---------------------------------------------------------------------------------------------------
ANTUN
GUSTAV MATOŠ
-
-
Sadržaj
:
Životni
put
-
Matoš
ulazi u red velikana hrvatske književne riječi. Rođen je 1873. godine
u selu Tovarniku u zapadnom Srijemu na krajnjem istoku današnje Republike
Hrvatske. Živio je u učiteljskoj obitelji i već u njegovoj drugoj
godini života obitelj seli u Zagreb. Za sebe je znao reći da je Bunjevac
podrijetlom, Srijemac rođenjem, a Zagrepčanin odgojem. Ovdje pohađa
pučku školu nakon koje se upisuje u gimnaziju koju je s dosta teškoća
završio.
-
Već u toj svojoj
ranoj mladosti pokazivao je nadarenost za glazbu, a ta glazbena ljubav
bilo je violončelo.
-
Upis studija na
Veterinarskom vojnom fakultetu u Beču neslavno je završio. Izgubio
je stipendiju zbog nepoloženog ispita te se morao vratiti u Zagreb.
1893. godine. pozvan je u vojsku, ali ne podnosi vojnu stegu i već
sljedeće godine dezertira. Sklonivši se u Srbiju, boravi u Beogradu.
Živi od instrukcija, sviranja violončela u beogradskom kazališnom
orkestru. Piše članke za Pobratima srpskog književnika Janka Veselinovića
te sarajevsku Nadu koju je uređivao Silvije Strahimir Kranjčević.
Bili su to članci i kritički osvrti na beogradski kazališni život.
Srpskim književnim krugovima zamjerio se zbog žestoke kritike usmjerene
na roman Janka Veselinovića Hajduk Stanko.
-
Zato, ubrzo, Iz
Beograda 1898. godine odlazi najprije u Ženevu gdje zbog materijalnih
teškoća s ranom u srcu prodaje violončelo. Odavde odlazi u Pariz u
kojemu će se zadržati pet godina. To će biti faza presudna za njegovu
književnu orijentaciju. U Parizu će napisati najznačajniji dio svoje
proze, a tu će pokupiti i značajne utjecaje europskog modernizma,
posebice impresionizma i simbolizma. Upoznati će se s djelima Poa,
Baoudelairea i Gautiera.
-
1904. vraća se u
Beograd. Tu živi neko vrijeme, a onda je četiri godine poslije pomilovan
te se definitivno vraća u Zagreb. Ubrzo iza toga uspijeva položiti
ispite za učitelja, no nikada se neće stalno zaposliti. U skladu sa
svojim nemirnim temperamentom, u političkom životu ( Matoš je bio
pravaš starčevićanac ) posebno je naglašena njegova nacionalna svijest
i domoljublje.
-
U četrdesetim godinama
života dijagnosticiran mu je rak grla. U nadi da će mu pomoći promjena
klime, odlazi u Italiju 1913.. ali se stanje nije popravilo. Umro
je 1914. u zagrebačkoj bolnici Sestara milosrdnica i pokopan na zagrebačkom
groblju Mirogoju.
Književna
ostavština
-
Za
vrijeme svojega relativno kratkoga života Matoš se pokazao kao veoma
plodan i žanrovski raznovrstan pisac. Iako je iza sebe ostavio malo
pjesama ( osamdesetak ), neke od njih svjetle posebnim sjajem i dio
su hrvatske lirske baštine. Tu svakako spada Maćuhica, Đurđic, Utjeha
kose, 1909., Notturno, Jesenje veče. Objavio je i dosta novela, putopisa,
eseja, polemika, kritika, ali uglavnom u književnim časopisima ili
u novinama. Ponudio je književnoj javnosti samo dio svojega opusa,
i to isključivo proznoga (Iverje, 1899., Novo iverje, 1900., Ogledi,
1905., Vidici i putovi, 1907., Umorne priče, 1909., Naši ljudi i krajevi,
1910., Pečalba, 1913.).
-
Vrijednost njegova
djela počela se uočavati tek nakon njegove smrti. U svakom slučaju
Matoš je pisac koji stoji kao putokaz na raskrižju hrvatske književnosti.
Zaokrenuo je tu književnost k europskim modernističkim tokovima.
-
Svoj obol dao je
i mladoj generaciji hrvatskih pisaca, posebice onoj boemskoj pa je
tako utro put dolazećih, isto tako vrhunskih pisaca hrvatske književnosti
poput Tina Ujevića i Miroslava Krleže.
Osvrt
na književno djelo
- Utjecaji
-
Djelo
Antuna Gustava Matoša snažno je obilježeno njegovom pariškom životnom,
fazom kada se na samome izvoru upoznaje s modernim tendencijama u
književnosti. Prvenstveno se to odnosi na simbolizam i impresionizam,
dva pravca koja su paralelno postojala na kraju 19 stoljeća i koja
su ostavila najveći trag u Matoševom književnom stvaralaštvu.
-
SIMBOLIZAM je pravac
koji napušta osjećajnost u književnom djelu i prioritet daje racionalnom,
promišljenom pristupu. Stilske strukture, odnosno forma postaje temelj
književnog stvaralaštva. Riječi, izrazi i pjesničke slike su zapravo
simboli iz kojih zrače tajanstvena značenja i dublji smisao.. Puno
je tu nagovještaja, maglovitih naslućivanja. Forma postaje zapravo
sadržaj iz kojega izviru suštinska značenja. Ovakav stav dovodi do
naglašenog estetizma i artističke profinjenosti pjesničkih slika,
versifikacije i izraza. Glasovna simbolika i muzikalnost, česta uporaba
sinestezije daju ovoj umjetnosti posebnu estetiku. Glavni predstavnici
simbolizma koji se javlja oko 1885. godine su Arthur Rimbaud, Paul
Verlaine i Stephane Mallarme. Na njih je presudan utjecaj izvršio
Charles Baudelaire i američki pisac E. A. Poe, ali i larpurlartizam
kojega promiče Teophile Gautier.
-
IMPRESIONIZAM je
zapravo slikarski pravac između 1890. i 1919. godine, ali ga susrećemo
i u književnosti. Najviše se javlja u lirici i lirskoj prozi. To je
poezija profinjenih osjećaja i trenutnih dojmova ( impresija ), fino
nijansiranih raspoloženja, s puno glazbenih i glasovnih elemenata,
osobito sinestezija, bogatstva stilskih izražajnih sredstava, ali
često poezija sjetnih i melankoličnih tonova.
Pjesništvo
-
Bez obzira na skroman pjesnički
opus najbolji dio Matoševe poezije ulazi u sam vrh hrvatske pjesničke
ostavštine.. To je poezija koja u sebi nosi impresionistička i simbolistička
poetska obilježja. Vidno je prisutna težnja za artizmom u naglašenim
stilskim efektima, profinjenim pjesničkim slikama, brojnim trenutnim
dojmovima, glazbenoj strukturi stiha, čestim sinestezijama, kontrastima,
ali i izrazima iza kojih se šire dublja značenja i intuitivna naslućivanja.
Iza ovakvih struktura stoji jedan promišljeni stilski postupak iza
kojega živi jaka potreba za onim estetskim, što se kod Matoša ogleda
u savršenoj formi.
-
U tematskom i osjećajnom pogledu
ta se lirika kreće u rasponu od intimne, ljubavne i misaone, preko
pjesama atmosfere i raspoloženja do domoljubne i pejzažne pjesme.
Naročito domoljubni osjećaji, intimne preokupacije, korijeni i tradicija
dramatično su obilježili veliki dio njegove poezije.
-
To Matoševo pjesništvo zato nosi
u sebi nešto više i dublje, nacionalno određenije od običnog formalnog
impresionističkog i simbolističkog artizma. Nosi njegovu intimu i
njegovu ljubav za domovinu
- ( Širi osvrt na neke matoševe pjesme
nalazi se na dnu ove stranice )
-
U svojim prozama Matoš je ostao
u kratkoj pripovjednoj formi što zbog svojih modernističkih sklonosti
ka lijepom, atraktivnom i dojmljivom, što zbog svojega nemirnog temperamenta
koji se najbolje snalazio u brzom, trenutnom i neposrednom iskazu.
-
Njegove se proze kreću od čisto
realističnih pa do onih simboličnog karaktera.
-
Tematski ih možemo podijeliti u
dva kruga: iz zagrebačkog života i one druge u kojima se osjeća težnja
za senzacijom, često s naglašenim bizarnostima. Čak i u prvome krugu
nalazimo sklonost ka glazbenim i glasovnim efektima, posebice u doživljajnom
pejzažu. U drugome krugu pjesnik potpuno napušta konkretnu sredinu
i ljude i uranja u simboličku neodređenost.
-
U toj prozi čestih nelogičnosti,
neočekivanih završetaka, s mnogo liričnosti i s mnogo ironije, tehnikom
simbola traži i pronalazi nove mogućnosti književnog izraza. Tako
je u prozi Miš iz zbirke Iverje ova životinjica sjena nečiste savjesti.
U Kipu domovine leta 188* iz iste zbirke imamo bizaran završetak nedužne
piljarice Pepice ubijene od "solddata" ispod kipa bana Jelačića
jer su vlasti pozvale vojsku da uguše aktualnu pobunu u kojoj ona
nije sudjelovala.
-
U zbirci Umorne priče kako joj i
sam naslov kazuje, Matoš otvara prostor sumornoj psihološkoj slojevitosti
i neobičnoj tematskoj nijansiranosti duševnih stanja. Govore to i
naslovi iz zbirke Ugasnulo svjetlo, Duševni čovjek, Put u ništa, Bura
u tišini i možda ponajbolja novela iz ove zbirke Cvijet s raskršća.
Opis je to nenadanog i gotovo nestvarnog susreta sa slijepom djevojkom
Izabelom, cvijetom s raskršća, simbolom Matoševa života, ljubavi utrenutku
iskrsloj i u trenutku ugasloj.
-
Te Matoševe stranice zasićene neobičnim
i neočekivanim slikama i mislima znaju ipak u sebi kriti slutnju neizrečene
narodne i političke istine.
-
Recimo zato za kraj kako se u Matoševoj
prozi osjeća pažljiva opservacija stvarnosti, ali se ona interpretira
što bizarnije, što neočekivanije. Nastoji je se što više zgusnuti,
izreći u što bržem tempu, a u umjetničkom traženju nasloniti se na
ono neobično i izuzetno o čemu i sam pjesnik pjeva u jednom svojemu
stihu: "Naš ukus samo rijedak dojam bira…".
-
Matoš je bio beskompromisan kritičar
raznih književnih pojava u svoje vrijeme. Svojim je pogledima na književnu
kritiku, a to su individualizam, nezavisnost umjetnika, sloboda izražavanja
stekao mnogo neprijatelja. Zato je često bio u žestokim sukobima sa
suvremenicima, optuživan da ruši tradicionalne hrvatske vrijednosti
i od mnogih smatran destruktivcem. Sam je pisao da će ti ljudi sve
oprostiti, osim iskrenosti.
-
Od 1895. do 1914. bio je suradnik
u mnogim hrvatskim i srpskim časopisima i novinama Pisao je eseje
o portretima značajnih stranih pisaca, izvještavao o domaćim piscima
i knjigama, iznosio svoje poglede na književnost, davao svoje kritičke
sudove o gotovo svim hrvatskim i srpskim piscima.
-
Matoš je kritiku držao umjetnošću.
Sam je govorio da je kritičar umjetnik osjećajem i stvaranjem, da
moderni kritičar sintetizira, slika, umjetnički oživljava.
-
Po književnoj vokaciji impresionist
svoje prosudbe nije iznosio po nekom utvrđenom sustavu, nego je u
temperamentnome i često bezobzirnome maniru buntovnika gradio dojmove
onako kako su se oni u njemu rađali. Svoje je kritike rijetko obrazlagao
jer ga je buran temperament nezaustavljivo vukao naprijed. Njegove
se prosudbe često doimaju kao duhovite, usputne opaske, iznenadne
inspiracije.
-
Iako osporavan i neprihvaćan od
mnogih hrvatskih suvremenika, dio ondašnje književne javnosti ga je
smatrao istaknutim promicateljem književnih vrijednosti, posebice
onih novih, moderno usmjerenih.
DODATAK:
Širi pogled na neke Matoševe pjesme
.
Formalne oznake
-
Pjesma je ispjevana u obliku soneta.
( Dvije strofe katreni, dvije tercine ). Pripada ljubavnoj i misaonoj
poeziji jer je dotaknula vječne pjesničke teme: ljubavi i smrti. Nastala
je na poetici simbolističke poezije koju je, zahvaćen europskim modernizmom,
Matoš njegovao.
- U tom kontekstu pjesmu karakteriziraju brojni simboli
: agonija svijeća ( simbol umiranja .), ... dvorana
kobna ... (sudbonosna postaja za vječnost ),... idili cvijeća... ( simboli:
ljepote i ljubavi ), ... visokom odru... ( znak svečanosti i pijeteta
)... kosa tvoja... . ( simbol života i nade ).
- Epiteti: ( ... dvorani kobnoj...,...
visokom odru..,... tamne oči...,...
slijepoj stravi ), personifikacija:
( ...Samo kosa tvoja još je bila živa / Pa mi reče: Miruj! U smrti se
sniva... , ), ponavljanje: ( ... Sve
baš, sve je mrtvo:...ili ... Nisam
plako. Nisam..., ... U dvorani kobnoj,
... ), oksimoron: ( .. smrti krasne.. ).
San kao znanstvena i teološka
kategorija
- San je u ovoj Matoševoj pjesmi osnovni tematski okvir,
pjesnička osmišljenost njezinog lirskog ustroja. ( Gledao sam te sinoć.
U snu ... ili... Miruj. U smrti se sniva ).
- Sve je tu nekako percepcijski uskomešano, izmješano
i doima se baš kao u nekom košmarnom snu, baudelairovski nadrealno,
suprotstavljeno ( Baudelair: Cvijeće zla,
a ovdje: Puni smrti krasne, ili strasti
muke -- stilska figura - oksimoron).
- U promišljanju o pjesmi, njezinu nadahnuću i poruci
san je zadobio veliku lirsku snagu kao i moćnu simbolističku
provokaciju.
- 1. -- San je najiskreniji
dio našeg bića, našeg podsvjesnog života jer nije cenzuriran kočnicama
svijesti i savjesti.
- On je i naš najslobodniji dio, otet
od svake kontrole budnosti, neograničen i nezavisan od naših htijenja,
našeg izgrađenog i utvrđenog morala.
- Često se očituje u simbolima ( Pravac simbolizam
se također izražava simbolima. ) koji nam nerijetko proročki govore
o nama samima, o našim budućim životnim koracima i djelovanjima. Tu
simboliku sna koristila je psihologija, posebno psihoanaliza u prosudbi
i ozdravljenju zarobljene i bolesne ljuske duše.
- 2. -- Uz psihoanalizu i njezinu znanstvenu
metodologiju i kršćanska, kao i židovska teologija, snovima je pridavala
izuzetnu važnost. Smatrala je da kroz san Bog djeluje
na ljude, priopćava im neke važne istine i utječe na njihove životne
odluke. Brojni su primjeri snova u Bibliji preko kojih progovara Bog.
Kao primjer spomenimo u Novom zavjetu Božje obraćanje Josipu, Marijinu
mužu, preko sna: "Josipe, sine Davidov, ne boj se uzeti k sebi
Mariju, ženu svoju. Što je u njoj začeto, doista je od Duha Svetoga“.
Literarna pozadina pjesme
-
Stihovima ove pjesme Matoš nas kroz
simbole i snoviđenja vodi prostorima svojih duševnih tišina, mučnih
čuđenja, svojih šokantnih viđenja, simbolističkih slutnja, utjeha
i nadanja. Vodi nas pjesnik prostorima svojih fantastičnih preokupacija
iz kojih nas snažno provocira mistični spoj života i smrti. Zaustavlja
nas pjesnik simbolizma u bezglasnosti svojoje opčinjenosti i zaprepaštenosti
pred likom umrle žene na odru ( ... Nisam plako. Nisam. Zapanjen sam
stao ... ).
-
1. --Budući da je pjesma zasnovana
na podsvijesti i snoviđenju kao našoj najdubljoj intimi, stihovi imaju
izrazitu intimističku notu, okus su one egzistencijalne
dubine iz koje drhti bit samoga bića.
2. --Ssubjektivizam
je drugi snažno označeni priopćaj ove pjesme. Pjesnik, iz pozicije
subjekta ( govor u 1. licu jednine ) kao nekim unutarnjim "reflektorom"
fiksira čas ambijent i objekte u njemu ( kobna dvorana, idila cvijeća,
agonija svijeća ), čas svoje unutarnje subjektivno stanje ( Nisam
plako, nisam, zapanjen sam stao, ... ili ... Sve što u očajanju htjedoh
da oživim..), čas je fiksacija okrenuta prošlosti ( Odakle mi bolji
život sjao ).
3. --Uz navedeno, neočekivana emocionalna
suhoća upotpunjuje ovaj dojam izazvan pogledom
na odar i umrlu ženu ( Inspiriran je stvarnom smrću voljene osobe.
). Našavši se u tom sudbonosnom prostoru pjesnik, ispražnjen od svakog
osjećaja žaljenja , ostaje osupnut kobnom atmosferom dvorane u kojoj
stoluje smrt. ( Nisam plako, nisam, zapanjen sam stao ). Nema tu nikakve
tuge, nema suza, nema žalovanja zbog umrle voljene osobe. Ostala je
samo zaprepaštenost, i nevjerica, i muk u dnu duše. ( Ovo su tipične
oznake simbolizma koji pravi odmak od osjećajnosti i stavlja formu
u prvi plan. ).
Smrt kao nova dimenzija života
-
Promatrajući pjesmu u cjelini,
posebno kroz iluziju sna u zadnjim stihovima, shvatit ćemo da ovdje
smrt uopće nije smrt, zabranjeni prostor zagrobnosti, nego neka nova
fantastična dimenzija života, dimenzija uzvišenog i preobraženog bivstvovanja.
U pjesmi to je onaj magični trenutak kada iza maksimalno stišane svijesti
pjesnik čuje glas kose: "Miruj! U smrti se sniva" ( Za kosu
se kaže da najduže ostaje živa poslije smrti. ).
-
Smrt ovdje nije označena kao neka
strašna spoznaja poraza i kraja života. Upravo suprotno, ona je postala
tajanstveni plašt koji je navukao život da bi prikrio svoje novo preobraženo
stanje, promijenjeni oblik., manifestaciju nove svijesti koja se sada
očituje apsolutnim mirom, tišinom i snom ( ...Sve baš, sve je mrtvo:
oči, dah i ruke,... )
-
Kroz transformaciju života u svoje
novo stanje čije je ruho smrt, njezin vanjski izgled, pjesnik nas
je diskretno uveo u jedan fantastični svijet koji ispunjava svaki
detalj atmosfere dvorane kobne (Ovu sintagmu ponavlja 3 puta. ). Zato
je smrt u tim stihovima zasjenila čak i ljubav, i tugu, i očaj dobivši
čudotvornu počast, pijedestal poštovanja i uzvišenosti, status neke
posebne mistične ljepote . ( ... U dvorani kobnoj, punoj smrti krasne...
) .
-
Ovakvom smo lirskom projekcijom
smrti kao vidljivog vanjskog pratitelja preobraženoga
života zaplovili kroz jedan metafizički nestvaran svijet, otvorili
onu tajanstvenu omotnicu onostranosti, osnažili u sebi nevjerovatno
stanje svijesti kada ovozemaljsko postaje potpuno nebitno, kada se
sve pokretno preobražava u nepokretno, postaje maksimalno utišano,
umrtvljeno ( Sve, baš sve je mrtvo ... ).
- - - - - - -
-
Stigli smo tako do onog kakterističnog
simbolističkog nagovještaja, tajanstvene slutnje koja nam rubom svijesti
kazuje da smrt nije zastrašujući kraj,
nego nova oprema života kroz njegovo preobraženo postojanje, mistično
stanje uzvišenog mira i vječnog sna. ( ...Pa mi reče:
Miruj! U smrti se sniva. ... ). Ta nevjerovatna dimenzija života očitovana
mističnim fluidom sna je i utjeha ove pjesme - ona životu daje drugi
smisao, neku novu aureolu nepoznatog transcedentalnog bivstvovanja.
- Politički Matoš je bio veliki domoljub, pravaške
orijentacije. Visoko mjesto na tronu njegovih simpatija, bez konkurencije,
bio je pravaški vođa - Ante Starčević. Zato ne iznenađuje domoljubni
karakter ove pjesme.
- Pjesma je napisana u Matošu omiljenoj stihotvornoj
formi - sonetu. Krasi je artistički pristup u kojemu forma igra bitnu
ulogu što je i oznaka simbolizma kojemu je pjesnik pripadao.
- Označavaju je brojna stilska sredstva: personifikacija:
( 1. strofa ); epiteti: ( crna,
zločinačka jama..., ... ladanjski
skut...,... krasna dama...,... krvavim
znojem; usporedba:( ... Suha kao prut..,....tamno
kao blud..., ... Moj drski obraz kao suzama.... Jer Hrvatsku mi moju
objesiše ko lopova....), simbli: ...( zid
srama,. zločinačka jama, kobna rupa...).
Struktura pjesme
- U kompozicijskom smislu pjesma je sastavljena od
četiri tematske, odnosno misaone i emocionalne cjeline
koje su u međusobnom oštrom kontrastu.
- 1. U prvoj cjelini Hrvatska je poosobljena u liku
žene koja simbolizira hrvatsku aktualnu i povijesnu
tragediju, neimaštinu i glad, ženu koja je ispaćena, u smrtnome hropcu
( Na vješalima. Suha kao prut. ... ), ženu koja je zatočena, unakažena,
osramoćena (... Na uzničkome zidu. Zidu srama,... ), i što je najstrašnije
ispod nje "jama" , simbol zločina, ubojstva i smrti; zločina
koji su obilježili njezinu jezivu prošlost i aktualno tadašnje vrijeme.
(... Pod njome crna zločinačka jama, Ubistva mjesto. ).
- 2. U drugu cjelinu ukupnoga kompozicijskog ustroja,
u liku pjesnika poosobljeni su svi
oni koji su stavili koprenu preko očiju i postali slijepi za svoje
podrijetlo, svoj identitet, svoj narod i njegove povijesne tragične
epizode. Okrenuli su se osobnim ugodama, lagodnom ladanjskom životu,
lijepom licu majke ili očima neke
krasne dame, okrenuli su se zapravo svojim zabludama,
svojoj životnoj obmani u nebrizi za druge, za domovinu (... Na lijepo
mjesto zaveo me put! ... ).
- 3. Iznenadno otriježnjenje i katarzu pjesnik je
doživio u trećoj kompozicijskoj cjelini. Izranjavana savjest otvorila
je oči pjesniku. Zavaran užitcima ladanjskog života, kao i mnogi među
nama danas, izgubio je osjećaj za Domovinu, njezinu povijesnu patnju.
Povratak je bio bolan, strašan, s teškom grižnjom savjesti. Posebice
je strašan i mračan bio pogled na "rupu"- simbol zločina
koji je pjesnika na jezivi, naturalistički način otrijeznio i povezao
s bolom svih tragedija svoje domovine. (I krvavim si njenim znojem
smočih / Moj drski obraz kao suzama.). Tu se i stvorila ta buktinja
novootkrivene ljubavi, supatnja sa svim žrtvama domovinei svim njezinim
stradanjima.
- 4. Osviješten, lakše je spoznavao sva zla koja prijete
njegovoj domovini, sve podmukle igre koje ju ugrožavaju. Zato je u
poanti pjesme žaoku svoje
kritike usmjerio onim potajnim neznancima, izdajicama i uhodama (
žbirima ) koji razaraju nacionalno biće njegove Hrvatske i,
koji za tuđinca brišu ime njezino, potiru povijesnu žrtvu njezinu
(... dok njeno ime briše, / Za volju ne znam kome, žbir u uzama! ).
- - - - - - - - -
- Pjesma je tmuran lirski prikaz Hrvatske iz vizure
Matoševe ranjene domoljubne duše.
- Nacionalna neosviještenost pripadnika
hrvatskoga naroda, ravnodušnost za hrvatske tragedije u prošlosti
i sadašnjosti, nebriga za hrvatski identiteti, izdaja i doušništvo,
sluganski odnos prema tuđincu su simboličke slike stvarnosti u kojoj
se zgrčila Matoševa izblaćena i osramoćena domovina Hrvatska.
-
Pjesma je ustrojena na modernističkim
pravcima kraja 19. i početka 20. stoljeća kada je pjesnik bio
pod snažnim utjecajem Baudelairea. Tonom i karakterom ona asocira
na Baudelaireovu pjesmu Suglasja iz zbirke Cvjetovi zla.
-
Napisana je u Matošu omiljenoj
formi - sonetu. Pripada kategoriji ljubavnih pjesama, ali ima
i snsžnih misaonih poruka. Napisana u duhu dominirajućeg artizma,
odnosno jakog opredjeljenja za formu ( stil ) obiluje bogatstvom
stilskih izražajnih sredstava.
-
Brojni su epiteti:
( sitan cvjetić, skroman, tih
i fin ...,... bijele psalme...,...
snježnim zvončićima...;... pramaljeća blagog...,...
rosni sin...,... drobni đurđic...,...
cvjetić ubavi ), usporedbe:( Dršće, strepi i
zebe kao da je zima...,... Nevin, bijel i čist ko čedo, suza i
krin...,... Što je kao glazba budi miris cvijeća?...). simboli:
( đurđic...,... mlin...,... snijeg...,... mlijeko) , sinestezija:
( miris bića...,... diše sreća), retorička pitanja:
( treća strofa ), metafore: ( rosni sin...,...zvoni
psalme...,... snježnim zvončiima...) .
-
1. Simbol je, stilski
gledano, konkretni pojam ( ovdje đurđic ) iza kojega se naslućuje
ili prepoznaje neko novo, prošireno, često slojevito i dublje značenje.
-
2. Sinestezija
je također stilski postupak u kojemu se fizički osjeti ( vid, sluh,
miris dodir, okus ) uvezuju u jedinstvenu pjesničku sliku ili izričaj
( Ovdje : ... Iz đurđica diše naša tiha sreća:...
đurđic se povezuje sa srećom ).
-
Đurđic je kao primarni lirski subjekt
ove pjesme, simbol za skromnost i profinjenost,
osobine koje pripadaju ljudina nenametljive ćudi, svima
onima iz kojih zrači blagost i mir; iz kojih diše neka plaha, ustreptala
djetinja duša ( Đurđic, sitan cvjetić, skroman, tih
i fin, / Dršće, strepi i zebe kao da je zima, ... ).To su i svi oni
samozatajni pojedinci koji iz unutarnje tišine, slične svojoj nenametljivoj
prirodi biraju skromne, pomalo neprimjetljive prostore za život (
... Potajno kraj vrbe, gdje je stari mlin... .). Među njima su i ljudi
duha koji privlače jednostavnošću i spontanošću, ljudi iz kojih zrači
neka potajna unutarnja ljepota. Oni su znak, metaforički gledano,
probuđenog proljeća i novog života, ljudi nade, voljeni i cijenjeni
( ... Pramaljeća blagog ovaj rosni sin / Najdraži je nama među cvjetovima
... ).
Simbolika i filozofija bjeline
cvijeta u srodnosti s pjesnikovom ljubavi
-
Filozofski gledano bjelina
je boja optimizma i nade. Djeluje neutralno, pomalo daleko i nedodirljivo.
Osjetljiva je na najmanji dodir, mrljicu koja će narušiti njezin ideal
neokrznute čistoće. Izvorna, netaknuta ona je izraz savršenstva, nenadmašni
ideal djevičanske ljepote. Ona je i apsolut, prapočetak i fundament
iz koje se rađaju sve druge boje ( OPTIKA: Lomom bijele svjetlosti
nastaju sve dugine boje ).
-
Iz vizure liričnosti posebnost i
ljepota ovoga cvijeta simbolički nam se otkriva upravo kroz
bjelinu njegovih sitnih i zvonolikih cvjetova. Iz te bjeline,
zapravo, zrači netaknuta čistoća, svježina snježnih pahuljica, toplina
majčina mlijeka, spontanost i iskrenost nevina djeteta. (... Boju
i svježi miris snijega i mlijeka ima, Nevin, bijel i čist ko čedo,
suza i krin ...).
-
Ta se duša cvijeta
još više osjeća kroz miris đurđica, osjeta koji je
od svih naših osjetila najmanje materijalan, onako nevidljiv i nečujan,
blag i opojan, gotovo fluidan - mirisa koji je postao najjači iskaz
onog spiritualnog i eteričnog u pjesmi. U simbolu takve "mirisne
duše", u sinesteziji glazbe i mirisa, pjesma nam je otkrila slutnju
nečeg iznenadnog, duboko tajnovitog i uzvišenog, pomalo nadstvarnog
i božanskog (... Višega života otkud slutnja ta ./ Što je kao glazba
budi miris cvijeta? ... ). Taj je nježni miris zapravo otkrivena "tajna
duše koju đurđic zna", onaj miris blagosti koji razblažuje svaku
krutost i tvrdoću karaktera, miris čeznuća, dah unutarnje ljepote
koji privlači, zbližava i sjedinjuje, taj je miris ona čista duša
ljubavi kojoj tako strasno teži naš pjesnik.
-
Takav se pjesnik javlja, u poanti
pjesme, kao drugi lirski subjekt.. To
je onaj lirik koji je u skladu s filozofijom simbolizma, svoju ljubav
oplemenio atributima spiritualnosti i uzvišenosti, skromnosti i čistoće,
suglasja i srodnosti, svega onog što zrači iz "duše" ovoga
divnog cvijeta.
-
Ta je ljubav zato toliko puna "duše",
samozatajnosti, tihe sreće (... Iz đurđica diše naša tiha sreća: ),
duhovnog suodnosa cvijeta i pjesnika, ljepote u slavu ljubavi ( ...
Miris tvoga bića, moja ljubavi, / Slavi drobni đurđic, cvjetić ubavi
...).
|