Baza podataka WEB katalog Adresar Zaštita potrošača |
Europske integracije Trgovačko pravo Management Poljoprivreda |
Investicijski projekti Izrada WEB stranica Istraživanje tržišta Marketing |
Pored centralne baze podataka, Poslovni Forum tvrtkama i obrtnicima pruža i druge usluge:
● trgovačko posredovanje na domačem i inozemnom tržištu
● konzalting u području investicija, te izrada predinvesticijskih i
investicijskih studija i njihova ocjena
● izrada Internet prezentacija
● pružanje savjeta o vrsti i konfiguraciji računalne opreme i pripadajuće
programske podrške i analiziranje potreba i problema korisnika i davanje
odgovarajućega rješenja
● razvoj, izradu, pribavljanje i dokumentiranje programske podrške po narudžbi
korisnika
● pisanje programa prema uputama i potrebama korisnika
● obradu podataka uz uporabu programa korisnika ili vlastitog programa usluge unosa podataka
● razvoj baze podataka: povezivanje podataka iz različitih izvora
● pohranjivanje podataka: pripremu slogova za prihvat informacija u zadanom
obliku
● dostupnost baze podataka: pružanje podataka u traženom formatu izravnim
pretraživanjem ili pristupom (računalnim upravljanjem) svakome ili određenim
korisnicima, razvrstanih po zahtjevu
● održavanje i popravak uredskih i knjigovodstvenih strojeva te računalnih
sustava
● ispitivanje mogućnosti tržišta, prihvatljivost i upoznavanje proizvoda i
kupovnih navika potrošača radi promicanja prodaje i razvoja novih proizvoda,
uključujući statističku analizu rezultata
● ispitivanje javnoga mnijenja o političkim, ekonomskim i društvenim pitanjima i
statistička analiza
● davanje savjeta, usmjeravanje i operativnu pomoć poduzećima i javnim službama
●
savjete i pomoć poduzećima i javnim službama u vezi s planiranjem,
organizacijom, efikasnošću i kontrolom, upravljačke informacije itd.
● arbitraža i usuglašavanje između uprave i radnika
● kreiranje i provođenje promidžbenih djelatnosti
● kreiranje i postavljanje reklama na otvorenom prostoru npr. oglasnih ploča,
panoa, priopćenja, izloga, izložbenih dvorana, oslikavanje automobila, autobusa,
itd.
● oglašavanje preko medija tj. prodaja vremena i prostora za razno medijsko
oglašavanje
● raspačavanje ili odašiljanje oglasnoga materijala ili uzoraka
● zakup i davanje prostora za oglašavanje
● izradu fotografija za komercijalne svrhe i za građanstvo
● adresiranje, ulaganje, pečaćenje i slanje poštom omotnica i promidžbenog
materijala,
● sastavljanje adresara za slanje poštom itd.
● naplata računa, ocjena kreditne sposobnosti pojedinaca i tvrtki ili njihovoga
poslovanja
● poslovno posredništvo tj. dogovaranje kupnje ili prodaje manjih ili srednjih
poduzeća, kancelarija, ordinacija i sl.
● modno dizajniranje tkanina, odjeće, obuće, nakita, namještaja i drugih
proizvoda
● organiziranje sajmova, izložaba i kongresa
● agencijsko posredovanje u korist pojedinaca za dobivanje angažmana
(zaposlenja) u filmskoj, kazališnoj predstavi ili drugoj zabavnoj ili sportskoj
atrakciji, te plasiranje igara, knjiga, umjetničkih djela, fotografija itd
Opširnije informacije...
00000000000POGLAVLJE 27:
ZAJEDNIČKA VANJSKA I SIGURNOSNA POLITIKA 1 A. SAŽETE INFORMACIJE 1. Ugovor o
Europskoj uniji obuhvaća u poglavlju V odredbe o Zajedničkoj vanjskoj i
sigurnosnoj politici (ZVSP) koju će primjenjivati buduće države članice.
Europska Komisija željela bi znati da li, prema vašem mišljenju, provedba tih
odredbi o pristupanju može uzrokovati ikakve probleme, odnosno, poteškoće.
Preciznije: a) Da li ćete od trenutka pristupanja biti u mogućnosti u cijelosti
i aktivno sudjelovati u ZVSP (uključujući i Europsku sigurnosnu i obrambenu
politiku (ESOP)) kao što je definirano u UEU? b) da li ste spremni bezrezervno
prihvatiti buduće uređenje, pravnu strukturu i organizacijske mehanizme za ZVSP
EU, uključujući njenu vojnu dimenziju koja može biti primijenjena prilikom
usvajanja budućeg Ustava EU, na temelju radova Europske Konvencije te nastavne
Međuvladine Konferencije? c) Da li ćete, prilikom pristupanja, preuzeti u
cijelosti i bez rezervacija ciljeve Ugovora, odredbe poglavlja V, pridruženih
izjava sekundarnog zakonodavstva uključujući relevantne međunarodne ugovore
sklopljene u ime EU kao i ostalih relevantnih izvora acquisa ZVSP? d) Da li ćete
biti spremni i u mogućnosti podržati relevantne specifične politike EU na snazi
u trenutku pristupanja? e) Da li vaša državna uprava, posebno Ministarstvo
vanjskih poslova, ima odgovarajuću strukturu i tehničku opremljenost da u
cijelosti preuzme svoju ulogu u ZVSP u trenutku pristupanja? Odgovor na sva
pitanja je pozitivan. Strateška orijentacija pridruživanja Republike Hrvatske EU
uključuje njenu spremnost prihvaćanja takvih budućih odredaba, pravne strukture
kao i organizacijskih mehanizama za ZVSP EU, uključujući njenu vojnu dimenziju,
koje će podupirati aktivnosti EU na međunarodnoj sceni, vođenu principima koji
su nadahnuli samo njeno stvaranje, razvoj i proširenje. Demokracija, vladavina
prava, univerzalnost i nedjeljivost ljudskih prava i temeljnih sloboda,
poštovanje ljudskog dostojanstva, jednakost i solidarnost, održanje mira i
sigurnosti te uvažavanje međunarodnog prava u suglasnosti s Poveljom UN, također
su načela koja oblikuju i određuju vanjsku politiku RH. U tom smislu, RH se
obvezala aktivno doprinositi određivanju i provođenju zajedničke politike
izvršavajući ciljeve ZVSP. Budući Ustav EU, koji će propisati takve pravne
strukture i organizacijske mehanizme koji će omogućiti EU određivanje politike
kao i učinkovito djelovanje u očuvanju sigurnosti zajedničkih vrijednosti,
vladavine prava, ljudskih prava i međunarodnog prava, očuvanju mira, podržavanju
održivog razvoja i iskorjenjivanju siromaštva, integriranju svjetskog
gospodarstva, očuvanju i poboljšanju kvalitete okoliša, pomaganju stanovništvu u
suprotstavljanju katastrofama, imat će punu podršku i prihvaćanje od strane RH.
Kao država članica Hrvatska će, u duhu lojalnosti i uzajamne solidarnosti,
aktivno i bezrezervno podržavati na taj način određenu ZVSP. U pogledu vojne
dimenzije, Hrvatska pozdravlja integraciju obrambene politike u ZVSP. RH je
spremna doprinijeti razvoju operativnih sposobnosti EU za djelovanje u
zajedničkim operacijama razoružanja, humanitarnim i zadaćama spašavanja,
zadaćama vojnog savjetovanja i pomoći, prevenciji sukoba i mirovnim zadaćama,
zadaćama borbenih snaga u upravljanju krizama, uključujući peacemaking i
upravljanje post konfliktnim situacijama. Glede svojih vojnih kapaciteta,
Hrvatska je već inicirala sveobuhvatnu reformu svog sustava obrane. Ciljevi
reforme su dvostruki: stvoriti modernu i održivu vojnu snagu sposobnu, između
ostalog, za puno učestvovanje u najsloženijim međunarodnim misijama; i drugo,
dostići standarde i sposobnost interoperabilnosti neophodne za članstvo u NATO.
Hrvatska je, u cilju implementacije ZVSP spremna staviti na raspolaganje već
razvijena vojna i civilna sredstva, kao i ona koja će se razviti u skoroj
budućnosti. RH je, stoga, predana progresivnom unapređivanju vlastitih vojnih
POGLAVLJE 27: ZAJEDNIČKA VANJSKA I SIGURNOSNA POLITIKA 2 kapaciteta i pozdravlja
predviđenu mogućnost uspostavljanja strukturirane suradnje unutar europskog
okvira, posebno u multilateralnim operacijama očuvanja međunarodnog mira i
sigurnosti. RH spremna je poduzeti potrebne korake kako bi, u vrijeme
pristupanja, bila u mogućnosti pružiti potporu relevantnim posebnim politikama
Unije. Ministarstvo vanjskih poslova, kao i cijela državna uprava bit će
strukturirano i tehnički opremljeno kako bi, u vrijeme pristupanja, bila u
mogućnosti u cijelosti preuzeti svoju ulogu u ZVSP. B. POSEBNA PITANJA 1. S
obzirom na odredbu prema kojoj države članice moraju aktivno i bez rezerve
podupirati vanjsku i sigurnosnu politiku Unije (članak 11. st. 2. Ugovora o
EU-u), poželjno je znati kakve su međunarodno-pravne obveze vaše zemlje i da li
će se one morati prilagoditi zbog pristupa. Zbog toga bi bilo korisno imati
popis vaših postojećih ugovornih obveza, kao i onih o kojima se pregovara. Bilo
bi, također, korisno posjedovati informacije o stavovima vaše zemlje s obzirom
na Međunarodni kazneni sud za bivšu Jugoslaviju i Međunarodni kazneni sud. a)
Postojeće ugovorne obveze Republike Hrvatske te ugovori o kojima se pregovara
Kako bi se prikazale postojeće ugovorne obveze Republike Hrvatske, u skladu s
međunarodnim pravom, kao i moguće buduće ugovorne obveze, ovom se pitanju
prilažu sljedeće tablice/popisi: 1. Popis dvostranih ugovora sklopljenih između
Republike Hrvatske i drugih zemalja (vidi Dodatak 1.) 2. Popis mnogostranih
ugovora kojih je Republika Hrvatska stranka (ili, u nekim slučajevima, samo
potpisnica) - (vidi Dodatak 2.) 3. Popis dvostranih ugovora oko kojih se
pregovara s drugim državama - (vidi Dodatak 3.) b) Hrvatsko stajalište prema
Međunarodnom kaznenom sudu za zločine počinjene na području bivše Jugoslavije
Republika Hrvatska je bila prva država koja je još krajem 1991. predložila UN
osnivanje suda za ratne zločine počinjene u bivšoj Jugoslaviji. Hrvatska
suradnju s Međunarodnim kaznenim sudom za zločine počinjene na području bivše
Jugoslavije shvaća ne samo kao svoju međunarodnu i pravnu obvezu, već i kao
moralnu obvezu kažnjavanja svih počinitelja ratnih zločina i stvaranje
preduvjeta za pomirbu naroda koji žive na području djelovanja Suda. U brojnim
prilikama Vlada Republike Hrvatske dokazala je podršku radu Suda, posebice
kontinuiranom suradnjom u pristupu dokumentima i dokazima, saslušanju svjedoka i
radu istražnih timova Suda. U nekoliko proteklih godina, hrvatski sudovi su
osposobljeni i spremni procesuirati ratne zločine bez obzira na nacionalnost
počinitelja. Hrvatska vlada je također pridonijela uhićenju i dovođenju pred
pravdu nekoliko optuženika iz Bosne i Hercegovine koji imaju i hrvatsko
državljanstvo. O načinu ostvarivanja suradnje s MKSJ vidi Poglavlje I. Politički
kriteriji: J. Međunarodne obveze, Suradnja s Međunarodnim kaznenim sudom za
bivšu Jugoslaviju. Aktivnosti Vlade kao i suđenja za ratne zločine pred domaćim
sudovima su pozitivno utjecali na svijest javnosti da je svaki zločin te da bez
obzira na nacionalnost, njegov počinitelj mora biti kažnjen. Stoga je Vlada
spremna uhititi svaku osobu optuženu za ratni zločin dostupnu policiji koja se
nalazi na području Republike Hrvatske. POGLAVLJE 27: ZAJEDNIČKA VANJSKA I
SIGURNOSNA POLITIKA 3 Ukoliko dužnosnici i tijela Europske Unije, pored
informacija o suradnji država koje dobivaju od Tužiteljstva Suda, žele zbog
potpunog uvida dobiti i dodatne informacije od zemalja koje su pod jurisdikcijom
Suda, Vlada RH je spremna pružiti te informacije u cijelosti i tako omogućiti
stvaranje cjelovite slike o suradnji RH s Međunarodnim kaznenim sudom za zločine
počinjene na području bivše Jugoslavije. c) Stajalište Republike Hrvatske prema
Međunarodnom kaznenom sudu Republika Hrvatska od samog je početka prihvatila
osnovu ideju i aktivnosti pokrenute pod okriljem UN-a s ciljem osnivanja stalnog
Međunarodnog kaznenog suda, te je aktivno sudjelovala u radu Diplomatske
konferencije u Rimu 1998. godine i usvajanju Rimskog statuta. Hrvatski sabor
donio je Zakon o potvrđivanju Rimskog statuta Međunarodnoga kaznenog suda 28.
ožujka 2001. godine. Zakon o potvrđivanju objavljen je u Službenom listu
Republike Hrvatske “Narodne novine – međunarodni ugovori” br. 5/2001. a stupio
je na snagu osmog dana od objave. Isprava o ratifikaciji položena je kod glavnog
tajnika UN-a 22. svibnja iste godine. Tim se činom Republika Hrvatska, koja je
bila prva država jugoistočne Europe koja je ratificirala Rimski statut, uvrstila
u krug izvornih stranaka Statuta, za koje je Statut stupio na snagu 1. srpnja
2002. godine. Ranom ratifikacijom Rimskog statuta Republika Hrvatska je iskazala
snažnu političku i formalnopravnu podršku što skorijem osnivanju i početku rada
Suda. Republika Hrvatska se zalaže za integritet, nezavisnost i efikasno
funkcioniranje ovoga Suda u skladu sa načelima izraženima u preambuli Rimskog
statuta i ostalim njegovim odredbama. Hrvatska poduzima nužne korake prilagodbe
svog nacionalnog zakonodavstva i time stvaranja uvjeta za implementaciju Rimskog
statuta, kao i za osiguranje pravnog mehanizma za komplementarno djelovanje
između nacionalnog kaznenog sudovanja i MKSa. Ove aktivnosti uključuju i
donošenje posebnog Zakona o primjeni Statuta Međunarodnog kaznenog suda i
progonu kaznenih djela protiv međunarodnog ratnog i humanitarnog prava, koji je
Vlada RH u lipnju 2003. uputila Hrvatskom saboru. Sjedinjene Američke Države su
u srpnju 2002. godine Republici Hrvatskoj predložile sklapanje bilateralnog
ugovora o ne-predaji određenih osoba Međunarodnom kaznenom sudu. Republika
Hrvatska zauzela je stajalište da ponuđeni tekst američkog prijedloga nije
prihvatljiv jer bi se time povrijedile obveze koje je Hrvatska preuzela kao
stranka Statuta, a isto tako se i odstupilo od smjernica koje je Europska unija
usvojila o ovom pitanju. Budući da ugovor nije sklopljen do 1. srpnja 2003.
godine, Sjedinjene Američke države uskratile su Republici Hrvatskoj daljnje
pružanje vojne pomoći. Pregovori sa Sjedinjenim Američkim Državama o ovom
pitanju će se nastaviti ne bi li se pokušalo pronaći obostrano prihvatljivo
rješenje, koje bi uzelo u obzir interese Sjedinjenih Američkih Država, ali i
međunarodno pravne obveze Republike Hrvatske, te smjernice EU. U pregovorima sa
Sjedinjenim Američkim Državama izražena je nada da će Europska unija i
Sjedinjene Američke što prije postići dogovor o spornim pitanjima, te time
olakšati položaj Hrvatskoj i drugim državama koje se nalaze u sličnoj situaciji.
Republika Hrvatska ustraje na punoj suradnji država stranaka sa Međunarodnim
kaznenim sudom poštujući obveze preuzete Rimskim statutom kao i na uvažavanju
temeljnih načela Suda prema kojima za pojedince, počinitelje najtežih kaznenih
djela koja se tiču međunarodne zajednice kao cjeline mora nužno postojati jasno
definiran pravni mehanizam njihove kaznene odgovornosti. Hrvatska se također
zalaže za jačanje međunarodnog kaznenog prava općenito, kao sredstva za
promicanje međunarodnog mira i sigurnosti. Gornje stajalište Republika Hrvatska
jasno je potvrdila u diplomatskim notama od 13. veljače 2002. i 24. lipnja
2003., koje je putem svoje Misije pri Europskim zajednicama u Bruxellesu uputila
Tajništvu Vijeća EU, Europskoj komisiji te predsjedavajućim Vijeća EU, i u
kojima izjavljuje da dijeli ciljeve Zajedničkog stajališta 2001/443/CFSP i
2003/444/ ZVSP o Međunarodnom kaznenom sudu. POGLAVLJE 27: ZAJEDNIČKA VANJSKA I
SIGURNOSNA POLITIKA 4 2. S obzirom na odredbu prema kojoj države članice moraju
usklađivati djelovanje u međunarodnim organizacijama (članci 19. i 20. Ugovora o
EU-u), poželjno je imati popis relevantnih međunarodnih organizacija čija je
članica vaša zemlja (s datumom pristupa) ili s kojima pregovara o članstvu,
poput Ujedinjenih naroda, Organizacije za sigurnost i suradnju u Europi, Vijeća
Europe itd. Ima li vaša zemlja kakve izvršne dužnosti u međunarodnim ili
regionalnim organizacijama (npr. dužnost predsjedateljice) ili se namjerava
kandidirati za takav položaj? Kako bi se dao pregled međunarodnih organizacija
kojih je Republika Hrvatska članica, ovom se pitanju prilažu sljedeće
tablice/popisi: 1. Pregled članstva Republike Hrvatske u međunarodnim
organizacijama univerzalnog karaktera (vidi Dodatak 4.) 2. Pregled članstva
Republike Hrvatske u međunarodnim organizacijama regionalnog karaktera (vidi
Dodatak 5.) 3. Pregled članstva Republike Hrvatske u drugim međunarodnim
organizacijama (vidi Dodatak 6.) U nastavku se daje popis relevantnih
međunarodnih organizacija, inicijativa i procesa, kojih je Republika Hrvatska
članica s prikazom njezinog prošlog, sadašnjeg i budućeg sudjelovanja u radu
pojedinih tijela tih organizacija, inicijativa i procesa. 1. Organizacija
Ujedinjenih naroda (OUN) Datum pristupa: 22. svibnja 1992. Osnovni dokument za
pristup: rezolucija 753 (1992) Vijeća sigurnosti od 18. svibnja 1992.
Sudjelovanje Hrvatske u radu tijela Ujedinjenih naroda i specijaliziranih
agencija Prošlo: 1. Gospodarsko i socijalno Vijeće (ECOSOC) 2000-2002 Hrvatska
je izabrana od Opće skupštine kao država članica ECOSOC-a na izborima koji su se
održali na zasjedanju Opće skupštine 1999. godine. 2. Dr. Ivan Šimonović,
trenutno zamjenik ministra vanjskih poslova RH, bio je kao Stalni predstavnik RH
pri UN u New Yorku (1998.-2002.) izabran za prvog potpredsjednika ECOSOC-a
2001., što je uključivalo predsjedanje Općim segmentom ECOSOC-a u Ženevi, 2001.
a zatim za predsjednika ECOSOC-a u 2002. godini. 3. Hrvatsko članstvo u
supsidijarnim tijelima ECOSOC-a: Funkcionalne komisije: Komisija za društveni
razvoj (CSD), 1999.-2002.; Komisija za stanovništvo i razvoj, 1999.-2002.
Komisija za položaj žena (CSW), 2000.-2003., gđa Dubravka Šimonović, član je u
osobnom svojstvu, a također je izabrana za predsjedavajuću Komisije od ožujka
2000. do ožujka 2001. Hrvatsko članstvo u supsidijarnim tijelima UNESCO-a:
Međuvladin odbor uspostavljen Statutom Međunarodnog odbora za bioetiku (IGBC),
1999.-2001. Sadašnje: 4. Gospodarsko i socijalno Vijeće (ECOSOC) 2000-2002
Hrvatsko članstvo u supsidijarnim tijelima ECOSOC-a: Funkcionalne komisije:
POGLAVLJE 27: ZAJEDNIČKA VANJSKA I SIGURNOSNA POLITIKA 5 Komisije za ljudska
naselja (HABITAT), 2000.-2003. Komisija za granice epikontinentalnog pojasa
(CLCS), član je u osobnom svojstvu dr. Mladen Juračić, 2002.-2007. Komisija za
održivi razvoj Komisija za sprečavanje kriminala i kazneno pravosuđe (CCPCJ),
2003.-2005. Komisija za ljudska prava (CHR), 2002.-2004., g. Branko Sočanac
izabran je u 2003. za izvjestitelja Komisije Savjetodavni odbor UNIFEM,
2000.-2003. 5. Međunarodni sud za pravo mora, u Hamburgu Dr. Budislav Vukas
izabran je za člana Međunarodnog suda za pravo mora (ITLS) 1996. godine, za
mandat koji traje do 2005. (1996.-2005.). U 2002. izabran je za potpredsjednika
ITLS-a. 6. Odbor za uklanjanje svih oblika diskriminacije protiv žena (CEDAW),
dr. Dubravka Šimonović izabrana je kao stručnjak CEDAW-a za razdoblje
2003.-2007. 7. UNESCO: Međuvladino vijeće Međunarodnog programa za razvitak
komunikacija (IPDC), Zrinjka Peruško-Čulek, 1999.-2003. Međuvladin odbor za
promicanje povratka kulturne baštine u zemlju porijekla ili restitucije u
slučaju nezakonitog posjedovanja, Bianka Perčinić-Kavur, 2001.-2005. Buduće: 8.
Hrvatska je podnijela svoju kandidaturu za nestalnu članicu u Vijeću sigurnosti,
za izbore koji će se održati 2007. godine, za mandat od 2008.-2009. 9. Hrvatska
je izabrana za članicu Statističke komisije (funkcionalnu komisiju za ECOSOC) na
izborima u 2003., za razdoblje od 2004.-2006. 10. Hrvatska je izabrana za
članicu Komisije za opojne droge (CND) na izborima u 2003., za mandat od 2004.-
2006. 11. Hrvatska je podnijela zahtjev za kandidaturu za članstvo u sljedećim
tijelima Organizacije za obrazovanje, znanost i kulturu (UNESCO), za izbore koji
će se održati u listopadu 2003.: Međuvladino vijeće Međunarodnog hidrološkog
programa (IHP); Međuvladin odbor za bioetiku (IGBC); Međuvladino vijeće
Međunarodnog programa za razvitak komunikacija (IPDC); Međunarodno
koordinacijsko vijeće programa Čovjek i biosfera (MAB); 12. Hrvatska je
predstavila svoju kandidaturu za članstvo u Komisiji UN-a za pravo međunarodne
trgovine (UNCITRAL), za izbore koji će se održati u 2003. 2. Organizacija za
europsku sigurnost i suradnju (OESS) Republika Hrvatska potpisala je Parišku
povelju 24.03.1992. na Sastanku na vrhu u Helsinkiju, te je potpisnica
Helsinškog završnog akta 08.07.1992., čime je postala država sudionica tadašnje
Konferencije o europskoj sigurnosti i suradnji (KESS). Hrvatska je sudjelovala
na summitu u Budimpešti, 5. - 6.12.1994., na kojem je odlučeno o osnivanju
Organizacije za europsku sigurnost i suradnju (OESS). Odluka o osnivanju OESS-a
donijeta na sastanku na vrhu u Budimpešti, stupila je na snagu 01.01.1995. 3.
Vijeće Europe (VE) POGLAVLJE 27: ZAJEDNIČKA VANJSKA I SIGURNOSNA POLITIKA 6
Republika Hrvatska postala je članicom Vijeća Europe 06.11.1996. RH aktivno
sudjeluje u radu svih tijela i ekspertnih skupina Vijeća Europe. Hrvatski stalni
predstavnik pri Vijeću Europe, g. Neven Madey trenutno predsjedava
Izvjestiteljskom skupinom za odnose između Vijeća Europe i Europske Unije
(GR-EU); pomoćnica ministra kulture gđa Naima Balić predsjeda Upravnim odborom
za kulturu (CDCULT); načelnica Odjela za ljudska prava Ministarstva vanjskih
poslova gđa Dubravka Šimonović predsjeda Upravnim odborom za bioetiku (CDBI) i
gđa Nina Vajić je sutkinja pri Europskom sudu za ljudska prava. Nadalje, gđa
Mirjana Ferić-Vac je potpredsjednica Odbora za političke poslove, a gđa Zdravka
Bušić je potpredsjednica Odbora za migracije, izbjeglice i demografiju
Parlamentarne skupštine Vijeća Europe. 4. Svjetska trgovinska organizacija (WTO)
Republika Hrvatska postala je članicom Svjetske trgovinske organizacije
30.11.2000. 5. Europska unija (EU) Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju
(SAA) između Republike Hrvatske i Europskih zajednica i njezinih država članica,
kojim je započeo proces pridruživanja, parafiran 14.05.2001., te je potpisan u
Luksemburgu 29.10.2001. Dok Sporazum ne stupi na snagu, RH i Europske zajednice
dogovorile su se o početku primjene Privremenoga sporazuma, 10.07.2001. Europske
zajednice i Hrvatska primjenjuju privremeni režim prema ovome Privremenom
sporazumu, od 01.01.2002. Do sada su Sporazum (SAA) ratificirale sljedeće države
članice: Republika Austrija, Kraljevina Danska, Francuska Republika, Savezna
Republika Njemačka, Helenska Republika, Irska, Veliko Vojvodstvo Luksemburg,
Portugalska Republika i Kraljevina Španjolska. SAA je ušao u postupak
potvrđivanja u Parlamentima u Kraljevini Belgiji, Talijanskoj Republici i
Republici Finskoj. Kraljevina Nizozemska je privremeno zamrznula notifikaciju o
potvrđivanju SAA Tajništvu Vijeća EU, dok je Ujedinjeno Kraljevstvo Velike
Britanije i Sjeverne Irske suspendiralo započeti postupak ratifikacije. Premijer
RH Ivica Račan predao je hrvatski zahtjev za članstvo u Europskoj uniji Grčkoj
kao predsjedateljici EU (premijeru Costasu Simitisu), 21.02.03. u Ateni. Nakon
toga, Vijeće EU zatražilo je 14.04.03. od Europske komisije da pripremi avis o
hrvatskom zahtjevu za članstvo u EU. 6. Organizacija sjevernoatlantskog saveza
(NATO) - Partnerstvo za mir (PfP) U svibnju 2000. Hrvatska je ušla u Program
Partnerstva za mir i u Vijeće Euro-atlantskog partnerstva (EAPC). Drugi korak u
postupku Hrvatske da postane punom članicom Organizacija sjevernoatlantskog
saveza (NATO-a), izvršen je u svibnju 2002, kada je RH pozvana da pristupi
Akcijskom planu za članstvo (MAP). Nakon toga, Hrvatska je pripremila svoj Prvi
godišnji nacionalni program 2002./2003. (ANP), koji uključuje konkretne mjere
predviđene za ulazak u NATO. Drugi ANP 2003./2004. nalazi se u pripremi, te se
očekuje njegov završetak do rujna 2003. U procesu pristupanja NATO-u, Hrvatska
je aktivno uključena u aktivnosti Vilniuske skupine, kao inicijative deset
zemalja središnje i istočne Europe (V-10). Ova skupina nema formalni status u
NATO-u, nego je samo inicijativa ovih zemalja u cilju stvaranja bližih
međusobnih odnosa, kao i sa samom Organizacijom. S obzirom da je sedam od deset
država članica V-10 zaprimilo pozivnicu za punopravno članstvo u NATO-u, na
Praškom sastanku na vrhu u 2002., ostale tri zemlje (Albanija, Hrvatska i
Makedonija), poznata također kao Skupina A-3, potpisale su Američko-jadransku
povelju u Tirani 02.05.03. s istim ciljem, odnosno kako bi olakšale proces
pristupanja NATO-u koordiniranjem politike i aktivnosti. Druge inicijative i
procesi 7. Pakt o stabilnosti za jugoistočnu Europu (SP) Republika Hrvatska
postala je država sudionica Pakta o stabilnosti za jugoistočnu Europu 10.06.99.
POGLAVLJE 27: ZAJEDNIČKA VANJSKA I SIGURNOSNA POLITIKA 7 Hrvatski veleposlanik
Vladimir Drobnjak trenutno je predsjedatelj III Radnog stola o sigurnosnim
pitanjima, kao i predsjedatelj Pod-stola o obrani i sigurnosnim pitanjima III
Radnog stola. Hrvatska je su-predsjedala III Radnim stolom, od 01.01.2001. do
30.06.2001., te je su-predsjedala II Radnim stolom o gospodarskoj obnovi,
razvitku i suradnji, od 01.07.2002. do 01-07.2003. 8. Srednjoeuropski sporazum o
slobodnoj trgovini (CEFTA) Republika Hrvatska postala je članica organizacije
Srednjoeuropskog sporazuma o slobodnoj trgovini, 01.03.03. 9. Inicijativa za
suradnju u Jugoistočnoj Europi (SECI) Republika Hrvatska postala je država
sudionica Inicijative za suradnju u Jugoistočnoj Europi 14.09.00. Hrvatska
sudjeluje i u radu Centra za suzbijanje prekograničnog kriminala, u Bukureštu,
kao i Programa za olakšavanje trgovine i otklanjanje prepreka na graničnim
prijelazima. 10. Proces suradnje u jugoistočnoj Europi (SEECP) Republika
Hrvatska ima status promatrača u Procesu suradnje u jugoistočnoj Europi. U
tijeku je razmatranje podizanja statusa RH u Procesu iz statusa promatrača u
status punopravnog sudionika. 11. Srednjoeuropska inicijativa (SEI) Republika
Hrvatska postala je članica Srednjoeuropske inicijative 18.07.92. Hrvatska je
predsjedala SEI-om u 1998., što je uključilo i organiziranje Sastanka ministara
vanjskih poslova na otoku Brijunima u lipnju 1998., kao i Sastanka predsjednika
vlada u Zagrebu, u studenom 1998. Hrvatska predsjedava Radnom skupinom za
turizam, te supredsjedava Radnom skupinom za malo i srednje poduzetništvo
(SME's). 12. Radna zajednica "Alpe-Jadran" Republika Hrvatska postala je članica
Radne zajednice "Alpe-Jadran" 20.11.1978. 13. Dunavska komisija Republika
Hrvatska postala je članica Dunavske komisije 26.03.98. Dr. Stanko Nick,
veleposlanik RH u Mađarskoj izabran je za predsjednika Dunavske komisije do
travnja 2005. 14. Radna zajednica Podunavskih regija Republika Hrvatska postala
je članica Radne zajednice Podunavskih regija 16.05.91. 15. Proces suradnje u
Podunavlju Republika Hrvatska postala je članica Procesa suradnje u Podunavlju
27.05.02. 16. Međunarodna komisija za zaštitu rijeke Dunav (ICPDR) Republika
Hrvatska postala je članica Međunarodne komisije za zaštitu rijeke Dunav
22.10.98. 17. Jadransko-jonska inicijativa (AII) Republika Hrvatska postala je
članica Jadransko-jonske inicijative 20.05.00. 18. Savska komisija Republika
Hrvatska, Bosna i Hercegovina, Republika Slovenija te Srbija i Crna Gora
sklopile su 3. 12. 2002. u Kranjskoj Gori, Okvirni sporazum o slivu rijeke Save.
POGLAVLJE 27: ZAJEDNIČKA VANJSKA I SIGURNOSNA POLITIKA 8 Sklapanjem tog
sporazuma uspostavlja se međunarodni režim plovidbe rijekom Savom i njenim
plovnim pritokama te uređuju pitanja održivog razvoja i upravljanja vodama
rijeke Save, zaštita od štetnog djelovanja i očuvanje okoliša i vode. Sporazum
predviđa osnivanje Savske komisije kao međunarodne organizacije čije će sjedište
biti u Zagrebu. Očekuje se da će Sporazum stupiti na snagu tijekom 2003. godine
i da će Savska komisija početi s radom početkom 2004. godine. 3. S obzirom na
cilj jačanja sigurnosti Unije i njezinih članica na sve načine (čl. 11. st. 2.
Ugovora o EU-u), potrebno je poznavati stanje odnosa između vaše zemlje i
susjednih zemalja nečlanica, uključujući druge zemlje koje su podnijele molbu za
članstvo u Uniji. U tu svrhu, Komisija moli da dostavite sažete informacije o
vašoj suradnji sa susjednim državama, uključujući suradnju u regionalnim
organizacijama i bilateralnu suradnju. a) Pregled odnosa sa susjednim zemljama i
zemljama regije Zapadnog Balkana Odnosi sa susjednim zemljama Italija
BILATERALNI ODNOSI. Odnosi RH i Talijanske republike dobri su i razvijeni u svim
područjima. RH je posebno zainteresirana za svestranu suradnju na Jadranu,
osobito u pitanjima sigurnosti, organiziranog kriminala, ilegalnih migracija,
zaštite okoliša, morskih i energetskih resursa. Osim toga, dvije zemlje
intenzivno surađuju u okviru regionalnih inicijativa i foruma. Većih otvorenih
pitanja u bilateralnim odnosima nema. BILATERALNI UGOVORI. RH i Italija su
potpisale 27 bilateralnih ugovora (vidi Dodatak 1.). U postupku je ratifikacija
nekoliko potpisanih ugovora, a očekuje se i potpisivanja niza bilateralnih
ugovora, među kojima je značajno spomenuti Sporazum o praktičnim mjerama
povjerenja za izbjegavanje incidenata na moru kao i Sporazuma o prijateljstvu,
suradnji i partnerstvu, koji je usuglašen na razini eksperata 2001. godine.
GOSPODARSKA SURADNJA. Gospodarska suradnja ima veliko strateško značenje za obje
zemlje, kao i za stabilizaciju cijele regije. U 2002. godini, kao i u prethodne
četiri godine, Italija je prvi vanjskotrgovinski partner RH. U 2002. godini
Italija je na drugom mjestu po ukupnim stranim ulaganjima u RH. U okviru
gospodarske suradnje dogovoreno je osnivanje zajedničke radne skupine za
izgradnju industrijskih okruga. MANJINE. Postojeći bilateralni Sporazum o
pravima manjina između RH i Italije, potpisan 1996. godine, garantira visok
standard manjinskih prava talijanske zajednice u RH, koja je organizirana kroz
Talijansku uniju kao krovnu udrugu svih Talijana. Talijanska manjina u RH uživa
sva prava prema europskim standardima, a ima i svog zastupnika u Hrvatskom
Saboru. Stupanjem na snagu Statuta Istarske županije u studenom 2001. godine
dodatno je afirmirana specifičnost istarske regionalne samouprave. Talijanski
jezik službeni je jezik u općinama s većinskim talijanskim stanovništvom gdje
postoje osnovne i srednje škole na talijanskom jeziku koje mogu pohađati i
hrvatska djeca. Talijanska Vlada financijski pomaže svoju manjinu, a to isto
čini i hrvatska Vlada. Hrvatska manjina u Italiji nije tako dobro organizirana
iako je u ožujku 2001. godine osnovan Savez hrvatskih zajednica kao krovna
organizacija hrvatskih udruga u Italiji. Sukladno zaštiti talijanske manjine u
RH očekuje se i od talijanske Vlade pružanje potpore u zaštiti hrvatske manjine,
u provedbi dvojezičnih natpisa u mjestima gdje žive Hrvati, kao i veća
financijska sredstva za POGLAVLJE 27: ZAJEDNIČKA VANJSKA I SIGURNOSNA POLITIKA 9
zaštitu kulturnog identiteta i nasljeđa. SURADNJA U MULTILATERALNIM TIJELIMA. RH
i Italija intenzivno surađuju u regionalnim inicijativama kao što su
Srednjoeuropska inicijativa (SEI), Jadransko-jonska inicijativa (JJI), Pakt o
stabilnosti (PS), Radna zajednica Alpe- Jadran i Kvadrilaterala
Hrvatska-Italija-Mađarska-Slovenija. Operativni program Jadranske prekogranične
suradnje talijanskih jadranskih regija s istočnojadranskim zemljama Interreg
IIIA pokrenut je u okviru inicijative EU u travnju 2003. godine. OTVORENA
PITANJA. Većih otvorenih pitanja u bilateralnim odnosima nema. Pitanje imovine
talijanskih državljana koji su optirali za talijansko državljanstvo, kao i
imovine ostalih talijanskih državljana, koja im je oduzeta za vrijeme
jugoslavenske komunističke vladavine, riješeno je Ugovorom o miru između FNRJ i
Italije iz 1947. godine i nizom sukcesivnih ugovora sklopljenih između SFRJ i
Italije, koji su u odnosima između RH i Italije na snazi na temelju sukcesije.
RH kao sukcesor SFRJ duguje Italiji 35,369.233 USD na ime odštete za
nacionaliziranu i optantsku imovinu s područja Zone B Slobodnog teritorija Trst
koji je pripao SFRJ, čime se zatvaraju obveze proistekle iz Osimskih sporazuma
iz 1975. godine i Rimskog ugovora iz 1983. godine. Vlada RH spremna je otplatiti
taj dug u nekoliko rata zbog čega je u proračunu za 2002. godinu izdvojila oko 3
milijuna eura. Unatoč višekratnim obećanjima, Italija još nije dostavila broj
računa na koji bi se taj dug isplaćivao. Izmjenama i dopunama hrvatskog Zakona o
naknadi za imovinu oduzetu za vrijeme jugoslavenske komunističke vladavine
otvorena je mogućnost sudjelovanja talijanskih državljana, bivših vlasnika, u
denacionalizaciji u RH, ukoliko pitanje naknade za njihovu oduzetu imovinu nije
riješeno međunarodnim ugovorima. U listopadu 2002. godine konstituirano je
Mješovito hrvatsko-talijansko povjerenstvo s ciljem utvrđivanja postoji li neka
kategorija talijanskih državljana koja nije obuhvaćena već potpisanim ugovorima,
a koja bi mogla na temelju navedenih izmjena i dopuna zakonskih rješenja biti
uključena u postupak denacionalizacije u RH. Drugi sastanak povjerenstva održan
je u Zagrebu u travnju 2003. godine. U okviru priprema RH da proširi
jurisdikciju na Jadranu, RH je izvršila konzultacije s talijanskom stranom,
vodeći računa da je zaštita biološkog fonda u Jadranu i sprječavanje ekoloških
katastrofa zajednički interes svih obalnih država Jadrana (vidi reference na dio
o gospodarskom pojasu u Poglavlju III. 8. – Ribarstvo). Slovenija BILATERALNI
ODNOSI. RH i Slovenija uspostavile su intenzivne bilateralne odnose, koji su
raznovrsni i razvijeni na svim razinama. Politički odnosi u manjoj su mjeri
opterećeni otvorenim pitanjima naslijeđenim raspadom bivše zajedničke države
koji, međutim, nisu prepreka u razvijanju dobrosusjedskih odnosa, osobito u
području kulture, znanosti, obrazovanja i gospodarstva. BILATERALNI UGOVORI. RH
i Slovenija potpisale su 59 međudržavnih ugovora i akata (vidi Dodatak 1.), a
tijekom 2002. godine potpisani su i Protokol o suradnji dvaju ministarstava
vanjskih poslova, te je usuglašena Zajednička izjava kojom se potvrđuje značaj
strateške suradnje. Slovenska strana je na sastanku u travnju 2003. godine,
nakon uspješno provedenih referenduma o prijemu u EU i NATO, ponudila svekoliku
pomoć i suradnju RH na njenom putu ka članstvu u euroatlantskim integracijama,
budući da je što brži ulazak RH u EU i NATO interes i Slovenije. POGLAVLJE 27:
ZAJEDNIČKA VANJSKA I SIGURNOSNA POLITIKA 10 GOSPODARSKA SURADNJA. Stabilna
gospodarska suradnja potvrđuje se stalnim povećanjem robne razmjene. Prema
statističkim pokazateljima za 2002. godinu Slovenija je s ukupnom vrijednošću
robne razmjene od 1,2 milijarde USD, uz porast od 10,1% treća na ljestvici
partnera RH, a RH je peti trgovinski partner RS. Trgovinski deficit RH u robnoj
razmjeni i dalje se ublažuje uslugama u turizmu jer su slovenski turisti na
drugom mjestu po broju ostvarenih noćenja stranih turista u RH (4,9 milijuna
noćenja u 10 mjeseci u 2002. godine). GRANIČNA PITANJA. Pitanje državne granice
nije u potpunosti riješeno u svim segmentima (razgraničenje teritorijalnih voda
u Piranskom zaljevu i povratak vrha Gera Hrvatskoj, primjerice). Hrvatska je
otvorena svakom konstruktivnom koraku prema obostrano prihvatljivom
razgraničenju morske granice koje ima uporište u međunarodnom pravu. RH je stoga
predložila da pitanje razgraničenja na moru riješi međunarodna arbitraža.
Slovenska strana na navedeni prijedlog nije odgovorila. Sporazum o pograničnom
prometu i suradnji između dviju država (potpisan još 1997. godine) stupio je na
snagu 5. rujna 2001. godine. Sukladno dogovoru, u siječnju 2002. godine
konstituirana je Stalna mješovita komisija za provedbu tog sporazuma koja se
redovito sastaje. Mvp Picula i Rupel svečano su otvorili 11. prosinca 2002.
godine prvi granični prijelaz za pogranični promet Zamost-Osilnica. Stalna
mješovita komisija utvrđuje dinamiku otvaranja graničnih prijelaza za pogranični
promet te način prelaska državne granice preko pograničnih prijelaza koji je
moguć samo uz predočenje odgovarajućih pograničnih dokumenata, te i izvan
graničnih prijelaza za dvovlasnike i dnevne migrante. Dogovoreno je otvaranje 27
malograničnih prijelaza do kraja 2003. godine. Također je dogovoreno produženje
privremenog ribolovnog režima u području obuhvaćenom ovim Sporazumom do kraja
2003. godine. Provedbom Ugovora o prekograničnoj policijskoj suradnji, koji je
na snazi od 16. travnja 2003. godine očekuje se povećana sigurnost na granici,
posebice u cilju sprječavanja nezakonitih migracija i svih oblika kriminala.
Potpisan je Sporazum između Vlada RH i RS o jednostavnijem obavljanju granične
kontrole u cestovnom i željezničkom prometu, koji predstavlja osnovu za
zajedničke granične prijelaze, a njegova provedba promicat će međusobno
povjerenje nadležnih resora i službi, te utjecati na smanjenje troškova i brži
protok putnika i vozila na graničnim prijelazima. SURADNJA U MULTILATERALNIM
TIJELIMA. RH i Slovenija imaju dobru multilateralnu suradnju u svjetskim
međunarodnim organizacijama, kao što su UN i OSCE, te u regionalnim
organizacijama među kojima su SEI, Pakt o stabilnosti, Kvadrilaterala,
Jadransko-Jonska inicijativa i Savska inicijativa. MANJINE. Hrvatska priznaje
slovenskoj manjini sva prava koja uživaju nacionalne manjine. RH bi cijenila
kada bi hrvatska manjina u Sloveniji bila priznata kao nacionalna manjina, a
također bi željela da se zaštita hrvatske manjine u Sloveniji odnosno slovenske
manjine u Republici Hrvatskoj uredi međunarodnim sporazumom. Republika Hrvatska
inicirala je potpisivanje ovog sporazuma još 1998. godine. OTVORENA PITANJA. Od
otvorenih pitanja, uz graničnu problematiku, izdvaja se još uvijek neriješeno
dugovanje Ljubljanske banke. Slovenija nastoji depozite hrvatskih štediša
uključiti u postupak sukcesije, dok RH zastupa stajalište da ova dugovanja nisu
dio sukcesijske mase, budući da se radi o privatnopravnom odnosu između banke i
štediša. Tražeći načine na koje bi od Ljubljanske banke dobili svoje depozite,
neke hrvatske štediše Ljubljanske banke uputili su tužbe Sudu za ljudska prava
Vijeća Europe, a isto pitanje raspravlja se u okviru Parlamentarne skupštine
Vijeća Europe. Pitanje Nuklearne elektrane Krško postupno se rješava
implementacijom Ugovora između Republike Hrvatske i POGLAVLJE 27: ZAJEDNIČKA
VANJSKA I SIGURNOSNA POLITIKA 11 Republike Slovenije o uređenju statusnih i
drugih pravnih odnosa vezanih uz ulaganje, iskorištavanje i razgradnju Nuklearne
elektrane Krško, potpisanog još 19. prosinca 2001. godine, koji je stupio na
snagu 11. ožujka 2003. godine. Preostalo je još riješiti dugovanje slovenske
strane za neisporučenu električnu energiju od 01. srpnja 2002. godine do
stupanja na snagu Ugovora. U okviru priprema RH da proširi jurisdikciju na
Jadranu, RH je izvršila konzultacije sa slovenskom stranom, vodeći računa da je
zaštita biološkog fonda u Jadranu i sprječavanje ekoloških katastrofa zajednički
interes svih obalnih država Jadrana (vidi reference na dio o gospodarskom pojasu
u Poglavlju III. 8. – Ribarstvo). Mađarska BILATERALNI ODNOSI. Hrvatsko-mađarski
odnosi mogu se okarakterizirati kao strateško partnerstvo koje krasi dobra
politička i kulturna suradnja, gospodarska razmjena u usponu, kao i dobra
suradnja u području zaštite manjina. Dvije su države uokvirile i
institucionalizirale sveukupnu bilateralnu suradnju kroz Mješoviti odbor za
suradnju između Vlade RH i Vlade Republike Mađarske. Njime su obuhvaćena pitanja
vanjske i sigurnosne politike, euroatlantskih integracija, gospodarske politike,
unutarnjih poslova, pitanja ilegalnih migracija, poljoprivrede, financijskih
odnosa, prometne infrastrukture, razvoj prekograničnog prometa, međuregionalne
suradnje, suradnja lokalnih samouprava, kulturne i prosvjetne politike, pitanja
zaštite okoliša i gospodarenje vodama te praćenje provedbe ugovorenih odnosa i
njihovo stalno aktualiziranje. Sjednice Mješovitog odbora za suradnju između
Vlade RH i Vlade Republike Mađarske održavaju se jednom godišnje. Na posljednjoj
sjednici razmatrane su teme iz prometne infrastrukture, prosvjetno-znanstvene
suradnje i zaštite okoliša. BILATERALNI UGOVORI. RH i Mađarska potpisale su 75
bilateralnih ugovora (vidi Dodatak 1.). U slijedećem razdoblju očekuje se
potpisivanje Sporazuma između Vlade RH i Vlade Republike Mađarske o osiguranju
vidljivosti zajedničke državne granice, Sporazuma između Vlade RH i Vlade
Republike Mađarske o kontroli graničnog prometa u cestovnom, željezničkom i
riječnom prometu i Sporazuma između Vlade RH i Vlade Republike Mađarske o
socijalnom osiguranju. GOSPODARSKA SURADNJA. Republika Mađarska je na ljestvici
hrvatskih vanjskotrgovinskih partnera na 8. mjestu, a potpisani Ugovor o
slobodnoj trgovini dodatno potiče robnu razmjenu. Tijekom prošle godine ubrzano
se radilo na mnogobrojnim infrastrukturnim projektima kako bi se prometno što
bolje povezale dvije zemlje te je dogovorena izgradnja mosta na Muri između RH i
Mađarske, te izgradnja graničnog prijelaza na zajedničkoj lokaciji na mađarskom
teritoriju na trasi novog autoputa Rijeka - Zagreb - Budimpešta. GRANIČNA
PITANJA. Prekogranična suradnja temelji se na Zajedničkoj deklaraciji između
Vlade RH i Vlade Republike Mađarske o prekograničnoj suradnji od 21. studenog
2001. godine koja predviđa suradnju na području gospodarstva, prometa, zaštite
okoliša i obrazovanja u pograničnim područjima. MANJINE. Zaštita manjina rješava
se na temelju Sporazuma između RH i Republike Mađarske o zaštiti mađarske
manjine u RH i hrvatske manjine u Republici Mađarskoj, koji je sklopljen 5.
ožujka 1995. godine. Za provedbu odredbi navedenog Sporazuma uspostavljen je
Mješoviti hrvatsko-mađarski odbor za manjine na razini Vlada koji se redovito
sastaje jednom godišnje. Njegovo zadnje, 6. zasjedanje održano je 19. prosinca
2002. godine u Pečuhu. OTVORENA PITANJA. Nema otvorenih pitanja. POGLAVLJE 27:
ZAJEDNIČKA VANJSKA I SIGURNOSNA POLITIKA 12 Bosna i Hercegovina BILATERALNI
ODNOSI. Republika Hrvatska u potpunosti podržava suverenost i teritorijalni
integritet Bosne i Hercegovine i kontinuirano unapređuje suradnju i
dobrosusjedske odnose s BiH. Službeni kontakti između tijela vlasti RH odvijaju
se sa središnjim državnim institucijama BiH, a s dvama konstitutivnim entitetima
i nižim tijelima (županije, gradovi i općine) u okvirima njihovih ustavnih
ovlasti. Vlasti RH, temeljem svoje ustavne obveze, skrbe za Hrvate izvan RH, pa
tako i za one u BiH, a ta se skrb i suradnja odvija poštujući suverenost i
ustavni poredak BiH i Mirovni ugovor Dayton/Pariz kojeg je RH stranka. Radi
razmatranja sveukupnih bilateralnih odnosa uspostavljeno je i Međudržavno vijeće
za suradnju (na razini predsjednika, odnosno predsjedništva), koje se sastaje
redovito, dva puta godišnje. BILATERALNI UGOVORI. RH je odlučila ne
primjenjivati politiku i ugovore temeljene na asimetričnim odnosima s entitetima
unutar BiH i umjesto toga graditi partnerske odnose sa središnjim institucijama
BiH. Na taj način RH podržava pravo sva tri konstitutivna naroda u BiH na
cijelom državnom teritoriju BiH. RH podupire procese unutarnjeg ujedinjavanja
BiH odnosno jačanja središnjih državnih tijela BiH te razmjerne zastupljenosti
pripadnika konstitutivnih naroda na svim razinama vlasti (središnjih,
entitetskih i lokalnih) u skladu s provedenim ustavnim promjenama u Bosni i
Hercegovini. RH podupire kontinuirano poboljšavanje ustavnih odredaba u
entitetima BiH koje odražavaju stalne promjene u političkim, društvenim i
gospodarskim uvjetima. Te promjene bi trebale osigurati da narodi i građani BiH
budu odgovarajuće zastupljeni na svim razinama državne i javne uprave u oba
entiteta te će im pružiti prava odlučivanja s ciljem kontinuiranog unapređivanja
demokratskih institucija i procesa, uravnotežujući centralizaciju državnih
funkcija te lokalnu decentralizaciju i regionalizaciju na čitavom državnom
teritoriju. Od međusobnog priznanja RH i BiH potpisale su 83 međudržavna
odgovora (vidi Dodatak 1.). U zadnjih godinu dana potpisani su: Sporazum o
pograničnom prometu i suradnji, Ugovor o korištenju zajedničkih lokacija na
graničnim prijelazima, Ugovor o izmjeni Ugovora o pravnoj pomoći u građanskim i
kaznenim stvarima, Ugovor o kulturnoj, prosvjetnoj i sportskoj suradnji i Ugovor
o znanstvenoj i tehnološkoj suradnji. U tijeku su pregovori o Ugovoru o dvojnom
državljanstvu, Ugovoru o imovinsko-pravnim odnosima, Ugovoru o veterinarskoj
suradnji, Ugovoru o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja porezima na dohodak i
imovinu, Ugovoru o izmjeni Ugovora o međusobnom izvršavanju sudskih odluka o
kaznenim stvarima. U pripremi je izmjena dijela Ugovora o slobodnom tranzitu
kroz teritorij RH u i iz luke Ploče i kroz teritorij BiH u Neum, koja će
omogućiti ratifikaciju navedenog ugovora u Hrvatskom Saboru i njegovu primjenu.
GOSPODARSKA SURADNJA. Gospodarska suradnja dviju zemalja je intenzivna, a
primjenom Ugovora o slobodnoj trgovini, potpisanog 2000. godine, ublažena je do
tada velika neravnoteža u međusobnoj robnoj razmjeni (znatno veći izvoz RH u BiH
nego obrnuto). BiH je među glavnim vanjskotrgovinskim partnerima RH. Ukupna
vrijednost robne razmjene u 2002. godine iznosila je 870,8 milijuna USD.
Potpisan je i Sporazum o suradnji Hrvatske banke za obnovu i razvoj i
Investicijske garancijske agencije BiH, kao okvir za jačanje gospodarske
suradnje u području razmjene informacija o potencijalnim partnerima, zajedničkom
osiguranju, paralelnom osiguranju i reosiguranju, te zajedničkom nastupu na
trećim tržištima. Dodatni poticaj gospodarskoj suradnji dviju država mogu dati i
veliki infrastrukturni zahvati u BiH – izgradnja prometnog koridora Vc i
Jadransko-jonske autoceste. RH je zainteresirana za realizaciju tih projekata
jer povezuje i dijelove njenog teritorija te nudi BiH strani suradnju. Vlada RH
uručila je pismo namjere u kojem iskazuje interes za gradnju autoceste – dijela
koridora Vc kroz BiH. RH je trenutno najveći strani investitor u BiH. POGLAVLJE
27: ZAJEDNIČKA VANJSKA I SIGURNOSNA POLITIKA 13 GRANIČNA PITANJA. Uspješno je
riješeno teritorijalno pitanje oko Kostajnice. RH i BiH 17. lipnja 2002.
potpisale su Ugovor o korištenju zajedničkih lokacija na graničnim prijelazima.
Na temelju ovog Ugovora, u kolovozu iste godine potpisan je Aneks Ugovora o
zajedničkim lokacijama na graničnim prijelazima o zoni zajedničke lokacije na
graničnom prijelazu Hrvatska Kostajnica-Bosanska/Srpska Kostajnica. Na ovaj
način dvije države su zajednički regulirale lokacije graničnih prijelaza na
teritoriju jedne od država, omogućujući uredno funkcioniranje graničnih
procedura i doprinoseći mjerama jačanja povjerenja. SURADNJA U MULTILATERALNIM
TIJELIMA. RH i BiH uspješno razvijaju suradnju i u multilateralnim
organizacijama te u sklopu regionalnih inicijativa. U sklopu Pakta o stabilnosti
najvažnija je Savska inicijativa te je stoga sklopljen Okvirni sporazum o slivu
rijeke Save. Izrađen je Akcijski plan sliva rijeke Save, a svrha Inicijative je
ponovo uspostaviti plovidbu rijekom Savom. RH i BiH uspješno surađuju u sklopu
Procesa stabilizacije i pridruživanja (CARDS program). Također, surađuju i u
sklopu SEECP, Jadransko-jonske inicijative, Interreg III A i drugih regionalnih
inicijativa. IZBJEGLICE. U RH se nalazi 4.055 izbjeglica iz Bosne i Hercegovine
(od toga 2.422 Hrvata, 1.381 Bošnjak i 252 ostalih). Većina Hrvata su izbjeglice
iz Republike Srpske. Uz njih, u Republici Hrvatskoj se nalazi oko 120.000 Hrvata
iz Bosne i Hercegovine koji su stekli hrvatsko državljanstvo. Dobra bilateralna
suradnja odnosi se i na povratak izbjeglica. Vlada Republike Hrvatske je za
2001., 2002. i 2003. godinu iz Državnog proračuna za svaku godinu izdvojila 20
milijuna kuna za program obnove i izgradnje oštećenih i uništenih obiteljskih
kuća izbjeglih Hrvata iz BiH, dodjelom građevinskog materijala. Nadalje, Vlada
Republike Hrvatske sudjeluje u programu “Održivi povratak u Bosansku Posavinu” s
donacijom od 150.000 eura. Program realizira UNDP. Vlada Republike Hrvatske i
nadalje će materijalno pomagati povratak Hrvata u BiH, pod uvjetom da se radi o
stvarnom povratku i namjeri da se na prostoru BiH i ostane. OTVORENA PITANJA.
Većih otvorenih pitanja nema. Srbija i Crna Gora BILATERALNI ODNOSI. RH i Srbija
i Crna Gora međusobno su se priznale i uspostavile diplomatske odnose 1996.
godine. Početna faza međudržavnih odnosa uključivala je normalizaciju odnosa i
rješavanja pitanja nastalih raspadom bivše zajedničke države. Nakon promjene
režima u Beogradu 2000. godine ušlo se u fazu uspostave normalnih susjedskih
odnosa i razvoja svih vidova suradnje s naglaskom na suradnji u gospodarstvu.
Reforme koje je vlast u tadašnjoj Saveznoj Republici Jugoslaviji započela
pridonijele su poboljšanju bilateralnih odnosa i otvaranju međusobnih
komunikacija. S obzirom da su se u Srbiji i Crnoj Gori u proteklih godinu dana
dogodile značajne promjene, prije svih uspostava nove državne zajednice Srbije i
Crne Gore, RH je pozdravila sve korake koje su demokratske vlasti u SCG poduzele
da se novostvorena državna zajednica stabilizira i afirmira, podržavajući i
interes kojeg novoformirana zajednica ima u procesima euroatlantskih
integracija. Bilateralni sastanci najviših dužnosnika obje države česti su.
Zadnji sastanak predsjednika država Mesića i Marovića (prvi službeni posjet
predsjednika RH Srbiji i Crnoj Gori) održan je 10. rujna 2003. godine. Tom
prigodom predsjednici Mesić i Marović razmijenili su isprike za sva zla i
patnje, koje su pripadnici srpskog i crnogorskog, odnosno hrvatskog naroda
počinili prema drugom narodu u prošlosti. Predsjednici su deklarirali želju da
se preostala otvorena pitanja intenzivnije rješavaju, a da se ukupni bilateralni
odnose usredotoče na buduću suradnju. BILATERALNI UGOVORI. RH i Srbija i Crna
Gora potpisale se 32 međudržavna ugovora i akta (vidi Dodatak 1.), a u POGLAVLJE
27: ZAJEDNIČKA VANJSKA I SIGURNOSNA POLITIKA 14 proteklih godinu dana potpisano
je nekoliko značajnih ugovora, Ugovor o slobodnoj trgovini i Protokol o
privremenom režimu uz južnu granice između dviju država ("Protokol o Prevlaci").
GOSPODARSKA SURADNJA. Ugovor o slobodnoj trgovini potpisan je u prosincu 2002.
godine, čime su se stekli daljnji uvjeti za obimniju i sadržajniju gospodarsku
suradnju. Robna razmjena u 2002. godini iznosila je 225,6 milijuna dolara, s tim
da je i dalje prisutna značajna razlika u korist izvoza RH u Srbiju i Crnu Goru
(172 milijuna dolara). Sve su veća i ulaganja tvrtki iz RH u Srbiju i Crnu Goru.
GRANIČNA PITANJA. RH i Srbija i Crna Gora potpisale su 10. prosinca 2002. godine
Protokol o privremenom režimu uz južnu granice između dviju država ("Protokol o
Prevlaci"), čime su stvoreni uvjeti za okončanje dugogodišnjeg mandata UN vojne
promatračke misije na Prevlaci (mandat je završen 15. prosinca 2002. godine).
Protokol se uspješno provodi; uspostavljen je pogranični promet, otvoreni su
granični prijelazi uz južnu granicu, izvršena je demilitarizacija, a jedan dio
akvatorija uz Prevlaku nadzire zajednička hrvatsko-srpskocrnogorska policijska
posada. Obje strane su se izjasnile za suradnju i glavna perspektiva susjednih
općina uz granicu je razvoj turizma. Tijekom 2001. i 2002. godine
pojednostavljena je i ubrzana procedura izdavanja viza za državljane Srbije i
Crne Gore. Nakon odluke Srbije i Crne Gore o ukidanju viza za državljane RH, RH
je odlučila privremeno suspendirati vizni režim za državljane SCG. Vizni režim
suspendiran je od 10. lipnja do 31. prosinca 2003. godine, a eventualno stalno
ukidanje viznog režima zavisiti će od sveukupnog napretka u rješavanju još
uvijek otvorenih pitanja. U sljedećem razdoblju RH očekuje nastavak pregovora o
identifikaciji i obilježavanju granice na kopnu i razgraničenju na moru, što
znači nastavak rada Mješovite diplomatske komisije za granice koja je do sada
održala pet sastanka. Očekuje se također i nastavak rada mješovitih
povjerenstava za provedbu Sporazuma o određivanju graničnih prijelaza i
Sporazuma o pograničnom prometu, čime bi se riješila još uvijek otvorena
granična pitanja. Najvažnije pitanje je definiranje državne granice na Dunavu.
Otprilike 10.000 ha hrvatskog teritorija nalazi se na riječnim otocima (adama)
koje kontrolira Srbija i Crna Gora i 1.000 ha srpskog teritorija koje kontrolira
Hrvatska. Za daljnji razvoj suradnje područja uz sjevernu granicu RH i Srbije i
Crne Gore nužno je da Srbija i Crna Gora ukloni vojsku sa granice i zamijeni je
civilnom policijom prihvaćajući europske standarde u nadzoru i čuvanju državne
granice. MANJINE. Tijekom 2002. godine započeli su pregovori o Sporazumu o
zaštiti srpske i crnogorske manjine u RH i hrvatske u SCG. Na slijedećem krugu
pregovora očekuje se konačno usaglašavanje teksta, koje bi trebao tada biti
spreman za potpisivanje. IZBJEGLICE, PROGNANI I NESTALI. Od bilateralnih pitanja
zaostalih raspadom bivše zajedničke države izdvajaju se pitanja izbjeglih i
nestalih. Za povratak izbjeglih državljana RH koji se nalaze u Srbiji i Crnoj
Gori ne postoje nikakve prepreke povratku, a predsjednik Vlade RH Račan uputio
je javni poziv svim izbjeglim državljanima RH da se vrate u RH. Povratku
izbjeglica pomoglo bi i vraćanje svih matičnih knjiga i katastarskih evidencija
općina koje su bile okupirane u RH, a koje srpskocrnogorska strana još nije
vratila unatoč ponovljenim zahtjevima RH da ih vrati. Povratom ovih knjiga,
kojima se dokazuju osnovni podaci o svakoj osobi i vlasništvu, riješila bi se
većina statusnih problema s kojim se susreću izbjegle i prognane osobe. Pitanje
nestalih osoba rješava se izuzetno polako i unatoč čestim sastancima Komisije za
nestale osobe, RH i dalje traži 1.262 osobe (hrvatski državljani, neovisno o
nacionalnoj pripadnosti), koje su nestale u oružanim sukobima. Ovo izuzetno
osjetljivo pitanje za RH rješavat će se i dalje radom Komisije za nestale osobe
Vlade RH i Vijeća ministara SCG. POGLAVLJE 27: ZAJEDNIČKA VANJSKA I SIGURNOSNA
POLITIKA 15 OTVORENA PITANJA. Od otvorenih pitanja izdvajaju se pitanja
identifikacije i utvrđivanja granice na kopnu, te razgraničenja na moru i nakon
toga sklapanje Ugovora o granici, te rješavanje pitanja nestalih osoba. Razlog
ponešto usporenoj dinamici u pregovorima o otvorenim pitanjima između RH i SCG
je formiranje nove državne zajednice Srbije i Crne Gore, te određivanje
kompetencija za pojedine resore u novoformiranim institucijama SCG. U srpnju
1999. godine RH je započela postupak pred Međunarodnim sudom pravde (ICJ) protiv
tadašnje Savezne Republike Jugoslavije zbog kršenja Konvencije o sprečavanju i
kažnjavanju zločina genocida iz 1948. godine, u razdoblju između 1991. i 1995.
godine. RH je zatražila da Sud presudi i izjavi da je Savezna Republika
Jugoslavija prekršila pravne obveze prema RH na koje ju obvezuje Konvencija i da
i) omogući procesiranje pred odgovarajućim sudskim tijelom osoba koje su pod
sumnjom da su počinile zločin genocida, ii) da preda podatke o nestalim, iii) da
povrati nestala kulturna dobra, te iv) da plati odštetu za štetu prouzročenu
navedenim kršenjem međunarodnog prava. Odnosi s ostalim zemljama Procesa
stabilizacije i pridruživanja Makedonija BILATERALNI ODNOSI. Politički odnosi
između RH i Makedonije razvijaju se vrlo dobro na svim razinama. U protekle tri
godine ostvaren je niz bilateralnih posjeta najviših dužnosnika dviju zemalja.
RH i Makedonija teže ostvarivanju što bolje suradnje sa susjedima, a posebno su
zainteresirane za kvalitetnu suradnju u okviru euroatlantskih integracija. Obje
države podupiru napore EU za stabilizaciju jugoistoka Europe. BILATERALNI
UGOVORI. RH i Makedonija su potpisale 24 bilateralna ugovora (vidi Dodatak 1.).
U skladu s obvezom iz Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju, odlukom Vlade
RH 2001. godine započeo je postupak pregovora za sklapanje Sporazuma o
regionalnoj bilateralnoj suradnji RH i Republike Makedonije u okviru
približavanja i pristupanja EU. Ovim Sporazumom bi se stvorile dodatne
pretpostavke za unapređivanje suradnje u okviru individualnog približavanja i
pristupanja EU. Od važnijih ugovora ističemo da su RH i Makedonija potpisale
1997. godine Ugovor o slobodnoj trgovini te 2001. godine i Ugovor o readmisiji.
GOSPODARSKA SURADNJA. Suradnja u gospodarstvu je dobra, a robna razmjena zadnjih
nekoliko godina iznosi oko 115 milijuna USD. U 2002. godini robna razmjena ima
trend rasta i iznosila je 125 milijuna USD. RH i Makedonija potpisale su Ugovor
o slobodnoj trgovini još 1997. godine i on se uz manje teškoće provodi. Kao i
ostale zemlje zainteresirane za sudjelovanje na makedonskom tržištu, RH se
zalaže za ukidanje monopola makedonske naftne kompanije OKTA-e i za slobodan
ulazak, odnosno povratak naše naftne kompanije INA na makedonsko tržište
(sukladno bilateralnom dogovoru, to bi se trebalo ostvariti od 1. siječnja 2004.
godine). SURADNJA U MULTILATERALNIM TIJELIMA. RH podupire napore RM da se što
prije pridruži europskim integracijama, a također je spremna surađivati s
Albanijom i Makedonijom u pristupu NATO. U tom smislu je 2. svibnja 2003. godine
potpisan "US-Adriatic charter". OTVORENA PITANJA. Otvorenih pitanja nema.
Albanija BILATERALNI ODNOSI. RH i Albanija imaju dobre političke odnose te dobro
surađuju na području europskih integracijskih procesa i regionalne suradnje.
BILATERALNI UGOVORI. RH i Albanija potpisale su 23 bilateralna ugovora (vidi
Dodatak 1.). U siječnju 2003. godine potpisale su Ugovor o readmisiji. POGLAVLJE
27: ZAJEDNIČKA VANJSKA I SIGURNOSNA POLITIKA 16 GOSPODARSKA SURADNJA. RH i
Albanija žele, u svjetlu potpisanog Ugovora o slobodnoj trgovini (rujan 2002.
godine), unaprijediti gospodarsku suradnju. U studenom 2002. godine dvije su
zemlje liberalizirale vizni režim (uglavnom u svrhu olakšanja poslovnih
kontakata), a 1. lipnja 2003. godine Vlada Republike Albanije ukinula je vize za
putovanje državljana RH u Albaniju. To će doprinijeti lakšem protoku roba i
usluga između dviju zemalja. Zajednički je interes obiju država izgradnja
Jadransko – Jonske autoceste. SURADNJA U MULTILATERALNIM TIJELIMA. Dvije zemlje
imaju intenzivne bilateralne kontakte na svim razinama. Također postoji želja za
zajedničkim usklađivanja napora Albanije, Makedonije i Hrvatske oko pristupa
NATO-u ("USAdriatic charter" potpisan 2. svibnja 2003. godine). OTVORENA
PITANJA. Nema otvorenih pitanja. b) Suradnja u regionalnim organizacijama Kroz
kontinuirani razvitak bilateralne i multilateralne regionalne suradnje Republika
Hrvatska pridonosi jačanju dobrosusjedskih odnosa i općenito stvaranju
pozitivnog ozračja za suradnju u širem okružju, s posebnim naglaskom na
konkretnim programima u okviru kojih se ostvaruju važni politički, gospodarski,
sigurnosni i ostali hrvatski interesi. Republika Hrvatska aktivna je sudionica
Pakta za stabilnost JIE, te članica Srednjoeuropske inicijative i CEFTA-e,
Jadransko-jonske inicijative, Inicijative za suradnju u Jugoistočnoj Europi,
Riga inicijative i Kvadrilaterale RHMađarska- Italija-Slovenija. Republika
Hrvatska aktivna je i u Procesu suradnje u Jugoistočnoj Europi, u okviru kojeg
ima status promatrača. Republika Hrvatska članica je Radne zajednice Alpe-Jadran
i Radne zajednice Podunavskih regija, Procesa suradnje u Podunavlju, Dunavske
komisije i Međunarodne komisije za zaštitu rijeke Dunav. Republika Hrvatska
sudionica je NATO Inicijative za Jugoistočnu Europu i Obrambenog ministarskog
procesa jugoistočne Europe. Hrvatske lokalne i regionalne vlasti, županije i
teritorijalne jedinice, također sudjeluju u različitim oblicima međuregionalne i
prekogranične suradnje, uključujući i Euroregije. Sudjelovanje RH u regionalnim
inicijativama Kroz aktivno sudjelovanje u Paktu za stabilnost Jugoistočne Europe
(PS), Republika Hrvatska se potvrđuje kao važan čimbenik stabilnosti Jugoistočne
Europe. U razdoblju od 1. siječnja do 30. lipnja 2001. godine, Hrvatska je
supredsjedala Radnim stolom o sigurnosti, te je od 11-13. lipnja 2001. godine u
Zagrebu održan i tematski sastanak PS-a o sigurnosti. Od listopada 2002. godine
Hrvatska je supredsjedala Radnim stolom za gospodarstvo PS-a. Hrvatska je
također jedina zemlja regije koja predsjeda jednim od tri radna stola Pakta o
stabilnosti – Radnim stolom o sigurnosti. Nadalje, sudjelovanjem u projektima
PS-a, Republika Hrvatska ostvaruje svoj interes u različitim inicijativama PS-a,
kao što su prekogranična suradnja, infrastruktura, trgovina i investicija,
upravljanje migracijama i organizirani kriminal, kao i u ostalim područjima koja
pridonose zajedničkom sprječavanju krijumčarenja, promicanju informacijskog
društva, te provedbi projekata u okviru borbe protiv organiziranog kriminala i
koordinacije infrastrukturnog razvitka. POGLAVLJE 27: ZAJEDNIČKA VANJSKA I
SIGURNOSNA POLITIKA