HRVATSKA U SRCU Odabrani članci i rasprave Moja bibliografija
U čovjeku i dobro i zlo:
Skrovita metafora Hrvatske
Domovine Budakovog "Ognjišta"
Godine (1995.) Matica hrvatska pokrenula veliki izdavački pothvat
"Stoljeća hrvatske književnosti" radi izdavanja oko 300 djela
hrvatskih autora, koji su zbog dosadašnjih političkih okolnosti u prošlim
režimima bili prešućivani ili zabranjivani. To znači da će biti tiskana
djela svih zanemarivanih autora, od vremena Austro-Ugarske, preko Kraljevine
Jugoslavije, pa sve do srbokomunističke Jugoslavije. Već su tiskana djela
Frana Krste Frankopana, Ante Starčevića i uži izbor iz opusa Mile Budaka
(1889.-1945.) - "Ognjište". Početak izdavanja biblioteke očito
je profiliran Starčevićanski i pravaški: među ostalim, upravo na
Frankopanu počiva Starčevićeva Stranka prava, a ustaše i NDH također su
bili duhovni plod Starčevićanstva. Književnost pisaca biblioteke
definirala je duhovne ideale hrvatskoga naroda, a njihova djela u borbi za
oslobođenje postala su povijesni uzor budućim generacijama.
Ovom prilikom pozabaviti ćemo se novijom
"Novozavjetnom" pravaškom književnošću, što ju predstavlja
nesretni doglavnik NDHMile
Budak, ključni glas naroda u hrvatskoj književnosti iz prve polovice
dvadesetoga stoljeća, koji je za svoje glavno djelo držao roman iz ličkoga
seljačkog života "Ognjište" i dnevne novine "Hrvatski
narod".
Narodno
ognjište
"Ognjište" je nastalo u emigraciji, u Albergo Monte Stelli, u
Italiji, između 8. svibnja i 19. lipnja 1937. Naizgled brzo napisano djelo
Budak je gradio na godinama životnog iskustva među hrvatskim narodom Like,
gdje je rođen i živio među seljacima u Sv. Roku. Kroz središnje likove
oca Blažića, njegove sinove Miću i Jozu, te glavnu junakinju Aneru i
njezina drugog (ali nesrećom nevjenčanog)supruga Lukana, pisac prikazuje ne samo narodne običaje Hrvata ličkoga
kraja, nego i borbu dobra i zla u čovjeku, daje prikaz narodne duše Hrvata
koja izrasta moćna i otporna upravo kroz tuđe zlo koje tu dušu potire.
U
"Ognjištu" Budak daje tumačenje hrvatskoga čovjeka, kroz Aneru
pisac podiže spomenik velikoj ženskoj ljubavi prema njezinom čovjeku Mići
i siromašnom ognjištu, što su ga zajednički podigli unatoč niskim
udarcima Mićina oca Blažića. Anera je ujedno ženski lik koji predstavlja
narodno ognjište što ga za sebe želi jedna druga zlokobna sila (dana u
liku Blažića).
Blažić
nije samo lik oca koji se zaljubio u svoju buduću nevjestu, nego i lik
silnika koji se bori sa svojim strastima, i ne može odoljeti privlačnosti
nadmoćne djevojačke ljepote. On je poput mešetara koji je sve naučio
stjecati upornošću, trikovima i silom. Ako je Anera uzor žene, i kroz to
majka-Domovina, onda je i njihov simboličan odnos ono što je u danom
trenutku politički mučilo Hrvatsku: Anera čuva Mićino ognjište, ona se
poistovjećuje sa svojom ljubavlju i sa svojim ognjištem, a nju od njezine
ljubavi odvraćaju sile nevolje i tuđih strasti. Anera tako postaje
neizrecivi simbol nacionalne patnje potlačene zemlje, u kojoj se sve to i
događa. Nikada nećemo moći odgovoriti na pitanje nije li Budak još tada
slutio propast NDH i sumrak hrvatskih nada, no u priči o ličkome selu
upravo je to i izrekao: uzor majka, simbol ognjišta i velike ljubavi što
se poistovjećuje s Domovinom, potkraj priče biva pogubljena. Anera umire
od Blažićeve ruke, jer on toliko želi njezino tijelo da ruši sve norme
dopustivog i ubija Aneru, jer je "mora posjedovati". Kako je završila
Anera, tako su završili NDH i tvorac ove priče.
Narodna
čast
"A mora biti prava žena, jer znaš: žena j' ognjište, una j' temelj
kući. Ako j' i najbolji čovik i veleko bogatstvo, a nevaljana žena -
nikada u kući ni kruva ni ruva ni veselja ni Božijega blagoslova. Ako li
je čovik i slabiji i potriban, a prava žena - veselje moje, vaik puna kuća
smija i svaki se zalogaj - i suvoparan! - poide s Božijim mirom i
blagoslovom. Viruj ti meni ... Znam ja ..." (XXII. poglavlje, str. 191,
2 knjiga), veli Lukan Aneri.
Očito je poistovjećivanje žene i Domovine. Lukan, dobar čovjek i častan
seljak, treba novu ženu nakon smrti prethodne, a dobrotom osvaja ljepoticu
Aneru. Lukan u Aneri niti ne gleda veliku ljepotu, nego dobru sugovornicu i
suradnicu. Želi djecu, da mu ne utrne ognjište, a u Aneri vidi ispunjenje
svojih snova. On - zahvalan otac novog Anerinog ognjišta - biti će ujedno
i osvetnik Anerine smrti. Budak je tako navijestio novi život hrvatskoga
ognjišta kroz seljačku čast, koja se mora ostvariti nakon otkrivanja
krivca. Nije li Budak vjerovao da će planuti novo hrvatsko ognjište, ako i
ne uspije ono koje je i sam zasnivao? Vjera u ličko ognjište konstantan je
izraz vječnosti hrvatskoga ognjišta.
Evo kako progovara Lukanova čast kada Lukan
nalazi dokaz o Blažićevoj krivnji: "Nije niti letimično bio pomislio
da ga prijavljuje i traži zaštitu zemaljskih sila i vlasti, jer bi to značilo
- upropastiti čestito ognjište dida Vidurine, a - i svoje osramotiti.
Ostalo bi mu, dok i ognjišta, da ga nije bio kadar sam obraniti (....) I
onda će se ispovjediti i pošteno reći, zašto ga je morao, a i što ne
bude znao reći, Svemogući će znati, pa eto Sveznajućeg, eto njegove duše
..." (XVI/str 328, 2 knjiga)
Ruka
pravde
O narodnoj duši pak Hrvata kaže: "Ne treba tu pripovijedanja, tumačenja
i dokazivanja, kad se osjeća jer se nosi u krvi. Zar su uludo odvajkada u
borbi bez prestanka i s planinom i s vodom i s oblacima i sa zemljom i s Turčinom
s hajdukom - il' u borbi il' u savezu?! Mnogo toga prijeđe u krv, pa ga
nosiš, a ono spava i miruje, pa ni ne znaš, da što nosiš u sebi, dok se
ne prene, baš - kad treba! Spava al' do -jednom ..." (str. 326)
Narodna čast u obrani ognjišta mora planuti; kao što Anera mora biti osvećena,
tako i Hrvatska mora biti oslobođena. U borbi sa svim zlima pobijediti će
onaj koji je najviše zla podnio, onaj koji je naučio kako se nositi sa
zlom. I kao što je Anera (kao moćni simbol Domovine) oskvrnuta, tako je
preko Lukana ostvarena i osveta u obrani vlastitih prava. Blažić, koji je
kovao zamisao kako ubiti i Lukana, pogiba. Na kraju, Budak čitateljima poručuje
da je svaka sila za vremena, te da pravda mora pobijediti: porobljena
Hrvatska, obeščašćena Hrvatska, pravedna Hrvatska u svojim će sinovima
imati uvijek dovoljno snage, jer će oni živjeti i zato da ubiju podivljalu
zvijer i oslobode vlastito ognjište. Uvijek kada strada majka Domovina
(Anera kao simbol) dignuti će se pravednička ruka njezinih muževa (Lukan
kao osvetnik) i pravda će na kraju pobijediti, bez obzira na strašne žrtve
koje su nam nanijete.
"Ognjište " u novom izdanju priredio je Dubravko Jelčić, a za
razliku od izdanja iz 1990. sadašnje nije reprint, nego originalno, novo
izdanje na boljem papiru i s većim slovima.
Odgoj
je stvar srca
U upravo objavljenoj knjizi "Čežnja
za Kraljevstvom" Grgec je ostvario nastavak svoje knjige "Čežnja
i iščekivanje" objavljene u HKD-u 1984. Tu su gotovo sva prigodna
razmišljanja toga autora, koja su izrasla u "Glasniku
Srca Isusova" od 1984. do 1995 godine. Možemo dodati da je Grgec,
u stvari, objavio zbir duhovnih propovjedi zbijenoga sadržaja utemeljenih
na Evanđelju, a ugrađenih u povijesni trenutak naše zbilje.
Ova knjiga može se čitati u jednome dahu, od korica do korica, a moguće
ju je tematski čitati i na preskokce, ako želimo povezati misao o istoj
temi iz drugoga motrišta. Svojom uvodnom molitvom "Blagoslovi
Gospodine,našu Domovinu, a
Tvoje Kraljevstvo zavlada Hrvatskom!" autor je knjigu očito posvetio
Bogu i Hrvatima.
Smisao
knjige
U uvodu Grgec opisuje naslov svoje knjige i veli da on nije upućen nekoj čežnji
za obnovom monarhije, već Kristu kao glavi Nebeskoga Kraljevstva za kojim
čezne svako ljudsko srce, svjesno ili nesvjesno. Prvi prilog pod naslovom
"Snaga ljubavi" upućuje čitatelje na glavni kršćanski motiv
vjere, a to je ljubav (uz vjeru i nadu), koju apostol stavlja na prvo
mjesto. "Njezin je simbol Srce Isusovo", ...."žarko ognjište
ljubavi". Na njezinu trajnu prisutnost među nama a poseban nas način
podsjeća sakrament Tijela i Krvi Gospodnje ... (str. 9). U tome svjetlu
napisana je čitava knjiga, u kojoj "etika i estetika imaju zajednički
korijen". Čitavu kršćansku kulturu Grgec situira u istinitost i
snagu ljubavi koje s pravdom, ljepotom i dobrotom imaju isto Božansko
ishodište ..., ".... u Bogu koji sva ta svojstva posjeduje u savršenoj
i neograničenoj mjeri (...)" Kršćanskoj kulturi kao pojmu Grgec je
posvetio samo jedan naslov, no o načelima te kulture on govori posredno,
kroz cijelu knjigu. Pita se: "Može li kršćanski način života,
mentaliteti poruka ući u svijet u kojem je, kako reče Papa, došlo do loma
između evanđelja i kulture? (....) Štujući i uzgajajući prirodu i
stvari oko sebe, čovjek pripitomljuje i oplemenjuje svoju
"divlju" narav, te stvara i usavršava civilizacijska sredstva i
kulturna dobra. Postavši "civiliziran", on bi morao prestati biti
"sirov" i surov. Ipak, civilizirani čovjek, koliko god bio upućen
u tehniku, znanja i vještine, ne postaje kulturan, pogotovo ako u njegovu
životu nema mjesta za moralne i umjetničke vrijednosti. Kulturan, pak u kršćanskome
smislu, on može biti samo ako u životu ostvaruje kršćanske vrednote
ljubavi i pravde (...)" (str. 83) Mi bismo dodali kako je današnji
svijet od kršćanstva preuzeo jedino disciplinu radinosti, a zaboravio je
da ta disciplina kršćanske civilizacije, zajedno s načinom mišljenja,
ima podrijetlo u kulturi Evanđelja. Bez kulture nema ni razvijene
civilizacije. Današnja civilizacija je otpad kršćanske kulture.
Duhovna
obnova
Taj zaključak bio bi u skladu s Grgecovim navodom kako je "Pavao VI. svojedobno rekao
da je najveća drama XX. st. jaz između kulture i Evanđelja".(.... str. 191) Grgec kaže - ako je bolestan ljudski duh, potrebna
mu je duhovna transfuzija i revitalizacija. " ... Unijeti evanđeoski
kvasac u kulturu, politiku i ekonomiju znači obnoviti i preporoditi čovjeka
..." (str. 192) Bez toga sve je uzaludno. Nema obitelji s brojnom
djecom, ako nema kulture štovanja kršćanskih vrijednosti. Narodi s
brojnim potomstvom, koji nemaju kršćansku ljestvici vrijednosti, žive životinjski
život, a mi kršćani u duhovno opustošene obitelji moramo vratiti
solidarnost koja rađa ljubav i novu djecu, - bio bi to konačan zaključak,
koji možemo izvesti iz Grgecovih razmišljanja. Živjeti u kršćanskoj
Europi postavlja zahtjev obnove savjesti i svijesti, pa je
zbog toga potrebna duhovna obnova i nova evangelizacija: "Nije to
propovijedanje nikakvog novog Evanđelja ni katekizma, nego uvijek aktualna
poruka Isusa Krista i njegove Crkve ..." (str. 192)
Grgec ističe da je obnova "lica zemlje" obnova duha i duše,
etike i morala, čestitosti i poštenja. "Moramo opet pronaći osjećaj
dužnosti i odgovornosti", rekao je talijanski predsjednik Scalfaro. A svega toga u suvremenoj Europi i Hrvatskoj nema.
Pobijedio je osjećaj gole subjektivnosti, sebičnosti. Zato smo dobili novu
razinu životinjske razine življenja: dok se među neciviliziranim narodima
djeca rađaju nekontrolirano, jer to ljudi ne znaju spriječiti
- u kršćanskoj civilizaciji, koja je rastočena u svojoj biti, dolazi do
programiranog sprječavanja rađanja djece. Što je dovelo do toga? Gubitak
osjećaja za kršćansku kulturu.
Sve rješava kultiviranost duha u Kristu, uči nas Grgec. "Dok se
obrazovanje odnosi na naš um, odgoj je u prvome redu, kako je govorio don
Ivan Bosco, stvar srca ..." (str. 55) A kako da dođemo do pravilnog
odgoja? U vrijeme kada je čak i mladež odgajana nekršćanski i protukršćanski,
jedini put do duhovne obnove je onaj o kojem je pristupačno govorio Grgec.
Stota
obljetnica smrti Ante Starčevića
:
Zvono
narodnog buđenja
Starčević se rodio 23. svibnja 1823. u Žitniku
nedaleko od Gospića, od oca Jakova i majke Milice rođene Čorak iz Široke
Kule, a preminuo je u tri sata u jutro 28. veljače, 1896. u svome Starčevićevu
Domu u Zagrebu. U knjizi "Politika
i sudbine" (Školska knjiga, Zagreb 1995.) književnik Dubravko
Jelčić bavio se gotovo svim važnijim političarima, od Starčevića
do Antuna i Stjepana Radića, dakle, svima onima koji su se razvijali pod
Starčevićevim idejnim utjecajem. U toj knjizi od 247 stranica Jelčić je
čak 63 stranice posvetio prikazu života i analizi rada ovog velikog
hrvatskog sina rođenog u Lici. Možemo reći da se radi o vrlo iscrpnom
prikazu Starčevićeva života.
Starčevićev
razvoj
Otac Domovine svoj je značaj izgradio upravo u svom selu Žitniku. Ondje je
u siromaštvu od roditelja naučio držati se tradicije poštenja i zadane
riječi. Zadana riječ je njima, u tom ličkom selu, bila zakon, ondje se
naučio živjeti u siromaštvu i skromnosti, pa nije čudo da se s političkim
šikaniranjima i stiskama nepokolebljivo držao, a princip koji je u
Hrvatskome Saboru branio bio je vezan uz riječ "zakon". Starčević
bi se prije dao ubiti negoli što bi riječ i zakon pogazio, pa mu nije bilo
teško niti u tamnici u okovima ležati, kada je branio istinu i pravdu.
Najvažniji utjecaj na Antu, nakon njegova sela i škole u Klancu, imao je
njegov stric pop Šime Starčević. Ovaj župnik u Karlobagu bio je već
poznati pisac i jezikoslovac, te žestoki i ogorčeni protivnik Vuka Karađića,
u doba kada je svratio u Žitnik da posjeti svoj rodni dom. Malom Anti tada
je bilo trinaest godina, a susret sa stricem odlučio je o budućoj sudbini
momka. "Pop Šime sjećao se s oduševljenjem svojih susreta i
razgovora s maršalom Marmontom, guvernerom Ilirskih provincija, pa je svoje
frankofilstvo (i frankofonstvo) prenio i na sinovca ..." (str. 12) I
doista, u velikom broju Starčevićevih saborskih govora nalazimo navođenje
mnoštva povijesnih primjera štovanja zakona u različitim povijesnim
etapama Francuske. Francuska je Anti Starčeviću bila jedan od važnih
uzora štovanja zakona prema vlastitome puku. Drugi primjer postala mu je
kasnije i Engleska. Tada nije mogao znati da će Hrvatskoj upravo te zemlje
postati neprijatelji veći i podmukliji i od same tadašnje Carevine
Austrije. Godine 1839. Starčević dolazi i uči u zagrebačkoj gimnaziji.
Ondje su mu prvi nadjenuli ime Vlah, a potom Stari, jer je po godinama bio
stariji od ostalih učenika. Nadimak "Stari"
odonda mu ostaje sve do smrti. U gimnaziji upoznaje Eugena Kvaternika, sina
svoga profesora i zaštitnika, te mu Eugen ostaje prijateljem do svoje tragične
smrti, a vjerujemo da ga je molitvom pratio i preko groba.
Godine 1845. Starčević odlazi na peštansku bogosloviju, na poticaj i pod
zaštitom biskupa senjskog Ožegovića. Starčević bi vjerojatno i postao
svećenik, no jedan događaj odlučio je o budućem tijeku njegova života.
Naime, po školskim praznicima 1846., posjetio je Stari svoj rodni kraj i
ondje bio gost ondašnjeg župnika Skočilića. U župnikovoj rodnoj kući,
u selu Klancu, bilo je proštenja, pa i prigoda da mladi klerik Ante
porazgovori s ljudima. Ondje ugledao prizor koji ga potrese: u blizini vidio
je čovjeka s obje odsječene ruke, sve do lakta. Kada se propitao o razlogu
takva stanja, župnik mu ispriča da je vojna vlast Austrijanaca u Vojnoj
krajini ovog čovjeka dva puta sudila da mu se sijeku ruke zato što je na
sve strane, pa i samome caru u Beč, pisao o nepravdama što se Hrvatima
ondje čine. To je Antu Starčevića tako pogodilo u dušu da se na jednoj
svetoj misi Bogu zakle, tj. Božjem Sinu i Njegovoj Majci, "da će kroz
cijeli život voditi borbu proti onoj Austriji, koja jena sinovima hrvatskoga naroda izvađala takova
barbarstva: da će se boriti za sreću i prosvijetljenje svoga naroda
..." (str. 15) Tako Ante Starčević, nakon što je doktorirao
filozofiju, napusti svečeništvo prije ređenja i uđe u političku arenu,
u kojoj je zasigurno postigao onu svetost kojoj se nadao u svećeničkim
haljama. Bio je, naime, jedan od rijetkih političara koji se držao svoje
riječi, a djela mu nisu bila mimo Boga. Starčevićevi govori i politički
i kulturološki spisi najrječitije govore o liku ovoga, s pravom nazvanog
Oca Domovine.
Slavni
govori
U knjizi "Ante Starčević" Hrvatske sveučilišne zaklade nalaze
se svi najvažniji govori Oca Domovine, sve do tri godine prije njegove
smrti. Sabrani govori su, u stvari, pretisak iz 1893.., što ga je prvi puta
objavio Odbor kluba Stranke prava.
Za ključne govore danas se drže tri govora izrečena u Hrvatskome Saboru
1861., 1866., i 1881., a Stranka prava dodala je kao zaključne govore u
knjizi dva govora, i to od 01. lipnja 1879. o slobodi tiska i govor/odgovor
odaslanstvu akademijske mladeži u Zagrebu, iz 1867. godine. Ova dva govora
nalaze se na kraju knjige, premda kronološki ondje ne spadaju, što jasno
govori da čine ključne i najznačajnije govore.
Predgovor je tada bio nepotpisan, u ime Stranke prava, i ondje stoji jedna
faktografska netočnost. Naime, ondje piše da se Stari "na Hrvatskome
Saboru upoznao s Eugenom Kvaternikom ...". No, treba biti svjestan da u
doba postojanja Austro-Ugarske Starčević nije smio previše isticati svoju
trajnu povezanost s Kvaternikom, i to još od djetinjstva, jer je i onako
bio promatran kao neprijatelj Austrije; Eugen Kvaternik digao je Rakovički
ustanak, pa bi se Starog optuživalo da je i sam u tome sudjelovao, budući
da Kvaternika zna još iz djetinjstva. Neprijatelj nije smio znati baš sve
pojedinosti iz njihova života. Za kulturno-političku povijest Hrvatske
bitno je to da je Starčević "...u svom govoru od 26. lipnja 1861.
razvio načela Stranke prava, a tadašnji vlastodršci odmah razabraše tko
je i što je Ante Starčević, pa im prva briga bijaše da ga maknu s bilježničtva
riečke županije. Obtužiše ga da je županijskim predstavkami počinio
zločin bunjenja. On je te predstavke morao sastavljati po svojoj službi, a
županijska skupština jednoglasno ih je prihvatila. Kr. sudbeni stol u
Zagrebu osudio je dra A. Starčevića radi bunjenja na tri
mjeseca zatvora, na gubitak časti županijskog bilježnika i doktora
filozofije. Stol sedmorice snizio je kaznu zatvora na jedan mjesec. Dr. A.
Starčević odsjedio je taj mjesec g. 1863. u Zagrebu. ..."
Tako je počela velika idejno-politička borba Oca Domovine, u kojoj je on
postavio ideologiju utemeljenu na narodnom i povijesnom pravu Hrvata, i u
kojoj je do pred kraj života zastupao narodne pravice u Saboru, koji je bio
sve samo ne hrvatski. Naime, zastupnici u tom Saboru više su se brinuli za
probitke Austrije ili Madžarske negoli za domaće probitke, pa su
prijedlozi Stranke prava redovito bili preglasavani. Trebala je propasti
Austro-Ugarska i nastati Jugoslavija da čitav narod shvati i sazrije za
pravaške državotvorne ideje A. Starčevića.
Glas
nezavisnosti
Od današnjih saborskih stranaka samo se dvije u svome programu izričito
pozivaju na Oca Domovine, i to su vladajuća strankaHDZ i oporbena strankaHSP. Državotvornost kao cilj i program postavio je
Starčević u već spomenutom govoru 26. lipnja 1861. Povod mu je bila
saborska sjednica od 17. lipnja te godine, na kojoj je počela rasprava o
odnosu Kraljevine Hrvatske prema Kraljevini Ugarskoj.
Svoj govor Starčević započinje riječima (str. 8/9):
"Gospodo! Austriansku zapoved, kojom nam se nalaže, da odnošenje naše
domovine naspram Ungarii pretresujemo, razmatrao ja s koje mu drago strane,
ja nikako ne mogu razabrati, da-li nam je onom zapovedju bezobraznia poruga
namjenjena (...) Ja odgovaram, da mi Austriu za našeg međunarodnog sudca
niti smo priznali, niti ćemo ikada priznati; odgovaram, da bi nam dražje
bilo kada bi Austria sumnjala kod štibre (poreza) i tlačenja narodah, nego
li njezino odnošenje naprama Rusii ili Francezkoj. Neodvisnos, samostalnost
naroda pokažuje se nada sve nedvojbenom u izvršavanju onog najveličanstvenijeg
prava, kojim si narod vladara izabire, i kojim narod proti drugim narodom
vojuje. I nut, gospodo, čuda: Habsburg Ferdinand I. nije predložio otcem
našim, neka svi idu dogovarati se s Ungarci, da-li će Hervati njega za
kralja izabrati, nego je onaj Habsburg odpravio otcem našim poklisare i
nastojao je, da ga oni kao narod neodvisan, bez bilo čijeg pitanja, potverđenja
i dogovora, za ustavna kralja si izaberu, što su oni i učinili
......" (str. 12/13)
Takvim tonom s austrijskom monarhijskom vlašću nikada nije razgovarao
nitko. Spletke te vrste protiv Hrvatske nastojali su spriječiti Zrinski i
Frankopani, no platili su to glavom. Sada, prvi puta u povijesti Hrvatske,
jedan čovjek ima jasnu pravno-političku viziju. Vizija nezavisnosti
Hrvatske temelji se na narodnim pravima, i on, Starčević, uložiti će čitav
život da je ostvari. Dana 15. rujna 1887. ponavlja isti odnos između
naroda i vladara utemeljen na francuskom uzoru: "Svi znamo, gospodo,
prisegu koju su Aragoni polagali svojim vladarom. Ta prisega veli: Mi,
kojih svaki vredi koliko ti vrediš, a svi skupa vredimo više, nego ti, mi
tebi prisižemo vernost, ako budeš štovao naše sloboštine i povlastice,
ako ne - ne ..." (str. 327) U Starčevićevim vizijama mi u državotvornosti
nalazimo utemeljenu socijalnu viziju. Ako se vladar brine da njegovi
podanici ne budu gladni i bosi, onda je dobar vladar i narod mu je dužan
služiti. To više što ga je izabrao. No, ako je narod od vlasti
zlostavljan, onda svi ugovori o vjernosti prestaju.
Nedostatak nezavisnosti doveo je do nesmiljenog izrabljivanja hrvatskoga
naroda od strane tuđina, koji nije imao osjećaja za njemu tuđe. Zato Starčević
hrvatsku državu gleda kao okvir za ostvarenje narodnih, što znači i
socijalnih prava.
Narod posredstvom svojih najumnijih ljudi, u Saboru, sam rješava
svoje probleme na najbolji mogući način. Svi drugi (stranci), koji se sa
strane miješaju u narodne poslove - nepotrebni su, i rade za svoje dobro, a
protiv narodnih interesa. O tome 4. rujna 1881 na Krasici kaže: "...
Na štetu naroda ja nisam nikad tražio osebne probitke (..., str. 181) ...
Moji prijatelji i ja nastojasmo i nastojimo, da nestane svih posredovateljah
koje vam spomenuh, među našim narodom među našim kraljem, pa da sve
javne poslove naše domovine rešavaju i uređuju sami naš narod kroz sabor
i naš kralj (...) Branitelje ovog načela,nas bi u Englezskoj, držali za
torye, za konzervativce, za muže nadasve oprezne i spore, kada se
radi o znatnu menjanju zakonah ..." (str. 185, istakao E.Č.)
Dakle, kršćanska konzervativnost i pravednost bili su u
uzor, a nacionalna država bila je vizija stvaranja preduvjeta za ostvarenje
solidarnosti onih koji imaju zajedničke interese i iste običaje.
Starčević i drugovi su, dakle, kroz javnu riječ, i silom neoborivih
argumenata, učinili da njihovo zvono narodnog buđenja postane djelo
narodnog otpora i konačnog oslobođenja.
Za gosp. Golla:
Pravaški
ideolog Filip Lukas
Nakon Ante Starčevića i Eugena Kvaternika, pravaški ideolozi bili su još
Josip Frank i njemu uz bok Izidor Kršnjavi, a liniju čistog pravaštva
nakon njih preuzeo je Milan Šufflay da bi po smrti ovoga glavnu riječ
dobio Filip Lukas (29.4.1871-26.2.1958). Ako bismo hrvatske ideologe
promatrali kao stranačke suradnike, koji djeluju uparovima,tada bi Filip
Lukas zajedno sa Šufflayem bio treči ideolog po redu, a nakon Šuflayeva
ubojstva, Lukasa možemo promatrati kao usamljenog četvrtog i zasadaposljednjeg priznatog pravaškog ideologa.
Posljednji grandiozni pravaški ideolog Filip Lukas sredinom 1997 konačno
je dobio objavljenu knjigu svojih radova pod naslovom "Hrvatska narodna
samobitnost", a u izdanju zagrebačke izdavačkekuće "Dom i svijet", koja se bavi objavljivanjem
zaboravljenih hrvatskih pravaša i hrvatskom poviješću.Knjiga je izbor najvažnijih tekstova prof.dr. Filipa Lukasa,
svestranog pisca i sveučilišnog profesora na instituciji koja je danas
prerasla u ekonomski fakultet. Na ovom malom prostoru moramo naglasiti da je
Lukas bio predsjednikMatice
hrvatske s najdužim stažem izabranog predsjednika od 1928-1945. Prestao je
biti predsjednikomte
institucije 6. svibnja 1945 kada je njegova i naša prva hrvatska država (u
ovom stoljeću) NDH, doživjela slom i kada Lukas odlazi u emigraciju gdje
1958 i umire u Rimu.
Objavljena knjiga sadrži 15 poglavljaLukasovih izabranih spisa s naslovima "Jadran u
geomorfološkom, klimatološkom i trgovačko gospodarstvenom pogledu",
a to je tema gdje Lukas nastupa kao prvi hrvatski pravaški geopolitičar:
ono što je Starčević o Hrvatskoj idejno zasupao to je Lukas na kulturno -
znanstvenim primjerima pokazivao. Iduće poglavlje u tom smislu nosi naslov
"Geografijska osnovica hrvatskog naroda", zatim "Naš narodni
problem s geopolitičkog stajališta",Raspored stanovništvau
Dalmaciji prema prirodnim i gospodarskim prilikama",nakon čega slijedi niz poglavlja u kojima Lukas tumači idološku
osnovicu našeg književnikaAugusta Šenoepod
naslovom "Hrvatski duh u Šenoe", zatim "Smjernice i elemente
u razvoju hrvatskog naroda", što je nezaobilazno na liniji poglavlja
"Dr. Ante Starčević".
O tome kako su se plele spletke oko Hrvatske Lukas govori u članku
"Hrvatsko pitanje i Londonski ugovor", dok najutjecajnijeg
engleskog čovjeka, anglo- i srbofilameđu
protuhrvatskim političarima Tomaša Masaryka, razotkriva Lukas u spisu
"Masaryk prema Hrvatima".Tu
na samom početku članka postavlja Lukas pitanje zašto Masaryk ima ulicu u
Zagrebu, da bi u daljnjem nastavku obrazložio da je to moguće zato jer 99%
naroda ne zna tko su ljudi po kojima se ulice nazivaju i da binakon toga dokazivao kako je Masaryk bio ne samo srbofil, već se
nadao i propasti Hrvata koje je mrzio. Zamislite,dakle,Trga Adolfa
Hitlera usred Izraela! A mi to imamo u Zagrebu: Masarykovu ulicu.Koliko je to apsurdno shvatiti ćemo kada pročitamo ovu knjigu.
Ostala poglavlja zovu se "Zašto je Dubrovnik velik",
"Problem hrvatske kulture", "Bosna i Hercegovina u političkom
pogledu", "Stogodišnja uloga Matice hrvatske u sklopu političke
i kulturne povijesti hrvatskog naroda", te slijedi poglavlje " Da
li je Jugoslavija nastala na temelju samoodređenja?". Na kraju knjige
stoji poglavlje "Dragovoljnio sam trpio za slobodu moje Hrvatske",
u stvari pismo koje je Lukas napisao u oči svoje smrti , a objavljeno je
kao autonekrolog, neposredno po preminuću Lukasa.
Ova knjiga je putokaz i temelj izvorne ideologije hrvatstva i predstavlja
političko sveto pismo jednogaproroka
Starčevićanstva: ako je Starčević bio Mojsije, Lukas mu je bio prorok
Job.U velikim isušenjima
dragovoljno je trpio za slobodu svoje Hrvatske.