---------------------------------------------------------------------------------------------------
MOJ
GROB
U planini mrkoj nek mi
bude hum,
Nad njim urlik vuka, crnih grana šum.
Ljeti vječan vihor, zimi visok snijeg,
Muku moje rake nedostupan bijeg.
Visoko nek stoji, ko oblak i tron,
Da ne dopre do njeg niskog tornja zvon,
Da ne dopre do njeg pokajnički glas,
Strah obraćenika, molitve za spas.
Neka šikne travom, uz trnovit grm,
Besput da je do njeg, neprobojan, strm.
-
Nitko da ne dođe,
do prijatelj drag -
I kad se vrati, nek poravna trag.
---------------------------------------------------------------------------
- Interpretacija pjesme:
- ----Sadržaj
:
Vizija ili slučajnost
-
Do dana današnjeg ostaju polemični tonovi je li ovo
vizionarska pjesma Ivana Gorana Kovačića, je li on svojom intuicijom
uspio naslutiti svoj tragičan kraj i bezimenost svojega počivališta.
Uz one, koji ovu pjesmu smatraju Goranovom vizijom vlastite smrti,
ima i onih koji misle da je to slučajnost i koincidencija. ( Na primjer:
Mišljenje da je Goran prihvatio poziv Vrhovnog štaba partizana i pošao
s njima, vjerojatno bi ostao živ. ).Ostaje onaj vječni kategorični
problem: slučajnost ili nužnost.
-
Ukoliko prihvatimo verziju ove dvojbe da ništa nije slučajno, morat
ćemo se složiti s činjenicom da je u datoj situaciji Goran donio odluku
koju je on, Ivan Goran Kovačić, jedino mogao donijeti u tome trenutku
i tim okolnostima. U to se uklapaju i odluke koje je donosio ranije,
a sve su išle u pravcu njegova tragična kraja. Sigurno je da on toga
nije bio svjestan jer je intuicija dublja od svjesnosti te je ovaj
osobni poetski iskaz
vodio upravo ovakvome završetku života kako
ga je pjesnik oblikovao u ovoj nesvakidašnjoj pjesmi.
Pjesma Moj grob napisana je 1937. godine. Uz polemiku
o viziji pjesnikova tragičnog završetka, dosta prijepora izazvali
su i središnji stihovi pjesme u kojima pjesnik odriče svaku mogućnost
dopiranja zvonjave crkvenoga tornja ili molitve za spas
do njegova počivališta. Radi li se ovdje o ateizmu, antiklerikalizmu
ili nečem trećem odgovorio je akademik Vlatko Pavletić. U tumačenju
ovih stihova aludira na poveznicu između jedne Goranove pripovijetke
iz ranijeg perioda u kojoj je djevojka Joana, zbog svojih stavova
i zalaganja za društvenu pravdu, optužena kao grješnica te je poslije
smrti zbog toga morala biti pokopana toliko daleko da do njezinog
groba ne dopre nikakav crkveni zvon. Goran kao ogorčeni protivnik
nepravde, ponižavanja, zla koje čovjeku oduzima njegovu čovječnost,
ne želi u svom ljudskom ponosu bilo kakvo sažaljenje ili molitvu
koja bi značila odricanje od ovih načela.
Vanjska
struktura pjesme
- Pjesma se sastoji od pet dvostiha, a napisana je u
vezanom stihu jedanaestercu. Rima je parna (aa, bb ...) i stalna tijekom
cijele pjesme. Rimovane riječi su jednosložne.
Doživljajni
sloj ( sadržaj )
- -- Dramatičnu uzburkanost
i panteističku snagu elementa prirode pjesmi je dao izbor riječi i stilskih
izražajnih sredstava te duboko proživljenih osjećaja
iz kojih izbija skrivena energija u svim svojim mnogobrojnim
pojavnostima. Tako je uz vuka imenica urlik, uz snijeg
pridjev visok, uz travu glagol šikne, uz besput pridjevi strm i nedostupan.
Ovakav izbor riječi, osim zadnjeg dvostiha, govori o ekspresivnosti
i snazi pjesnikovih osjećaja, o njegovoj sklonosti
k mračnom, ali i onom gromoglasnom,
pa i razornom elementu prirodnih sila. Izvornu snagu
prirode duboko je u sebi osjećao i s njom se gotovo panteistički
stapao.
- -- Uz
naglašene osjećaje izolacionizma, nepristupačnosti
i zatvorenosti pojavljuju se u zadnja dva stiha, sa
svojim blagim tonom koji smiruje, osjećaji koji širom otvaraju srce
dragim ljudima, prijateljima, javljaju se emocije prihvaćanja
i dopuštanja.
-
U kompozicijskom smislu pjesma je
strukturirana tako da je osnovni motiv (hum) centripetalno vezan s
perifernim motivima. I vuk, i crne grane, i silan vihor, i visok snijeg
te ostali motivi kompozicijski su u stalnom uzročno--posljedičnom
odnosu prema grobu ( humu ).
Stilski
postupci
-
Temeljnom
ugođaju pjesme pridonosi izbor pjesničkih sredstava i postupaka osebujnih
i znakovitih, rekli bismo goranovskih, po čemu je pjesnik i prepoznatljiv.
Odnosi se to na gustu uporabu imenica i atributa iz tamnog i "burovitog"
osjećajnog spektra koji pjesmi daju posebnu izražajnost i snagu.
-
Cijela je pjesma građena na vizualnoj
pjesničkoj slici, osim nekoliko onomatopejskih riječi
(urlik, šum, zvon, šikne ) koje izvorno, po svojoj etiologiji ( nastanku
) predstavljaju odraz onog panteističkog, iskonskog vrela iz kojega
je izrasla cijela pjesma.
-
Elipse su onaj
dio stilskog izraza koji ovim stihovima daju dramatiku vječne premoći
prirodnih pojava ( Ljeti vječan vihor, zimi visok snijeg, - izostavljeni
su glagoli : puše i napada .).
-
U istom stihu
panteistički suživljen sa elementarnošću neobuzdanih prirodnih pojava
pjesnik je uporabio i kontrast koji sam po sebi,
svojom oprekom dočarava tu epsku dramu koja se odigrava u prirodi
( ljeto i vjetar nasuprot zimi i snijegu ).
-
--- Pjesmu su posebice obilježili
epiteti koji su gotovo svi iz onog elementarnog,
i silovitog, često razarajućeg registra prirodnih pojava i isto takvih
osjećaja ( ....crnih grana - atavistički strah, ... vječan
vihor - nezaustavljivost, neprolaznost, ... nedostupan bijeg
- nepristupačnost, izolacionizam, .. pokajnički glas - grješnost,
pokajanje ... , trnovit grm - opasnost, ugroženost..., ...Besput
da je do njeg nedostupan, strm-
osjećaj onemogućenosti, pojačanu
novotvorenicom - besput... ).
-
--- Znakovito
je da se u sadržaju pjesme pojavljuju dva epiteta
s inverzijom imenice i atributa u prvim i zadnjim
stihovima. (... planini mrkoj i ...prijatelj
drag... ). Ove su dvije inverzije markirajuće
linije i granični izrazi između onih silovitih s jedne i smireno intoniranih
stihova s druge strane.
-
Jedina se
usporedba javlja u tematskom intermecu središnjih
stihova ( Visoko nek
stoji, ko oblak i tron,. ), a
vezana je uz prirodnu pojavu ( oblak - znak visine ) i ljudsku tvorevinu
( tron koji predstavlja simbol čovjekova uzdignuća i moći ). Pjesnik
ovdje u narativnom obliku odbija sve što je ljudski označeno i uvjetovano
( zvuk zvona, glas pokajnika, čak i molitvu za spas
) ; kao da želi ostati u čistom, nedirnutom ozračju prirode
i njezine nedostupnosti.
-
Nakon ovoga
tematskog intermeca nešto tiših tonova, javlja se neobična zvučna
metafora - šikne travom
u kojoj su prenijete osobine pojma šikne - ( šiknuti : naglo, i silovito,
izbaciti uglavnom neku tekućinu ). Ta prenijeta svojstva pojma šikne
ovdje se odnose na siloviti i nagli, u ovom slučaju bujni rast trave,
koja zakriljuje i obrasta cijeli prostor.
-
U samo jednom
trenutku pjesme ton je stišan do spokoja kao planinska bujica koja
se našla u svojemu nizinskom toku . To je trenutak kada je prozorčić
svoje distanciranosti i izolacionizma od ljudskih utjecaja pjesnik
širom otvorio dragom prijatelju
označenom epitetom u inverziji ( ...Nitko da ne dođe do prijatelj
drag, ... ). U ljudskoj komunikaciji veoma
frekventan pridjev drag kao da je dao do znanja tko
su ti prijatelji koji mogu ući u intimu ove panteističke zajednice
- prirode i čovjeka. To su obični, iskreni, prijateljski nastrojeni
ljudi, slični onoj čistoj, nepatvorenoj prirodi.
-
No, i to je
moguće samo na kratko, jer ta veza pjesnika i prirode mora ostati
nedirnuta, iskonska Pjesnik je tu povlaštenu kratkoročnu propusnicu
izrazio stilskom figurom perifrazom (... nek
poravna trag ... ) koja u prenesenom značenju sugerira brisanje
svakog znaka nazočnosti bilo koga na tom mjestu.
Ritam
-
Dramatičan,
gotovo uzavreo ritam, prepun uzleta
koji smjenjuju jedan drugi u većem dijelu pjesme ( osim zadnjih stihova
), odraz je jakog senzibiliteta i posebnog pjesnikovog temperamenta.
-
Ovakvom eruptivnom
ritmu pridonosi kratkoća rečenica s dominacijom ekspresivnih
izraza jakog intenziteta koji se javljaju u određenim vremenskim intervalima
( urlik vuka, vječan vihor, trnovit grm ), rečenica bez predikata
- elipsa ( ...Nad njim /nek
se čuje/ urlik vuka ).
-
Posebnu ulogu u
ritmičkoj strukturi pjesme odigrala je jednosložna
rima koja se na kraju stiha periodično javlja na mah, na trenutak,
kao odjek i stalni je obrazac u cijeloj pjesmi. Jednosložnom je rimom
pjesma dobila na lakoći i tečnosti ritmičkoga slijeda.
-
U ritmičku strukturu
pjesme uklapa se i dosljedan dvostih, kao i promjena
intenziteta i tempa iz dramatike u smirenost
u zadnjim stihovima pjesme.
-
Varirajući mnoštvo
elemenata stila ( kontrast, iznenadni obrati,
epiteti u inverziji, ponavljanja,
ekspresivne imenice i pridjevi, dinamične jednosložne
rime, izostavljeni glagoli u eliptičnim
rečenicama), iz pjesme je nikao specifični ritam iz kojeg izviru "uzvitlane",
duboko proživljene emocije.
Tumačenje
pjesme i umjetnička poruka
-
--- Tko god može
napisati ovakvu pjesmu, tko poželi da mu čak i grob bude zaštićen
od svakog ljudskog utjecaja, morao je imati prenaglašen senzibilitet
i duboko razočaranje u ljudske odnose, neizmjernu osjetljivost za
ljudsku nepravdu, za bol koju ljudi nanose jedni drugima. To je rezultiralo
osjećajem zatvorenosti, tolikog izolacionizma da se i poslije smrti
želi ostati netaknut bilo čime ljudskim. Zaštitu od zla i bola, od
ljudskog dodira, pjesnik je vidio u gotovo začahurenoj nepristupačnosti
i skrivenosti, ali i onom zaštitničkom, pa i opasnom elementu prirodnih
sila koje štite i čuvaju tu nedostupnost. ( urlik vuka, visok snijeg,
trnovit grm, besput neprobojan, strm ).
-
--- Ostavljena
je tek jedna pukotina pristupa kroz koju može ući toplina dragih ljudi,
iskrenih prijatelja. To je pukotina koja kazuje da pjesnik nije potpuno
izgubio vjeru u ljude, u čudesnu moć
prijateljstva,
one psihičke dubine i visine koja je veće i jača od svakog razočaranja
i svake nepravde.
-
Teški društveni
odnosi, ljudska zloba, nepravda koja siječe i boli, prezir i teško
ljudsko poniženje mogu nas toliko razočarati, psihički zaboljeti da
smo spremni odreći se svakog ljudskog kontakta, napustiti vjeru u
ljude i pravdu te potražiti potpunu izolaciju, hermetičku zatvorenost
od bilo kakvog ljudskog susreta, čak i onog civilizacijskog nakon
smrti.
-
Ipak postoji
nešto što može raskinuti sve te okove razočaranosti, lance nepristupačnosti;
to su dragi prijatelji koji kidaju svaku stegu i začahurenost,
uljepšavaju život, nude čak i posthumni "susret". Oni nas
očovječuju, postaju čežnja i san koji trebamo sanjati kao pojedinci
zajedno s pjesnikom i svim ljudima svijeta.
|