<
                         
   "Jesen na stanu" - Kata Vuković
 
        Babina Greda
                                               

ILIJA BABIĆ - ANDRIN

     

 


 

 

  Pročitajte više 


 

 

STANARSKA TUGA

Na rastovu panju sjedi dida Mata,
prisjeća se mladosti i dva zadnja rata.
Uz šumu je rasto i marvu napaso
iz nje gazda bio i rakiju pio.
- Koljebu mu štitila,
- i gospodu mitila,
- ljubavi mu skrivala
- krovove pokrivala.
- Iz nje đecu školovo
- i ruvo im kupovo
- sinove mu ženila
- i za sve se brinila.
Gleda dida Mata niz prosjeku dugu,
suza mu na oku razotkrila tugu.
Od boli ga nješta u grudima steže
jer tu pored njega stabla dole leže.
- Rastovi se suše,
- sinovi mu se ruše,
- šumski staza nema
- ni rike jelena.
- Nema pjesme snaša,
- a ni kirijaša.
- Opusti nam eto
- đedovina naša.
- Sam ostaše uspomene
- Na našeg Kozarca.

2000.  

Pročitajte više

                                                "ŠOKAČKA BURGIJANJA"

                                                                     Zašto ova knjiga?

Ne znam da li itko voli svoje selo kao ja i često se pitam da li sam nastran, bolestan ili munjen kad i pored niza neugodnih doživljaja, ljubomornih, zavidnih, podazrivih, a bome i neljudskih postupaka nekih "velikih" Šokaca, Babogredaca i katolika, mogu ovdje biti sretan, zadovoljan i uvijek pokušavati stvoriti nešta novo, oživjeti što drugi zatiru, pokloniti svojoj Gredi ono što zaslužuje i voljeti je, pričati o njenoj prošlosti, značajnim ljudima, običnom, divnom stanaru, čobanu, majstoru, "mokrom bratu", birtašu i svakom onom tko ju voli makar malo.

 Zaboli me kad netko s podsmijehom govori o Babogrecu i Babinoj Gredi, kad netko o njoj piše neistine, neprovjerene priče obraduje kako njemu odgovara i naziva je "zloglasnom" poput Matka Peića.

U nju treba doći, družiti se s njenim žiteljima, pogostiti se, obići bircuze, poslušati kako se pripovida, zbijaju šale, kako jedan drugome uvaljuje, zavlači, kao se nitko ne ljuti, kako svatko prima što mu se uputi bez uvreda. Tko god je ovdje duže bio, dosta čuo, mogao je samo reći "Ovog nigdje nema". Možda zato kažu: "Ludi Babogreci", "Radiš uz onu stvar ko' Babogredac" itd.

 Ova zadnja i je nastala od Babogreca. Evo, opisani u knjizi, majstor Mijo moler, kad je odlazio u rat mama je za njim plakala, a on je kroz smijeh dobacio: "Ne revi mamo, ja ođo u Mitrovicu, a ako me ubiju, čekaj me kod nas na Dubočice jer ja neć' otplivat' prema Beogradu s vodom, no kontra. Znaš da sam uvik radio uz batinu pa ću tako i kad me ubiju."

 I upravo i postoje razni vicevi o nama jer smo ih sami stvorili, sami ih stvaramo svakodnevno, oni jednostavno niču i kad je čovjeku teško i kad je veseo. Svatko će se i s narođenijim našaliti, s mladima i sa starijima. Tu nema uvreda ni mržnje.

Sjećam se kad sam bio gimnazijalac neki čovjek koji me je poznavao, pohvalio me pred ocem kako sam pristojan, uvijek pozdravim, a vidio je da hoću raditi i s konjima itd. na što je moj otac preda mnom i njim rekao: "Ma pusti ti to, nit' će on pljunit kroz svoj pendžer, nit će njega njegova krava ubost".

 Otvorenost, sloboda, jednostavnost također je vrlina Babogreca. Često se može čuti kako otac sina, i obratno, za neku zafrkava ili podbada, normalno da mama ne zna, a malo dalji rod, mlađi ujak ili stric često su znali i u bećarluk zajedno. Sjećam se jedanput u nekim svatovima, moj najdraži lik u životu, kojeg je krasilo poštenje, ljudskost, druželjubivost i veliki ugled među svim ljudima koji su ga poznavali, ali i epitet velikog bećara, djed Mirko Andrijašev (mamin otac), nije mogao odoljeti da ne zaustavi mladu, jedru i vrckavu snašu i kaže joj: "E, sinko, kaka si, kad bi mogo, do bi sve za tebe." Bijaše mi malo neugodno, no čekao sam šta će biti dalje. "0 đede pa štaj' tebi, to da mi je reko tvoj unuk prihvatila bi, a ge bi ti?" drsko će snaša. Dido ju još više stisne pa joj malo tiše izusti: "Nemoj se sinko sekirat, ta men' je svejedno, il' men', il' mojem đetetu." Snaša malo podciknu, istrže se i dobaci: "0, nevoljo sida".

 To sam prihvaćao normalnim i drago mi je što sam odrastao u okruženju normalnih, pametnih i slobodoumnih ljudi pa to cijeli život nastojim prenositi i na mlađe, najrođenije, najbliže i one koji hoće biti takvi.

 Pok. dr. Matko Peić je u svojim "Skitnjama" predstavio Babogretku strašno uvredljivo kao bećarušu, podatnu, preslobodnu i nezasitnu. Ispostavilo se da on ipak nije bio u prilici biti u kući te radenice, vrijedne, privržene svom šokačkom temelju, majke, tkalje, vezilje, ali vesele i duhovite žene.

 Ratovi, nedaće, harale su ovom Šokadijom i pustošile kuće muškom čeljadi. Ostajale su žene same s dječicom, u zadrugama, orale, kopale, kosile, svažale i vršile ljetinu, čuvale da se imanje ne rasturuje i brinule se da po povratku čojka bude marve više nego kad je on ošo. Bilo je i onih koje su imale vreliju krv, kojim nije mogao sudit ni svekar ni svekrva, a pogotovo ako nisu imale djece. Znale su noći provoditi u bircuzu, znali su ih i financi i fešteri i učitelji i popovi. Neke su i noge prale u pivu, igrale na bircuskim sinijama, ali to se znalo koje su. Jedna od njih, pok. baba Eva, rekla mi je u vrijeme pošasti minica: "0, lija, nebo ti štaj' 'vo? Danas ti nemoš više znat koj' pošten, a ko j...., to sve oda goli guzica i ko da zovu - 'ajde. A to ni prije bilo. Znalo se koja je išla na Savu na lađu, kojoj su financi kupovali kožuse i delinke, ta je mladež zbiljam izluđela".

Ili kad danas sidi kažu za mlade da su sve pokvarene, preslobodne, ljubakaju se na javnim mjestima, grljušte, moram posegnuti za didinim doživljajem. "Ta dite, kad 'vo gledim / slušam kako tebe i 've tvoje ruže kaki ste i kako živite, neće to rit ne poštene, no ne koje je čuvo svekar dok je sin bijo u vojske, / koje su spavale na krevetu koji je upinjo u svekrov, a ja na prstima dolazijo na njega kad bi svekar žarko."

 Bećarluka je bilo, i bit će, tuđih uživanja, ali nas će nestati, zato moramo staviti ruku na nu stranu gdje osjetimo otkucaje i kast po babogredski: "Ge živog svita tud je i ljubavi, prevara, bećarluka, lopovluka, smicalica, ogovaranja, naklapanja, ruženja, olajavanja, sakrivanja, kopilenja i tajenja, no uvik će među nama življet... Zakleta se Zemlja Raju..."

 Boravio sam, radio, živio, Ijubovao, družio se i u Račinovcima, Gundincima, Županji, Brodu, Kutima, Bebrini, Bukovlju, Podvinju i svuda nailazio na dobre prijatelje, krasne ljude i žene lijepe i najljepše, iskrene i neiskrene, i uvijek se vraćao svojoj Babinoj Gredi ponosan i uvjeren da su priče o nama i njima (mislim na najljepše moje Šokice) teška farsa jer sve nas je dragi Bog stvarao da budemo ovakvi kakvi jesmo. Onda zašto Babogredac ovakav, a Babogretka ovakva. Tvrdim, svaki Babo-gredac, ako ostane kaki su mu bili đedovi i prađedovi, očuvat će sve, i pozitivne i negativne epitete i svi će o nama i nadalje pričati. A kaki je konj iza kojeg se ne praši. I vi svi drugi, dragi moji Šokci i s ovu i s onu stranu Save, pazite na svoju rič, na sve ono po čemu smo prepoznatljivi. Pa, ako netko i kaže da smo "bezobrazni, lajavi", nek mu bude. Svaka naša rič ima poruku, a malo "slobodnija" i svoju zatajnost i pouku.

 Zato s ponosom legitimiram, ali djelomično, svoje seljane, malo i susjede, u ruhu i duhu kakvom sam rastao, čuo, i sretan sam zbog toga.

 Nažalost, svakodnevno se susrećem sa svojim učenicima koji krmadaju psovke kakvih nisam čuo ni od, tobože, najvećih psovača, pa vjerujem da me nećete ocrnjivati zbog točkica i pravog značenja pojedinih izraza.

 Oni koje još nisam upitao i koji mi nisu uspjeli ispripovijedati što bi uljepšalo sadržaj ove knjige, nek sačekaju i sačuvaju za drugu, makar ne bila moja.