|
|
Quo Vadis (Kamo
ideš?) je sekcija u kojoj pokazujemo kuda je tramvaj vozio. Mnogi to dubrovčani
ne znaju (premladi su ili se ne sjećaju), a i oni koji znaju sjećaju se
rute i postaja iza drugog svjetskog rata koje su manje-više identične
današnjim autobusnim. Da budemo još precizniji, ruta "jedinice"
je identična autobusnoj "jedinici" (ili ruti 1A do kantafiga),
a "dvice" je vrlo slična autobusnoj "šestici", s razlikom
da autobus ide na Babin Kuk, a tramvaj je s današnje pošte Lapad vozio
do dna uvale i plaže u njoj. No, ono što je nama zanimljivije su postaje
koje su bile od prvog dana daleke 1910.g. pa do kraja drugog svjetskog
rata kada je Dubrovnik bio u koraku sa europskim metropolama i kada se
drukčije živjelo. Tada su, naime, postojale postaje i postaje "na
zahtjev" - ove druge bile su obično ispred kuća dubrovačke gospode
i dioničara travanja.
U kolažu starih fotografija upoznajte trasu pruge tramvaja
iz tih davnih vremena kojih se veoma malo ljudi još sjeća.
Kao što smo već napomenuli, kroz Dubrovnik je išao samo
jedan kolosijek, kojim je tramvaj išao u oba smjera. Da bi se tramvaji
mimoilazili služile su mimoilaznice (križanja po "domaći"),
a na krajevima pruge bila su dva kolosijeka da bi tramvaj mogao proći
(okrenuti se) na drugu stranu prikolice (ovo je bilo rađeno samo kad su
motorna kola vukla i prikolicu). Kada nije bilo prikolice, kondukter (provodić)
u tramvaju bi uz pomoć užeta (specijalog za tu namjenu) izvanka "zakrenuo"
bigel (oduzimač struje), a vozač (upravitelj motora) bi iz ležišta izvadio
komande za upravljanje i odnio ih na drugu stranu tramvaja,
gdje bi ih vratio u ležište na drugoj strani. I to je to! Vožnja u drugom
smjeru mogla je početi. U Dubrovniku su bile ukupno četiri mimoilaznice
(križanja), te okretnica na stanici Lapad. Mimoilaznice su bile kod Hotela
"Petka" u Gružu, kod stare Bolnice, kod Ville "Roma"
(preko puta današnjeg suda) i na Gimanu (točnije, između današnjeg Fakulteta
za Turizam i Vanjsku trgovinu - FTVT i hotela "Lapad", op.p.).
Na gornjem planu grada koji Vas prati rutom tramvaja, crnom bojom označena
je ruta linije br. 1, a modrom linije br.2. Stoga, ne gubimo ni trenutka
- klikom na stilizirane tablice linija ispod, izaberite liniju i...
KRENIMO!
|