---------------------------------------------------------------------------------------------------
ANTUN
BRANKO ŠIMIĆ
-
-
Sadržaj
:
Životni
put
-
Antun
Branko Šimić ide u red ponajboljih pjesničkih imena u hrvatskoj književnosti.
Rođen je u Drinovcima u Hercegovini ( 1898.- 1925. ). Nakon završene
pučke škole u rodnom mjestu, odlazi u Široki Brijeg gdje pohađa franjevačku
gimnaziju. Ondje završava tri razreda, a potom odlazi u Vinkovce gdje
nastavlja gimnazijsko školovanje. Nakon završenog četvrtog razreda
dolazi u Zagreb. U osmom razredu gimnazije 1917. pokreće časopis Vijavicu
što je bilo strogo zabranjeno školarcima toga vremena te iz toga razloga
mora napustiti školovanje.
-
Tada u jednom razdoblju svojega
pjesničkoga života preuzima ekavski izgovor, a svoj život potpuno
posvećuje književnosti. S pjesmama, ali i kritičkim člancima javlja
se u časopisima Plamen, Hrvatska prosvjeta i drugima. Za njega je
posebno značajna godina 1919. kada osniva časopis Juriš pod utjecajem
ekspresionističkog njemačkog časopisa Der Sturm. Već 1924. pokrenuo
je novi časopis Književnik.
-
Uz Donadinija Antun Branko Šimić
zato se smatra našim najistaknutijim predstavnikom ekspresionizma.
-
Osim njemačke književnosti dobro
je poznavao i suvremenu francusku književnost, a ovdje mu je posebno
drag bio Appolinaire. Osim o hrvatskim i srpskim piscima, pisao je
gotovo o svim važnijim njemačkim i austrijskim pjesnicima ekspresionističkoga
usmjerenja.
-
I dok se u njegovoj poeziji mogu
čitati uglavnom stišani pjesnički tonovi, u kritici i polemici bio
je veoma oštar. Takav je bio prema Vladimiru Nazoru i Miroslavu Krleži,
ali ne i prema Matošu pod čijim je utjecajem bio u početku svojega
stvaralaštva.
-
Život mu je imao ubrzano sazrijevanje
kao da je u svom kratkom životu htio zgusnuti i književno oploditi
sav svoj pjesnički talent i ostaviti što više tragova. Nježnog zdravlja,
već 1925. zbog pogoršanog zdravstvenog stanja ( tuberkuloza ) odlazi
nakratko u Dubrovnik zbog liječenja, No ubrzo se vraća u Zagreb, završava
u bolnici gdje umire u svojoj 27. godini života.
-
A. B. Šimić je ostavio neizbrisiv
trag u hrvatskoj poeziji. Iako pjesnik pritajenog i stišanog poetskog
iskaza, ali jakog unutarnjeg naboja , u sebi je nosio pjesnički instinkt
barda koji ga je u hrvatskoj književnosti izbacio među njezine najsjajnije
zvijezde o kojima je tako često pjevao.
Književna
ostavština
-
Rane
pjesme ( 1917. – 1919. )
Zbirka: Preobraženja ( 1920. ) ( Jedina zbirka koju je izdao za života.)
Ciklus o siromasima ( 1920. – 1921. )
Kasne pjesme ( 1921. – 1924.)
-
1923.g. preveo je roman Blagoslov
zemlje K. Hamsuna, ali je prijevod tiskan tek 1983..godine.
-
Pisao je još i eseje, književne
i likovne kritike, polemike o modernom pjesništvu, nekoliko kraćih
proza, dnevnik, autobiografiju,, te započeo roman Dvostruko lice.
Osvrt
na književno djelo
Iako
zgusnuto u kratak vremenski period, ovo pjesništvo imalo je svoje brze
transformacije, faze koje su se skokovito mijenjale i ostvarivale u
potpuno novim poetskim i stvaralačkim pojavnostima.
1. faza ( Rana faza : 1913. -
1917. )
-
Prvu fazu Šimićeve pjesničke ostavštine
predstavljaju njegove rane pjesme. To je uglavnom slijed Matoševe
impresionističke lirike, ali s naznakama, ili potpunim uklapanjem
u nadolazeću ekspresionističku fazu. Prepoznaje se to naročito u postupku
sinestezije kojom napušta onaj vanjski osjetilni podražaj ( impresiju
) i okreće se unutarnjem doživljaju ( ekspresiji ).
-
U samom početku ove poezije javljaju
se uglavnom rimovane pjesme, zatvorene forme, često stroge strofike,
različitog broja stihova, ponekad i u obliku soneta.
-
Tematski i doživljajno nalazimo
pejzažne pjesme nostalgičnih tonova ( AH, EVO OPET: Ah, evo opet dođoh
u naš kraj, / U naše mile, bregovite strane / ).
-
Prepoznaju se i pjesme inspirirane
zavičajem, motivima jesenje idile, često uzvišenih, pomalo patetičnih
i himničnih tonova. ( HIMNOS: Miriše grožđe i smilje / Tamo u našemu
selu./ Posvuda prolazi jesen / U ruhu žutu i bijelu; / ).
-
Neke od ovih pjesama tematski su
vezane uz prirodne pojave. To su pjesme atmosfere, finih nježnih raspoloženja
i tišine ( VEČERNJA PJESMA: Poslije dok oblaci leže, / Sve je bez
glasa i kretnje; …/).
-
U ovom ranom Šimićevom pjesništvu
svoje su mjesto našle i ljubavne pjesme koje imaju jak pečat osobnog
odnosa, pejzažne asocijativnosti i blage suzdržanosti. ( UTJEHA OČIJU:
Onda tražim tvojih očiju dubljine / što ko plav zelen bezdan mirno
sjaju: / U njima su nebo, rijeke i nizine, / Vrtovi i kuće, ko u junskom
kraju. / U beskrajnosti tonem / i moje se misli u nju ruše / kao u
bijelu vodu mirne crljene zvijezde. ).
-
Nadolazeću fazu ovoga ranog stvaralaštva
anticipira već spomenuta pojava sinestezije, ali i priklanjanje slobodnom
stihu i neobičnim spregama riječi te korištenju interpunkcije samo
u značenju grafostilema. To je pretežito poezija izmučene duše, tamnih
i teških tonova, egzistencijalnih strahova. ( VJETROVI: Kroz noć muklo
laju crni vjetrovi / Hoće moju dušu da raznesu. / ).
-
Već u ovoj fazi osjeća se gnomski
diskurs njegovih stihova iz kojih zrače iznenadne duboke spoznaje.
Sve je to znao začiniti jakim ritmičkim sekvencama preko postupka
ponavljanja (Pjesma TIJELA: Tijela ćute u molitvi ./ Tijela kriče
u radosti./ Tijela vrište u očaju. / Tijela u snu. / Tijela ljube
tijela / …).
-
Tu već nalazimo i pjesme uronjene
u mračne ponore poraza, vapaja i krika, stalnih transcedentalnih propitkivanja.
( Pjesma BAKTERIJE: Mene jedu bakterije / Trune trune jadno meso /
Bože, zar ti nije žao? / Ja sam dijete. / Bože! Dijete! / … ).
-
Zrelije pjesme ovoga perioda već
su duboko uronjene u ekspresionističku poetsku vizuru, pune vječnih
ljudskih upita, ali i začuđenosti i razočaranja ( Pjesma LJUBOMORA:
Preda mnom leži smrskan moj svijet / ko dječje razbijene igračke-/
… ). Takav ekspresionistički diskurs osjeća se posebno u zadnjim pjesmama
ovoga ciklusa. To su pjesme koje u sebi nose unutarnju dramatiku straha
i tjeskobe, intimnog neslaganja i pobune. (Pjesma: MOJA DRAGA, PRIJATELJ
I JA: Oko tijela moje drage, / laju, laju tvoje požude. / Tvoj pogled
i moj pogled / Sudar mržnje /. )..
-
Lutanje, izgubljenost, nesporazum
i nemoć česti su motivi zadnjih pjesama ove rane faze. ( Pjesma IZGUBLJEN:
Moja duša tone u dubine noći / i ko zvuk se rasiplje i mre. ).
-
Sve je ovo bila priprema i jasna
naznaka Šimićevog najznačajnijeg perioda koji će mu ovjenčati pjesnički
status.
2. ekspresionistička faza (1917.
– 1919. )
-
U svojoj 2. fazi. Šimić se potpuno
okreće ekspresionizmu. Postao je pjesnikom neomeđenih, slobodnih,
simetrično stiliziranih stihova, stilskih obilježenih gramatičkih
znakova, bez patetike i lažnih doživljaja, a time i novih pregnuća
u hrvatskoj modernoj poeziji.
-
Uslijedio je njegov program u kojemu
se negira utjecaj tradicije i odriče bilo kakva veza između književnog
stvaranja i stvarnosti iz koje bi ona trebala nastati. Smatra da je
umjetnost najintenzivniji unutarnji doživljaj svijeta i zato ne smije
biti angažirana, niti u njoj smije biti ikakvih usmjerenja i trendova
. Traži da se iz umjetnosti izbaci svaka dekorativnost poput stilskih
ukrasa ( metonimija, aliteracija, asonanci ), ono što je ukus, retorika
i ljepota, odnosno forma. Zalaže se za napuštanje svega suvišnoga,
prelazeći na svojevrsni stilski minimalizam, želeći da se govori samo
istina. Posvećuje se velikim pjesničkim temama kao što je pjesništvo,
( umjetnost ) ljubav, smrt i Bog.
-
Pjesme ovoga razdoblja uglavnom
su svrstane u zbirku Preobraženja i teku unaprijed
utvrđenim rasporedom, razvijajući se u jedinstvenu, potpuno autonomnu
cjelinu.
-
Programska pjesma
ove zbirke je pjesma MOJA PREOBRAŽENJA ( Šira analiza nalazi se na
kraju teksta u odjeljku : DODATAK: Kraći
osvrt na neke Šimićeve pjesme )
-
-- S druge strane PJESNICI je inicijalna
pjesma ove zbirke. Jedna je od najimpresivnijih imaginacija posvećena
umjetnosti i pjesništvu. ( Šira analiza nalazi se na kraju teksta
u odjeljku : DODATAK
)
-
-- Šimić je i pjesnik zatomljenog
nemira i nespokoja, s oznakama pokliča iz dubina i tipičnih ekspresionističkih
preobrazbi. Takav je prije svega u pjesmi TEŠKI ZRAK. Pripadajući
pejzaž u pjesmi je ekspresionistički stvoren iznutra, crno i crveno
obojan, tmuran težak i neobećavajući. ( Na rubu polja izmeđ crnih
stabla / crveno mrtvo obješeno sunce ). Izlaz iz takvog opskurnog
psihološkog stanja iz kojega ne možemo pobjeći od sebe samih i svojih
tjeskoba, jedino je krik, snažan i prodoran. ( Ja stanem nasred ceste
/ i kriknem / iz svih snaga . ).
-
-- Sličan egzistencijalni strah,
strah od nestajanja u trenutcima prolaznosti, strah od mrvljenja i
gubljenja samoga sebe, također izvire iz njegove modernističke dubine
u lirskoj tvorbi PJESMA ( Pri svakom koraku, ja se / nešto silno bojim
/strah me / Čujem kako u svom šumu iza sebe / ja ostavljam sebe. ).
Stvari i ovdje dobivaju svoj preobraženi, personificirani oblik, one
postaju svojevrsni simboli života, privrženosti i pomirbe, neke transcedentalne
utjehe. ( Bijeli moji jastuci / meni mrtvom pjevaju / moj san, i tišinu
oko mene. ).
-
-- Takvu metamorfoziranu stvarnosti
nalazimo i u pjesma HERCEGOVINA u kojoj se isprepliću vizije stvarnosti
i snoviđenja, aluzija i sjećanja, poznati pejzaži, zvuci i boje od
plave do one poput krvi crvene, ili pak crne i bijele. Slike su to
pejzaža, razvučene, teške trome. Živa jeka pjesnikove duše koja plovi
prostorima sjećanja, troma, u teškoj neizvjesnosti ( Ispod brežuljaka
crni vlak se vuče / odmjereno udara / i vrišti / ). Sve se razvuklo
i razlilo u ritmu stalnog pojavljivanja i nestajanja, ( Poda mnom
načas izrone iz mraka / kuće stabla dvorišta i njive / I opet utonu
u mraku / ). Ipak, u toj igri mraka i svjetla za pjesnika još uvijek
ima nade, još smisla, još trenutaka svitanja , još svečanih trenutaka.
( Iz tame u me gleda nekoliko svijetlih bijelih prozora / ko nekoliko
bijelih svečanih časova /…).
-
-- U pjesme unutarnjih preobrazbi
spada i pjesma GRAD. To je pjesma poistovjećenja s gradom, osjećajne
identifikacije, odstvarene predmetnosti, suživljavanja i prožimanja.
(... Život Grada! / I moj život atom Gradova života! ... ). Pjesma
je puna teških aluzija ( ... Nad glavom mu prolaze oluje / pune mrtvih
stvari / i krikova mračno pomorene djece ). To je odjek pjesnikova
neuspješnog otimanja i bijega od takvih spoznaja, zapravo uzaludnog
bijega od samoga sebe, od smrtonosne istine i teških duševnih ukliještenosti
(... On je za mnom / sa mnom / vječno / I u moje misli pada / crn
i velik kao Smrt. ... ).
* Šimić je pjesnik koji je dotaknuo i veliku temu ljubavi, zapravo
temu neke metafizičke, nadstvarne ljubavi, ljubavi koja se opredmećuje
u sjećanjima i snoviđenjima.
-
-- Tema diskretnog uzdaha i žala
za svim što nas ispuni i onda nestane u tmini prolaznoga, ljubavnog
sna koji nas obasja, a onda se u trenu raspline, stihovi su pjesme
PREOBRAŽENE ŽENE ( O gdje su sada one žene / što lutajući ovim svijetom
svratiše se u moj život / i opet redom iščeznuše iz moga života /
u tamu?, / ). To je ujedno i astralna tema uzvišene ljubavi u simbolici
zvijezda, zapravo produhovljena ljubav koja nas obasjava iz vječnosti,
koja nas uvjerava da sve što je bilo ne nestaje zauvijek, nego i dalje
jest, ali u nekom novom, preobraženom postojanju (... Te žene sad
su / zvijezde / Noćas / sve se iz dubljine noći / u moju dušu smiješe....
).
-
-- Pjesma POVRATAK je ponovno tiha,
diskretna ljubavna čežnja, ljubav iz daljine, pretvorena u mjesečevu
blagu svjetlost zaljubljenika, ljubav iznenađenja u kriku ptice, u
crnoj sjenci koja korača rubovima mrke vode. To je ljubav sveprisutnog
subjekta, preobražena ljubav, postvarena i oživljena u svemu što okružuje
zaljubljeno srce ( ... U noći kada šumi u tvom uhu tiha mjesečina
/ znaj: / ne korača mjesečina oko tvoje kuće /Ja lutam plavim stazama
u tvojem vrtu /... ).
-
Hvatajući
se u koštac s velikim pjesničkim temama nije moga zaobići ni Boga
i vjeru u njega. U tematskoj kompozicijskoj liniji zbirke to su pjesme
koje su logički završetak svih tih lirskih preobrazbi. U posljednjim
pjesmama, kao svojevrsni epilog zbirke Preobraženja, pjesnik upravo
potencira temu apsoluta, Boga kao počela i konačnog utočišta svega
postojećeg, pa i čovjeka.
-
-- Tako se u pjesmi MOLITVA NA PUTU
pjesnik okreće božjoj milosti, poput djeteta želi da ga on vodi do
konca njegovih želja, da ga ohrabri, izbavi od umora i nemoći, razbistri
njegove misli, da bude njegova svijetla prateća zvijezda. (... Budi
/ nad mojom glavom moja pratilica zvijezda... .) .
-
-- Pjesma OTKUPLJENJE je aktualizacija
božanske nakane, ali i odnos na relaciji Bog - čovjek To je svojevrsna
lirska polemika na biblijsku ulogu Otkupitelja i njegovog otkupiteljskog
poslanja. ( Nas niko nikad otkupio nije / Svaki od nas sin je božji
/ što s neba je u bijedu svijeta sašao / Mi smo želje Boga spuštene
do zemlje / ).
-
-- Ta relacija svega u svemu što
jeste, a već je bilo na samome početku, lirsko je tkivo pjesme BUDUĆI
( Budući već su bili / i sve je bilo već u prvom času / u beskrajnom
pogled već u Bogu jeste - smisao je i poanta ove pjesme. ( U bezdanomu
božjem oku / ogledaju se milijarde budućih svjetova . ).
-
U takvom teološkom kontekstu, u
kojoj pjesnički subjekt razotkriva svoju ljudsku, od Boga povjerenu
egzistencijalnu svrhu i namjeru, jedina je stvarnost u kojoj možemo
pronaći svoju pravu ulogu i konačni smisao .( U Boga mi se uvijek
natrag povraćamo / Zemlja: kratki izlet. ). Mistiku apsoluta, religiju
univerzalnog božjeg stvaranja, budućnosti koja će se tek dogoditi,
pjesnik je zauvijek uprisutnio u stalnom ciklusu postojanja i nestajanja.
3. faza ( Ciklus o siromasima
) 1920. – 1921.
-
Što se tiče socijalnih tema,
Šimić baš i nije pjesnik jakog socijalnog instinkta, lirski subjekt
koji će ljude gledati očima nepravednih društvenih odnosa. Više
je to jedan osobni i apstraktni pogled na ljude egzistencijalne
ugroženosti, njegove osobne empatije za njih, za njihovu individualnost
i tjeskobu.
-
To je pjesništo koje kao da je
izraslo iz korijena osobne nesreće, preokupacije koja izvire iz egzistencijalnih
razmišljanja lirskog protagoniste kao i onih dubokih ljudskih strahova.
-
-- Takvom pjesničkom izričaju pripada
pjesma SIROMASI koja je i svojevrsna programska pjesma ovoga ciklusa.
( Siromasi nestalno lebde / između života i smrti / i svaki čas može
da pretegne / nevidljivi uteg smrti. ). Pjesnik nas upućuje na tu
tanku liniju između života i smrti, liniju koja lebdi tu negdje pored
nas, a koja se najjasnije ocrtava upravo kod onih s dna ljudske nesreće
zvane siromaštvo.
-- Ručak siromaha ( Šira analiza
nalazi se na kraju u odjeljku : DODATAK
)
-
-- Kako suživljena sa siromaštvom
može da iziđe osiromašena pjesnička duša, koliko nemušte tišine u
njoj, koliko ogoljelosti i pjesničke besmislenosti u pjesmi bez riječi
prikazuje nam se njegova zadnja pjesma ovoga ciklusa simboličkog naslova
POST SCRIPTUM. ( Bezdana je bijeda! / Šta posta mojom pjesmom? ).
Koliko su riječi neumjesne, preslabe i suvišne u tamnom ponoru bijede,
poetski nesvrsishodne kada se zagledamo u te dubine nesreće, kada
nas guši još samo uzdah i tišina .( Al kad se dublje zagledah unutra
/ zanijemih / vidjeh: / jedan pogled, uzdah / Sve ostalo mi osta izvan
pjesme / neopjevano ).
-
Poslije ove ekspresionističke
faze i njezinih socijalnih odjeka, njegova poezija u nekim pjesmama
poprima oznake svojevrsnog obnovljenog tradicionalizma, ali
i evolucije dotadašnjeg ekspresionističkog diskursa u formi
i sadržaju. Tako slobodni stih ponekad ustupa mjesto vezanom
stihu i rimi te strofi stroge forme, a interpunkcijski znakovi
opet dobivaju svoje mjesto u sintaksi rečenice. ( PRAZNO NEBO,
NAĐENI BOG ).
-
Ujedno su to i pjesme traganja
za smislom i nekim unutarnjim idealom, ali i pjesme pomirenja
sa svojom ljudskom nemoći u osluškivanju onostranosti i vječnosti.
-
Ta kasna Šimićeva poezija
ujedno je nastavak svojevrsne pjesničke aforistike i kontemplacije
u kojoj uranja u srž života, zapravo intimnu koherentnost života
i smisla. To su pjesme koje imaju i jaku intimnu psihološku,
pa i etičku obojenost, ali i pjesme u kojima on širi svoje tematske
granice. Tako u pjesmi NAPITNICA nalazimo obezvrijeđenost ljudskosti,
dehumanizaciju moralnih vrijednosti u egoizmu, samoživosti i
samodostatnosti (Mi smo siti. Mi smo siti. / A za druge nek
se stara / Onaj ko ih stvara! ).
-
Njegov pjesnički nerv za
patnju drugih, patnju poniženih, ugroženih i bijednih pred beskrupuloznim
moćnicima predstavlja kontinuitet Ciklusa o siromasima. ( ŽENE
PRED UREDIMA: O bože, ako jesi, vidiš li ti s neba ove žene
/ što hrpama se kupe ispred ureda i dršću ispred vlasti? ).
-
S druge strane to je suživljenost
i osobni govor kroz drugu osobu u njezinoj mučnoj samospoznaji
( MATERINSTVO: O što učinih! Što te rodih! / Zar čim te prikrih
svojom rukom, ne bi više moje? / I čim te u svijet stavih, svijet
mi tebe ote? ).
-
Šimiću draga tema transformacije,
postvarenja i preobrazbe iz ja u ono obnovila se i u pjesmi
o smrti, odnosno pogrebu i pokopu pokojnika ( NAD TRUPOM: l
možda nikud nisi otišao / iz ovog tijela / i samo prijeđe među
stvari: / zaćuta kao i one i svaki pokret stade / u nepomičnost.
…).
-
Sličan intimni pjesnički okvir
pjesnik je postavio na relaciji između života i smrti ( ĆUTLJIVI
SASTANAK S PRIJATELJEM: Ti pod zemljom. Tu pod mojom nogom.
/ Već odavno si zemlja. Zar ta zemlja - Ti? / …).
-
Ovoj poeziji svakako pripada
i njegova kultna pjesma SMRT I JA koja nas vodi kroz prostore
samospoznaje smrti, tijela koje živi u jedinstvu sa smrću, u
kojoj svaki trenutak života je zapravo trenutak u kojemu smrt
nadilazi život (Smrt nije izvan mene. Ona je u meni / od najprvog
početka: sa mnom raste / ). Pjesma u sebi krije i filozofsko
pitanje života koji čini jedan neprekinuti lanac umiranja, života
koji na kraju sa smrću gubi samoga sebe i svoje tjelesno postojanje.
Smrt se ovdje u relevantnom smislu nameće kao zadnja instanca,
konačni ishod, zadnja riječ jedini priznati total . ( … Moj
svršetak / njen pravi je početak: / kad kraljuje dalje sama.
).
-
Pjesma iz ovoga kasnoga perioda
u kojoj je pjesnik utapao svoje nihilističke trenutke i egzistencijalno
beznađe, spoznaje u kojima bez Boga sve je beskrajna praznina
i nepregledna pustoš je PRAZNO NEBO ( Nebo je već dugo praznina
/ bez Boga i serafina, / beskrajna pustinja siva .). Prekinuti
tokovi vertikale prema Bogu, nose svoj besmisao, izgubljeni
živi izvor i neumitno zemaljsko raspadanje. Ostaju još samo
pjesnici koji šute i jedini slute to strašno ništavilo, te razgrađene
tokove od čovjeka do Boga. ( Čovjek u zemlju legne i sav se
raspe. / K Bogu izgubismo pute. / Pjesnici stoje pred ništavilom,
i ćute. ).
-
Bogu kao posljednjem idealu
i konačnom smislu pjesnik se vratio i u pjesmi NAĐENI BOG. Osjeća
se tu njegova dobra teološka poučenost i isto takav njegov prirodni
teološki instinkt. Smisao je u sveprisutnoj božjoj nazočnosti,
u besmislu traganja za Bogom koji se uz nas u svakom trenutku
uprisutnjuje , koji nas oplakuje. ( Uza te Bog je, uvijek u
blizini / U stvarima oko tebe, u zvuku i muku / ). Pjesnik nam
stihovanim kazivanjem ukazuje na bespredmetne misaone spekulacije
o Bogu koji nam se zapravo nudi u svakoj stvari, u svakom mirisu,
u trepetu i u svakom zvuku. Bogu se samo treba otvoriti, potpuno
i bespogovorno okrenuti mu sva svoja čula ( Ne pružaj miso u
praznu daljinu / Uza te Bog je. Otvori sva čula: ….. / Bog oko
tebe sja treperi miriše i šušti. ).
-
Iako u pjesničkom opusu Antuna
Branka Šimića postoje faze i pjesme kada je njegova poezija bila
tradicionalno obojena, poezija stroge forme i rimovana stiha ( rana
i zadnja faza ), on je zapravo naš najistaknutiji predstavnik ekspresionizma
i slobodnoga stiha. Za njega je književno postojanje, odnosno bit
pjesništva bilo ne biti kao drugi. Naročito u spomenutoj ekspresionističkoj
fazi želio je jednostavnim, sažetim, proživljenim, često ogoljelim
stilskim postupkom iskazati one najdublje unutarnje doživljaje,
pretvarajući ih u jedinstvenu pjesničku stvarnost.
-
U svom pjesništvu, gledano u cjelini,
on je dotaknuo sve velike pjesničke teme kao što su: zavičaj, umjetnost
( pjesništvo ), ljubav, materinstvo, tijelo, ljudska isključenost
( siromaštvo ), život, smrt, Bog.
-
Šimić je vjerojatno naš najistaknutiji
pjesnik astralnih stihova. Zapravo je pjesnik zvijezda u kojima
se ogleda vječnost duha i božanska simbolika.
-
To je i poezija boja kod koje
dominira plava boja, naročito u fazi ekspresionizma. No javljaju
se i druge boje kao crvena, žuta, osobito crna i bijela koje su
uvijek u ulozi poruke ili nekog pjesničkog iskaza.
-
Ovu poeziju obilježava nekoliko
veoma lijepih, lirski intoniranih ljubavnih stihova, to je poezija
u kojoj se krije i okus filozofske mudrosti, lirska ekspresija nehumanosti
u boli i patnji duša kojima je sudbina kroz siromaštvo oduzela sve,
pa i ponos i čast.
-
Šimić je i pjesnik krika koji
se otima iz tjeskobne duše nemoćnika, to je živa poezija glasne
tišine, pjesništvo napregnutog mira, ali i poezija pomirenja u idealu
božje vječnosti.
-
Bio je pjesnik gnomskoga stila,
pjesnik reda i simetrije, pažljivog izraza. Ignorirajući formu, u
ekspresionističkoj fazi,
a i nekim kasnijim pjesmama,
sav se okrenuo sadržaju.
-
U stilskome pogledu riječi
je slagao u nove, često neobjašnjive veze i uzajamne odnose
jednostavne poetskeljepote,i sve je to stapao u dubine svoje
duše, u osebujne vizije unutarnje stvarnosti. Bila je to ona
stvarnost koja nas u trenutku zatekne, obuhvati sve naše misli
i osjećaje i odvuče u nezamislive pjesničke dubine.
-
Pjesma je napisana u slobodnom stihu,
u tri strofe različitog broja stihova, bez interpunkcija, ogoljele
i neplastične jezične strukture, aforističkog izričaja, čudnih i pomalo
fantastičnih sprega riječi. ( ... kristalno jutro.- epitet
.. ili... i s pogledima plivam preko polja - metafora
.. ).
-
Budući da je ekspresionizam osnovica
za pjesnički izričaj, a to znači strogo individualni i subjektivni
pristup bez vanjskih utjecaja, s jakim fokusom na sadržaj, a ne na
formu zastupljenost stilskih figura je oskudna, podložna neočekivanim
ii zbunjujućim spregama riječi. Pred nama se pojavljuju paradoksalni
epiteti: koji kao da dolaze iz neke druge dimenzije i više su u funkciji
neočekivane misaone percepcije i racionalne spoznaje, nego dočaravanja
atmosfere i osjećaja ( crne bezdane
i mučne noći, ... blijedo meko
lice... kristalno jutro...svijetlu
nepromjenjivu i vječnu zvijezdu...
crne muke.... noćnih očajnika ),
metafora: ( pogledima plivam...kristalno jutro
) simbol ( vječnu zvijezdu ).
-
U takvu ekspresionističku formu
uključila se i neobična morfologija povratne zamjenice - sebe ( Ja
pjevam sebe... ). Ona nam kazuje kakav je subjektivni status pjesnikova
- JA u odnosu na njegov umjetnički uradak. Mogao
je pjesnik uporabiti i sintagmu - Ja pjevam o sebi - i to
bi bila uobičajena morfologija te riječi. Tada bi, međutim, njegov
JA bio izdvojen entitet ( subjekt ) kao neki NAD-JA
koji može pjevati o bilo čemu pa i o sebi. Uporabom sintagme: Ja
pjevam sebe - on se stopio s pjesmom, postao njezin integralni
dio, odnosno sama pjesma. Čitajući pjesmu mi zapravo čitamo pjesnika
što je stilski moćna oznaka ekspresionizma.
-
To je onaj apsolutni subjektivitet
ekspresionizma, njegov unutarnji izričaj koji se manifestira i ovakvim
padežnim oblikom i sintaksom ( Pjesnik je taj subjekt na kome se sve
ostvaruje koji pogledom pliva preko polja,
koji umire i uskrsava
bezbroj puta. ).
-
1. Prvu fazu karakteriziraju sintagme
: " Ja pjevam sebe.. " ( prva i druga strofa ) koje se pojavljuju
na početku stiha, odnosno strofe.
-
2. U drugoj fai izmučen bezbrojnim
preobrazbama, umiranjima i uskrsnućima, pjesnik traži od Boga da ga
pretvori u nepromjenjivu sjajnu zvijezdu koja će sjati za izmučene
očajnike u mraku ( treća strofa ).
-
--1. Pjesnik pjeva sebe kad se uzdiže
iz muke, mraka i očaja preobražen u lik novoga čovjeka rasvijetljenog
uma, (... kad iz crne bezdane i mučne noci / iznesem blijedo meko
lice u kristalno jutro... ). To je onaj apsolutni individualizam u
novouspostavljenom duševnom stanju kada se osjeća slobodan, neograničen
i širok kao pejzaž kojim "pliva" , ( ... i s pogledima plivam
preko polja livada i voda... ).
-
-- 2. Isto tako, on pjeva sebe i
kada ga lanac prolaznosi u paradigmi stalnih preoblika iscrpljuje,
muči i boli ( ... ..Ja pjevam sebe koji umrem na dan bezbroj puta
/ i bezbroj puta uskrsnem... ). To je onaj beskrajni niz preobrazbi
u kojima je svako novo uskrsnuće znak novog umiranja, a umiranje znak
ponovnog uskrsnuća ( I znanost je utvrdila da smo mi u stalnoj preobrazbi
jer se u našemu organizmu svake sekunde rađa i umire na milijune stanica
).
-
Prolaznost je za pjesnika teško
breme, sputavajući okov, koji oduzima energiju, muči misao, razara
osjećaje, iscrpljuje sigurnost. Ona je nemogućnost djelovanja i trajnog
postignuća jer sve mrvi, rastače, urušava i pretvara u razvaline i
krhotine. U stalnom je antagonizmu s ljudskim ostvarenjima i težnjama
jer ničemu ne da da se ustali, sačuva, ispuni trajnom srećom i svjetlom,
-
Skrhan umorom od prolaznosti zavapio
je Bogu da ga preobrazi u sjajnu i vječnu zvijezdu (... O Boe
daj me umorna od mijena / preobrazi u tvoju svijetlu nepromjenjivu
i vječnu zvijezdu ... ).
-
Zvijezda je u pjesničkoj imaginaciji
često simbol vječnosti i nepromjenjivosti. Daleke i tajnovite u Šimićevim
pjesmama nerijetko su simboli duhovnosti. Stalne i sjajne u tamnim
noćima bile su orijentiri mnogima zalutalima i izgubljenima, doslovce
i u prenesenom značenju. U pjesništvu bile su misli vodilje koje osvještavaju
ljude i bistre im magličaste vidike.
-
U ovoj je pjesmi ta sjajna i vječna
zvijezda sve to. U nju se želi pretvoriti pjesnik.
-
Ta će zvijezda iz crnoga mraka osvjetljavati
putove izmučenih očajnika. Sijat će zvijezda i onima koje život nije
mazio, kao i onima koji su svojom krivicom u stalnom konfliktu sa
životom i samim sobom. Blistat će ta zvijezda i za one koji su upoznali
sve varke života i sve varke prolaznosti. Sijat će i osmišljavati
živote onih koji su utonuli u mrak bezizlaza, ljude koje je život
doveo u labirint besmisla i očaja, sve one koji ne nalaze putove spasa
( ...što s dalekog će neba noću sjati / u crne muke noćnih očajnika...
) .
-
Ta
težnja da se čovjeka humanizira smislom, da se očovječi njegovo poslanje
na ovome svijetu, da ga se produhovi i dovede na putove neprolaznih
vrijednosti, težnja da ga se izvuče iz mrka i zabluda, iz očaja i
muka dalo je ovoj pjesmi jaku humanističku notu i osmislilo temeljnu
misao.
-
Sastoji se od tri nejednake strofe
od jednog, dva i tri stiha. Pripada kategoriji pjesama slobodnog stiha.
: bez interpunkcija, nejednakog broja slogova u stihu, sa stalnim
opkoračenjima ( PRIMJER: Naslonivši uho ... novi
stih ... na ćutanje... ). Stilski gledano, ovo je
tipični ekspresionistički Šimićev aforistički izričaj. Svaka strofa
je jedan mudronosni iskaz.U duhu ekspresionizma pjesma oskudijeva
stilskim figurama. Javljaju se simboli ( njihove oči
... Naslonivši uho) epiteti ( oči, velike
i nijeme ... ) metafora ( rastu
pored stvar ( oči ) ) I sve te stilske oznake kao da su iznikle iz
nekog nepoznatog fantastičnog vremena, neke neotkrivene i nepoznate
dimenzije.
-
U ovoj kratkoj, ali efektnoj ekrpresivnoj
pjesmi Šimić je zaiskrio svom svojom umjetničkom naravi. Iz nje
je zatitrao onaj pravi Šimićev ekspresionistički nerv.
-
U pjesnicima je Šimić vidio sve
one avanturiste riječi, prokletnike koji su iz običnosti zakoračili
u čudesne prostore nepoznatog, neiskustvenog. Postao je to i odbljesak
njihovih senzibiliteta za neotkriveno, začuđujuće. Zato su njihove
umjetnine tako neobične i primamljive, a njihovi tvorci zanesenjaci
zadivljujućih čuda. ( ...Pjesnici su čudenje u svijetu.... ).
-
Pjesnici su i neumorni putnici kroz
nadahnuća, lovci na neotkrivene tajne života ( ... Oni idu zemljom
i njihove oči velike ... ). Te njihove velike i nijeme oči su oči
djeteta u pjesniku koje gledaju širom otvorenih zjenica taj veliki
nepoznati svijet prepun iznenađenja i čuda.Te su pjesničke oči simbolički
tako velike i nijeme jer vide dalje i šire od svoga vremena i prostora,
dublje od svih dubina. Za njih se stvari prikazuju u nekoj novoj,
uzvišenijoj dimenziji. koja je viša i smislenija od njihovog oblika
i svrhe.
-
Ovo je zato i pjesma o poimanju
stvari, odnosno njihova odstvarenja. One nisu samo svrhovito ili nesvrhovito
oblikovani predmeti. One imaju svoju povijest, svoj "život".
Imaju svoj početak, svoje zbivanje i preobrazbe. Osjećajući bit stvari
pjesnik će ih odstvariti, pretvoriti u ideju, u mudrost, u pjesmu,
u duh... ( ... njihove oci / velike i nijeme rastu pored stvari. ..).
-
Pjesnici su samotnjaci koji se
okružuju šutnjom, Oni su njezini najodaniji podanici. Za pjesnike
je šutnja krajnja stišanost u kojoj osluškuju sebe, sitni treptaj
svojega bića. Šutnja je njihovo nadahnuće, a ono je prokletstvo i
muka, njihov usklik "eureka", zla kob i eksplozija sreće.
Ono je za njih poput pustinje u kojoj je žudnja i žeđ naletjela na
spasonosnu oazu inspiracije, traženi izvor koji okrepljuje, mistično
vrelo u kojemu se opija njihov kreativni duh. (.. Naslonivši
uho / na ćutanje što ih okružuje i muči. ... ).
-
Pjesnici su i vječni nemir i nespokojstvo,
senzibilni drhtaji života. Njihovo je stvaralaštvo slutnja budućnosti,
jedan treptaj života koji se kroz njih oplemenjuje, biser koji njihovim
poklonicima život čini osvjetljenijim i čarobnijim (... / pjesnici
su vječno treptanje u svijetu. ).
- Pred nama se gotovo magijski rastvorila zrela ekspresionistička
tvorevina u kojoj je sačuvana
naiva i začuđenost djeteta s dubinama mudrosti i iskustva zrelog pjesničkog
duha. Pjesma diše šutnjom, iščekivanjem i stoljetnom dubinom
zatočene pa izgovorene misli, pjesma koja snagom mudrosti mađioničarski
stvari pretače u ideju, u pjesničku sudbinu. Upečatljiva je to lirska
zraka koja je zasjala čudom i čuđenjem, pjesma koja je aforistički izronila
iz pjesnikova ekspresionističkog intimiteta, pjesma čudotvorne pjesničke
nadahnutosti.
-
Iako pjesma pripada postekspresionističkoj
fazi Šimićeva srvaralašva, odjek je onih ekspresionističkih izričaja.
( slobodni stih, oskudna i neartistička rečenica u kojoj dominira
misao ) koji su obilježili najupečatljiviji period pjesnikova stvaranja.
- U formalnom je smislu to socijalna pjesma, ali po naglašenom
psihološkom pristupu, po svom filozofskom i općeljudskom diskursu, slobodno
je možemo ubrojiti i u misaonu pjesmu.
-
Pisana je u slobodnom stihu, bez
interpunkcija ( osim na dva mjesta ), u četiri strofe po dva i četiri
stiha. Iako oskudna stilskim artističkim sredstvima, ipak se u pjesmi
mogu registrirati neka od njih: metafore ( ubica
- ( hrvatski ubojica) - krv drugoga
), te usporedba (... kao da su jedan drugoga jeli ).
-
Čitajući ovu mračnu i mučnu pjesmu
ušli smo u prostor bezimenih, "suvišnih" ljudi. Pjesma je
prava mala psihološka studija zgaženog i ogorčalog svijeta siromaha,
duševnog jada koji ubija smisao postojanja, siječe jače od noža, teška
rana života.
-
Pred mama je jedna snažna lirska
elaboracija nezasluženog osjećaja krivice i nelagode koja deformira
ljudske odnose, iznakazi svako dostojanstveno ljudsko lice. Ispred
nas su ljudi bez identiteta čiju nam je bezličnost pjesnik sakrio
iza zamjenica "oni" i "on". ( Jedno pred drugim
stide se da sjednu ... - tko? ONI ). Pred nas je,
bez okolišanja, bačen čisti, goli stid i poražavajuća neugoda, upravo
ono najtužnije i najružnije lice života.
-
I dok siromasi jedu svaki svoj zalogaj
srama i nelagode, boje se da nekom gestom, grčem na licu, to svoje
gnušanje ne prenesu u sramotu drugoga, da mu ne obljutave jelo i život
koji isto tako grca od stida i jada. ( ... i dokle jedu boje se /
da ne bi jedno drugom ivot pojeli... ).
Vrlo je intrigantan taj odnos siromah
- siromah koje je spojio istodobni dolazak na ručak.To su ljudi istog
osjećajnog identiteta i ponižavajućeg društvenog statusa. Njihovi su
osjećaji dvosmjerni: prema drugome i prema sebi, zapravo osjećaji straha
i stida prema drugome i gađenja prema samima sebi.
-
Oni su i ljudi mučne tišine koja
se uvukla u njih, ljudi nijemog, bojažljivog ustajanja i onog zgrčenog
i iskrivljenog lica koje je oformio mučni osjećaj. (... Kad ustanu
od stola, / tišina i teina / Gađenje pred samim sobom /
unakazi obadvoma lica ... ).
-
Strašni su ti osjećaji beznađa koje
može stvoriti poniženost, stid i prijezir. Te misli koje su u nesrazmjeru
sa ljudskim dostojanstvom. Teško je ući u dušu svih tih odbačenih
osobnosti čija psiha grca u samoponižavanju, samooptuživanju, kaja
kao neka gruba preša gnječi njihov ljudski JA.
-
Okrivljavati sebe zbog zla u kojemu
si se našao, sramotu koja te snašla, osjećati krivicu bez krivice
prema drugome totalno je urušavanje čovjekove biti, smisla bilo kakve
moralne vrednote. ( ... i svako misli da je drugomu ubica / i da je
krv što teče kroz njegovo tijelo / krv drugog / (kao da je jedno
drugo jelo) ).
- - - - - - -
-
Ta je pjesma pokazala onu grotesknu
i dvoličnu stranu lažnog humanizma. Ručak
siromaha je humanizam preživljavanja, održanja života bez dobrote,
bez toplog pogleda u izmrcvarenu dušu tih jadnika.
To je onaj ."humanizam" s
prijezirom koji je bolniji i nehumaniji od svakog zgaženog dostojanstva
i najgoreg prijezira.
.
|