Baza podataka WEB katalog Adresar Zaštita potrošača |
Europske integracije Trgovačko pravo Management Poljoprivreda |
Investicijski projekti Izrada WEB stranica Istraživanje tržišta Marketing |
Pored centralne baze podataka, Poslovni Forum tvrtkama i obrtnicima pruža i druge usluge:
● trgovačko posredovanje na domačem i inozemnom tržištu
● konzalting u području investicija, te izrada predinvesticijskih i
investicijskih studija i njihova ocjena
● izrada Internet prezentacija
● pružanje savjeta o vrsti i konfiguraciji računalne opreme i pripadajuće
programske podrške i analiziranje potreba i problema korisnika i davanje
odgovarajućega rješenja
● razvoj, izradu, pribavljanje i dokumentiranje programske podrške po narudžbi
korisnika
● pisanje programa prema uputama i potrebama korisnika
● obradu podataka uz uporabu programa korisnika ili vlastitog programa usluge unosa podataka
● razvoj baze podataka: povezivanje podataka iz različitih izvora
● pohranjivanje podataka: pripremu slogova za prihvat informacija u zadanom
obliku
● dostupnost baze podataka: pružanje podataka u traženom formatu izravnim
pretraživanjem ili pristupom (računalnim upravljanjem) svakome ili određenim
korisnicima, razvrstanih po zahtjevu
● održavanje i popravak uredskih i knjigovodstvenih strojeva te računalnih
sustava
● ispitivanje mogućnosti tržišta, prihvatljivost i upoznavanje proizvoda i
kupovnih navika potrošača radi promicanja prodaje i razvoja novih proizvoda,
uključujući statističku analizu rezultata
● ispitivanje javnoga mnijenja o političkim, ekonomskim i društvenim pitanjima i
statistička analiza
● davanje savjeta, usmjeravanje i operativnu pomoć poduzećima i javnim službama
●
savjete i pomoć poduzećima i javnim službama u vezi s planiranjem,
organizacijom, efikasnošću i kontrolom, upravljačke informacije itd.
● arbitraža i usuglašavanje između uprave i radnika
● kreiranje i provođenje promidžbenih djelatnosti
● kreiranje i postavljanje reklama na otvorenom prostoru npr. oglasnih ploča,
panoa, priopćenja, izloga, izložbenih dvorana, oslikavanje automobila, autobusa,
itd.
● oglašavanje preko medija tj. prodaja vremena i prostora za razno medijsko
oglašavanje
● raspačavanje ili odašiljanje oglasnoga materijala ili uzoraka
● zakup i davanje prostora za oglašavanje
● izradu fotografija za komercijalne svrhe i za građanstvo
● adresiranje, ulaganje, pečaćenje i slanje poštom omotnica i promidžbenog
materijala,
● sastavljanje adresara za slanje poštom itd.
● naplata računa, ocjena kreditne sposobnosti pojedinaca i tvrtki ili njihovoga
poslovanja
● poslovno posredništvo tj. dogovaranje kupnje ili prodaje manjih ili srednjih
poduzeća, kancelarija, ordinacija i sl.
● modno dizajniranje tkanina, odjeće, obuće, nakita, namještaja i drugih
proizvoda
● organiziranje sajmova, izložaba i kongresa
● agencijsko posredovanje u korist pojedinaca za dobivanje angažmana
(zaposlenja) u filmskoj, kazališnoj predstavi ili drugoj zabavnoj ili sportskoj
atrakciji, te plasiranje igara, knjiga, umjetničkih djela, fotografija itd
Opširnije informacije...
oooPOGLAVLJE 25: CARINSKA
UNIJA 1 I. INFORMACIJSKI SUSTAVI 1. Molimo opišite sadašnje stanje
kompjuteriziranosti hrvatskih administrativnih informatičkih sustava, posebno u
sljedećim područjima: Carinska uprava RH (CURH) organizirana je unutar
Ministarstva financija RH kao izvršni organ za provedbu zakona. U osnovi provodi
dvije politike poslovanja: fiskalnu (naplata carinskog duga) i zaštitnu (zaštita
domaćeg tržišta). Za ovako zahtjevne zadaće izgrađen je informacijski sustav
Carinske uprave RH, kao integralna cjelina za podršku svim segmentima poslovanja
Carinske uprave. On predstavlja alat odnosno uslugu za provedbu carinskih
postupaka i ostalih pratećih poslova iz djelokruga Carinske uprave. Poslovni
procesi unutar carinske djelatnosti, prihvat podataka u elektronskom obliku,
potreba za njihovom dostupnošću u različitim procesima u vrlo kratkom vremenskom
razdoblju i na geografski vrlo udaljenim lokacijama, rezultirala je
organizacijom informacijskog sustava CURH-a kakav je danas u primjeni.
Informacijski sustav Carinske uprave RH organiziran je tako da je poslovna
aplikacija postavljena na centralnom računalu, kojem korisnici pristupaju putem
terminala kroz računalno-komunikacijsku mrežu. Konceptualno, sustav je
centraliziran i na fizičkom i na aplikacijskom nivou. Čine ga tri međusobno
povezane cjeline ili sloja: komunikacijska mreža poslovna aplikacija na
centralnom računalu lokalna klijent-server platforma. Sva ova tri dijela,
zajedno, naslanjajući se jedan na drugog, čine robusnu integralnu cjelinu, a
ipak dovoljno otvorenu za nadogradnju ili povezivanje sa drugim sustavima
državne uprave, drugim subjektima u zemlji ili sa stranim administracijama na
međunarodnom nivou Centralno računalo na kojem se nalazi poslovna aplikacija
nalazi se na lokaciji Gradskog zavoda za automatsku obradu podataka, pružatelja
aplikacijskih usluga Carinskoj upravi RH. Izlaz svih lokacija prema Internetu
omogućen je preko centralne lokacije zajedničkim linkom, zaštićen vatrozidom.
Telekomunikacijska mreža Izgrađena je tako da topologijom prati zemljopisnu
raspoređenost Središnjeg ureda i regionalnih centara – carinarnica. Centralna
lokacija komunikacijske mreže CURH-a smještena je na lokaciji Carinarnice
Zagreb, na koju se u obliku zvijezde povezuju svi regionalni centri –
carinarnice, koji na sebe primaju veze prema pripadajućim lokalnim uredima –
ispostavama. Određeni broj malih ispostava povremenim se (biranim) ISDN vezama
spaja ili na regionalni centar ili na centralnu lokaciju u zavisnosti od
raspoloživih kapaciteta. Prema važnosti centra odnosno ispostave neke
telekomunikacijske veze udvostručene su, odnosno osigurana je podrška (back up)
na tim lokacijama. Sukladno tom konceptu u pripremi je izgradnja sistemske
podrške (back up-a) centralne telekomunikacijske lokacije. Logička organizacija
komunikacijske mreže CURH-a prati poslovnu organizaciju CURH-a kroz više razina.
Zbog različitih potreba za mrežnim resursima na različitim lokacijama
napravljena je sistematizacija i razvrstavanje svih informatiziranih lokacija u
više grupa, kako slijedi: GZAOP - mjesto centralne aplikacije; CENTRALNA
LOKACIJA – centralna lokacija komunikacijske mreže CURH-a; TIp1 - Carinarnice;
TIp2 - veće carinske ispostave/odjeljci; POGLAVLJE 25: CARINSKA UNIJA 2 TIp3 -
srednje carinske ispostave/odjeljci; TIp4 - manje carinske ispostave/odjeljci.
Komunikacijska mreža CURH-a zasniva se na uporabi modernih multiuslužnih uređaja
koji podržavaju korištenje širokog spektra prijenosnih tehnologija i integraciju
multimedijskih servisa. Mreža je bazirana na IP protokolu što je rezultiralo
pojednostavljenjem nadzornih funkcija, smanjenjem opterećenja mreže i bržim
uvođenjem QoS- a u mrežu čime je stvorena robusna, propusna i razgranata mreža.
U funkcionalnom smislu mreža omogućava uslugu pristupa centralnom računalu sa
kojeg se poslužuje (core) poslovna aplikacija, pristup intranetu/Internetu,
zajednički rad (GroupWare) u aplikacijama tipa MSOffice, e-mail uslugu, faks
uslugu, video konferenciju i učenje na daljinu, IP telefoniju, te bežično
povezivanje mobilnih uređaja na LAN i GPRS-om na WAN. poslovna aplikacija na
centralnom računalu pokriva cjelokupno carinsko poslovanje te je nezamjenjiv
alat za provedbu carinskog postupka u svim njegovim segmentima. Čitav sustav je
koncipiran modularno i sastoji se od slijedećih međusobno povezanih cjelina:
jezgro carinskog poslovanja: aplikacija za obradu i kontrolu carinskih
deklaracija za sve vrste carinskih postupaka prateće aplikacije: o registri,
šifrarnici i matične datoteke o registar trgovačkih društava o registar obrtnika
o registar carinskih skladišta o registar bankovnih i drugih jamstava o
šifrarnici u JCD o carinska tarifa o tečajevi valuta o odobrenja koja daje
carinska služba za neke carinske postupke i sl. aplikacija za evidenciju uvoznih
kvota prilozi uz Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju Ugovore o slobodnoj
trgovini i automatsko otpisivanje uvezenih količina uz primjenu stope
preferencijalnog podrijetla knjigovodstvo i naplata carinskog duga aplikacija za
posebne poreze simulacija obračuna kamata obračun kamata za dugove i preplate
razna listanja – po iznosima, neproknjiženi izvodi, detaljni izvodi preknjiženja
neproknjiženih ili neispravno knjiženih stavaka statistika izvješća – količinska
statistika izvješća o obračunatom i uplaćenom posebnom porezu aplikacija
carinske tarife aplikacija za carinski laboratorij POGLAVLJE 25: CARINSKA UNIJA
3 unošenje podataka u zapisnik o uzetim uzorcima tiskanje zapisnika nalaz o
svrstavanju u Carinsku tarifu – korištenje nalaza carinskim službenicima u
postupku carinjenja aplikacija za evidenciju carinskih prekršaja zahtjev za
pokretanje carinskog prekršaja na carinskoj ispostavi, prekršajni postupak u I
stupnju prekršajni postupak u II stupnju sudska izvještaji o radu Odjela za
carinske prekršaje upiti u aplikaciju za carinske prekršaje po raznim
kriterijima automatsko knjiženje kazni u knjigovodstvu (prema identifikacijskoj
oznaci) i troškova postupka aplikacija za prihvat podataka iz carinskih
deklaracija putem Interneta omogućava otpremnicima dostavu podataka u
elektronskom obliku upiti u deklaracije po raznim kriterijima aplikacija poslova
pisarnice evidencija svih neformatiranih dokumenata koji se pojavljuju u CURH-u
aplikacija kadrovske evidencije omogućava organizaciju i praćenje ljudskih
resursa, te daljnjom integracijom olakšava administraciju prava pristupa IS-u
CURH-a carinskih djelatnika aplikacija za obračun plaća carinskih djelatnika
aplikacija za evidenciju osnovnih sredstava aplikacija za sitni inventar i
potrošni materijal aplikacija za carinske odore aplikacija za carinska vozila
aplikacija za ugovore o djelu lokalna klijent-server platforma unutar ovog sloja
određene su radne stanice i serveri (PC-i farme servera) s pripadajućim
operativnim sustavom (WIN2K?). Na centralnoj lokaciji i u regionalnim centrima
organizirane su farme servera koji omogućavaju GroupWare (poslužuju zajednički
rad na aplikacijama tipa MSOffice, prate kolanje dokumenata, e-mail uslugu,
uslugu centralnog Faks servera). Sva buduća aplikativna rješenja biti će
riješena WEB tehnologijom. Nastavno na ovo i pristup centralnom računalu se uz
pomoć HATS-a priprema poslužiti kroz IE u WEB obliku, što će omogućiti lakšu
prilagodbu grafičkog izgleda maski, odnosno prilagoditi maske za prezentaciju
podataka na prijenosnim uređajima (iPack). a) Kontrola carinskog uvoza/
tranzita/ izvoza/ skladištenja, sa ili bez elektronske povezanosti s trgovcima
(ova se točka odnosi i na način na koji trgovci pišu carinske deklaracije te
način na koji ih carinske vlasti kontroliraju, npr. analiza rizika). POGLAVLJE
25: CARINSKA UNIJA 4 Aplikacijom za obradu i kontrolu deklaracija kontroliraju
se formalno i logički sve carinske deklaracije za sve vrste carinskih postupaka
– uvoz, izvoz, provoz, skladištenje, unutarnju proizvodnju, privremeni
uvoz/izvoz, vanjska proizvodnja. U logičke kontrole koje se koriste za obradu
carinskih deklaracija ugrađene su odredbe Carinskog zakona, Uredbe za provedbu
Carinskog zakona, Pravilnika o obrascima za provedbu Carinskog zakona, Zakona o
carinskoj tarifi, Uredbe o carinskoj tarifi, Zakona o trgovini, Zakona o porezu
na dodanu vrijednost, Zakona o posebnim porezima, Sporazum o stabilizaciji i
pridruživanju, Ugovori o slobodnoj trgovini koje je RH sklopila sa drugim
zemljama i drugi propisi. Podnositelji mogu dostaviti deklaracije prema
propisanoj strukturi sloga Internetom, na disketi ili ručnim unosom carinskog
djelatnika u carinskoj ispostavi. Deklaracije poslane Internetom formalno se i
logički kontroliraju, te podnositelj dobiva poruku o eventualnim greškama u
JCD-u, koje je potrebno otkloniti prije podnošenja deklaracije u carinskoj
ispostavi. Svaka deklaracija dobiva privremeni redni broj u informacijskom
sustavu Carinske uprave, pa je tako moguće podnositi deklaracije tokom 24 sata
dnevno, bez obzira na radno vrijeme carinskih ispostava. Kada se roba carini na
ispostavi (odredištu), podnositelj predaje carinsku deklaraciju u papirnatom
obliku i sa upisanim privremenim rednim brojem carinskom djelatniku. Prema
privremenom rednom broju carinik pozove deklaraciju na ekran, prekontrolira da
li se elektronski zapis slaže sa podacima upisanim na papiru, provjeri priložene
dokumente i izvrši ostale kontrole i radnje za koje je ovlašten. Ako je sve u
redu proglasi deklaraciju konačnom, odnosno privremeni broj zamjenjuje se brojem
iz kontrolnika koji je tada konačan, a informacijski sustav automatski knjiži
zaduženje iz deklaracije u knjigovodstvo. Sva odobrenja za rad svih tipova
carinskih skladišta obuhvaćena su u registru odobrenja, a prema tome se registru
kontroliraju JCD za postupak skladištenja. Deklaracije kojima se započinje ili
završava postupak skladištenja sudjeluju u formiranju stanja robe na pojedinom
skladištu. Za carinska skladišta tipa C i D evidencija se vodi po vrsti robe
(tarifnoj oznaci), količini i vrijednosti. Carinski službenik može za svakog
držatelja skladišta ispisati evidenciju i na temelju nje kvalitetnije provesti
kontrolu stanja robe u carinskom skladištu. U provoznom postupku ukoliko se
podaci slažu automatski se razdužuje početni provozni postupak nekim drugim
carinskim postupkom (puštanja robe u slobodan promet, unutarnju proizvodnju,
postupak skladištenja ili u daljnji provoz). Carinska ispostava početnog
provoznog postupka automatski šalje elektronsku poruku o pošiljci odredišnoj
carinskoj ispostavi (ispostavi završetka provoznog postupka) i tako ova
unaprijed zna koje su joj robe upućene, da bi se mogla pripremiti za carinske
formalnosti b) Prikupljanje statističkih podataka o uvozu/ izvozu. Podaci iz
obrađenih deklaracija dostavljaju se Državnom zavodu za statistiku, do 15. u
mjesecu za prethodni mjesec, koji na temelju podataka u njima radi statistiku
vanjsko-trgovinske bilance RH. Državni zavod za statistiku ovlašten je za javno
objavljivanje i publiciranje podataka, a statistike koje radi Carinska uprava
samo su za internu uporabu c) Elektronska tarifa dostupna trgovcima i carinskim
službenicima. Aplikacija carinske tarife služi pri obradi i kontroli
deklaracija, te sadrži podatke koji su potrebni. U elektronskom obliku dostupna
je svim carinskim djelatnicima, ali i preko web stranici CURH-a svima
zainteresiranim korisnicima. Uz svaku tarifnu oznaku pored opisa (bez obzira da
li se radi o 8 ili 10 znamenaka) pridružen je podatak o: jedinici mjere stopi
carine po vrijednosti carini po jedinici mjere ako je propisana POGLAVLJE 25:
CARINSKA UNIJA 5 visini posebnog poreza ako je propisan dozvoli za uvoz ili
izvoz i tijela državne uprave koja ga izdaje preferencijalne stope koje se
primjenjuju prema Sporazumu o stabilizaciji i pridruživanju i Ugovorima o
slobodnoj trgovini oslobođenja od plaćanja PDV-a prema zakonu o PDV- u d)
Kompjuterizirani računovodstveni sustav za carine i poreze. Knjigovodstvo i
naplata carinskog duga vodi se u carinarnicama, ali i posebni porezi u uvozu i
unutarnjem prometu također se vode u carinarnicama. Nakon što je deklaracija za
prijavljeni carinski postupak proglašena konačnom, roba puštena, nastali
carinski dug automatski se knjiži u knjigovodstvu na teret carinskog dužnika.
Carinski se dug knjiži analitički, po vrstama davanja (carina, PDV, poseban
porez). Svako zaduženje ima svoj identifikacijski broj. Svakoga dana carinarnice
dobivaju od Financijske agencije podatke o plaćenom carinskom dugu po
deklaracijama i po nadležnosti. Prema identifikacijskim brojevima i iznosu
zaduženja uplate se automatski zatvaraju. Knjigovodstvene stavke koje se ne
zatvore automatski (pogrešne uplate i slično) zatvaraju se ručno. Nakon što se
zaduženja i uplate zatvore, programski se utvrđuje da li je dug plaćen u
zakonskom roku. Ako je dug plaćen poslije roka obračunavaju se zatezne kamate,
automatski tiska rješenje o iznosu kamata i odmah ih se knjiži. Informacijski
sustav Carinske uprave povezan je sa Informacijskim sustavom Porezne uprave,
tako da se obračunati i plaćeni PDV pri uvozu prosljeđuje (knjiži) na poreznu
karticu poreznog obveznika i na taj je način PDV cjelovit podatak. 2. Molimo
navedite informacije o planovima za daljnju kompjuterizaciju gore navedenih
područja. Plan daljnjeg razvoja informacijskog sustava naročito se odnosi na :
izgradnju, uvođenje i primjenu analize rizika pri carinjenju i naknadnoj
kontroli aplikacije za pomoć pri upravljanju službom statistički pokazatelji
poslovanja statistički pokazatelji prihoda statistički pokazatelji za ljudske
resurse i sl. aplikacije za pružanje informacija strankama (informacije bitne za
pojedinu stranku) iskorištenje bankovnih jamstava stanje zaduženja (koliki je
dug, kada dospijeva i sl.) da li je podnesena deklaracija obrađena i roba
puštena stranci na raspolaganje da li je pošiljka prispjela na odredište i sl.
Na centralnoj lokaciji nalazi se i farma servera koja će putem intraneta
poslužiti nove usluge koje su u izradi: nova aplikacija za carinsku tarifu
aplikacija za upravljanje dokumentima uz elektronski potpis POGLAVLJE 25:
CARINSKA UNIJA 6 multimedijalne učionice interni WEB i e-mail. U sklopu Projekta
olakšavanja trgovine i transporta u jugoistočnoj Europi, Carinska uprava je
trenutačno u provedbi četiri informatička infrastrukturna projekta: (1)
Izgradnja računalno- komunikacijske mreže Carinske uprave RH: Projekt je u
završnoj fazi izvedbe. Rok završetka je rujan 2003. godine (2) Razvoj i
implementacija aplikacije carinske tarife: Projekt je u izvedbi, s rokom
provedbe do lipnja 2003. Projekt usklađen s tarifom EU-a. (3) Modernizacija i
obnavljanje računala i računalne opreme: Izvedba projekta počinje u rujnu 2003,
a rok za provedbu je do ožujka 2004. godine. (4) Implementacija infrastrukture
javnog ključa, digitalnog potpisa i elektronske razmjene dokumenta: Projekt je u
fazi usklađivanja natječajne dokumentacije sa Svjetskom bankom. U sklopu CARDS
programa za 2001. Carinska uprava RH je u očekivanju realizacije odobrenog
projekta i osiguranja sredstava za provedbu projekta bežičnog umrežavanja
mobilnog dijela carinske službe. Projekt obuhvaća bežičnu komunikaciju putem
802.11b i GPRS standarda. Financijskim sredstvima za 2004. predviđa se provedba
sljedećih projekata: Umrežavanje i informatizacija malograničnih prijelaza RH
Implementacija i uspostava kontakt centra Carinske uprave RH II. CARINE 1.
Molimo dostavite presliku hrvatske carinske tarife (ako je moguće, uz prijevod
na jedan od jezika Zajednice) te navedite da li se u potpunosti zasniva na
Kombiniranoj nomenklaturi EU-a (Prilog I Uredbi Vijeća 2568/87). "Sporazumom o
stabilizaciji i pridruživanju između Republike Hrvatske i Europskih zajednica i
njihovih država članica (SAA)" ("NN. – međunarodni ugovori 14/01) omogućeno je
slobodno kretanje roba i uspostavljena zona slobodne trgovine između RH i EU- a.
Člancima 15(2). i 130. SAA ugovoreno je da će se u međusobnoj trgovini kod
razvrstavanja roba primjenjivati Kombinirana nomenklatura (Combined
Nomenclature, KN). Ispunjavajući tu obvezu, RH je od 1. siječnja 2002. u svoj
carinski sustav preuzela KN, odnosno Uredba o carinskoj tarifi za 2002.
usklađena je s KN-om. Carinska tarifa RH je u potpunosti bazirana na KN-u,
preuzeta je u potpunosti podjela do razine osmeroznamenkaste tarifne oznake (CN
code), kao i sve dodatne napomene (additional notes) osim onih koje reguliraju
pitanja obračuna carine pri uvozu roba u EU. Nacionalni podbrojevi (subheadings)
utvrđeni su ispod razine osmeroznamenkaste tarifne oznake Kombinirane
nomenklature, na način da je iz odgovarajućeg podbroja KN-a izdvojena točno
određena roba koja je označena kraticom "ex." na početku naziva podbroja (što
znači eksplicitno, upravo ono što je navedeno). Ovi su podbrojevi označeni
devetom i desetom znamenkom, od kojih prvih osam znamenka označava podbroj KN-a.
U Carinsku tarifu RH uvrštene su i dvije dodatne nacionalne napomene (uz
poglavlje 87.), koje definiraju što se u carinskoj tarifi podrazumijeva pod
pojmovima novih i rabljenih vozila. Kako se RH obvezala na primjenu KN-a, Uredba
o carinskoj tarifi RH se svake sljedeće godine, počevši od 2002., mora
usklađivati s izmjenama KN-a koje usvoji EU. Prvo takvo usklađivanje napravljeno
je u Uredbi o carinskoj tarifi za 2003. godinu, kada su u nju ugrađene sve
izmjene i dopune KN-a za 2003. godinu. POGLAVLJE 25: CARINSKA UNIJA 7 DODATAK: U
Dodatku (dodatak 1.), na CD mediju, je Carinska tarifa RH u excel formatu,
napravljena u dvojezičnom obliku (hrvatski i engleski). 2. Molimo opišite
strukturu i razinu carinske stope (vidi također Poglavlje 26. o Zajedničkoj
vanjskoj i trgovinskoj politici). U stupcu carinske tarife pod nazivom "osnovna
stopa carine" (basic rates of duty, rates of duty for third countries) navedene
su stope carine koje se primjenjuju kod uvoza u Republiku Hrvatsku robe
podrijetlom iz trećih zemalja. Osnovna stopa carine primjenjuje se kao "stopa
carine po načelu najpovlaštenije nacije" (engl. Most Favoured Nations, MFN).
Zakonom o carinskoj tarifi, člankom 2. stavkom 1., propisano je da će se ove
stope carine primjenjivati kod uvoza roba podrijetlom iz zemalja članica
Svjetske trgovinske organizacije, iz zemalja s kojima je RH sklopila ugovore u
kojima je sadržano načelo najpovlaštenije nacije ili iz zemalja koje to načelo
primjenjuju kod uvoza roba podrijetlom iz RH (načelo reciprociteta). Stavkom 3.
istog članka dana je ovlast Vladi RH, ukoliko ocijeni da za uvoz roba
podrijetlom iz pojedinih zemalja nisu ispunjeni uvjeti za primjenu stopa carine
po načelu najpovlaštenije nacije, može odrediti primjenu uvećanih stopa carine.
Zadnja se odredba ne primjenjuje niti prema jednoj od zemalja, što znači da će
se uvijek prilikom uvoza roba nepreferencijalnog podrijetla primjenjivati
osnovna stopa carine iz Uredbe. Osnovne stope carine Osnovne stope carine su u
CT-i iskazane na dva načina: Kao postotak koji se obračunava na carinsku
vrijednost robe, tzv. "ad valorem" ili carina "po vrijednosti". Kratica "sl"
(free) upisana umjesto stope carine označava "slobodno od carine", odnosno nultu
carinsku stopu (0%); Za dio poljoprivredno – prehrambenih proizvoda utvrđena je
složena stopa carine koja se sastoji od zbroja "carine po vrijednosti" i
"količinske carine", uz ograničenu maksimalnu stopu carine ili ne, ovisno o
slučaju. Npr. osnovna stopa carine za tarifni stavak 0405 20 10 iznosi 10 + 37,9
€/100 kg, max. 30, gdje 10 označava carinu "ad valorem" (obračunava se 10% na
carinsku vrijednost robe), 37,9 €/100 kg je količinska carina (obračunava se
37,9 € na količinu od 100 kg neto), a max. 30 je maksimalna carina "ad valorem"
(ni u kojem slučaju stvarno plaćena carina ne smije premašiti 30% obračunato na
carinsku vrijednost robe). Ako je carina "ad valorem" 0%, složena stopa carine
se sastoji samo iz količinskog dijela, npr. za tarifni stavak 0406 90 33 iznosi
126,2 €/100 kg (ili drugim riječima 0 + 126,2 €/100 kg), bez ograničene
maksimalne carine. Carine navedene u stupcu "osnovna stopa carine", opisane pod
točkama a i b, su jedina carinska davanja koja se obračunavaju kod uvoza robe u
RH. Carinska tarifa RH, a ni drugi propisi, ne određuju nikakva druga davanja s
istim učinkom, odnosno ne postoje nikakve dodatne carine koje bi se obračunavale
i naplaćivale kod uvoza specifične robe. Preferencijalne stope carine Počevši s
Uredbom o Carinskoj tarifi za 2002. godinu, osim osnovnih stopa carine koje se
primjenjuju za uvoz roba po načelu najpovlaštenije nacije, u CT-i prikazani su i
podaci o uvjetima uvoza roba podrijetlom iz zemalja s kojima je RH sklopila
ugovore o povlaštenom trgovinskom režimu. Ti su podaci navedeni u stupcima
carinske tarife pod zajedničkim nazivom "Snižene stope carine (preferential
rates of duty) pri uvozu roba podrijetlom iz zemalja s kojima je Republika
Hrvatska sklopila ugovor o povlaštenom trgovinskom režimu", po principu jedna
kolona za jednu zemlju, i u pripadajućim prilozima carinske tarife. Snižene
stope carine, ako su ugovorene, primjenjuju se samo na robe s tzv.
preferencijalnim podrijetlom (preferential origin) iz pojedinih zemalja
obuhvaćenih ugovorom. Takvo podrijetlo mora biti i propisno dokazano (izjavom na
računu, izjavom na računu ovlaštenog izvoznika ili obrascem EUR-1), uz
ispunjenje svih drugih odredbi iz dotičnog ugovora. POGLAVLJE 25: CARINSKA UNIJA
8 Ako je za pojedine industrijske proizvode (poglavlja 25 do 97 CT) osnovna
stopa carine "sl", na odgovarajućem mjestu za sniženu stopu carine upisan je
znak crtice "-", sa značenjem da se primjenjuje osnovna stopa carine. Samo je
manji dio poljoprivredno – prehrambenih proizvoda obuhvaćen povlaštenim
trgovinskim režimom. S obzirom na primjenu povlaštene sheme, poljoprivredno –
prehrambene proizvode možemo podijeliti na tri skupine: za dio poljoprivredno –
prehrambenih proizvoda (poglavlja 1 do 24 CT), uopće nije ugovorena snižena
stopa carine već se primjenjuje ona osnovna (neovisno ako roba i ima povlašteno
podrijetlo). U tom je slučaju na odgovarajućem mjestu za sniženu stopu carine
upisan je znak crtice "-"; drugu skupinu čine proizvodi za koje je ugovorena
snižena stopa carine za neograničenu količinu robe, u kojem je slučaju ona
upisana na odgovarajućem mjestu u pripadajućem stupcu za snižene stope carine;
treću skupinu čine posebno osjetljivi proizvodi, ta su oni za koje je ugovorena
snižena stopa carine samo za ograničenu količinu robe (carinsku kvotu). U tom je
slučaju na određenom mjestu u pripadajućem stupcu za snižene stope carine
upisano, npr. "Prilog 1a", što nas upućuje da su uvjeti povlaštenog uvoza
navedeni u Prilogu 1a carinske tarife. DODATAK: U Dodatku (Dodatak 2.) su, po
odsjecima i poglavljima CT-a, tablično prikazani podaci o strukturi uvoza za
2002. godinu i za prvih šest mjeseci 2003. godine, posebno za ukupni uvoz, a
posebno po pojedinim ugovorima o slobodnoj trgovini, i to: ukupna carinska
vrijednost, u kunama, prikazana je u prvom stupcu, ukupno obračunata carinska
davanja (koja uključuje i carinu obračunatu po vrijednosti i količinsku carinu),
u kunama, prikazana je u drugom stupcu, i prosječno naplaćena stopa carine (kao
prosječni postotak: ukupno obračunata carinska davanja/ukupna carinska
vrijednost x 100%), u kunama, prikazana je u trećem stupcu. 3. Molimo navedite
opis hrvatskog carinskog sustava za carinske suspenzije, kvote i limite. Plafoni
(celling) U Zakonu i Uredbi o Carinskoj tarifi RH nema posebnih odredaba vezanih
na "plafone" za naplatu carina. Pošto u RH, pored stopa carine navedenih u CT-u,
nema određenih nikakvih drugih davanja koja imaju isti učinak kao carina, to su
tako navedene stope carine ujedno i najviša carinska davanja koja se može
naplatiti kod uvoza određene robe u RH. Maksimalne visine stopa carine u
Republici Hrvatskoj određene su obvezama koje je RH preuzela "Protokolom o
pristupanju Republike Hrvatske Marakeškom ugovoru o osnivanju Svjetske
trgovinske organizacije (WTO)". Njime je za najveći dio proizvoda utvrđeno
prijelazno razdoblje za njihovo smanjenje, i to za industrijske proizvode
najkasnije do 2005. godine, a za poljoprivredno - prehrambene najkasnije do
2007. godine. Protokolom je za svaki pojedini tarifni stavak carinske tarife
(važeće prije 01. srpnja 2000. godinu) navedeno: obvezujuća stopa danom stupanja
u članstvo (zatečena stopa), te završna obvezujuća stopa i godina s kojom
završava prijelazno razdoblje (ako je utvrđena obveza snižavanja carine).
Odredbe ugovora koje se odnose na carine za industrijske proizvode, RH je počela
primjenjivati 01. srpnja 2000., a one koje se odnose na carine za poljoprivredno
- prehrambene proizvode s danom stupanja u članstvo WTO-a, odnosno 30. studenog
2000. godine. Suspenzije Člankom 5. Zakona o Carinskoj tarifi propisano je da
Vlada može (posebnom odlukom u kojoj su navedeni uvjeti i način primjene takve
povlastice) odrediti niže carine od carina utvrđenih u Carinskoj tarifi ili
primjenu stope carine "slobodno" za: POGLAVLJE 25: CARINSKA UNIJA 9 uvoz opreme,
uređaja, aparata, vozila i njihovih dijelova, u čijoj proizvodnji se koriste
oprema i dijelovi proizvedeni u RH, uvoz robe podrijetlom iz najnerazvijenijih
zemalja sukladno kriterijima UNCTAD-a, uvoz strojeva i opreme za razminiranje. U
drugim slučajevima, suspenzije se rješavaju kroz samu carinsku tarifu, na način
da se za odgovarajući podbroj CTa snižava stopa carine (ili određuju stopa
carine "slobodno"), ako je to prihvatljivo, ili se utvrđuje podbroj na
nacionalnoj razini podjele (deveta i deseta znamenka tarifne oznake) s precizno
definiranim nazivom i onda se za njega snižava stopa carine. Tako utvrđena
suspenzija odnosi se tada na neograničenu količinu i neovisna je o uvozniku,
odnosno mogu je koristiti svi zainteresirani subjekti. U CT-u nema drugih
mehanizama za utvrđivanje suspenzije koji bi omogućavali da se provede
suspenzija točno određene tvrtke, za točno određenu namjenu i točno određenu
vrstu i količinu robe ili slično. Kvote Carinska tarifa RH poznaje samo kvote
utvrđene po pojedinim ugovorima o slobodnoj trgovini, Sporazumu o stabilizaciji
i pridruživanju i "Protokolom o pristupanju Republike Hrvatske Marakeškom
ugovoru o osnivanju Svjetske trgovinske organizacije (WTO)". Protokolom je za
pojedine poljoprivredno – prehrambene proizvode ugovorena snižena stopa carine
unutar carinske kvote za zemlje članice WTO-a. U tom je slučaju u stupcu za
osnovnu stopu carine, ispod iznosa carine upisano "Prilog 16", a u prilogu CT-a
navedeni su uvjeti takvog uvoza. Sporazumom o stabilizaciji i pridruživanju i
drugim ugovorima o slobodnoj trgovini utvrđene su carinske količinske kvote za
pojedine poljoprivredno - prehrambene proizvode, u okviru kojih je ugovorena
snižena ili nulta stopa carine. Procedura dodjeljivanja carinskih kvota regulira
se godišnjom Uredbom o raspodjeli carinskih kvota. Uredba i sam postupak
raspodjele carinskih kvota, u nadležnosti su Ministarstva poljoprivrede i
šumarstva (MPŠ), dok se praćenje i nadzor nad iskorištenjem carinskih kvota vodi
kroz informacijski sustav Carinske uprave. Carinske kvote se dodjeljuju
polugodišnje. Zainteresirana stranka podnosi pisani zahtjev s propisanim
prilozima MPŠ-a i o tome dobiva pismeno odobrenje MPŠ. U Uredbi su
poljoprivredno - prehrambeni proizvodi grupirani u tri skupine (priloga).
Raspodjelu carinskih kvota za proizvode iz prvog priloga vrši posebno imenovano
povjerenstvo. Raspodjela carinskih kvota za proizvode iz drugog priloga vrši se
prema redoslijedu podnošenja zahtjeva (po principu "first come - first serve).
Raspodjela carinskih kvota za proizvode iz trećeg priloga vrši se razmjerno
udjelu u ukupnim zahtjevima. 4. Molimo navedite opis potencijalnih poteškoća u
trgovini sa Zajednicom. Iako se preko 80% naše trgovine obavlja sukladno
načelima slobodne trgovine, RH još ne može u potpunosti koristiti sve prednosti
povlaštenog pristupa tržištima Europske unije. To se prvenstveno odnosi na
činjenicu da RH još nije uključena u sustav paneuropske kumulacije podrijetla.
Uključenje RH u sustav paneuropske kumulacije podrijetla značilo bi daljnju
liberalizaciju trgovine sa zemljama EU-a kao i sa njenim novim članicama,
naročito imajući u vidu činjenicu da sa je RH sa zemljama CEFTA-e i Litvom
ugovorila djelomičnu paneuropsku kumulaciju podrijetla što znači da njihovim
skorim ulaskom u EU dolazi u određenom obliku do ograničenja u trgovini sa tim
zemljama, a ne do daljnje liberalizacije. Uključivanjem RH u sustav paneuropske
kumulacije podrijetla ne bi se samo olakšalo stjecanje podrijetla nego bi RH
postala privlačnijom destinacijom za investitore iz EU što je do sada bio jedan
od ograničavajućih elemenata. POGLAVLJE 25: CARINSKA UNIJA 10 5. Ako postoji,
molimo opišite hrvatski sustav za obvezujuće carinske informacije i obvezujuće
informacije o podrijetlu, ako postoji takav. Obvezujuće mišljenje o
razvrstavanju robe u carinsku tarifu i obvezujuće mišljenje o podrijetlu robe
definirana su u članku 12. Carinskog zakona, koji je u glavnini sukladan istom
članku Carinskog zakona EU. Ovim člankom je ustanovljena institucija obvezujućeg
mišljenja, te su definirana prava i obveze, kako korisnika mišljenja tako i
Carinske uprave, koje iz njega proizlaze. Oba mišljenja izdaje Carinska uprava -
Središnji ured, na rok važenja od šest godina te se izdaju na obrascima koji su
identični obrascima propisanim u Uredbi EU. Obvezujuće mišljenje može prestati
važiti i prije isteka roka od 6 godina ukoliko nastupe okolnosti propisane
člankom 12. Carinskog zakona. Zahtjev za izdavanje obvezujućeg mišljenja podnosi
se u pismenom obliku, s potrebnim podacima, prilozima i uzorkom (ovisno o
slučaju), Carinskoj upravi - Središnjem uredu. Pojedinosti o postupku za
dobivanje obvezujućeg mišljenja, pravima i obvezama korisnika mišljenja te
pravnim učincima obvezujućih mišljenja propisane su člancima 7. do 13. Uredbe za
provedbu carinskog zakona. Obvezujuće mišljenje ima snagu rješenja donesenog u
upravnom postupku. Na obvezujuće mišljenje korisnik ima pravo žalbe Ministarstvu
financija, samostalnoj službi za drugostupanjske upravne postupke, u roku od 15
dana od dana prijama mišljenja. 6. Molimo opišite koju vrstu carinskih postupaka
s gospodarskim utjecajem primjenjuje Hrvatska, npr. unutarnju obradu, vanjsku
obradu, privremeni ulazak robe, preradu pod carinskim nadzorom, carinska
skladišta i slobodne zone. Molimo također navedite broj slobodnih zona i
detaljne informacije o njihovom radu kao i o uključenim poticajima (carinskim i
drugim poticajima). U Republici Hrvatskoj primjenjuju se sljedeći postupci s
gospodarskim učinkom: postupak unutarnje proizvodnje postupak vanjske
proizvodnje postupak privremenog uvoza postupak preradbe pod carinskim nadzorom
i postupak carinskog skladištenja. Da bi se koristio bilo koji od ovih
postupaka, potrebno je nadležnoj carinarnici podnijeti pisani zahtjev na
propisanom obrascu. U iznimnim i propisom određenim slučajevima odobrenje se
može zahtijevati i podnošenjem carinske deklaracije u pisanom obliku ili
korištenjem računalnog sustava razmjene podataka. Na temelju podnesenog zahtjeva
i priloga uz isti te ocjenjujući gospodarsku opravdanost podnesenog zahtjeva
carinarnica donosi odobrenje za konkretni zahtijevani postupak. Ukoliko to
konkretni postupak zahtijeva za isti je potrebno podnijeti odgovarajući
instrument osiguranja za mogući carinski dug koji nastaje ukoliko se ne poštuju
odredbe određenog postupka zadane u odobrenju. Ukoliko dođe do obračuna
carinskog duga, carinarnica provjerava da li su ispunjene i propisane trgovinske
mjere za konkretnu robu. Ukoliko dođe do obračuna carinskog duga za dobivene
proizvode ili uvoznu robu obračunavaju se i zatezne kamate na iznos carinskog
duga. Kamate se obračunavaju mjesečno, počevši od prvoga dana sljedećeg mjeseca
u kojem je uvozna roba, za koju nastaje carinski dug, prvi puta stavljena u
odgovarajući carinski postupak, pa do posljednjeg dana u mjesecu u kojem je
carinski dug nastao. Propisom je određeno u kojem slučaju se neće obračunavati
kamata. Popis slobodnih zona u Republici Hrvatskoj (rujan 2003.): POGLAVLJE 25:
CARINSKA UNIJA 11 1. Slobodna zona Zagreb-Jankomir 2. Slobodna zona Luka Rijeka,
tri odvojena dijela: (1) Luka Rijeka - Bazen Rijeka, (2) Luka Rijeka - Bazen
Raša, te (3) Luka Rijeka - Bazen Bakar; 3. Slobodna zona Luka Ploče, 4. Slobodna
zona Luka Split, 5. Splitsko-dalmatinska slobodna zona, tri dijela: (1) dio
Postira, (2) dio Smokovik, te (3) dio Sinj (Lumik), 6. Slobodna zona Kukuljanovo
7. Slobodna zona Osijek, dva dijela: (1) riječna luka/zapadni dio lučkog
kompleksa, (2) Vukovarska avenija/dio poslovnog prostora MIO d.d. Osijek; 8.
Slobodna zona Buje; 9. Slobodna zona Obrovac, 10. Krapinsko - Zagorska slobodna
zona; 11. Slobodna zona Đure Đaković-Slavonski Brod; 12. Podunavska slobodna
zona Vukovar; 13. Slobodna zona Ribnik; 14. Slobodna zona luka Pula. Slobodne
zone u Republici Hrvatskoj posluju temeljem Zakona o slobodnim zonama ("Narodne
novine", br. 44/96), dok je carinski aspekt poslovanja propisan važećim
odredbama Carinskog zakona i uredbe za provedbu Carinskog zakona. Odredbe
hrvatskih propisa o slobodnim zonama istovjetne su odgovarajućim odredbama
propisa EU. Strana roba koja se unosi u slobodnu zonu ne podliježe plaćanju
carine i poreza, a na domaću robu se ne obračunava porez. Strana roba se unosi u
slobodnu zonu temeljem provoznih isprava (budući je veći dio slobodnih zona
smješten u unutrašnjosti carinskog područja Republike Hrvatske) ili podnošenjem
prijevoznih isprava (teretni list, manifest i dr.), ako se unosi u slobodnu zonu
koja je smještena na granici Republike Hrvatske s drugom zemljom. Domaća roba
također se može smještati u slobodnu zonu, te se isto vrši uz podnošenje
fakture, odnosno izdatnice, ovisno da li se unosi vlastita roba ili se ista
kupuje u carinskom području Republike Hrvatske. U zoni se mogu obavljati
proizvodne djelatnosti, kao što su postupak unutarnje proizvodnje i postupak
preradbe pod carinskim nadzorom. U praksi, veći dio slobodnih zona bavi se
skladištenjem robe, dok se u manjem dijelu obavlja i postupak unutarnje
proizvodnje. Postojeći propisi uređuju i porezne olakšice vezane uz poslovanje u
slobodnim zonama. Korisnici slobodne zone plaćaju porez na dobit u visini 50% od
propisane porezne stope, a kad sudjeluju u izgradnji objekata infrastrukture u
slobodnoj zoni u iznosu većem od jednog milijuna kuna, u cijelosti su oslobođeni
plaćanja poreza na dobit u godini ulaganja i narednih pet godina, ali najviše do
visine uloženih sredstava. POGLAVLJE 25: CARINSKA UNIJA 12 7. Molimo navedite
pravila o povlaštenom i nepovlaštenom podrijetlu robe koja Hrvatska primjenjuje
temeljem bilateralnih ili multilateralnih ugovora ili autonomnih sporazuma te
bilo koje druge uvjete za dodjelu povlaštenog carinskog tretmana. a) Pravila o
povlaštenom podrijetlu temeljem ugovora o slobodnoj trgovini Republika Hrvatska
trenutno ima u primjeni Ugovore o slobodnoj trgovini sa 31 europskom zemljom
(Europska zajednica, EFTA, CEFTA, Litva, Turska, Makedonija, Bosna i
Hercegovina, Albanija). Temeljem tih ugovora ostvaruju se uvjeti za stjecanja
povlaštenog podrijetla. Primjena pravila o podrijetlu robe regulirana su
navedenim ugovorima odnosno njihovim protokolima o definiciji pojma proizvoda s
podrijetlom, a na nacionalnom nivou odredbama članaka u Carinskom zakonu (od čl.
23. do čl. 28.) te Uredbom o primjeni carinskog zakona (čl. 1., od čl. 7. do čl.
65.). Temeljni dokument za ostvarivanje preferencijalnog tretmana u trgovini sa
zemljama članicama EU-a je Privremeni sporazum o trgovinskim i s njima povezanim
pitanjima odnosno njegov Protokol 4. ( o definiciji pojma "proizvoda s
podrijetlom" ), između Republike Hrvatske i Europske zajednice ("Narodne Novine"
- Međunarodni ugovori br.15 od 28. prosinca 2001. godine), kao i Naputak o
provođenju odredbi Protokola 4. Privremenog sporazuma o trgovinskim i s njima
povezanim pitanjima između Republike Hrvatske i Europske zajednice ("Narodne
Novine" br. 125 od 25. listopada 2002. godine). Pored navedenih zakonskih
okvira, Carinska uprava Republike Hrvatske predmetnu problematiku ima reguliranu
nizom internih naputaka, te ostalom stručnom literaturom (priručnici o pravilima
o podrijetlu objavljeni u časopisu "Carinski vjesnik"). Kako je navedeno
Republika Hrvatska trenutno ima u primjeni Ugovore o slobodnoj trgovini samo sa
europskim zemljama te su u svima primijenjena u osnovi Europska preferencijalna
pravila, kojima su definirani jedinstveni principi stjecanja podrijetla,
ograničena činjenicom da Republika Hrvatska nije uključena u Paneuropsku
kumulaciju. Osnovna pravila za stjecanje hrvatskog podrijetla robe su: 1.
Cjelovito dobiven proizvod Pojam "cjelovito dobiven proizvod" obuhvaća sve
prirodne resurse; životinje, bilje ili minerale koji se mogu naći na ili ispod
zemlje ili teritorijalnog mora ili u zračnom prostoru države. Podrijetlo je
određeno mjestom gdje je proizvod dobiven. 2. Dostatna obrada ili prerada
proizvoda Za svaki proizvod, razvrstan primjenom harmoniziranog sustava do
razine četveroznamenkaste oznake, utvrđena je prerada ili obrada što ju je
potrebno obaviti na materijalima bez podrijetla, kako bi dobiveni proizvod
stekao status proizvoda s podrijetlom. Potrebna obrada ili prerada navedena je u
posebnom dodatku Protokola o podrijetlu robe. Pravila iz Liste prerade ili
obrade grupiraju se u nekoliko grupa pravila, a to su: (1) tarifno pravila
Većina pravila određuje da je dostatna ona obrada ili prerada kod koje se
finalni proizvod razvrstava u četveroznamenkasti tarifni broj koji je različit
od tarifnog broja u koji se razvrstavaju upotrijebljeni materijali bez
podrijetla. Ovo je tzv. pravilo promjene tarifnog broja. (2) postotno pravila
Postotnim pravilom se utvrđuje postotak vrijednosti materijala bez podrijetla
koji se mogu upotrijebiti, a odnose se na: cijenu proizvoda fco tvornica, i
vrijednost upotrijebljenih materijala (3) procesno pravilo Procesno pravilo
uvjetuje stjecanje statusa robe s podrijetlom provođenjem točno određenog
procesa proizvodnje, proizvodnju iz točno određenih materijala ili uporabu
materijala na određenom stupnju proizvodnje. POGLAVLJE 25: CARINSKA UNIJA 13 3.
Kumulativno pravilo Iz razloga što Republika Hrvatska nije uključena u
Paneuropsku kumulaciju, u gotovo svim Ugovorima primjenjuje se bilateralna
kumulacija podrijetla (izuzetak su Ugovori sa zemljama CEFTA-e i Litvom, u
kojima je dogovorena djelomična dijagonalna kumulacija podrijetla). Materijali s
podrijetlom iz jedne od ugovornih strana koji su uvezeni u drugu ugovornu stranu
i ulaze u sastav novodobivenog proizvoda računaju se kao materijali s
podrijetlom. Nije potrebno da takvi materijali prođu dostatnu obradu ili
preradu, pod uvjetom da su prošli obradu ili preradu koja je veća od nedostatnih
postupaka obrade ili prerade. b) Povlaštena pravila koja se temelje na općoj
shemi povlastica (Generalized System of Preferences-GSP). Nakon zaključenja
naprijed navedenih ugovora o slobodnoj trgovini, povlaštena pravila temeljem
GSP-a primjenjuju se samo sa slijedećim zemljama: Australija, Kanada, Japan,
Novi Zeland, SAD, Bjelorusija i Ruska Federacija. Osnovni uvjet za stjecanje
hrvatskog podrijetla robe temeljem GSP pravila je postotno pravilo (u cijeni fco
tvornica najmanje 50 % vrijednosti proizvoda mora biti hrvatskog podrijetla),
osim za Japan (promjena tarifnog broja). Obrazac (FORM) A kojim se dokazuje
hrvatsko podrijetlo robe izdaje Hrvatska gospodarska komora (sukladno čl. 34.
Uredbe za provedbu Carinskog zakona). NEPOVLAŠTENA PRAVILA O PODRIJETLU ROBE
Pravila o nepovlaštenom podrijetlu robe određena su Carinskim zakonom (čl. 23) i
Uredbom za provedbu Carinskog zakona (od čl. 14. do čl. 30.). Potvrdu o
hrvatskom podrijetlu robe (Certificate of Origin) izdaje Hrvatska gospodarska
komora, samo za robu, ako ispunjava uvjete za dobivanje hrvatskog podrijetla
sukladno čl. 24. i čl. 25. Carinskog zakona i čl. 16. Uredbe za provedbu
Carinskog zakona. Osnovna pravila za stjecanje nepovlaštenog podrijetla:
cjelovito dobiven proizvod i pravilo posljednje bitne prerade ili obrade.
Nepovlaštena pravila za izvoz tekstilnih proizvoda u Europsku zajednicu: Ako
određeni tekstilni proizvod ne zadovoljava povlaštena pravila o podrijetlu u
Hrvatskoj gospodarskoj komori će se ovjeriti nepovlaštena potvrda o podrijetlu
"CERTIFICATE OF ORIGIN-TEXTILE PRODUCTS" na osnovi odgovarajućih nepovlaštenih
pravila EZ-a, u skladu Uredbe Komisije (EEZ) broj 2454/93 od 02. srpnja 1993.
godine o odredbama za primjenu Uredbe Vijeća (EEZ) broj 2913/92 o Carinskom
zakonu Europske zajednice, te odgovarajućim izmjenama i dopunama te Uredbe. 8.
Molimo opišite koja se vrsta carinskih tranzitnih sporazuma (nacionalni ili
međunarodni) koristi. U Republici Hrvatskoj za robu koja se prevozi u postupku
provoza koristi se nacionalna isprava – jedinstvena carinska deklaracija, a od
međunarodnih – ATA i TIR karnet. Pojednostavnjeni postupak provoza u
željezničkom prometu temeljem teretnog lista CIM-a i lista predaje TR-a još
uvijek ne provodimo iz razloga što Hrvatske željeznice nisu tehnički opremljene
za provedbu takvog postupka. 9. Molimo opišite koja se metoda procjene carinske
vrijednosti koristi (npr. upućivanje na WTO). Carinska vrijednost robe utvrđuje
se temeljem članaka 29. - 48 Carinskog zakona (NN 78/99, 94/99, 117/99, 73/00,
92/01 i 47/03) i člancima 33. - 58. Uredbe za provedbu carinskog zakona (NN
144/99, 8/00, 49/00, 77/00,12/01). POGLAVLJE 25: CARINSKA UNIJA 14 Carinski
zakon i Uredba za provedbu carinskog zakona u potpunosti su u skladu sa WTO
Sporazumom o carinskoj vrijednosti (WTO Valuation Agreement). U Carinski zakon
uključeni su članci 1.-17. WTO Sporazuma o carinskoj vrijednosti (u daljnjem
tekstu Sporazum), te odluke 3.1., 4.1. i 6.1. Odbora za carinsku vrijednost.
Člancima 31. do 37. CZ-a definirane su metode utvrđivanja carinske vrijednosti i
to: Transakcijska vrijednost - čl. 31. CZ (čl. 1. Sporazuma) Transakcijska
vrijednost istovjetne robe - čl. 32. CZ-a (čl. 2. Sporazuma) Transakcijska
vrijednost slične robe - čl. 33. CZ-a (čl. 3. Sporazuma) Dedukcijska (izvedena)
vrijednost - čl. 35. CZ-a (čl. 5. Sporazuma) Izračunata metoda - čl. 36. CZ-a
(čl. 6. Sporazuma) Alternativna metoda - čl. 37. CZ-a (čl. 7. Sporazuma) Prva i
osnovna metoda utvrđivanja je transakcijska vrijednost (čl. 1. WTO Sporazuma o
carinskoj vrijednosti i čl. 31. Carinskog zakona) Članak 31. CZ-a definira da je
carinska vrijednost uvezene robe njezina transakcijska vrijednost tj. stvarno
plaćena ili plativa cijena za robu koja se prodaje radi izvoza u RH, usklađena
prema odredbama članka 38. CZ-a pod uvjetom da: kupac nema ograničenja u
raspolaganju robom ili njezinom uporabom, kupoprodaja ili cijena ne podliježu
uvjetima ili ograničenjima čija vrijednost ne može biti utvrđena u odnosu prema
vrijednosti robe koja se vrednuje, nikakva naknada od iduće preprodaje,
raspolaganja robom ili uporabe robe neće biti dostavljena prodavaču izravno ili
neizravno osim ako je moguće izvršiti odgovarajuće usklađenje u skladu sa
člankom 8. Sporazuma (38. CZ), kupac i prodavač nisu međusobno povezani ili ako
jesu da ta povezanost nije utjecala na cijenu. Ukoliko carinsku vrijednost nije
moguće utvrditi temeljem transakcijske vrijednosti ista će se utvrditi temeljem
slijedeće moguće metode utvrđivanja poštujući pravilo hijerarhije. Za
određivanje carinske vrijednosti sukladno člancima 31. do 47. Carinskog zakona
zajedno sa carinskom deklaracijom potrebno je ispravno prijaviti sve podatke
koji se odnose na carinsku vrijednost uvezene robe tj. priložiti Deklaraciju o
carinskoj vrijednosti robe (DCV i DCV bis) koja je u potpunosti sukladna
europskoj Deklaraciji o pojedinostima vezanim uz carinsku vrijednost
(Declaration of particulars relating to customs value - D. V. 1 i Drugi dio
Deklaracije (Continuation sheet) -D.V. 1 bis. 10. Molimo opišite kako je
organiziran carinski pravni okvir (npr. konsolidirani carinski šifrarnik i
provedbene odredbe ili zasebni pravni akti o različitim predmetima). Hrvatski
carinski propisi okvirno su organizirani, kako slijedi: 1. Carinski propisi koji
prestaju važiti pristupom Republike Hrvatske Europskoj uniji: (1) Carinski
zakon, s provedbenim propisima: (2) Uredba o provedbi carinskog zakona, koja je
usklađena s Uredbom za provedbu carinskog kodeksa, osim manjeg dijela koji se
odnosi na provedbene carinske obrasce, (3) Uredba o uvjetima i postupcima za
ostvarivanje oslobođenja od plaćanja carine, (4) Pravilnik o obrascima za
provedbu carinskog zakona, POGLAVLJE 25: CARINSKA UNIJA 15 (5) Pravilnik o
slučajevima i okolnostima kada se neće zahtijevati polaganje osiguranja za
plaćanje carine, (6) Zakon o carinskoj tarifi, s provedbenim propisima: (7)
Uredba o carinskoj tarifi za 2003. godinu, (8) Pravilnik o postupku
pojednostavnjenog razvrstavanja robe u carinskom postupku i dr., (9) - Pravilnik
o načinu obračuna i postupku naplate carinske pristojbe, (10) Harmonized System
– Explanatory Notes, službeni hrvatski prijevod odnosnoga akta Svjetske carinske
organizacije (WCO), u važećem tekstu, (11) Explanatory Notes to the Combined
Nomenkature, usklađen s odnosnim aktom EU u važećem tekstu. 2. Carinski propisi
koji ostaju u djelokrugu država članica EU-a: (1) Zakon o carinskoj službi, kao
posebni nacionalni propis, kojim se uz ustroj i ovlasti carinske službe potanje
uređuju i pojedina pitanja povezana s carinskim nadzorom i carinskom provjerom,
prikupljanjem, evidentiranjem i zaštitom (2) podataka, te posebnosti u provedbi
carinskog upravnoga i carinskog prekršajnoga postupka, (3) Zakon o financijskim
prekršajima, kojime se uređuju materijalno pravni aspekti kršenja carinskih
propisa, te određena procesna pitanja, koja valja posebno urediti u odnosu na
opći prekršajni postupak, (4) Zakon o uvjetima za obavljanje poslova zastupanja
u carinskom postupku, (5) Odluka o carinskim, poreznim i drugim olakšicama
stranih diplomatskih i konzularnih predstavništava, (6) Cjenik troškova
uredovanja carinskih službenika izvan uredovnog vremena ili uredovnih prostora.
3. Temeljni hrvatski carinski propisi usklađeni su s odgovarajućim propisima
EU-a i to: (1) Carinski zakon s Uredbom EU-a br. 2913/1992 koja utvrđuje važeću
verziju Carinskog kodeksa EUa-, osim u dijelu koji se odnosi na izmjene
Carinskog kodeksa utvrđene Uredbom EU-a br. 2700/2000, (2) Uredba za provedbu
carinskog zakona i Pravilnik o obrascima za provedbu carinskog zakona s Uredbom
za provedbu važeće verzije carinskog kodeksa EU-a, br. 2454/1993, (3) Uredba o
carinskoj tarifi za 2003. godinu s kombiniranom nomenklaturom EU-a, a u dijelu
koji se odnosi na carinske stope za robu koja se uvozi iz EU-a s obvezama
preuzetim Sporazumom o stabilizaciji i pridruživanju između Republike Hrvatske i
Europskih zajednica i njihovih država članica. Sukladno navedenom možemo
utvrditi, da su hrvatski carinski propisi konsolidirani u mjeri u kojoj su to i
važeći carinski propisi EU-a te da će se proces konsolidacije hrvatskih
carinskih propisa nastaviti sukladno promjenama u propisima carinskog sustava
EU-a, uz vremenski odmak od 6 –12 mjeseci. U dijelu carinskih propisa koji
ostaju u djelokrugu država članica EU-a, nastavit će se proces usklađivanja
hrvatskih propisa s novim materijalnim i postupovnim carinskim propisima,
odnosno proces njihove konsolidacije ili kodifikacije. 11. Zasniva li se
carinska kontrola na odabiru rizika? Ako da, utvrđuju li se kriteriji za odabir
rizika na nacionalnoj, regionalnoj ili lokalnoj razini? Najnovijim izmjenama i
dopunama Carinskog zakona ( čl.14. ), kao i Uredbe za provedbu carinskog zakona
( čl.4. i 5. ), postavljeni su pravni preduvjeti za implementaciju sistema
analize rizika i selektivnosti. Trenutno se analiza rizika i POGLAVLJE 25:
CARINSKA UNIJA 16 selektivnost primjenjuje na lokalnoj razini odnosno pojedine
Carinarnice imaju vlastite baze podataka koje se koriste prilikom utvrđivanja
rizičnosti pošiljaka i na temelju kojih sa vrši odabir pošiljaka za pregled, kao
i stupanj pregleda. Svjesna neophodnosti uspostave jedinstvenog sistema analize
rizika i selektivnosti, a u cilju ubrzanja carinskih postupaka uz učinkovitiji
učinak u otkrivanju nepravilnosti, Carinska uprava RH je započela sa izgradnjom
sistema analize rizika. U tu svrhu je novom Uredbom o ustrojstvu Carinske uprave
ustrojen novi odjel za analizu rizika čija je zadaća, uz pomoć konzultanata ( u
sklopu kredita Svjetske banke i Twining ugovora sa Carinskom upravom Republike
Austrije u sklopu CARDS programa) i informatičke službe Carinske uprave RH,
izgraditi jedinstven sistem analize rizika. 12. Molimo navedite detaljne
informacije koje se odnose na administrativni kapacitet carinskog sustava. U
Dodatku 3. prikazana je struktura zaposlenih po stručnoj spremi, broj zaposlenih
te popunjenost Carinske uprave RH po radnim mjestima na dan 20.srpnja
2003.godine. U Dodatku 4. dostavljamo organigram Ministarstva financija-Carinske
uprave prema Uredbi o unutarnjem ustrojstvu Ministarstva financija ("Narodne
novine", br.71/2003.). Također naglašavamo da se u sklopu CARDS projekta
Integrirano upravljanje granicama -pod proračunskom godinom 2001., unutar
komponente čiji je korisnik Carinska uprava RH, između ostalog planira podrška
jačanju administrativnih sposobnosti Carinske uprave s posebnim osvrtom na
izradu operativnih priručnika i smjernica vezanih uz provedbu rješenja
organizacijske strukture spomenute institucije. 13. Molimo opišite izobrazbu
carinskih službenika. Provedba kontinuiranog stručnog osposobljavanja i
usavršavanja carinskih djelatnika (2001.-2003.) Osobe koje se zapošljavaju u
Carinskoj službi nemaju mogućnost usmjerenog školovanja za carinske poslove jer
ne postoji srednja, viša ili visoka škola sa carinskim usmjerenjem. U Carinsku
službu primaju se osobe sa završenom srednjom, višom ili visokom školom koje se
kroz vježbeničku praksu obučavaju i osposobljavaju za rad na pojedinim poslovima
u službi. Prema odredbama Zakona o državnim službenicima i namještenicima
("Narodne novine", broj 27/01.), Uredbi o stručnom osposobljavanju i
usavršavanju državnih službenika ("Narodne novine", broj 78/03.), Programu
stručnog usavršavanja državnih službenika za 2003. godinu ("Narodne novine",
broj 78/03.) i Zakonu o carinskoj službi ("Narodne novine", broj 67/01.)
osposobljavanje za državnu službu obavlja se kroz vježbeničku praksu, a stručno
usavršavanje obavlja se putem tečaja, seminara i školovanjem za postizanje više
stručne spreme od one koju imaju, ukoliko je to u interesu službe. I. Provedba i
polaganje državnih stručnih ispita: Prema odredbama gore spomenutih propisa o
državnim službenicima i namještenicima djelatnici su po isteku vježbeničkog
staža dužni položiti državni stručni ispit pred državnom ispitnom komisijom koja
se ustrojava pri ministarstvu nadležnom za poslove opće uprave. Državni stručni
ispit sastoji se od općeg dijela koji se odnosi na područje opće uprave i
posebnog dijela koji se odnosi na upravno područje u kojem se djelatnik
zapošljava. POGLAVLJE 25: CARINSKA UNIJA 17 Djelatnici Carinske uprave polažu
ispit po Programu općeg dijela državnog stručnog ispita ("Narodne novine", broj
50/95) i po Programu posebnog dijela državnog stručnog ispita s upravnog
područja financija ("Narodne novine", broj 4/97.). Tijekom 2001. godine ispit je
položilo 96 carinskih djelatnika, 2002. godine 174, a do srpnja 2003. godine 29
djelatnika. II. Osnovni stručni tečaj za carinske djelatnike: Carinska uprava
osnovala je u rujnu 2000. godine Povjerenstvo za obrazovanje, osposobljavanje i
stručno usavršavanje carinskih djelatnika koje je utvrdilo program za “Osnovni
stručni tečaj za carinske djelatnike” u trajanju od 77 nastavnih sati, a
obuhvatio je nastavna područja: Utvrđivanje carinske vrijednosti, Utvrđivanje
podrijetla robe, Primjena carinske tarife s poznavanjem robe, Carinski postupci,
Carinsko upravni postupak, Porezni i drugi propisi, Carinski prekršaji.
Predavanja su realizirali predavači Carinske uprave, a održan je 4 puta tijekom
2001. godine. Pohađalo ga je 160 djelatnika visoke stručne spreme koji rade na
najstručnijim poslovima (revizije, prijem carinskih deklaracija, carinsko
upravni i prekršajni postupak). III. Knjigovodstvo uvezenih dobara: Tijekom
2001. godine provedena je i knjigovodstvena obuka za carinske djelatnike u
suradnji sa Udrugom računovođa i financijskih djelatnika Zagreb. Seminar
“Knjigovodstvo uvezenih dobara” u trajanju od 18 sati, održan je u 6 termina za
djelatnike svih carinarnica i središnjeg ureda, a pohađalo ga je 233 djelatnika.
IV. Strani jezici: Učenje stranih jezika provodilo se kontinuirano od početka
2001. godine u suradnji sa školom stranih jezika LG Lingua grupa d.o.o., a
uključeno je 69 djelatnika u program učenja engleskog jezika (57 djelatnika) i
talijanskog jezika (12 djelatnika). Tečajevi su provedeni u Središnjem uredu
CURH, Carinarnici Zagreb, Split i Zadar. V. Informatički tečajevi: Obuka
djelatnika u služenju operacijskim sustavom WIN 2000 i MS korisničkim
programima, provedena je tijekom 2002. godine za ukupno 334. službenika i to za
Središnji ured CURH (34), Carinarnice Zagreb (38), Rijeka (53), Dubrovnik (87),
Šibenik (11) i Osijek (111). Tečajevi su realizirani u suradnji Informatičkog
odjela Carinske uprave i tvrtki koje su verificirane za provedbu informatičke
obuke. VI. Savjetovanje o aktualnim pitanjima carinskog sustava: Radi
ujednačavanja prakse carinarnica u provedbi Ugovora o slobodnoj trgovini koje je
Republika Hrvatska sklopila sa drugim državama, u siječnju 2002. godine
Središnji ured Carinske uprave organizirao je jednodnevna savjetovanja za sve
carinarnice o aktualnim pitanjima carinskog sustava vezanih uz podrijetlo robe,
primjenu kombinirane carinske tarife i carinska skladišta. POGLAVLJE 25:
CARINSKA UNIJA 18 Savjetovanja su pripremili i realizirali predavači iz Carinske
uprave. VII. Poslijediplomski studij: Na znanstvenom poslijediplomskom studiju
"Ekonomija i razvoj" na Ekonomskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu, studiraju 4
carinska službenika (godina upisa 2002.). VIII. Međunarodna suradnja: Na planu
međunarodne suradnje u obuci djelatnika u 2002. godini na inicijativu
“Organizacije za industrijski razvoj Ujedinjenih naroda” (UNIDO), proveden je
projekt “Gospodarenje rashladnim sredstvima” za edukaciju carinskih djelatnika
iz područja krijumčarenja štetnih tvari i obuku za rukovanje uređajima za
detekciju štetnih tvari. Tečaj su pohađala 34 djelatnika iz svih carinarnica.
IX. Aktivnosti u 2003. godinu vezane uz Europsku uniju: U skladu s Programom
Vlade Republike Hrvatske za razdoblje 2000.-2004. godine, Ministarstvo za
europske integracije od početka 2003. godine započelo je program kontinuiranog
stručnog usavršavanja svih državnih resora za proces prilagodbe Europskoj uniji
i to kroz četiri osnovna modula: Osnove Europske unije, Pravo Europske
zajednice, Regionalna politika Europske unije i Upravljanje projektnim Ciklusom.
Prva tri tečaja pohađalo je 5. službenika CURH, a nastavak se planira za jesen.
X. Projekt CARDS Program CARDS (Pomoć Europske unije u obnovi, razvoju i
stabilizaciji - Community Assistance for Reconstruction, Development and
Stabilization). U okviru programa CARDS Carinska uprava RH je korisnik carinske
komponente projekta pod nazivom "Integrirano upravljanje granicama" (Integrated
Border Management- IBM) u sklopu proračunske godine 2001. Osnovni cilj projekta
"Integrirano upravljanje granicama" je olakšanje i ubrzanje kretanje roba i
ljudi sa naglaskom na jačanje suradnje među službama koje su nadležne na
graničnim prijelazima, uz istodobno bolje osiguravanje hrvatske granice što će
pridonijeti i većoj stabilnosti u regiji. Pod pokroviteljstvom Europske
komisije, Carinska uprava RH je u sklopu carinske komponente projekta
Integrirano upravljanje granicama - sklopila twinning ugovor s austrijskom
carinskom službom dana 28.veljače 2003.godine, te je provođenje twinnig projekta
započelo 1. ožujka 2003. godine. Nadalje, u okviru ovog veoma zahtjevnog
projekta, koji se sastoji od nekoliko aspekata a, a trajat će 24 mjeseca, održat
će se mnogobrojni seminari, radionice, te studijska putovanja, kao i sastanci
otvoreni za javnost. U periodu od 19.svibnja, 2003. do zaključno 01. kolovoza
2003. god. održani su slijedeći seminari za djelatnike carinske službe, a pod
vodstvom stručnjaka austrijske carinske službe: Podrijetlo robe – održana su dva
seminara u trajanju od po pet dana, broj sudionika svakog seminara: 14 Carinska
tarifa – održan je jedan seminar u trajanju od pet dana, broj sudionika
seminara: 14 Organizacija i struktura carinske uprave - održana su dva seminara
u trajanju od po pet dana, broj sudionika seminara: 13 Obrazovanje za djelatnike
buduće Carinske škole - održana su dva seminara u trajanju po pet dana, broj
sudionika seminara: 3 Organizacija rada na cestovnim graničnim prijelazima -
održan je jedan seminar u trajanju od pet dana, broj sudionika seminara:11
POGLAVLJE 25: CARINSKA UNIJA 19 Organizacija rada na željezničkim graničnim
prijelazima- održan je jedan seminar u trajanju od pet dana, broj sudionika
seminara:8 Roba u putničkom prometu i diplomatska roba - održan je jedan seminar
u trajanju od pet dana, broj sudionika seminara:12 Prikupljanje podataka i
riziko analiza - održan je jedan seminar u trajanju od pet dana, broj sudionika
seminara:12 Revizija, upravljanje rizikom i revizijske tehnike - održan je jedan
seminar u trajanju od pet dana, broj sudionika seminara:13 Bitno je napomenuti
da će se obrazovanje carinskih djelatnika nastaviti i nakon završetka spomenutog
projekta, u sklopu CARDS projekta za proračunsku godinu 2002 pod nazivom Jačanje
institucionalnih i administrativnih sposobnosti Carinske uprave RH. Ono će
obuhvaćati područje podrijetla robe, rada carinskih laboratorija, upravljanje
rizikom, tranzitnih postupaka itd.oooo