Isus povijesna osoba
Josip Aničić 05.09.2004
Židov, odgojen u židovskoj vjeri, govori aramejski,
pohađao subotnju sinagogu, hodočastio na blagdan u Jeruzalem. Slušao
svoje roditelje – da li vi slušate svoje roditelje!?
Zanimanje: tesar od 30. godine života, a onda
učitelj bez izobrazbe pismoznanaca
Palestina je u vrijeme Isusa Krista bila dio Rimskoga
Carstva. Poznato je da je rimsko građanstvo pravo bilo najsavršenije
pravo u povijesti zapadnoga svijeta. Prema tome pravu, izvještaji
o sudskim procesima i drugim događajima morali su biti pismeno poslani
u Rim i pohranjeni u carski arhiv. Iz toga možemo zaključiti da
je u Rimu mogao biti neki trag Isusove egzistencije.
IZVAN BIBLIJSKI POVIJESNI DOKUMENTI
1. Kornelije Tacit (55-117), najpoznatiji rimski
povjesničar, »Anali«
»Ali nikakvo ljudsko sredstvo, ni careva darežljivost,
ni pomirni obredi, ne zatomiše javno govorkanje, nego se držalo
da je požar naređen. Da stane dakle nakraj tim glasovima, podmetne
Neron krivce i stavi na najrafiniranije muke one koji su bili omraženi
sa svojih gadosti, a koje prosti narod nazivaše kršćanima. Ime im
to dolazi od Krista, koji, za Tiberijeva vladanja, bude pogubljen
po naredbi prokuratora Poncija Pilata«.
3. Gaj Svetonije (65-135), rimski povjesničar,
«Dvanaest rimskih careva»
Prvi odlomak izvješća o Neronu i njegovu progonu
kršćana, gdje Svetonije, kao i Tacit, kršćane naziva «ljudima novog
i štetnog praznovjerja».
«On izagna Židove iz Rima koji podigoše veliku
bunu zbog buntovnika Krista (impulsore Chresto)».
4. Plinije Mlađi (61-114), carski legat Bitinije
i Ponta, «Pisma»
Za nas je važno pismo koje se nalazi u 10.knjizi
i nosi broj 96. Plinije Mlađi u tom pismu pita cara Trajana što
da radi u kompliciranom procesu kršćana što ga je on trebao provoditi
u Bitiniji:
»...Kada su preda me izvodili neke s optužbom
da su kršćani, ja sam ih kao kršćane i kažnjavao... Tvrdili su da
je sva njihova krivnja ili zabluda u tome što su se određenih dana
sakupljali prije zore pjevajući i slaveći Krista kao Boga i obvezivali
se zakletvom da neće činiti prijestupe, da će se uzdržavati od krađa,
grabeži, preljuba, kršenja zadane riječi...«
5. Celzo (2.st), grčki pisac, «Istinski nauk»
Celzovo djelo nije sačuvano u izvorniku nego u
citatima u Origenovu spisu «Protiv Celza».
«Kakav Bog, kakav sin Božji, kad ga otac nije
mogao spasiti od kazne, a sam nije bio u stanju da je izbjegne?
Ne, tvoje rođenje, tvoja djela, tvoj život pokazuju da si čovjek!»
Celzo bez ikakve sumnje Isusa smatra povijesnom
osobom i stoga mu se u svojim citatima obraća izravno kao čovjeku
koji je tu nedavno živio.
6. Josip Flavije (oko 38-110), židovski pisac,
“Židovske starine”
Josip Flavije je bio farizej, odličan diplomat,
vođa ustanaka židova u Galileji 66. godine.
U 18. knjizi, 3. poglavlja, nakon što je opisao
pobunu Židova protiv Poncija Pilata, u točki 3. piše ovako o Isusu
Kristu :
« U to vrijeme živio je Isus, mudar čovjek, ako
ga se uopće smije zvati čovjekom. On je, naime, činio posve nevjerojatna
djela i bio je učitelj svih ljudi koji su istinu prihvaćali s radošću.
Tako je privukao k sebi mnoge Židove, kao i mnoge pogane. On je
bio Krist. Pa, iako ga je Pilat, na nagovor prvaga našeg naroda,
osudio na smrt na križu, nisu mu njegovi raniji sljedbenici postali
nevjerni. Jer on se opet treći dan pojavio živ, kako su to predskazali
od Boga poslani proroci...»
Što židovski pisac Josip Flavije svjedoči o Isusu?
Što iz svih navedenih autora i njihovih spisa
koji izravno ili neizravno spominju krista možemo zaključiti, u
čemu se slažu?
Palestina je u vrijeme Isusa Krista bila dio Rimskog
Carstva. Poznato je da je rimsko građansko pravo bilo najsavršenije
pravo u povijesti zapadnog svijeta. Prema tom pravu, izvještaji
o sudskim procesima i drugima događajima morali su biti pismeno
poslani u Rim i pohranjeni u carski arhiv. Iz toga već možemo zaključiti
da je u Rimu mogao biti neki trag Isusove egzistencije.
Sadržaj rimskog arhiva koristili su rimski pisci
i povjesničari prilikom svoga sastavljanja povijesti Carstva i svijeta
do svoga vremena. U te rimske autore ubrajaju se, još ćemo ih jednom
spomenuti: KORNELIJE TACIT, GAJ SVETONIJE, PLINIJE MLADI i CELZO.
Svi navedeni autori svojim spisima izravno ili
neizravno spominju Krista i slažu se u osnovnom zaključku da je
ISUS POVIJESNA OSOBA. O kršćanima i Kristu govore na različite načine
u različitim kontekstima. Iz njihovim zapisa možemo zaključiti o
mjestu i vremenu u kojem je Isus živio (osuđen u Palestini za vladanja
cara Trajana, koji je vladao od 28. do 35. godine), o načinu kako
je kao čovjek živio (rodio se u siromašnoj obitelji, propovijedao,
imao učenike, činio čudesa, umro na križu), kako je bio prihvaćen,
pa čak ima i naznaka o tome kako je izgledao.
Što se tiče još IZVANBIBLIJSKIH SPISA koji spominju
Isusa, valja spomenuti: TALMUD (to je zbornik židovske učenosti
i predaje nastao nakon babilonskog sužanjstva). Također “gleda”
na Isusa kao na povijesnu osobu.
BIBLIJSKI IZVORI: EVANĐELJA
O Isusu Kristu nalazimo navještaje u SZ kod proroka.
Najiscrpnije svjedočanstvo o Isusu daje NZ. Evanđelja su nastala
ne temelju sjećanja i svjedočanstva apostola. Imaju za cilj pokazati
da je Isus Krist, Sin Božji, Bog i Čovjek. Spisi NZ ne donose samo
život, riječi i djela Isusa iz Nazareta, nego su pisana s ciljem
da pokažu kako je Isus Sin Božji, po utjelovljenju postao čovjekom
da spasi svijet.
U pristupanju evanđeljima kao svjedočanstvima
Isusova života trebamo imati na umu njihovu osnovnu nakanu.
Evanđelja dakle , nisu Isusova biografija, već
prvenstveno svjedočanstvo vjere u uskrslog Krista; kerigma (navještaj)
prve kršćanske zajednice.
Nakana evanđelista je navijestiti događaj Isusa
Krista i njegovo značenje za život zajednice kršćana.
Da bi evanđelja mogla biti vjerodostojan dokaz
povijesne opstojnosti Isusa, treba dokazati njihovu povijesnost.
U tome nam pomažu svjedočanstva apostolskih i crkvenih otaca iz
vremena prvih stoljeća Crkve.
Gotovo svi svjedoci slažu se u tome da je temelj
evanđeoske predaje apostolska propovijed. Prema svim izvorima, evanđelja
su nastala u apostolsko vrijeme, pisana su od strane apostola ili
njihovih učenika, ali pod nazorom apostola.
Sa sigurnošću znamo da otprilike od sredine 2.
st. četiri evanđelja postoje kao zaokružena cjelina. Sve su ih Crkve
prihvatile kao normu svoje vjere.
Evanđelja najprije pokazuju Isusa, a onda razvitak
njegova nauka i razvitak shvaćanja apostola o njemu. Treba ih čitati
u kontekstu odnosa Isusove egzistencije, njegova Uskrsnuća, SZ i
iskustva prve Crkve.
Kako se zovu evanđelisti i što znate o njima i
o sadržaju onoga što su napisali?
Da li ste čuli za riječ sinoptici i tko su sinoptici?
Prva tri evanđelista, nazivaju se sinopticima,
a to su: Matej, Marko i Luka, a njihova evanđelja su sinoptička
zato jer su toliko srodna i sadržajem i slijedom događaja i samim
izrazima i riječima da se njihov tekst može izdati u tri usporedna
stupca kako bi se bolje uočile njihove sličnosti.
Takva izdanja zove se «sinopsa»,
što grčki znači «istovremeno čitanje».
Ivanovo evanđelje se od njih razlikuje izborom
građe, povijesno-zemljopisnim okvirom, načinom izlaganja.
Sinoptici pišu o Isusovim čudesima. Ona su prisutna
u njegovom javnom djelovanju da bi pokazala njegovo spasiteljsko
djelovanje. Ona nisu radi sebe samih, nego su čudesa koja će potvrditi
Isusovo božanstvo, koja će potvrditi da je Kraljevstvo nebesko koje
On naviješta već prisutno na zemlji te da su svi pozvani sudjelovati
u njemu.
Možemo još kratko reći nešto o svakom evanđelistu:
Evanđelje je izvorno grčka riječ,
a znači blagovijest, radosna vijest spasenja, izvještaj o Isusu
i njegovu djelu. Evanđelisti su pisci evanđelja: Matej, Marko. Luka
i Ivan.
Matej
(carinik), sin Alfejev, Galilejac, židov, njegov
simbol je čovjek (anđeo) – zato što njegovo evanđelje počinje Kristovim
rodoslovljem, piše za Židove. U središtu Mt poruke jest mesija,
Krist i njegovo kraljevstvo.
Čovjek ANĐEO počinje rodoslovljem
Marko
rođak apostola Barnabe, židov iz Jeruzalema. Njegov
simbol lav, simbol snage i pobjede. On predstavlja čudesnu moć Kristovu
u čudesima i uskrsnuću, a evanđelje započinje riječima «glas koji
viče u pustinji».
Piše za: RIMLJANE
Luka
porijeklom Grk, povjesničar + teolog, liječnik,
nije osobno poznavao Isusa, ali je kao Pavlov pratilac doživio poruku
spasenja. Lukin simbol je vol, a vol kod Židova je žrtvena životinja,
simbol vola zato što njegovo evanđelje započinje žrtvom koju prinosi
svećenik Zaharija. Isusa prikazuje kao milosrdnog spasitelja, osobito
u susretnu s grešnicima (liječnik duša) i bolesnicima. Luka je napisao
i «Djela apostolska» u kojima opisuje procvat prve Crkve.
Vol- zato što evanđelje započinje žrtvom
Ivan
sin je Salome I Zebedeja, ribarske obitelji iz
Betsaide, brat je Jakova starijega. Ljubljeni učenik Isusov. Njegov
simbol je orao – leti u visinu, počinje od početka (U početku biješa
Riječ, i Riječ bijaše kod Boga...). Njegovo evanđelje se razlikuje
od sinoptičkih (Mt, Mk i Lk) jer ne opisuje toliko same događaje
i život Isusov, koliko daje osobno i izravno svjedočanstvo . Njegovo
evanđelje možemo nazvati evanđelje ljubavi: «Uistinu, Bog je tako
ljubio svijet te je dao svoga Sina Jedinorođenca da ne pogine ni
jedan koji u nj vjeruje, nego da ima život vječni» (Iv 3,16) – svrha
dolaska Božje utjelovljene Riječi da dade ljudima život vječni.
Ivan je umro u progonstvu na otoku Patmosu 104. godine.
EVANĐELJE izvorno grčka riječ, a znači BLAGOVIJEST,
RADOSNU VIJEST SPASENJA
EVANĐELJA SU PRVENSTVENO SVJEDOČANSTVA VJERE U
USKRSLOG KRISTA, KERIGMA (NAVJEŠTAJ) PRVE KRŠĆANSKE ZAJEDNICE
ISUS JE POVIJESNA OSOBA, IZNIMNO ZNAČAJNA POVIJESNA
LIČNOST I VELIČINA. SVOJIM ŽIVOTOM I NAUKOM VEĆ DVA TISUĆLJEĆA OBILJEŽAVA
SVIJET TAKO DA SE S PRAVOM I ČITAVA LJUDSKA POVIJEST DIJELI NA VRIJEME
«PRIJE» I «POSLIJE» KRISTA
|