---------------------------------------------------------------------------------------------------
DOBRIŠA
CESARIĆ
-
-
Sadržaj
:
Životni
put
-
Pjesnik
Dobriša Cesarić sam je vrh hrvatske pjesničke riječi. Svjedoče o tome
i brojni prijevodi njegovih pjesama na mnoge jezike, pa i one najutjecajnije
kao što je njemački, engleski i francuski.
-
Rođen je u Požegi
1902. godine, ali veoma brzo, već 1906. s roditeljima se preselio
u Osijek. Ovdje završava osnovnu školu i prve razrede niže gimnazije.
Još kao četrnaestogodišnjak, dok je boravio u Osijeku, napisao je
svoju prvu pjesmu Ja ljubim i već je tu pokazao svoj neosporni talent.
-
Godine 1916. preseljava
s roditeljima u Zagreb gdje se upisuje u gimnaziju i uspješno je završava.
Dosta zbunjenosti pokazao je pri upisu na fakultet jer je prvo upisao
pravo, napustio ga, a zatim se upisao na Filozofski fakultet gdje
studira čistu filozofiju. Istodobno je u HNK-u volonterski radio učeći
režiju. No poslije dvije godine prelazi u Higijenski zavod gdje radi
kao knjižničar, a bavi se i lekturom u Školi narodnoga zdravlja.
-
To razdoblje je
period njegova plodnog pjesničkog rada. Još 1931. izdao je svoju zbirku
Lirika koja je odmah naišla na izuzetno pozitivan odjek, i već iduće
godine dobila nagradu JAZU. Surađuje u listu Suvremenik, a pojavljuje
se i u Krležinoj Književnoj republici. Poslije 2. svjetskog rata jedno
je vrijeme radio u Nakladnom zavodu Hrvatske koji će se kasnije preimenovati
u Izdavačko poduzeće Zora gdje uređuje biblioteke o slavenskim, hrvatskim
i jugoslavenskim piscima. Redoviti je član JAZU. Jedno je vrijeme
bio i predsjednik Društva književnika Hrvatske od 1962. do 1963. godine.
Uz brojne književne nagrade pripala mu je i nagrada Vladimir Nazor
za životno djelo.
-
Cesarić spada u
najprevođenije hrvatske pjesnike. Prijevodi njegovih pjesama pojavljuju
se na francuskom, njemačkom, engleskom, talijanskom, španjolskom,
albanskom, turskom, rumunjskom, mađarskom. No i sam se bavio, i to
veoma uspješno, prepjevima s ruskoga, bugarskoga, njemačkoga i slovenskoga
jezika.
-
Iako je pjesništvo
kruna njegova rada, zabilježeni su i neki njegovi kritički i memoarski
zapisi. Spomenimo samo dva: Sjećanje na Gorana i Prve moje uspomene
na Krležu.
-
Cesarić je pjesnik
koji je svoje boli nosio duboko u sebi i stoički ih podnosio. Živio
je samozatajno, skromno, ne žaleći se nikome i nikada. U jednoj fazi
života čak se odao i alkoholu, a rađale su mu se i suicidne misli,
pa čak i neki pokušaji samoubojstva. Nesklon estradnim istupima, rijetko
je recitirao svoje pjesme, davao intervjue, smatrajući kako je sve
što je imao reći, rekao u svojim pjesmama. Umro 1980. u svojoj 79
godini života dugo vremena bolujući od dijabetesa i s bolesnom jetrom.
Književna
ostavština
-
Cesarić
je pjesnik iza kojega ne stoji veliki broj pjesama. Riječ je, uglavnom,
o pjesmama s malo stihova koji se mogu izgovoriti gotovo u jednom
dahu.
-
Iza njegove prve
zbirke Lirika izdane 1931. godine uslijedila su brojna druga izdanja.
Evo nekih: Spašena svjetla 1938., Izabrani stihovi 1942., Pjesme 1951.,
Knjiga prepjeva 1951., Osvijetljen put 1953., Goli časovi 1956., Proljeće
koje nije moje 1957., Izabrane pjesme 1960. kao i izbor lirike Moj
prijatelju 1966. i Slap 1970. Nisu zanemariva i posmrtna izdanja.
Spomenimo da je za zbirku Osvijetljen put dobio nagradu Saveza književnika
Jugoslavije.
-
Dio ovih pjesama
zbog svoje muzikalnosti su i uglazbljene.. Njegove antologijske pjesme
Slap, Voćka poslije kiše, Balada iz predgrađa, Oblak i druge ostaju
trajna baština hrvatskoga pjesništva, a ako se uzmu u obzir i prijevodi
na strane jezike, onda i europska i svjetska baština.
Osvrt
na književno djelo
-
Pred
nama je pjesnik koji je svojom poezijom proveo duboko humaniziranje
života, doživljaja, osjećaja. Iako se javio u vrijeme kada su u hrvatskoj
poeziji prevladavala razna modernistička pa i dekadentna strujanja,
mnogi u njemu vide pjesnika koji je u tu poeziju između dva rata unio
dah svježine, nade i vedrine .
Tematski okvir
-
Ta je lirika tematski najčešće vezana
uz nadahnuća gdje se pojavljuju motivi krajolika. Može to biti neka
pojava ( pjesma: Oblak, Jesen ) ili neki dio tog krajolika (pjesma:
Slap ), ali su brojne i druge teme: socijalne, intimne, osobne ( pjesma:
Molitva, Pjesma mrtvog pjesnika) i općeljudske ( pjesma: Spoznaja).
Nije zaboravljao ni svoj rodni kraj o kojem je pjevao s puno ljubavi
i topline ( pjesma: Slavonija ).
-
Smatra se pjesnikom urbane sredine,
naročito u pjesmama sa socijalnom tematikom. Tako su mu posebno dragi
motivi sumornih gradskih četvrti, njezinih stanovnika koji žive svoj
teški, anonimni život, tražeći često zaborav u alkoholu. To je svijet
mračnih poriva, svijet nesretnih, poniženih žena, redovito zaogrnutih
u sram svoje bijede, svijet zaboravljene gradske sirotinje. ( Kod
vagona, Balada iz predgrađa, Vagonaši, Predgrađe). Iako u njegovoj
poeziji, u načelu, susrećemo kratke pjesme s malo stihova, kada se
dotakne socijalnih tema, pjesme mu narastu i do trinaest strofa (pjesma:
Predgrađe ). Čini se kao da tu bijedu bezimenih i zaboravljenih, bijedu
golemu i ljudski nedostojnu nije mogao iskazati s malo riječi, malo
stihova.
-
Posebno mjesto u toj poeziji ipak
zauzimaju one kratke pjesme gotovo svakodnevnih pojava poput oblaka,
voćke , slapa, jeseni, jutra, večeri koje je alegoričnom simbolikom
uzdizao na razinu duboke misaonosti i egzistencijalnog smisla. To
je poezija koju krasi svježina, toplina i ljudskost. Možda češće nagnuta
na onu sjetnu, bolniju stranu života. U takvu je poeziju izgleda najlakše
pretakao svoju duboku bol koju je nosio cijeli život ( pjesma: Sakriveni
bol). Možda tome idu u prilog i stihovi s temom godišnjih doba. Tako
nasuprot vedroj, poletnoj pjesmi Početak proljeća , stoje daleko brojnije
pjesme s jesenskim motivima tužnijih tonova ( Jesen, Predjesenji dan,
Tiho, o tiho govori mi jesen, Jesenja pjesma, Jesenje popodne, Jesenje
jutro).
-
Cesarić je pjesnik koji je onome
običnom, svakodnevnom davao višu dimenziju, pretvarajući to obično
u duboko značajno i vrijedno. Ušavši u čaroliju Cesarićevih stihova
, ušli smo zapravo u dinamičan svijet životnih tokova koji se pojavljuju
u različitim manifestacijama, a koji snažno djeluju na nas, naše misli
i osjećaje.
Stilske osobine
-
To je poezija mirnih, staloženih
ritmova, često isprepletena onim dinamičnim epizodama različitog intenziteta.
Svojim specifičnim zvučnim figurama, posebice samoglasničkih skupina
( asonanca), izborom kraćih svakodnevnih riječi, brojnim ritmičkim
ponavljanjima, tonskim rasporedom samoglasnika, Cesarić je stvorio
izuzetno lijepe, moglo bi se reći glazbene stihove. Ide tome u prilog
i činjenica da je dio te poezije uglazbljen.
-
Uz jednostavnost i neposrednost
Cesarić je posebnu pozornost poklanjao kompozicijskom ustroju pjesme.
Zato u mnogim pjesmama nalazimo ponavljanja riječi, stihova i strofa
čime je posebice stvarao dojam zatvorenosti i zaokruženosti lirske
cjeline.
-
Pjesništvo je to koje nosi svojevrsne
spoznajne krugove preko kojih se dolazi do onih uzvišenijih i dubljih
značenja.
-
Poezija je to i opreka u kojoj se
u svakom trenutku pokazuju dva lica često iste stvari. Pred nama je
tako poetski svijet pun kontrasta, svijet zaokruženih, gotovo zakonitih
ponavljanja i povrataka, svijet u kojemu možemo pogledati u trenu
sliku svojih suprotstavljenih raspoloženja, spoznaju vrijednosti općeg
i pojedinačnog, životnu harmoniju u njezinu disonantnom ustroju. Nema
sigurnosti i postojanosti ni u čemu.
-
Cesarić se nametnuo svojom iskrenom,
čistom emocijom, životnošću tema, dubokom misaonošću, krajnjom jednostavnošću,
ljepotom jasnosti i razumljivosti pjesničkoga izričajat, kao i istinska
lirska snaga koja ovoj pjesničkoj osobnosti daje bezvremenske okvire,
To je poezija koju lako i spontano prihvaća svaki novi naraštaj.
DODATAK:
Širi pogled na neke Cesarićeve pjesme
-
Pjesma ima karakteristike pejzažne
pjesme, ali je zbog njezine simbolike primarno moramo svrstati u refleksivne
ili misaone pjesme. Napisana je u četiri strofe, vezanoga stiha, ukrštene
rime.
-
U kompozicijskom razvoju pjesničke
slike koja se odnosi na oblak,
mogu se uočiti četiri faze ( stupnja ) koji podsjećaju na stupnjeve
dramske radnje ( 1. uvod, 2. zaplet, 3. vrhunac, 4. rasplet ).
-
Iskristaliziralo se sve to u svojevrsnom
dramskom konfliktu vjetra i oblaka ( 1. UVOD: .... Pojavio se ponad
grada / Oblak jedan....., 2. ZAPLET: .... Vjetar visine ga je njiho,
/ I on je stao da se žari, ..., 3. VRHUNAC: ..... I plovio je sve
to više. / Ko da se kani dići do Boga..., 4. RASPLET: . ...Vjetar
visine raznio ga. ). Ta je dramatičnost pjesmi dala posebno ozračje
- lirsku uzbudljivost i naglašenu emocionalnost.
- Pjesmu obilježava i nekoliko stilskih figura: I plovio
je sve to više. / Ko da se kani dići do Boga,
( usporedba ), stao da se žari i krvareći ljepotu
( metafore ), oblak ( simbol )
Tumačenje
Direktno i simboličko značenje
-
Poput mnogih Cesarićevih pjesama
i ova spada u one "obične", blagotvorne, nadahnute svakodnevnim
pojavama u prirodi iz kojih zrači mudrost i ljepota. Možemo joj prići
iz pozicije dva analitička sloja: 1. direktnog (
doslovnog ) i 2. simboličkog.
-
Ti će slojevi biti presudni
za donošenje vrjedonosnih sudova o ovoj pjesmi kao umjetničkoj
tvorevini.
-
-- 1. Kaže se da su naljepše
stvari potpuno besplatne. Tu besplatnu ljepotu direktno
nam je ponudio nevjerojatni "umjetnik - priroda" s pojavom
koja je privukla pjesikovu pozornost, a potom i oplodila njegovo nadahnuće.
U odbljesku zalazećeg sunca, kao potezom kista naslikan, pojavio se
predivan nebeski prizor - žareći oblak koji je očaravao svojom čudesnom
umjetničkom izvedbom ( ... I on je stao da se žari,... ili ...A on
- krvareći ljlpotu... ).
-
--- 2. U simboličkom smislu oblak
dobiva značenja koja nadilaze osnovno, odnosno nominalno značenje
toga pojma. Tako bi se u kontekstu ove pjesme, asocijativnim širenjem
značenja osnovnog pojma, oblak mogao očitovati kao slikarska umjetnička
kreacija koja očarava ljepotom, i zamamnom zavodljivošću.
-
U širem, odnosno prenesenom značenju,
"umjetnik-kreator" bilo bi tada zalazeće sunce, a njegovo
umjetničko ostvarenje - žareći oblak.
Usporedba oblaka i umjetničkog djela
-
Kao i oblak, koji se pojavio u jedinstvenom
i neponovljivom trenutku, tako se i umjetničko djelo kao estetska
tvorba javlja u trenutku inspiracije, u trenutku iznenadnog i jedinstvenog
duhovnog bljeska.
-
Ukoliko novonastalo umjetničko
djelo nije fiksirano u obliku teksta, filmskog zapisa
ili umjetničke slike, bit će uvijek neponovljivo, uvijek zagonetno
i svježe ( Ista kazališna predstava, balet ili glazbeno djelo, ma
koliko ih puta ponavljali, uvijek će biti osebujno otkriće, nešto
nedoživljeno i čudotvorno - a sve će ovisiti o nadahnuću i imaginaciji
glumaca koji djelo izvode).
Pararelizam oblaka i ljudske naravi
-
Spomenimo i kako se u središnjim
stihovima pjesme javlja stilski postupak paralelizam.
Uz zadivljujuću pjesničku sliku krvarećeg oblaka, zaskočit će nas
odmah i pararelna negativna slika ljudske naravi - prizemnih sitnih
duša nagonskih poriva, pohlepnika pred čijim je očima samo vlast,
slava, bogatstvo i moć ( I svak je išo svojim putem: / za vlašću,
zlatom il za hljebom, .... ).
-
Suočili smo
se tako s dva usporedna i antagonistička svijeta, zapravo dvije različite
ljudske prirode - one umjetničke i one pragmatične - dvije prirode
čiji se životni izbori nikada neće susresti, nikada dotaknut
Izgubimo li osjećaj za
lijepo, izgubit ćemo svoju pravu ljdsku narav
-
Među živim bićima jedino ljudi imaju
osjećaj za lijepo, jedino su ljudska bića povlaštenici toga dara.
-
Ostati slijep i gluh za ljepotu
koja nas zaziva svakodnevno, bilo kroz neku zadivljujuću prirodnu
pojavu ili neku estetsku ljudsku tvorevinu - umjetničko djelo, isto
je što i izgubiti jednu svoju važnu ljudsku dimenziju - mogućnost
uživanja u lijepom.
-
Okruženi smo lijepim stvarima koje
nas obasipaju, lijepim prizorima koji se pojavljuju iznenada i iznenada
nestaju. ( Vjetar visine ga je njiho, /Vjetar visine raznio ga. ).
-
Ljepotu koju
nismo prepoznali, izgubili smo zauvijek. Zauvijek smo sami
sebe uskratili za nešto što upotpunjuje i oplemenjuje naš život i
naše biće ( I svak je išo svojim putem: za vlašću, zlatom il za hljebom,…).
-
Ostajući zarobljenici zlata, vlasti,
borbe za materijalne probitke, izgubili smo svoju pravu ljudsku svrhu,
svoje slojevito ljudsko biće. Sami smo sebi zalupili vrata svoje obdarenost
uživanja u lijepom, Stavili smo povez na oči pred divnim predstavama
koje su tu negdje oko nas, koje nas zovu, koji nas traže.
- Ne primijetimo li ih, i mi i ljepota pretvorit ćemo
se u dva daleka tuđinca koji egzistiraju svaki za sebe, pretvorit
ćemo se, zapravo, u dva potpuno obesmišljena, otuđena i daleka svijeta
poput nekih pararelnih svemira. ( I svak je išo svojim putem: … ).
Forma i tematski
okvir pjesme
-
Pjesma pripada
kategoriji socijalnih pjesama. Napisana je u deset strofa s
povremenom rimom i nedosljednim brojem slogova u stihu. Tema
su joj društveno odbačeni ljudi s periferije grada, ljudi robovskog
rada tijekom tjedna i nedjeljnog opijanja. Očito da je Cesarić imao
taj patnički nerv u svojoj naravi koji ga je uvlačio u ovakve crne,
sociodestruktivne teme.
- Tematski i kompozicijski gledano
u pjesmi možemo prepoznati dvije jasne cjeline uzročno-posljedično
povezane.
- 1. U prvoj se slažu sumorni prizori
unutarnjeg i vanjskog životnog prostora s nekog neaktivnog i zapuštenog
kolosijeka na kraju grada. Redaju se vagoni i njihovi interijeri u
kojima je u jednom kutu krevet, a drugome "kuhinja", vagoni
s" kućnim brojevima", odbačeni vagoni naherenih dimnjaka,
pruge podrugljivo predstavljene kao ulica, korovišta u kojima se igraju
djeca. I sve je to začinjeno gorčinom brutalne poruge i prijezira.
- 2. Drugi je dio apostrofirao nedjelju
- dan odmora. No, čudna je bila ta nedjelja ovog izobličenog i dehumaniziranog
okružja. Poslije neljudskog i gotovo ropskog rada ( ... Al mi smo
tu, mi roblje rada.... ), umjesto odmora, nedjelja je ovdje poprimila
iznakaženo lice zvijeri. Postala je to ona gubitnička sirotinjska
nedjelja, bestidna nedjelja očajnog i zastrašujućeg zazivanja rakije
jer voda ne daje utjehu, nedjelja pijančevanja, alkoholne
omamljenosti i zaborava.
- Pjesnik je temi pristupio kroz objektiv
lirskog subjekta ( osobe ). Ta anonimna osoba
koja nastupa iz pozicije 1. lica množine ( mi, nas, naši ) je i sama
dio tog svijeta. Ona kao neki njegov glasnogovornik i voditelj kroz
pjesničke slike slaže strašne prizore obespravljene sirotinje, poražene
ljudskosti, prizore bijede nedostojne ljudskog bića.
Bizarnosti
očitovane kroz paradoks, ironiju i sarkazam
-
- Već sam naslov
Vagonaši djeluje paradoksalno i ponižavajuće. Neuobičajeno
je da ljudi stanuju u vagonima mjesto u stanovima.( . Mi stanujemo
u vagonu / Što nije nikada na putu,... ). Ništa manje paradoksalno
i neobično zvuči nečija pjesma koja se čuje u tom moru crnila, sumraka
i jada (... Zapjeva neko hrapavim glasom,... ).
-
- Ironija još izravnije cilja tu
metu sramote i poniženja u kojoj su se našli ti ljudi apsurda. "Kuhinja"
u kutu vagona nije kuhinja nego ironično izrečeno mjesto gdje se kuha
( ... U jednom kutu nam je krevet, / A kuhinja u drugom kutu.... )
"Ulica" nije ulica nego duga pruga čudnog imena ( ...A naša
ulica je duga, / Duga, / I čudno ima ime: / Napuštena pruga.... ).
Broj vagona je ironično nazvan kućnim brojem ( ... Al nema tako velikog
u gradu / Ko naš bijeli željeznički broj. ). Korovište je podrugljivo
označeno vrtom ( I vrt imade naša kuća: / Ukraj pruge drač,... ).
Gorčina izbija i iz ironije o stanovima koji putuju ( ...Umjesto
nas / putovahu svijetom / Naši stanovi.... ).
-
- Više sarkastično
nego ironično zvuče razlozi dječje igre ( ... Ukraj pruge drač, /
Da igrajuć se u njem djeca / Zaborave na glad i plač...). Nije
ovo nikakva dječja igra koja veseli, nego gorka kamuflaža za plač
i glad. Sarkazam su i motivi zbog kojih se pije rakija (... No rakije,
rakije, rakije amo, / Jer utjehe nema u vodi. ... ). Rakija nije nikakva
utjeha, nego svjestan način samouništenja. -
Pjesnik je u ovaj mračni vrtlog beznađa dodao i svoj rado primjenjivani
stilski postupak ponavljanja riječi. Njime je do
maksimuma pojačao krik obespravljenih čiji se životi strmoglavo urušavaju.
. (...Alkohol ubija... znamo, o znamo,
/ Znamo da alkohol škodi, / No rakije,
rakije, rakije amo,...).
Opći osvrt na
misli i poruke u pjesmi
-
Pjesma je puna gorčine i ironije
koja pljušti gotovo iz svake strofe. Na lirski način, mračnim pjesničkim
slikama koje ružnočom nadmašuju jedna drugu, pjesnik nas je suočio
sa strašnim prizorima disfunkcionalnog društva. To je društvo neke
svoje ljudske skupine izguralo na same rubove samoodržanja, potaklo
na porive samouništenja.
-
Pred nama su se kao u filmskoj montaži
nanizale slike jednog rastrojenog i nepravdom opustošenog svijeta,
svijeta poremećenih životnih smjerova, ljudi bačenih u grotlo iskorištavanja,
iscrpljivanja, mučnog rada i društvenog nemara. ( ...I naše oči dalje
gasnu, / I znoje se u radu dlanovi;... ).
-
Postao je to onaj pregrubi svijet
košmara, zgaženog dostojanstva, dehumaniziranih prizora kao iz nekog
nadrealističkog destruktivnog filma. ( ... Zapjeva neko hrapavim glasom,
/ A neko ženu bije.... ).
Ljudi besmisla i rastrojstvo psihe
-
Žvotni prostor ovih ljudi beznađa isto je tako sablastan,
crn, zadimljen i ružan kao neko predvorje pakla ( ... U ovom kraju stareži
i dima / Najljepši dan poružni.... ).
-
Gledano iz sociopsihološkog kuta
to je pjesma o svijetu dovedenom na samo dno besmisla. Mučni prizori
obespravljenih koje je dehumanizacija odbačenosti, beznađe i alkoholizam,
mentalno i logički izobličilo, dovela u stanje neke mračne psihopatije.
-
Prizori su to iskriviljenih instikta
održanja života koji se kao neka autoimuna bolest psihe pretvaraju
u svoju suprotnost - samouništenje. ( ... Znamo da alkohol škodi,
/ No rakije, rakije, rakije amo, ... ).
Naličje nesreće i zla
-
Nesreća lako izgubi humane orijentire
i često se okreće zlu, a zlo ne može proizvesti ništa dobro, nego
novu nesreću, novo zlo. Stvoren je neki dijabolički začarani krug
koji je poharao ove živote, okrenuo ih protiv sebe samih i onih nevinih
isto tako nesretnih - žena i djece.
-
Za nekoga je alkohol postao utjeha,
a za nekoga batine. .( ... A neko ženu bije.... ). Užas je to koji
pokazuje kako društvena nepravda može nagrditi čovjekovo mentalno
biće i odvesti ga stramputicama agresije i nečovještva.
Zlo na zlo i nesreća na nesreću
-
I kada pomislimo da smo stigli do
samog ruba nesreće i zla, i da od toga ništa strašnijeg nema, zaskoči
nas nešto još strašnije, još gore. Odjednom se nađemo u samom epicentru
te nesreće i toga zla, u centru morbidnog autocinizma i psihotičkog
ismijavanju ovakvog dehumaniziranog stanja.u koje nas je uvukao pjesnik.
-
Apsolutno cinično djeluju ljudi
koji počinju ismijavati svoj užasni, nepravdom zaprljani društveni
položaj. Ubrzo i shvatimo smisao te psihologije. Spoznamo da taj cinizam
ima svoje opravdanje i psihološki poriv koji djeluje paradoksalno.
Javlja se kao neki kontraefekt koji bi trebao pridonijeti ublažavanju
unutarnjeg konflikta, psihološkom olakšanju, ali i bjesomučnom i očajničkom
neslaganju s takvom poražavajućom ulogom u društvu.
-
Shvatimo da su to, zapravo, stanja
bijesa i nemoći, stanja koja iznutra i grme i sijevaju, psihe koja
grcai i drsko govori : "Pa eto, bolesno stanje u kojemu živimo
barem je izvrgnuto prijeziru, poruzi i sramoćenju" (... U jednom
kutu nam je krevet, / A kuhinja u drugom kutu.. ili .. I vrt imade
naša kuća: / Ukraj pruge drač ...ili .. Umjesto nas putovahu svijetom
/ Naši stanovi ..).
-
Strašan je taj kamen oko vrata
tih ljudi, morbidan taj prkos i vapaj iz očaja, groteskna je ta mješavina
bjesomučne agresije i cinizma okrenutog sebi samima i drugima. Bizaran
je i krik nemoći i samoubojstva u alkoholizmu, cinična je sva ta zaprljana
stvarnost ljudi svjesnih svoje propasti i samouništavajućeg čina.
-
Društveno gledano
pred nama se otvorio ponor poražene ljudskosti i pravde, tamni sunovrat
dostojanstva i poštovanja života.
Ta nas slika i danas mora prestraviti, potom humanizirati,
mora postati slika naše savjesti od koje nećemo pobjeći tek tako.
Formalna obilježja
pjesme i stilski postupci
-
Iako u izvanjskoj opservaciji pjesma
ima karakteristike pejzažne pjesme, zbog svoje simbolike i prenesenog
značenja ( alegorije ) zapravo pripada misaonim pjesmama.
Pisana je u vezanom stihu devetercu, ( devet slogova u stihu ), u
dvije strofe po četiri stiha, s pravilnom parnom rimom ( a,a - b,b
). Odlikuje ju uporaba svakodnevnih riječi, jednostavnost izraza,
ljupkost lirskog iskaza i stila.
-
1. -- Temeljni stilski postupak
koji je primjenjen u pjesmi je - kontrast ( Pjesnička
slika i doživljaj prve strofe suprotan je pjesničkoj slici i doživljaju
druge strofe. ), U prvoj je strofi sve puno sunca, sjaja, blještavila
i raskoši. Prizor je prava fascinacija svjetla i ljepote. Tome su
pridonijeli i epiteti (.. malu voćku, suncem
obasjana, čudesna
raskoš ).
-
-- Ljepoti ove raskoši svjetla i
blještavila pridodan je i pokret. To je ono šumorno njihanje vjetrom
nošenih kišnih kapi koje poput nekog usklađenog baletnog ansambla
izvode predivnu čaroliju plesnog lelujanja. ( personifikacija : Puna
je kapi pa ih njiže... ).
-- Uz ovo bogatstvo svjetla i
pokreta našim osjetilima zašumorili su i ritmični zvuci ( šumovi
) u onomatopejskim riječima s glasovima : S i Š.
( kiše, njiše, bliješti, raskoš, suncem, obasjana čudesna ). Oni
su stvorili posebnu muzikalnost, glazbenu ekspresiju ovih stihova,
te tako kompletirali ukupni lirski doživljaj prve strofe.
-
2.-- Za razliku od prve strofe,
u drugoj nas dočekuje potpuno suprotan prizor, a onda i raspoloženje.
-
Zaklonom sunca nestla je čarobna
predstava. Voćka je izgubila svoju raskoš i ljepotu. Vratila je svoju
neuglednu siluetu običnog stabalca. Prizor je utonuo u sivilo i jednoličnost.
-
Tu je preobrazbu pjesnik na svoj
osebujni, cesarićevski način dočarao nizanjem atributa ( epiteta
) te asonance u kojoj se ponavlja samoglasnik O:
(.Ona je opet kao prvo, / Obično, jadno,
malo drvo. ).
-
Dio ove nove strukture je i nova
personifikacija (... Al nek se sunce malo
skrije.. ).
U sreći i nesreći
-
1. Misaoni karakter
ove pjesme proizlazi iz stilskog postupka - alegorije. Pjesma
je simbolička slika čovjeka kojemu neki poželjni vanjski uzrok,
sretna vanjska okolnost u trenutku ispuni dušu radošću, srećom,
vedrinom i zanosom. Ta se unutarnja ispunjenost odmah odrazi i
vanjskim izgledom. Cijelo čovjekovo biće tada zasja posebnim sjajem,
vanjskom ljepotom, nekom čudesnom ozarenošću i blistavim osmijehom
( I bliješti suncem obasjana, / čudesna raskoš njenih grana. ).
-
2. Ali, pjesma je i slika ljudske
ovisnosti o vremenu i prostoru u kojem se živi, o ljudima s kojima
smo u interakciji i koji presudno utječu na nas i naše osjećaje. Neka
vanjska nesreća, neuspjeh, poraz, prirodna katastrofa može u trenutku
zatamniti dušu ispunjenu srećom i radošću, pretvoriti je u tugu, osamljenost,
izgubljenost, bol i očaj. ( Al nek se sunce malko skrije, / nestane
sve te čarolije. ).
-
Nestaje tada i vanjska ljepota,
sjaj cijelog bića, žar života. Čovjek postaje neugledan, osamljen,
jadan,neprimjetan,potišten, izgubljen. ( Ona je opet kao prvo, / obično,
malo, jadno drvo. ).
-
Ovi jednostavni,
a mudri stihovi otkrili su nam životnu istinu koliko
je tanka nit između, sreće i nesreće, kako
nam se sve u jednom trenutku može urušiti, svi naši snovi,
naše nade, naše želje, kako smo lagane igračke na pučini neizvjesnosti,
nesigurnosti i nepredvidljivih vanjskih utjecaja na naš život.
Formalne kompozicijske
i stilske oznake u pjesmi
-
Pjesma pripada lirskoj misaonoj
( refleksivnoj ) poeziji. Napisana je u formi vezanoga stiha s tri
strofe po četiri stiha ( katren ). Broj slogova u stihu nije ujednačen
( To su: deveterci, deseterci jedanaesterci, dvanaesterci. ). Rima
je parna ( a,a - b,b ) do zadnje strofe u kojoj se rimuje zadnja riječ
u drugom stihu ( kamen ) s riječju unutar trećeg stiha ( bačen ) te
zadnja riječ trećeg stiha ( prima ) i četvrtog stiha ( plima ).
-
U tematsko-kompozicijskom pogedu
primjetljiva je asimetrija, odnosno kvantitativni nesrazmjer sadržaja
između onih pojedinaca koji svoj bol iskazuju otvoreno ( prva dva
stiha ) i onih koji ga stisnu u sebi ( ostalih deset stihova ). Očito
da je patnja drugog tipa ljudi psihološki kompleksnija, dublja i veća,
autoru bliža i prihvatljivija pa zato i sadržajno zastupljenija.
- Pjesmu su obilježile dvije usporedbe
u prvoj i četvrtoj strofi. ( 1. strofa : Netko sa svojim bolom ide
/ Ko sa otkritom ranom: svi neka vide. //
3. strofa : Duša ga u se povuče i smjesti / Na svoje dno:
ko more kamen / U njega bačen. ), metafore
( ... Drugi ga čvrsto u sebi zgnječi... ili ... tvrdo
ga zgusne... ), simboli ( more, dno, kamen, plimu
) ponavljanje riječi ( Zadršće, zadršće ).
Izbor teme i sadržajni postupak
-
U mnogim svojim pjesmama Cesarić
bi izdvojio neki pejzažni motiv ( slap, voćku, oblak ), a zatim bi
čitatelj kroz simboliku toga motiva, otkrivao filozofiju smisla i
poruke koju taj simbol osmišljava.
- U ovoj je pjesmi autor primijenio obrnuti postupak.
Izravno je psihološki oslikavao onu nesputanu, otvorenu,
javno očitovanu dušu kao i onu zapretanu, patničku koja grca u bolu.
Tek je u zadnjoj strofi u paralelizmu duše i mora koristio motive prirode
( more, dno, kamen, plimu ) da bi plastičnije ocrtao težinu i karakter
duševne boli.
-
Kamen je tako figurativno postao
ta teška bol usidrena na dnu mora ( zapravo duše ) koju nikakva plima
( subjektivna ili objektivna sila ) neće maknuti i izbaciti na površinu
( ...Duša ga u se povuče i smjesti / Na svoje dno: ko more kamen /
U njega bačen. More ga prima / Dnom, da ga nikad ne izbaci plima.
).
Čovjek i njegov bol u pjesmi
- U sadržajnom pogledu pjesma se doima kao neka minijaturna
lirska studija o psihologiji dva tipa ljudskih karaktera, kao i njihovu
odnosu prema unutarnjem ( duševnom ) bolu. Taj je odnos potpuno oprečan,
jasno tipološki ocrtan, a za čovjekov život sudbonosan i presudan.
-
Iako se na početku pjesme spominju
osobnosti koje će svoj bol manifestirati javno, silovito, svima na
znanje ( Netko sa svojim bolom ide ko sa otkritom ranom: svi neka
vide. ), pjesma je ipak izričaj onih drugih koji će tu bol zatvoriti
duboko u sebe, skriti od svijeta i živjeti u njezinu čeličnom zagrljaju.
( ... Drugi ga čvrsto u sebi zgnječi / I ne da mu prijeći u suze i
riječi.... ).
-
Ti drugi su, zapravo, patnici koji
će se zgrčiti, zabarikadirati, bolovati bez riječi i suza. Oni su
bića trpljenja iz čijih osjećaja neprestano kapa melankolija, osobnosti
koje grcaju u dnu duše s možda nekim jedva primjetnim trzajem na licu,
nekom izmučenom borom kraj usana ( Radje ga skriva i tvrdo ga zgusne
u jednu crtu na kraju usne. ).
-
Svojim finim tkanjem, zagušenim
krikom u dubinama duše koji ne ječi u govoru i jecaju, svojim naglašenim
melankoličnim diskursom, cjelokupnim lirskim tonom
ova je pjesma prava slika
pjesnika Cesarića, autentična biografija njegove melankolične
duše.
O bolu i kreativnom činu
-
Kada svoj bol pohranimo i zakujemo
duboko u tkivo svoga izranjavanog bića, kada on postane sveprisutna
sjena naše naravi, neka vrsta emocionalne biografije, može postati
i naša velika šansa, naš novootkriveni svijet, nepoznati zadivljujući
obzor. Taj nas bol može uznijeti u visine umjetničkog nadahnuća,
u oblake kreativnoga čina što ova pjesma i jeste. Tome u prilog
ide i svjedočanstvo poetskog ljudskog iskustva, poznata mudra izreka
umnih ljubitelja lijepe riječi da je najveća poezija nastajala
iz najvećeg bola.
Startna pozicija |