
kontrolu raketne tehnologije (MTCR) koji su 1987. godine formirali gospodarski
partneri G-7. POGLAVLJE 27: ZAJEDNIČKA VANJSKA I SIGURNOSNA POLITIKA 26 5. S
obzirom na mogućnost Unije da provodi restriktivne mjere i gospodarske sankcije,
u skladu sa zajedničkom akcijom ili zajedničkom stajalištem (vidi članke 14. i
15. Ugovora o EU-u te članke 60. i 301. Ugovora o EZ-u), bilo bi poželjno
posjedovati pregled ustavnih i pravnih mogućnosti vaše zemlje za provedbu
restriktivnih mjera i gospodarskih sankcija te relevantnih upravnih struktura i
mehanizama za nadzor kao i potpis jednostranih i višestranih (osobito UN-ovih
restriktivnih mjera i gospodarskih sankcija koje trenutno provodi vaša zemlja.
Temeljem relevantnih rezolucija Vijeća sigurnosti UN-a, Ministarstvo vanjskih
poslova RH izvijestilo je relevantna tijela u državi o sadržaju svake od
rezolucija VS UN i obvezama sadržanim u njima, uključujući i potrebu potpunog
ispunjavanja restriktivnih mjera donijetih od strane VS UN protiv određenih
država. Trenutačno, RH provodi restriktivne mjere protiv sljedećih država:
Afganistan, Liberija, Sierra Leone, Somalija i Ruanda. Na primjer, Vlada RH
prihvatila je 4. lipnja 2003. godine Uredbu o kontroli izvoza i uvoza
neobrađenih dijamanata koje ne kontrolira Vlada Sierra Leone (Narodne novine
97/2003), na temelju rezolucije VS UN 1306 (2000) i 1446 (2002). Štoviše,
nastojeći u potpunosti ispuniti odredbe spomenutih rezolucija VS, RH je također
inicirala proces pristupanja Kimberly procesu (Međunarodna svjedodžba o
porijeklu). RH redovito izvješćuje Odbore za sankcije VS UN o mjerama poduzetim
temeljem rezolucija VS. Kao članica UN-a, RH ima obvezu ispunjavanja odredbi pod
Poglavljem VII Povelje UN-a. Povelja je međunarodni ugovor i sukladno članku 140
Ustava RH, dio je unutarnje pravne regulative RH i ima prioritet pred domaćim
pravom. Ova ustavna odredba nalazi se u predloženim izmjenama i dopunama zakona
o trgovini koji je trenutno u zakonodavnoj proceduri. Trenutačno RH ne provodi
nikakve unilateralne mjere ili ekonomske sankcije protiv niti jedne države. 6. S
obzirom na provedbu obveza Unije i jačanje njezinih mogućnosti za borbu protiv
terorizma, potrebne su informacije o relevantnim međunarodnim konvencijama koje
je vaša zemlja potpisala i ratificirala te o naporima koje poduzima u borbi
protiv terorizma. Hrvatska je stranka 7 ključnih UN konvencija o suzbijanju
terorizma: 1. Konvencija o prekršajima i određenim djelima počinjenim na
zrakoplovu - Hrvatska je postala strankom 8. listopada 1991., notifikacijom o
sukcesiji; 2. Konvencija za suzbijanje nezakonitog otimanja zrakoplova -
Hrvatska je postala strankom 8. listopada 1991., notifikacijom o sukcesiji; 3.
Konvencija za suzbijanje nezakonitih djela protiv sigurnosti civilnog
zrakoplovstva - Hrvatska je postala strankom 8. listopada 1991., notifikacijom o
sukcesiji; 4. Protokol za suzbijanje nezakonitih djela nasilja u zračnim lukama
za međunarodno civilno zrakoplovstvo, dopunjujući Konvenciju za suzbijanje
nezakonitih djela protiv sigurnosti civilnog zrakoplovstva - Hrvatska je postala
strankom 8. listopada 1991., notifikacijom o sukcesiji; 5. Konvencija o
sprječavanju i kažnjavanju zločina protiv međunarodno zaštićenih osoba
uključujući diplomatske službenike - Hrvatska je postala strankom 8. listopada
1991., notifikacijom o sukcesiji; POGLAVLJE 27: ZAJEDNIČKA VANJSKA I SIGURNOSNA
POLITIKA 27 6. Konvencija o fizičkoj zaštiti nuklearnog materijala - Hrvatska je
postala strankom 8. listopada 1991., notifikacijom o sukcesiji; 7. Međunarodna
konvencija protiv uzimanja talaca - Hrvatska je pristupila konvenciji
notifikacijom o sukcesiji te je položila instrument o ratifikaciji kod Glavnog
tajnika UN u rujnu 2003. Hrvatska je pokrenula potrebne zakonodavne procese radi
pristupanja slijedećim protuterorističkim konvencijama Ujedinjenih naroda: 1.
Međunarodna konvencija o suzbijanju financiranja terorizma - Hrvatska je
potpisala ovu Konvenciju 11. studenog 2001; očekuje se ratifikacija u rujnu
2003.; 2. Međunarodna konvencija za suzbijanje terorističkih napada -
Ministarstvo unutarnjih poslova pokrenulo je ratifikacijski proces koji je
trenutno u međuresorskoj proceduri; 3. Konvencija za suzbijanje nezakonitih
djela protiv pomorske plovidbe - Ministarstvo pomorstva, prometa i veza
pokrenulo je ratifikacijski proces koji je trenutno u međuresorskoj proceduri;
4. Protokol za suzbijanje nezakonitih djela protiv sigurnosti čvrstih platformi
smještenih na epikontinentalnom pojasu - Ministarstvo pomorstva, prometa i veza
pokrenulo je ratifikacijski proces koji je trenutno u međuresorskoj proceduri;
5. Konvencija o obilježavanju plastičnih eksploziva za potrebe otkrivanja -
Ministarstvo obrane pokrenulo je ratifikacijski proces koji je trenutno u
međuresorskoj proceduri. Hrvatska je također stranka 5 konvencija Vijeća Europe
vezano za suzbijanje terorizma: 1. Europska konvencija o suzbijanju terorizma -
Hrvatska je postala stranka 2002; 2. Europska konvencija o izručivanju i dva
dodatna protokola - Hrvatska je postala stranka 25. listopada 1995; 3. Europska
konvencija o međusobnoj pomoći u kaznenim stvarima - Hrvatska je postala stranka
5. kolovoza 1999; 4. Dodatni protokol Europske konvencije o međusobnoj pomoći u
kaznenim stvarima - Hrvatska je postala stranka 14. prosinca 1998; 5. Konvencija
o pranju, potrazi, oduzimanju i zapljeni rezultata zločina - Hrvatska je postala
stranka 1. veljače 1998. Do danas Republika Hrvatska predala je tri izvješća
Protuterorističkom odboru Vijeću sigurnosti o nacionalnoj provedbi rezolucije
Vijeća sigurnosti 1373 (2001). Ova izvješća prikazuju aktivnosti i mjere koje je
RH poduzela u borbi protiv terorizma. U posljednjem izvješću predanom 27. ožujka
2003., Hrvatska je izvijestila Protuteroristički odbor o zakonodavnim promjenama
koje je predložila u cilju pune provedbe rezolucije 1373 Vijeća sigurnosti.
Također, u cilju pune provedbe rezolucije 1373 (2001) i rezolucije 1456 (2003),
te sukladno aquis communautaire-u, Hrvatska je unijela odgovarajuće amandmane u
svoje zakonodavstvo: Zakon o azilu i Kazneni zakon, koji su doneseni, te Zakon o
nadzoru državne granice, novi Zakon o sprječavanju pranja novca i Zakon o
pravnoj pomoći koji su trenutno u zakonodavnoj proceduri. Hrvatski Sabor
kriminalizirao je pripremne aktivnosti povezane s terorističkim aktom Zakonom o
izmjenama i dopunama Kaznenog zakona prihvaćenim u srpnju 2003. (pribavljanje,
ili pripremanje sredstava za, odstranjivanje prepreka za, skupljanje ili nabava
novčanih ili drugih financijskih sredstava, međusobno pravljenje planova ili
dogovora ili poduzimanje drugih akcija u cilju stvaranja uvjeta za direktno
izvođenje krivičnih djela koja sadrže elemente terorizma). U tijeku razmatranja
zakonskih promjena, Hrvatska se posebno pobrinula za Zajedničko stajalište
Europske Unije od 28. prosinca 2001. te Okvirne odluke Vijeća EU od 13.06.2002.
o suzbijanju terorizma, te OJ L 164 od 22.06.2002. u POGLAVLJE 27: ZAJEDNIČKA
VANJSKA I SIGURNOSNA POLITIKA 28 namjeri da uskladi svoje zakonodavstvo s aquis
communitaire. Još k tome, u hrvatsko zakonodavstvo su već ugrađeni neki od
relevantnih europskih dokumenata. Primjerice, Zakon protiv pranja novca odražava
direktivu Vijeća Europske unije od 10.06.1991, o Prevenciji korištenja
financijskog sistema u svrhu pranja novca. U nekoliko navrata, RH je svoja
stajališta vezana za borbu protiv terorizma i formalno priopćila Europskoj uniji
– pridruživanjem zajedničkoj Izjavi posvećenoj terorističkim napadima na SAD,
usvojenoj na izvanrednom sastanku Vijeća EU 12. rujna 2001.; pridruživanjem
Zajedničkim stajalištima Vijeća EU o borbi protiv terorizma (2001/930/CFSP) i o
primjeni posebnih mjera za suzbijanje terorizma (2001/931/CFSP). Notom od 10.
svibnja 2002. godine, RH je podržala Zaključke Vijeća EU o Popisu konkretnih
mjera u odnosu na posljedice terorističkih prijetnji na pitanja širenja
naoružanja, razoružanja i kontrole naoružanja, a 27. svibnja 2002. se pridružila
Zajedničkim stajalištima Vijeća EU o posebnim mjerama za suzbijanje terorizma,
kojim se mijenja Zajedničko stajalište 2001/931/CFSP. Štoviše, provođenje
združenog projekta o «Upravljanju integriranim granicama» počelo je 1. listopada
2002. Projekt, financiran od strane CARDS programa Europske unije za obnovu,
razvoj, stabilizaciju te proveden zajedno s projektnim partnerima iz Njemačke i
Slovenije, podijeljen je u sljedeće segmente: revizija/analiza/jačanje i
poboljšavanje zakonodavstva, organizacija i upravljanje; obrazovanje hrvatske
granične policije. Na regionalnoj razini, Hrvatska podržava ideju Glavnog
tajnika Vijeća Europe da države članice VE razvijaju Okvirnu konvenciju u borbi
protiv terorizma, koja može predstavljati primjer uspješne regionalne suradnje.
Hrvatska vjeruje da su ovi pokušaji komplementarni globalnim pokušajima
Ujedinjenih naroda u pripremi opsežne konvencije u borbi protiv terorizma.
Izabrani komitet stručnjaka za vrednovanje mjera protiv pranja novca (u daljnjem
tekstu: PC-R-EV) Vijeća Europe u Strasbourgu je hrvatska žarišna točka na koju
je Odjel protiv pranja novca Ministarstva financija Hrvatske dvaput odgovorio u
pridržavanju preporuka Radne grupe za financijske akcije / u daljnjem tekstu
FATF. Tim za procjenu iz PC-R-EV posjetio je Hrvatsku i sačinio izvještaj, koji
je dostupan u Vijeću Europe. Hrvatska je provela 98% FATF preporuka, koje su
unesene u njeno nacionalno zakonodavstvo: Kazneni Zakon, Zakon o kaznenom
postupku, Zakon o deviznim transakcijama, itd. Budući je Hrvatska aktivni član
Interpola u razdoblju više od deset godina, 2002. godine su u Hrvatskoj
uspostavljeni prvi kontakti s EUROPOL-om s perspektivom zaključivanja Sporazuma
o suradnji koji pokriva razmjenu informacija te časnika za vezu kao i prevenciju
i zaštitu Eura od krivotvorenja. Hrvatska igra aktivnu ulogu u različitim
protuterorističkim inicijativama. Kao članica OESS, Hrvatska je provela obaveze
zacrtane u Bukureštanskom planu akcije za suzbijanje terorizma, kao i one koje
su određene s pet antiterorističkih konvencija Vijeća Europe. Plan akcije
suzbijanja terorizma, prihvaćen na Varšavskoj konferenciji predsjednika
središnje, istočne i jugoistočne Europe, inicirao je daljnje mjere s ciljem
jačanja suradnje unutar regije. U tom okviru, Hrvatska je u rujnu 2002. bila
domaćin Međunarodnog simpozija o terorizmu i sigurnosti u 21. stoljeću:
Jugoistočna Europa i svijet. Trenutno se ostvaruje određeni broj dodatnih
projekata vezanih uz terorizam u okviru Pakta o stabilnosti za Jugoistočnu
Europu, Srednjo-europske inicijative, Jadransko-jonske inicijative, POGLAVLJE
27: ZAJEDNIČKA VANJSKA I SIGURNOSNA POLITIKA 29 budimpeštanskog procesa,
Regionalni centar za suzbijanje prekograničnog kriminala SECI (Jugoistočne
inicijative za suradnju), ili u direktnoj suradnji sa susjednim zemljama. Na
bilateralnoj razini Hrvatska je zaključila sporazume o suradnji u borbi protiv
terorizma, organiziranog kriminala i zloporabe droga s tridesetak država, dok je
nekoliko dodatnih sporazuma u pripremi. Stavljanjem žarišta na kontrolu
migracija, granica, usklađivanje zakonodavstva, doprinos u informacijama te
borbu protiv organiziranog kriminala i pranja novca, ove inicijative su važne u
sprečavanju i eliminiranju terorizma. S obzirom na organizirani kriminal,
Hrvatski Sabor je 6. prosinca 2002. ratificirao Konvenciju UN protiv
transnacionalnog organiziranog kriminala kao i dva tome pridodana protokola:
Protokol za sprečavanje, suzbijanje i kažnjavanje trgovanja s osobama, naročito
s ženama i djecom te Protokol protiv krijumčarenja migranata kopnom, morem i
zrakom. Hrvatska priprema potrebnu Vladinu proceduru za stupanje u treći
Protokol TOC (konačne operativne suradnje) konvencije o oružju te se nada da će
dovršiti svoje priključenje čim je prije moguće. Hrvatska će zajedno s Uredom za
droge i kriminal UN-a u Beču organizirati radionicu o ratifikaciji i provedbi
međunarodno pravnih instrumenata protiv terorizma, kao i UN Konvencije protiv
transnacionalnog organiziranog kriminala i tome srodnih protokola, koji će se
održavati u Zagrebu u rujnu 2003. Jednom ratificirane i objavljene u Narodnim
novinama Republike Hrvatske, Konvencije UN-a postaju dijelom unutrašnjeg
zakonodavstva Republike Hrvatske te svojom pravnom snagom imaju prioritet pred
domaćim pravom. 7. S obzirom na postojeće obveze Unije te predanost jačanju
svojih mogućnosti u međunarodnom rukovođenju krizama, bilo bi poželjno znati da
li je vaša zemlja spremna uputiti osoblje radi sudjelovanja u Unijinim civilnim
i vojnim operacijama rukovođenja krizama, te da li ima relevantne institucije za
obuku takvog civilnog i vojnog osoblja. Republika Hrvatska je odlučna razviti,
te je već razvila značajne sposobnosti za rukovođenje krizama. Te povećane
sposobnosti trebale bi omogućiti Hrvatskoj da bude spremna na aktivno
sudjelovanje u složenim civilnim i vojnim operacijama rukovođenja krizama koje
bi EU poduzela. Dodana vrijednost takvim operacijama bilo bi kumulirano iskustvo
koje je Hrvatska stekla sudjelujući u prijašnjim međunarodnim poduhvatima.
Svjesna važnosti povećane suradnje NATO-a i EU, Hrvatska je naročito aktivna u
procesu pripremanja za buduće članstvo u NATO-u, sudjelujući u inicijativama
Partnerstvo za mir (PfP) i Akcijski plan za članstvo (MAP) Aktivnosti koje
doprinose hrvatskom članstvu u NATO-u u isto vrijeme će omogućiti stjecanje
dodatnog iskustva, te razvijanje sofisticiranih sredstava za sveobuhvatan
odgovor na krizne situacije. Hrvatska će stoga biti spremna u svakom pogledu na
doprinos sredstava, osoblja i stručnosti u potporu Unijinim vojnim i civilnim
operacijama rukovođenja krizama. Od primitka u Partnerstvo za mir, Hrvatska je
postala jedna od najaktivnijih članica u području planiranja u rukovođenju
krizama. U 2002. godini, RH je bila domaćin jedne od najvećih vježbi u području
rukovođenja katastrofama ikada, pod nazivom “Kroćenje zmaja – Dalmacija 2002”. U
toj je vježbi sudjelovalo više od 1300 ljudi iz različitih zemalja, a obuhvaćala
je koordiniranu reakciju na veliki šumski požar, te istovremeni zemljotres i
kemijski incident. Vježba je ocijenjena visokom ocjenom, te će Hrvatska biti
domaćin seminara o naučenim lekcijama NATO Euro-Atlantskog Središta za
koordinaciju reakcije u slučaju katastrofa (Euro-Atlantic Disaster Response
Coordination Center). Kao primjer uspješne regionalne suradnje, Hrvatska ima
aktivnu ulogu u Kvadrilaterali – inicijativi koja povezuje POGLAVLJE 27:
ZAJEDNIČKA VANJSKA I SIGURNOSNA POLITIKA 30 Hrvatsku, Italiju, Sloveniju i
Mađarsku. Kvadrilaterala je prikladan okvir za širu suradnju, uključujući
obrambena i pitanja okoliša, unutrašnje poslove i sprečavanje kriminala. U
bliskoj budućnosti Hrvatska očekuje da će u potpunosti sudjelovati u vojnoj
dimenziji inicijative doprinosom zajedničkoj multinacionalnoj postrojbi
stacioniranoj u Udinama, u Italiji. Hrvatska je u postupku pripreme borbenih
postrojbi, postrojbi za borbenu potporu, nacionalne potpore raspoređenim
postrojbama i pomoćne borbene potpore, kao i inženjerskih i sanitetskih
postrojbi za buduće mirovne operacije UN-a i NATO/PfP-a. Te bi postrojbe trebale
biti potpuno spremne do kraja 2003. Trenutno, u mirovnoj operaciji NATO-a u
Afganistanu sudjeluje hrvatski vod vojne policije u potpori misije stabilizacije
i pomoći pod vodstvom NATO-a (ISAF), a u sklopu njemačkog kontingenta. Hrvatski
vojni promatrači djeluju u mirovnim misijama UN-a u Sierra Leoneu (UNAMSIL),
Etiopiji/Eritreji (UNMEE) i Kašmiru (UNMOGIP), a Hrvatska je pridonijela i
međunarodnim naporima u Iraku sa svoja dva inspektora za naoružanje u okviru
Komisije UN za nadzor, provjeru i inspekciju u Iraku (UNMOVIC). Glede obuke,
Središte za međunarodne vojne operacije (SMVO) organizira dodatnu pojedinačnu,
te zajedničku obuku usredotočenu na zadaće osoblja predviđenog za NATO/PfP i UN
operacije. SMVO će iz sadašnje forme organizacije u narednom razdoblju postepeno
prerasti u Zapovjedništvo za mirovne operacije, koje će koordinirati obuku i
izobrazbu, pripremati misije, pratiti pojedince i postrojbe u misijama te
pravovremeno poduzimati određene mjere. Biti će organizacijski odgovorno za
upućivanje pojedinaca i postrojbe u međunarodne misije, osigurati će stalne veze
s pojedincima i postrojbama izvan zemlje. U području PC-a i deklariranih
postrojbi za sudjelovanje u NATO/PfP obuci, vježbama i operacijama Hrvatska
kopnena vojska osigurat će jednu laku pješačku satniju (do kraja 2003. a u OS RH
će biti osigurane odgovarajuće zamjenske postrojbe za rotaciju), vod vojne
policije (koji je trenutno razmješten u potpori misije ISAF-a u Afganistanu),
inženjerijski vod za horizontalne konstrukcije (do kraja 2005.), inženjerijski
vod za razminiranje (do kraja 2003.), vod (ABKO) za dekontaminaciju (do kraja
2003.), te dva tima medicinske potpore sa sudjelovanje u mirovnim operacijama
pod vodstvom NATO-a. Hrvatsko ratno zrakoplovstvo će za mirovne operacije pod
vodstvom NATO-a osigurati transportni helikopter s posadom (kraj 2004.). Do
kraja 2003. Republika Hrvatska u području dostizanja postavljenih ciljeva
očekuje da će: dovršiti pripreme vezano za opremanje i logističku potporu
postrojbama koje su deklarirane za sudjelovanje u mirovnim operacijama,
održavati spremnost snaga i rotaciju voda Vojne policije na zadaći potpore NATO
i UN operacijama u inozemstvu, jedna laka pješačka satnija je spremna a dovršiti
će se opremanje te se pripremiti za procjenu i potom za sudjelovanje u mirovnim
operacijama izvan zemlje, obučiti prema standardima i opremiti kopnene i
zrakoplovne postrojbe koje su odabrane za postizanje ciljanih zadaća, poboljšati
sposobnosti domaćinske potpore inozemnim snagama ("host-nation support"),
postići napredak po ostalim partnerskim ciljevima vezanima za Plan djelovanja za
članstvo (MAP) - po pitanjima politike, planiranja i priprema. POGLAVLJE 27:
ZAJEDNIČKA VANJSKA I SIGURNOSNA POLITIKA 31 Na području međunarodnih mirovnih
operacija (MVO), u 2004. RH planira slijedeće aktivnosti: Angažiranje 2 voda u
MVO Angažiranje dviju medicinskih ekipa za nastavak misije u Ist. Timoru,
Mogućnost angažiranja nekih od postrojbi u statusu "stand by" za MVO: lake
pješačke satnije gardijske brigade, voda ABKO, dviju helikopterskih posada,
Angažiranje oko 30 časnika za potrebe rotacija u postojećim UN misijama vojnih
promatrača, kao i u misijama koje će se otvoriti, Angažiranje dvaju nacionalnih
potpornih elemenata (NSE) u potpori dva voda u MVO te angažiranje NSE u potpori
drugih postrojbi u statusu «stand by» za MVO, Značajnije sudjelovanje naših
časnika i dočasnika u međunarodnim vojnim stožerima. Za ispunjenje obaveza koje
su preuzete ili se realno očekuju potrebno je imati: Dva voda VP u pripravnosti
za rotaciju radi zamjene, te otpočeti s odabirom ljudi i obukom nova dva voda,
Tri satnije pješaštva obučene za upućivanje u MVO, od kojih jednu opremljenu i u
30 dnevnoj spremnosti, Jedan vod ABKO za dekontaminaciju u 24 satnoj spremnosti
za intervenciju u slučaju akcidenta, Jedan inženjerijski vod za razminiranje u
30 dnevnoj spremnosti za upućivanje u zadaću razminiranja, te odabrano ljudstvo
za obuku 2. voda radi zamjene, Dvije medicinske ekipe i jednu helikoptersku
posadu u 30 dnevnoj spremnosti. U okviru potpisanog Stand by aranžmana s UN
potrebno je imati: 40 vojnih promatrača u 30 dnevnoj spremnosti za upućivanje
radi zamjene u postojećim misijama ili za nove misije, 25 časnika za
multinacionalne stožere, 7 vojnih eksperata. Hrvatska ujedno priprema sporazum s
OPCW-om o stavljanju na raspolaganje jedne ekipe za radiološku, biološku i
kemijsku dekontaminaciju, sukladno Članku X CWC-a (međunarodna pomoć i zaštita
od kemijskog oružja). U rujnu 2002. Hrvatska je bila domaćinom prve međunarodne
vježbe pomaganja i spašavanja (ASSISTEX) sukladno Članku X CWC-a u zajedničkoj
organizaciji Vlade RH i OPCW-a. Cilj je ove vježbe provjeriti spremnost država
članica OPCW-a u pružanju pomoći nekoj državi potpisnici CWC-a u slučaju da
postane žrtvom napada kemijskim oružjem ili žrtvom terorističkog napada
kemijskim oružjem. Hrvatska aktivno pridonosi dugoročnim misijama Organizacije
za sigurnost i suradnju u Europi (OESS) u Albaniji, na Kosovu i u Gruziji
stručnim osobljem iz vladina i nevladina sektora. Hrvatska planira povećati broj
svojih članova u postojećim misijama te uputiti stručnjake na rad u drugim
misijama. Isto tako, već niz godina Hrvatska upućuje svoje promatrače na duže i
kraće misije OESS-a u praćenju izbora širom regije koju pokriva OESS. Nadalje,
Hrvatska je primljena u Koordinacijski odbor za suradnju država Srednje Europe u
potpori miru (CENCOOP) na sastanku ministara obrane zemalja CENCOOP-a održanog u
Bledu, Slovenija, 21. lipnja 2002. Kvartalno izvješće - Republika Hrvatska
POGLAVLJE 27: ZAJEDNIČKA VANJSKA I SIGURNOSNA POLITIKA 32 Raspoloživo od: 20.
lipnja 2003 / za razdoblje 1. lipnja – 30. rujna 2003. godine. Na raspolaganju
za UNSAS Funkcija Kategorija Opis Ukupni doprinos Raspoloživost Vrijeme odziva
Oprema Samo- održivost Kopnene snage Grupirano osoblje Vod vojne policije 44
Nije na raspolaganju* Do 90 dana Kao u obrascu planiranja (potpuno opremljene)
Logistički nisu u potpunosti samo-održive Zračne snage Grupirano osoblje . . . .
. . Mornarica Grupirano osoblje . . . . . . Civilna policija Pojedinci . . . . .
. Civilni stručnjaci Pojedinci . . . . . . Oprema Oprema . .. . . . . Napomena
uz tablicu: * Razmješteno u sklopu ISAF-a od 1 ožujka 2003. Lista pripravnosti
(nove misije) Skupine 1 I 2 – vrijeme odziva 7 - 14 dana Vojska Stožerni časnici
Vojni promatrači UNSAS 9/3/2001 Lista pripravnosti (misije u tijeku) FUNKCIJA
KATEGORIJA OPIS Doprinos Raspolo. Vrijeme odziva VOJSKA PROMATRAČI Kopnene snage
40** 16 Do 60 dana VOJSKA STOŽERNI ČASNICI Kopnene snage, Mornarica, Zračne
snage 25*** 23 Do 60 dana VOJSKA STRUČNJACI WMD i APM stručnjaci 7 7 Do 60 dana
CIVILSTVO POLICIJA Temeljna, granična, prometna olicija(10), Istražitelji
kriminalisti (6) 16 16 Do 60 dana CIVILSTVO STRUČNJACI Napomena uz tablicu: **10
razmješteno s UNAMSIL, 7 s UNMEE, 2 u MINURSO, 4 u UNMOGIP, 1 pohađa obuku pred
razmještanje kako bi se povećao broj hrvatskih vojnih promatrača u UNMOGIP sa
trenutnih 4 na 5. ***2 liječnika pohađaju obuku pred razmještanje kako bi
sudjelovali u UNMISET 7. lipnja 2003. 8. S obzirom na sadašnja nastojanja
Europske unije da uspostavi europsku politiku naoružanja bilo bi korisno imati
informaciju o obrambeno-industrijskoj osnovi vaše zemlje i utvrditi postoje li
neke prepreke pridruživanju gore navedene politike. Proizvodnja i promet
sredstava naoružanja i vojne opreme za potrebe Oružanih snaga RH, Ministarstva
unutarnjih poslova i izvoza odvija se u skladu sa Zakonom o proizvodnji, remontu
i prometu naoružanja i vojne opreme, (Narodne novine, 33/2002), dok je sam izvoz
reguliran Uredbom o određivanju robe koja se izvozi i uvozi na temelju dozvola
(Narodne novine, 67/2003, 83/2003). Ministarstvo obrane RH uključeno je i u
izradu prijedloga Zakona o nadzoru izvoza roba dvojne namjene, koji je usklađen
s europskom regulativom (EC 1334/2000). Ministarstvo obrane RH nema vlastitih
proizvodnih kapaciteta, a proizvodnju i usluge ugovara s osposobljenim i
verificiranim tvrtkama od kojih je jedan dio u privatnom vlasništvu, dok je
drugi (manji) u državnom vlasništvu (Hrvatski fond za privatizaciju). Tvrtke
obrambene industrije nalaze se u sustavu gospodarstva Republike Hrvatske kao
samostalni gospodarski subjekti. Katalogom «Hrvatska obrambena industrija» (ISBN
953-193-020-1) predstavljeno je POGLAVLJE 27: ZAJEDNIČKA VANJSKA I SIGURNOSNA
POLITIKA 33 pedesetak proizvođača koji predstavljaju osnovu obrambene
industrije, a većina je udružena u Zajednicu proizvođača sredstava za posebne
namjene, koja djeluje pri Hrvatskoj gospodarskoj komori. Svi proizvođači imaju i
svoju civilnu djelatnost. Izvoz naoružanja i vojne opreme proizvedene u
Republici Hrvatskoj reguliran je gore spomenutim Zakonom i Uredbom, a odvija se
preko Ministarstva gospodarstva i agencije Vlade RH, koja ujedno vodi i
jedinstvenu bazu podataka o uvezenom i izvezenom naoružanju i vojnoj opremi. S
obzirom da su integracija u Europsku uniju i NATO-u strateški ciljevi vanjske i
sigurnosne politike Republike Hrvatske, nema nikakvih zapreka za usklađivanje
obrambenih industrijskih potencijala zajedničkoj europskoj politici naoružanja,
što zacijelo potvrđuje sudjelovanje predstavnika Ministarstva obrane RH u radu
brojnih tijela i odbora NATO-a ( npr., AC 135, - Grupa nacionalnih direktora za
kodifikaciju, AC 250, - Grupa nacionalnih direktora za osiguranje kvalitete, AC
301, - Grupa za standardizaciju materijala i procedura, AC 258 - Grupa eksperata
za prijevoz i skladištenje vojnog streljiva i eksploziva, itd.). 9. S obzirom na
odredbu o suradnji diplomatskih misija država članica (čl. 20. Ugovora o EU-u)
bilo bi korisno imati osnovne podatke o strukturi, rasprostranjenosti i brojnom
stanju vaše diplomatske službe. Ministarstvo vanjskih poslova reorganizirano je
u lipnju 2003. kako bi što spremnije odgovorilo na najznačajnije
vanjsko-političke zadaće koje je pred njega postavila Vlada RH (pristup
euroatlantskim integracijama, jačanje gospodarskih odnosa s inozemstvom, te
razvijanje bilateralnih odnosa s drugim državama, a posebice sa susjednim). U
skladu s reorganizacijom, Ministarstvo vanjskih poslova se sastoji od Kabineta
ministra, Tajništva, 8 Uprava (od čega posebna uprava za Europu), Diplomatske
akademije, Diplomatskog protokola (ove ustrojstvene jedinice se sastoje od
odjela i odsjeka), Samostalnog odjela za unutarnji nadzor i Samostalnog odjela
za obradu političke dokumentacije (u privitku organigram MVP-a - vidi Dodatak
7.) te od diplomatskih misija i konzularnih ureda u inozemstvu. U službi
vanjskih poslova ukupno je zaposleno 992 djelatnika. U sjedištu Ministarstva u
Zagrebu zaposleno je 475 djelatnika - od toga: 245 diplomata i 230 službenika,
namještenika i vježbenika. U diplomatskim misijama i konzularnim uredima RH
zaposleno je 517 djelatnika: ukupno 289 diplomata, od kojih 63 šefova DM/KU (48
veleposlanika i 15 generalnih konzula) i 226 ostalih diplomata, 110 osoba sa
statusom administrativno-tehničkog osoblja, 118 djelatnika sigurnosti. Republika
Hrvatska ima 55 diplomatske misije (48 veleposlanstava i 7 Misija) i 22
konzularna ureda (20 generalnih konzulata i 2 konzulata), te jednu ispostavu
veleposlanstva (u SR Njemačkoj). Diplomatsko-konzularna mreža RH rasprostire se
na 6 kontinenata. Trideset veleposlanstava je u Europi (u Albaniji, Austriji,
Belgiji, Bosni i Hercegovini, Bugarskoj, Češkoj, Danskoj, Finskoj, Francuskoj,
Grčkoj, Irskoj, Italiji, Mađarskoj, Makedoniji, Nizozemskoj, Norveškoj,
Njemačkoj, Poljskoj, Portugalu, Rumunjskoj, Ruskoj Federaciji, Svetoj Stolici,
Slovačkoj, Sloveniji, Srbiji i Crnoj Gori, Španjolskoj, Švedskoj, Švicarskoj,
Ukrajini i Velikoj Britaniji). RH ima 2 Veleposlanstva u Sjevernoj Americi, u
SAD i u Kanadi. U Južnoj Americi su tri Veleposlanstva (Argentina, Brazil,
Čile). Veleposlanstava RH u Aziji ima osam (u Indiji, Indoneziji, Iranu,
Izraelu, Japanu, Kini, Maleziji i Turskoj). POGLAVLJE 27: ZAJEDNIČKA VANJSKA I
SIGURNOSNA POLITIKA 34 Republika Hrvatska u Africi ima 4 Veleposlanstva (Egipat,
Južnoafrička Republika, Maroko i Libija). RH također ima Veleposlanstvo u
Australiji. Stalnih misija RH ima sedam i to: pri UN u New Yorku, pri OESS, UN i
MO u Beču, pri UN i WTO u Ženevi, pri UNESCO-u u Parizu, pri Vijeću Europe u
Strasbourgu, pri NATO-u u Bruxellesu, i Misija pri Europskim zajednicama u
Bruxellesu. Konzularnih ureda u Europi je 13: u Bosni i Hercegovini (Banja Luka,
Mostar, Tuzla), Italiji (Trst, Milano), Mađarskoj (Pečuh), Njemačkoj (Frankfurt,
Hamburg, München, Stuttgart), Srbiji i Crnoj Gori (Kotor, Subotica), i u
Švicarskoj (Zürich). Generalni konzulat RH u Turskoj, ima sjedište u Istanbulu.
U Sjevernoj Americi su 4 generalna konzulata sa sjedištima u područjima s većim
brojem hrvatskih iseljenika ( New York, Los Angeles, Chicago, Mississauga). U
Australiji i Oceaniji su 2 generalna konzulata u Australiji (Melbourne, Sydney)
i jedan konzulat (Perth), te generalni konzulat u Novom Zelandu (Auckland). RH
ima još i 41 aktivna konzulata na čelu s počasnim konzulom, od kojih su četiri
počasni generalni konzuli.