---------------------------------------------------------------------------------------------------
LOZA
-
Lozine kretnje su čvoraste,kljaste,
polagano loza spram sunca raste.
-
-
Iz blata i kiše, iz blata i pijeska
proziran grozd se na suncu ljeska.
-
-
Korijenje čokota krastavo, tvrdo,
penje se žilavo na jesenje brdo.
-
-
Loza se tiho i nijemo penje,
o,divno je njeno slijepo htijenje!
-
-
Htjeti iz blata postati čista ,
kao vino kada u čaši se blista.
---------------------------------------------------------------------------
- Interpretacija pjesme:
- ----Sadržaj
:
Vanjska struktura
pjesme
-
Pjesma
je ispjevana u vezanom stihu, u pet strofa po dva stiha ( dvostihu
). Rima je parna ( aa, bb ...) i stalna u svim strofama. Stihovi su
deveterci, deseterci, jedanaesterci i dvanaesterci.
Doživljajni
sloj ( sadržaj )
-
Sporo, ali silovito
i uporno, iz blata i
kiše, u
nezaustavljivoj težnji da
se uzdigne do svjetla i sunca, do preobražene jasnoće i čistoće,
simboličke su pjesnička slike loze, njezin
tematski okvir i
osjećajna matrica za
ovu pjesmu.
-
Motivi
blata, pijeska, sunca, korijenja, žilavog penjanja, htijenja i čistoće
utkani su u emocionalnost i doživljajnost
ove pjesničke tvorevine. Iz nje proizlaze njezini dominantni osjećaji
sporog i upornog, elementarnog i
nagonskog trganja i otimanja
ponorima zla ( ...penje se žilavo na jesenje brdo.
... ), do osjećaja nezaustavljivog, gotovo euforičnog
rasta i dosezanja čistog, neokaljanog
i blistavog samoostvarenja. (
... o, divno je njeno slijepo htijenje! ).
Stilski
postupci
-
U stilskom pogledu pjesma je ispjevana kao alegorija
( Metafora proširena na cijelo djelo.). Loza je dominantni
simbol te alegorije, a predstavlja, mukotrpan rast
i silno htijenje da se otme zagrljaju negativnih sila koje sputavaju
i guše život, njegov rast k idealu slobode i nesputanosti. ( ... Htjeti
iz blata postati čista, ... ).Taj se ideal kao težnja i cilj ogleda
i u simbolu sunca i prozirnog
grozda ( Proziran grozd se na suncu
ljeska ). Gotovo slijepoj energiji koja je duboko ukorijenjena u srži
svakog ideala pridružuje se i simbol korijenja
( ... Korijenje čokota krastavo, tvrdo penje se
žilavo uz jesenje brdo ... ). Ono svojom žilavošću i neiscrpnom upornosti
svladava sve okove i sputanosti. Moćne sile koje su okovi slobode,
potiranje i otuđenje života, njegova negacija predstavlja simbol
blata s pridruženim riječima
kiša i pijesak. ( ...Iz blata
i kiše, iz blata i pijeska... ).
-
U kontekst ove alegorične simbolike uklapa se i kontrast
( Iz blata i kiše, iz blata i pijeska proziran
grozd se na suncu ljeska. ... ili ...iz blata
postati čista kao...). Kontrastom je uvijek jasno diferencirana
suprotnost. Ovdje je to ono negativno ( blato ) u odnosu na pozitivno
(... proziran grozd ili postati čista... ). Ovim kontrastima efektno
je naglašena bezrezervna želja da se život izdigne iznad mračnih sila
u korist svjetla i čistoće.
-
Željenom idealu pridodana je i usporedba na kraju
pjesme ( ... postati čista kao vino kada u čaši se blista.)
koja je čistoći tog ideala dodala profinjeni osjećaj izuzetne blistavosti
i sjaja.
-
--- Ipak, čini se da su centralno stilsko sredstvo u pjesmi
uz simbole epiteti koji su se očitovali
širokim osjećajnim spektrom. Već na početku to su metaforični epiteti
- čvoraste, kljaste
iza kojih stoji osjećaj mukotrpnog i bolnog izrastanja. Osjećajem
izloženosti nedaćama, ugrozama i ranama označeni su epiteti
- korijenje čokota, krastavo, tvrdo.
Iza epiteta - slijepo htijenje
- naslućuje se osjećaj one nagonske, elementarne snage koja pokreće
želju, gotovo strast za postizanjem cilja. Na drugom osjećajnom registru
je epitet - proziran grozd - koji sugerira
osjećaj profinjenosti čistoće, jasnosti, a nešto kasnije smirujući
doživljaj ostvarenja i željenog postignuća ( ...kao vino koje u čaši se blista. ).
-
---
Neki atributi mogu istodobno biti epiteti ( Zasnivaju se na nekom
osjećaju. ) i metafore ( Iskazuju preneseno značenje i osobine. ).
Stilska figura - čvoraste je uz epitet i metafora
jer označava prijenos osobina čvora ( isprepletenost u jednoj točki
) na vijugavi i zamršeni rast ( kretnje ) loze. One iza sebe ostavljaju
takve čvorove kao tragove nepravilnoga, višesmjernog, isprepletenog
rasta. Slično je i s metaforom kljaste.( Označava nekoga
ili nešto invalidno , nepotpuno i necjelovito .). Te invalidne osobine
prenijete su na nedovršene, nepotpune kretnje loze u njezinom krivudavom
rastu. Metafora iz zdravstvene sfere (... korijenje
čokota krastavo, tvrdo... ) označava okorjele nakupine
( kraste ) na mjestu oštećenja ili rana na koži koje su po sličnosti
izgleda prenijete na tvrde kvrge kao kraste korijenja. Metafora
se krije i u epitetu slijepo htijenje. Značenje
je prenijeto iz vidne optike (sljepilo ), a odražava
nezadrživu nagonsku snagu slijepca koja silovito ruši sve prepreke
pred sobom jer ih jednostavno ne prepoznaje i ne vidi.
-
U strukturi ovih stilskih postupaka nalazi se i ponavljanje
riječi (...Iz blata i kiše, iz
blata i pijeska...). Ova su ponavljanja potencirala
dubinu negativnoga, teških opterećenja i gušenje ideala..
-
Zanimljiv je i usklik O ( ... O , divnO je njenO
slijepO htijenje... ) koji je podignuo razinu iskonske životne snage
do strasti i zanosa. Ovdje se u obliku stilskog sredstva asonance
nastavlja ponavljanje samoglasnika O kao višefazni odjek navedenog
usklika.
-
Ponavljanjem suglasnika S i Z nastala je aliteracija
koja je potencirala sunčani sjaj ( ...proZiran groZd Se na Suncu ljeSka..).
Glas Z, a posebice glas S javljao
se u pjesničkom izražavanju kada se želdočarati neki sjaj, svjetlost.
( I. G. Kovačić : Silna svjetlost sinu sa Siona... ili A. G. Matoš:
...blaga svjetlost sipi sa visina..). Tako je ponavljanjem glasova
Z i S pokazano koliki je intenzitet
prozirnosti grozda i koliko je ta prozirnost upila sunčane svjetlosti.
Ritam
-
Ritam pjesme mora biti u skladnom
i uzajamnom odnosu s njezinim sadržajem, odnosno s njezinim doživljajnim
i misaonim strukturama. On, zapravo, gradi osjećajnu matricu pjesme,
njezinu sadržajnu strukturu.
-
U ovoj je pjesmi, njezina osjećajna
struktura, rezultat raznih ritmičkih segmenata: rasporeda
pridjeva, stihova s većim brojem slogova, rima, velikog
broja trosložnih naglasnih cjelina, ponavljanja pridjeva
i načinskih priloga, inverzija.
-
-- Značajnu ulogu tu imaju paralelni
pridjevi, posebice oni drugi koji djeluju smirujuće,
i tako ujednačavaju liniju ritma ( Lozine kretnje su čvoraste, kljaste...
ili ... Korijenje čokota krastavo, tvrdo
...). Izbacimo li te druge pridjeve, shvatit ćemo kolika je njihova
uloga u ujednačavanju i usporavanju ritma.
-
-- Mirnom i jednoličnom tijeku
ritma značajno pridonosi parna rima koja je stalna
( - kljaste - raste ... ili ... pijeska - ljeska ... ), ali i rima
unutar stiha ( ... Lozine kretnje
su čvoraste, kljaste... ).
-
-- Ponavljanjem
pridjeva iz blata ( Iz
blata i kiše, iz blata i pijeska...)
ritam je dobio još jednu dimenziju stišavajuće ujednačenosti
i usporenosti.
-
-- Slično je i s periodičnom uporabom
načinskih priloga ( , žilavo, tiho,
nijemo: ... Loza se tiho i nijemo
penje...).
-
-- I inverzija
pridjeva se jasno uklapa u stvaranje ovakvog ritmičnog
obrasca zbog svojega naknadnog vremenskog odmaka, odnosno pauze koja
iza toga slijedi. ( Korijenje čokota, ---
krastavo,,,---
tvrdo... ).
-
-- Veliki broj stopa s tri
sloga kao i stihovi dužeg vremenskog
trajanja ( deseterci, jedanaesterci, dvanaesterci
) vremenski otežu tempo, pridonoseći ujednačenosti, ali i sporosti
ritmičkog razvitka.
-
-- Metrički gledano uočljive su
četverosložne, a naročito trosložne
naglasne cjeline koje u odnosu na dvosložne i jednosložne stope otežu
i smiruju ritam ( na primjer:. Ko-ri-je-nje / čo-ko-ta / kra-sta-vo
/ tvr-do / pe-nje se /ži-la-vo/ na je-se-nje / br-do ).
-
Na kraju možemo reći da je ritam
ove pjesme, u skladu s pjesničkom slikom sporog i "čvorastog"
rasta loze, uglavnom ujednačen, stišan, smiren
i usporen, povremeno čak težak i stegnut
sve do samoga kraja kad postaje živahniji, "uzburkaniji",
dinamičniji, a dinamizirao ga je usklik
: ... o, divno
je ..., te raskošnija osjećajna pozadina
koja iza toga slijedi ( ...Htjeti iz blata postati čista kao vino
kada u čaši se blista.).
Tumačenje
pjesme i umjetnička poruka
-
--
Iz pozicije morala život je sudar dvije suprotstavljene strane; jedne
destruktivne, negativističke koja sputava, guši, koči taj život u
njegovu razmahu, rastu i one druge pune svjetlosti i ideala slobode,
zanosa i stvaralačke energije
-
-- U takvom ozračju uznositog i plemenitog u odnosu na ono razarajuće,
nedostojno javlja se loza kao simbol onih moralnih
i voljnih divova, ljudi koji se znaju izdignuti iz nemoralnog taloga
i blata do svojih snova, postajući ljudi svjetla, heroji visokih ljudskih
ostvarenja ( ... iz blata i pijeska proziran grozd se na suncu ljeska.
.....) .
-
-- To su ljudi koji će onoj negativističkoj strani života, njegovoj
varijanti kiše i blata; ma što ono značilo u sebi:
zlo, ropstvo, nepravdu, nesigurnost, nesreću, rat, nepoštenje i brojne
druge mračne natruhe negativističkih ljudskih odnosa, suprotstaviti
gotovo instinktivnu ljudsku potrebu za humanijim, idealnijim, nesputanimijim
i slobodnimjim životom (... Htjeti iz blata postati čista!...).
-- Ti su karakteri ljudske gromade,
osobnosti iz čijih korijena, bez obzira na rane i ožiljke, isijava
žilava životna energija, snaga nezadrživog htijenja na putu svjetla
i samoostvarenja u tom svjetlu ( ... Korijenje čokota krastavo tvrdo,
/ penje se žilavo na jesenje brdo... ).
-
--
To su "ratnici" rasta k vrhuncima slobode i svjetla;
oni mijenjaju i preobražavaju život u novu vrijednost, oni su graditelji
čistih ljudskih odnosa, nositelji nedosanjanih snova ( ...
kao vino kada u čaši se blista. ).
-
Međutim
loza nam kazuje još jednu dimenziju tog rasta. To je onaj sudbinski
: kako? i kada?
-
---
Stalno, ustrajno, polako, mukotrpno, ali nezaustavljivo, silovito
i nepokolebljivo, makar uz ožiljke i rane, ( ... o divno je njeno
htijenje ...); samo zanosom i istinom, iz negativnog u pozitivno,
iz nedostojnog u dostojno i nedosegnuto, iz neljudskog u ljudsko,
iz "blata" u svjetlo i čisto . (... Htjeti iz blata postati
čista...).
Što nam sugerira poruka pjesme?
-
Pjesma
je svojevrsna himna mukotrpne ustrajnosti i
rasta, nemirenja s nedostojnim
i nečovječnim, iskrenog zanosa i hrabrosti, onog čistog
iskonskog ljudskog instinkta k idealnijem, dostojnijem i savršenijem
životu.
|